Vis full versjon : Spørsmål og svar om støpeplast
Hvordan er blandingsforholdet mellom Støpeplast, herder og fyllestoff? Kunne tenkt meg å vite litt om akkurat dette, for da vet jeg letter hvor mye jeg trenger å kjøpe inn :)
Bilstereosenteret.no
06-09-2007, 00:28
Vi har ikke noe spesielt blandingsfolhold mellom støpeplasten og fyllstoffet. Men du begynner med å røre inn fyllstoff til du ikke klarer å rører det lenger, da bruker du hansker å knar inn litt mer fyllstoff. Den skal være så "tørr" at du kan forme den lett med hendene uten at den detter fra hverandre eller siger sammen. Du blir nok forundret over hvor mye fyllstoff plasten klarer å ta til seg første gangen du blander detta:) Skulle den bli for tørr, så kan du bare ha i en liten dash med plast.
Men jeg anbefaler aldri å blande mer enn 100g plast og 75g herder av gangen, hvis ikke det er veldig store ting som skal støpes. Anbefaler også å bruke en brevvekt når du blander, så du får det nøyaktig.
Bra og vite :)
Så 1 kg plast, 0.75 kg herder, og 2 kg fyllestoff holder til støping av 2 astolper, litt på dash og litt i dører?
Bilstereosenteret.no
06-09-2007, 01:03
ja, du bør komme langt med det. Blir langt mer enn det ser ut til når man blander det. Plasten er drøy i bruk når du har i fyllstoff. Men ikke glem å blande plasten skikkelig med herderen først. Så tar du en bit av en svamp, pensel el.l å smører plast på delene du skal støpe på, før du blander i fyllstoff. Da fungerer dette som primer/grunning og gjør at plasten sitter bedre.
Mr Golf 4
07-09-2007, 00:19
Godt forklart Pål.Er det noe mer enn bør passe på eller få med seg.:af:
Per
Bilstereosenteret.no
11-09-2007, 21:01
Godt forklart Pål.Er det noe mer enn bør passe på eller få med seg.:af:
Per
Ikke som jeg kommer på, men er det noe dere lurer på så spør:)
Bilstereosenteret.no
11-09-2007, 21:03
Samler litt spørsmål og svar om støpeplast fra andre tråder her.
Så er det noen av dere som har flere spørsmål om dette, så bare hyl ut i denne tråden, så skal vi prøve å svare så godt vi kan:)
MariusFa
13-09-2007, 07:25
tåler det mye? tenker på dører som blir smelt hardt igjen og sånn.
hvor mye kan jeg bygge med plast? hørt at det ikke slår så lett sprekker som sparkel gjør, men kan jeg bygge omtrent så mye jeg vil? altså tykkelsen, dybden eller, ja dere skjønner.
Mvh
Marius
Mr Golf 4
13-09-2007, 10:18
Hvorfor ikke feste denne topicen Pål.Så kan dette være en tråd for oss newbier som kan stille spørsmål eller hente tips-råd.Brukere kan jo legge inn bilder hva de har gjort.
Per :)
Bilstereosenteret.no
13-09-2007, 12:31
tåler det mye? tenker på dører som blir smelt hardt igjen og sånn.
hvor mye kan jeg bygge med plast? hørt at det ikke slår så lett sprekker som sparkel gjør, men kan jeg bygge omtrent så mye jeg vil? altså tykkelsen, dybden eller, ja dere skjønner.
Mvh
Marius
Det tåler ekstremt mye og du kan bygge så tykt du vil, uten at det sprekker, slik sparkel gjør hvis du prøver å bygge 2-3cm:)
funker dette til støping av frontfangere og slikt som er laget av abs plast?
funker dette til støping av frontfangere og slikt som er laget av abs plast?
Tror du skal slite litt med å lage noe selv av ABS, det må kjøres i vakumformer for det meste, og slik maskin har du ikke råd til :p
Men skal du bare fikse på en frontfanger, så er jo glassfiber og sparkel tingen =)
Støpeplast er faktisk genialt til å bruke til fiksing på plast. Min erfaringer er at det sitter mye bedre på plastikken en det sparkel og polyester gjør!
Bilstereosenteret.no
09-11-2007, 14:09
Støpeplast er faktisk genialt til å bruke til fiksing på plast. Min erfaringer er at det sitter mye bedre på plastikken en det sparkel og polyester gjør!
Der kan du se, nye bruksområder dukker stadig opp:D
ok.. for glassfiber sitter IKKE...trenger noe som er litt fleksibelt og som går ann å pussse og er overlakkbart
Polyester som ikke sitter ;)
Støpeplasten MÅ sparkles over, for den er for porøs til å lakkes på.
Polyester som ikke sitter ;)
Støpