Announcement

Collapse
No announcement yet.

THolandsli: Volvo S90 får litt lyd

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • THolandsli: Volvo S90 får litt lyd

    Får vell lage en liten prosjekttråd om mitt lille prosjekt jeg og da.

    Dette er første anlegget jeg bygger så om dere mener jeg gjør noe galt så skrik ut. ;-)

    Slik så bilen ut da den ble kjøpt våren 2005.


    Imellom her er det en historie om et rådyr som ikke overholdt vikeplikten sin, da det faktisk kom springende ut i et kryss.

    Slik så bilen ut i sommer.


    Her er hovedenheten jeg kjøpte inn i sommer.


    Av komponenter som skal inn kan nevnes:
    -Lotus by seas Reference 3-veis frontsystem
    -Lotus by seas 10" sub (2stk)
    -Genesis Profile Four og Sub forsterkere (2 av hver)
    -Blaupunkt Rome hovedenhet med navi
    -Blaupunkt 10,4" LCD takmonitor
    -Sony Play Station 2
    - +++

    Her er jeg igang med å bygge om dørpanelet for å inn midbassen.


    Ferdig MDF ring og utfresing i dørpanel.


    Ringen på plassen sin.






    Ringen ferdig festet, klart for litt fleece.


    Prøving i bil.


    Kjøpte et nytt fleeceteppe for å trekke med, damen bak teppet ble ikke så imponert da jeg skjærte i stykker det nye fine teppet hun likte så godt. hehe


    Stripset og klart, bare å dynke i polyester.


    Ferdig resultat, nå er det bare å få tid til å sparkle resten.


    Jeg elsker detaljer, her er har jeg forsenka innfestning til innstegsbelysning.


    Glassfiber slipet


    Påstartet sparkling, dette er et evighetsprosjekt som enda ikke er ferdig. :win


    Dørpaneler nesten klar for trekking.


    Begynt å prøve meg litt fram med skjermen, den er stor nok for å si det sånn. Liker ikke fargen på skjermen så den blir vell lakka matt svart og kanskje modifisert litt.


    Taket skal etterhvert trekkes med vinyl, så nå skal det mettes med polyester i front hvor det er mykest. Dette for å unngå at det taper helt formen når jeg har tatt det ut.


    Polyester rett fra tankene på Hansvik Boat AS.


    Etter 2 strøk så det slik ut, og det hadde blitt såpass stivt at jeg kan ta det ut å legge på polyester over resten.


    Innertaket var ikke enkelt å få ut, så det endte slik.


    Når taket var ute ble det mettet med polyester. Dette fordi det skal modifiseres litt og tilslutt trekkes opp i svart vinyl.


    Når taket var ute var det klart for å lage braketter for å få festa opp LCD skjermen jeg skal ha i taket. Etter litt prøving og feiling ble braketten tilslutt seende slik ut.






    Med skjermen ble det seende slik ut.


    Da var tiden kommet til å få bort de 6kvm MDF platene som sto i veien i garasjen. Først skal man stå et par dager å klø seg i hodet for å finne ut hvordan det blir.


    Først trenger kassene osv noe stødig å ligge på. Fant ut bilen var laget for dette, siden det var 4 punkter i bagasjerommet som hadde passe høyde.


    Sveiset på et par avstivere mellom vinkelstålene og skrudde det fast i bilen.


    Nå er det bare å starte snekringa.


    Tenke, tenke, tenke


    Ting tar litt form.






    Tidvis folksomt i garasjen. Ser jo nesten ut som ei vernabedrift.


    Litt prøving.


    Pasninga på topp av kassen er minimal, på tide å få på topp og bunnplate av kassen.


    Topp og bunnplate montert.


    Går som på skinner ut og inn. Kassen skal stå mye lenger inn enn der den står nå.


    Da tok jeg en liten pause i kassebygginga og modifiserte "trøskelskoningen" litt. Altså denne:


    Skal passe her:


    Dvs. Gå litt berserk med julegaven jeg fikk fra gamlingene. (stikksaga)


    Apropo julegaver. Her sitter brodern og en kompis å drikker kaffe og spiser julekaker, og leker litt med en av julegavene jeg fikk, altså krana. Fikk ei helt lik kran til jul for ca. 15år siden så den vakte gode minner. hehe


    Etter litt modig-fisering passet lista "lika a glove"


    Men denne skal trekkes opp i vinyl så da kan jeg ikke ha de 4 skruhullene bortover der, derfor måtte jeg finne på en lur måte å feste den på.
    Festehullene ser slik ut:


    Derfor ordnet jeg en "pinne" som stikker ut så jeg bare kan klikke det sammen.


    "Pinnen" altså skruen som passet fint til anledningen ble støpt fast med en rikelig dose med glassfibersparkel.


    Resultatet ble perfekt, akkurat passe kraft skulle til for å sette den på og ta den av.


    Når trøskelskyddet var ferdig tilpassa, skjærte jeg ut selve dørkplata.


    Kanten på plata følger forma på trøskeskyddet fint.




    Fint å ha brodern som hjelpegutt når det blir støvete i garasjen. Jeg er sikker på at det ligger nærmere 1 kvm med MDF bare i støv overalt.


    Kanten på bunnplata ble freset i 45 grader for å ligge bedre ann mot trøskelskyddet.


    Var litt redd for at jeg måtte fryse resten av jula da byggtørka begynte å lage stygge lyder og tilslutt stoppa. Problemet hadde jeg vell egentlig selv forårsaket. Da jeg kom hjem til hjul ville ikke motoren i den gå rundt skikkelig, det var pumpa som lugga noe jævlig. Så smarte meg åpnet pumpa og sprøytet inni litt WD40, det skulle jeg vell egentlig ikke gjort da dette førte til at det ble bare klabb inni der.


    Det endte med at vi måtte ut med lamellene og og rengjøre det skikkelig. Denne gangen smurte jeg ikke for å si det sånn. Ble krute go!


    Julefest i Asvo.


    Når bunnplata var ferdig skulle det vurderes hvordan forsterkerne skulle stå, dette ble litt for kjedelig.


    Last edited by THolandsli; 17-02-2007, 03:22.

  • #2
    der va d jo bilda av mæ å
    ting trenger ikke koste sjorta for å være bra

    2004 Focus ST170

    Comment


    • #3
      Begynner å ligne på noe, tenkte å ha to kondensatorer pent og pyntlig plassert mellom forsterkerne.


      Litt kapping og sveising måtte til for å få til noe fornuftig.


      Og litt fresing.


      Selvsagt måtte jeg fram med mitt favorittverktøy.


      Simsalabim, så var det bygd ei trapp.


      Da ble det letter for katten å klatre opp til subbkassen.


      Forsterkerne prøvemontert, det er meningen at kondensatorer skal stå mellom. Måtte banke flatt bensinrøret litt for å få den så langt ned som jeg ønsket.


      Med litt annen skrå skulle dett gå bra.


      Så trappa ble delt opp i to trapper og etter mye banning og prøving fant vi ut at dette ikke gikk så bra med tanke på plassen nedi reservehjulsbrønnen.


      Da fikk vi et lite sår i motivasjonen så da må man finne på noe for å finne den tilbake.
      Oppskrift:
      - 1 stk Nedprutet melon fra den lokale butikken
      - 1 stk Rakettbatteri
      - 2 stk Rakettforsker
      - MDF spon, tynner og diverse annet oppkok
      Rakettforskeren igang med å skjære opp pølser?


      Hul melon med MDF spon dynket i tynner.


      Fiesta_xr2i i bakgrunn, ser litt mer normal ut til vanlig, men bare litt.
      Bomba forøvrig ferdig å vi satte oss inn i bilen å kjørte til sprengningsplassen, litt skeptisk til melonen i baksetet. Resultatet ble at det lå igjen noen tapebiter der vi sprengte den og melonbitene haglet over bilen vi satt i ca 50m unna. Prosjekt vellykket, motivasjon på topp.


      Ny plater ble laget litt smalere, her vatres "trappa" opp før hengsler blir sveiset på.


      Trappa montert og hengsler laget.


      Dørkplata montert og skjært hull for glass.


      Har å tenkt litt på porter gjennom hatthylla, vanlige runde fra Biltema blir for kjedelig så jeg satte med ned å tegna litt. Hva tror dere? Vil dette fungere eller blir det bare ulyd?


      Da var det klart for å fortsette litt med subkassen, begynte arbeidet med å ta hull i baffelen på kassa. Knekte et par 6mm freser på dette, innså da at det kanskje var lurt med noe litt grovere.


      Å vips var det to fine runde hull.


      Subbene blir forsenka, kommer en polert rustfri ring over den gummiringen rundt skruene.


      Er vell kanskje mer korrekt å kalle dette for baffelen, for å gjøre det mer servicevennlig ble den laget slik at det skulle gå an å demontere den.


      Forsenket og avrundet kant. Kassa skal lakkeres i blank svart pianofinish på innsida.


      Sånn blir den bakfra. Blir enten lakka svart eller trekt i svart filt på baksida, bare for at det ikke skal se uferdig ut om noen skulle finne på å stappe hode gjennom skiluka.


      Her er det bare å starte grunnarbeid for lakkering. Svart pianofinish som tidligere nevnt.


      Prøvemontering i bil uten frontplata.


      Med frontplata montert. Lurer på om jeg har kappet hullet for glasset litt for langt ned, mulig jeg lager ny front med litt innkrympet glass. Kom med meninger?


      Comment


      • #4
        Da ble kassen og bunn tilsidesatt å jeg startet på med sidene.

        Bunn til sidepanelene.




        MDF ble byttet ut med kryssfiner.
        Sidepanel ble kappet ut.


        Litt vold og tilpassing.


        Så startet hodebryet med hengslen. Hvordan skulle dette løses?


        Da er det fint med en bror som ikke er så overvektig som undertegnede.


        Slo igjen luka litt.


        Å vips kom han ut igjen med bilde av hvordan det så ut og han hadde streket opp hvor hengselen går.


        Etterhvert ble vi lei av prøvinga og skrudde heller hengselen løs fra luka.


        Så fikk den henge der å dingle.


        Etter litt kapping og liming og kuking ser det idag slik ut. Etterhvert blir det betydelig avrundede former og ei luke med glass mitt på plata. Bak der tenker jeg å skjule Play Station 2 eller noe sånt.


        Foreløpig ser ramma i bunn slik ut. Har gått med noen meter stål på den.


        PS2 innkjøpt


        Dette var det som ble gjort i jula, da byggingen først kom igang. Går på skole 90 mil unna bilen så i feriene jobber jeg så mye som mulig med den. På tirsdag setter jeg snuten nordover igjen å da blir det nok noen oppdateringer iløpet av dagene. Glass til å ha i bagasjerommet ble bestilt idag.

        Comment


        • #5
          da har vi fått bilen inn i garasjen å starter vell for fult i morgen

          oppdatering kommer
          ting trenger ikke koste sjorta for å være bra

          2004 Focus ST170

          Comment


          • #6
            dette blir bra. utrolig gjennomført til å være ditt første prosjekt.
            skulle ønske jeg turte å begynne med glassfiber selv. men er litt skeptisk.

            hvordan skal du gjøre det med PS2'en? vipper jo opp der man legger inn cd'er, i stedet for å gli ut som alle andre spillere.. har en ps2 liggende selv, men veit ikke helt hvordan jeg skal gjøre det.
            96mod 306Style All Show - No Go prosjekt
            Focal-DynaBel-Installbay-Pioneer
            tusen takk til kompiser for all hjelp. og forum mennesker som er hyggelige å hjelper meg!

            Comment


            • #7
              vi har en plan på PS2'n , bilder kommer

              må bare overhale kompressoren først den lada bare 4 bar ........
              ting trenger ikke koste sjorta for å være bra

              2004 Focus ST170

              Comment


              • #8
                flere med kompressor trøbbel ja... vel ser frem til litt updates her
                sigpicFocal Dual Monitor - Focal UtopiaBE - Alpine DVA-9965 - PXA H701custom edition
                IceAudio - Bilringen AS - inakustik

                Comment


                • #9
                  Dette ser mektig mektig bra ut!
                  Galskapen lenge leve....
                  Pioneer PRS

                  Comment


                  • #10
                    Kompressortrøbbel var litt strek i regnigna nå ja. Må bruke mange timer som egentlig skulle vært brukt på 960in til å overhale kompressor. Idag ble veiva demontert og lager "bestilt". Deler ble lagt i vaskeautomat og sylindrene ble honet. Imorgen skal det monteres sammen med nye lager. Tok også av motoren for å overhale den samtidig.

                    960ien er nå i garasjen, bakluka er demontert og vi har begynt å lage med stabile fester for ramma som skal ligge i bunn i bagasjen. Blir festet med popmutre og skruer.

                    PS2 er det flere som er under vurdering. Hatthylla eller armlenet i baksetet er det som konkurerer om å få huse den.

                    Iskjøring skal også ha litt av skylda for at lite blir gjort. +tannlege som skulle ha 1100kr for å fikse et hull i tanna mi.

                    Comment


                    • #11
                      Når først ting skal bli ødelagt kan jeg jo også nevne batteriet som sto i bilen. Et 95Ah Sønnakbatteri som var omlag 1 år gammelt å lite brukt takket for seg etter å stått strømtørt i bilen med en effktiv temperatur på -40 i flere dager.

                      Comment


                      • #12
                        Ble ikke akkurat gjort så mye med bilen som jeg hadde tenkt da jeg hadde alt for mye annet å gjøre. Men om 3 uker skal jeg hjem igjen på en lengre ferie så da håper jeg å få gjort litt mer.

                        For å feste ramma som anlegget står oppå byttet jeg ut de selvborrende skruene jeg satte inn først med popmutre og M6 skruer.


                        For å beskytte mot rust klinte jeg på hulromstectyl rundt.


                        Her har jeg laget ny frontplate til kassen. Hadde også fått skjært ut 8mm glass som skal forsenkes i plata.


                        Ferdig freset spor for å ha glasset i. Freste ned 2mm ekstra for å få plass til å forsenke ramma rundt litt og.


                        Å en pling og en plong å litt slurvete til å ta bilder så var begge glassene på plass.


                        Har også jobbet litt med dørpanelene. Ble ikke ferdig denne gangen eller da jeg ikke fikk tak i sparkel før på slutten av ferien. Bilder kommer av panelene.
                        Denne gangen ble det Lesonal sparkel, deilig....


                        Å nå over til noe av grunnen til at jeg ikke fikk gjort så mye som jeg skulle. 2 bursdager og 1 begravelse tok også endel tid.

                        Historien om den jævla kompressoren.
                        Mens jeg har vært borte har brodern glassblåst en hel del. Noen dager før jeg kom hjem ringte han å sa at kompressoren nektet å lade skikkelig. Fikk ikke til mer enn ca 4 bar så dro den tungt, i tillegg var det litt unormale lyder.

                        Første jeg gjorde var å rive toppen av kompressoren. Ikke så mye galt men antydning til riving på høytrykksiden og tegn til at den har dratt inn mye glassblåsestøv. Har vært litt slurvete med å rense luftfilteret.


                        Oljen så heller ikke helt bra ut, var antydnigner til vann og støv og skitt i den. Har ikke vært bytta siden 2004 så jeg har nok vært litt slurvete her.


                        Under demontering av veivhuset hadde jeg et lite uhell. Fikk en spiss gjenstand trykken inn i hodet rett ovenfor tinningen. Rant blod så jeg måtte lappes sammen litt.


                        Dette er synderen, en råde med pisk under sto stil opp på benken. Når jeg bøyde meg ned for å titte inn i veivhuset stakk den meg. Glad den ikke traff andre plasser.


                        Her er lagrene på veiva byttet og lagerbanene på veiva polert.


                        Kompressorblokk ferdig montert. Byttet lagre og honet sylindre. Samt rengjøring.


                        Kompressor ferdig montert, ble finere lyd nå og kompressoren lader mer luft enn før. Før gikk den så å si konstant under glassblåsing. Nå har den en pause av og til. Overhalte motoren også, men den ble det ikke tatt noen bilder av.


                        En annen strek i regninga i ferien var at batteriet i 960in hadde tatt kveld. Bilen har på en eller annen måte blitt tappet for strøm. Dette var ikke så gunstig når utetemperaturen ble målt til -40 effektive grader på flyplassen noen kilometer unna.
                        Batteriet var på god vei til å bli rundt så det ut som.


                        Totalt bunnfrosset.


                        Til og med is i toppene.


                        Min nye batteridrill, der var rett å slett voldsom.


                        Stikksaga jeg fikk til jul måtte under kniven etter at ledninga på den ble hengende foran byggtørka noen sekunder.


                        Sånn går det om man monterer felger med for lite senterhull på bilen.


                        Skikkelig hemmapulare løsning.


                        På verkstedet jeg lånte dekkomleggingsmaskina lå denne tuben i vinduskarmen. De brukte vistnok skinkeost til tetning mellom felg og dekk av og til. hehe


                        Første dagen jeg kom hjem var jeg også opptatt med å gjøre ferdig et par høytalergitter til en hc_tk.
                        Last edited by THolandsli; 08-03-2007, 17:45.

                        Comment


                        • #13
                          Skikkelig underholdning dette...
                          Pioneer PRS

                          Comment


                          • #14
                            er bedre live :P
                            ting trenger ikke koste sjorta for å være bra

                            2004 Focus ST170

                            Comment


                            • #15
                              Hehe, ja. Og nå er det ikke så mange dager til galskapen fortsetter. Kommer hjem natt til torsdag 29. Skal prøve å stresse mindre og gjøre mer i påska. I håp om at jeg slipper å bli innlagt etter den ferien og.

                              Comment

                              Working...
                              X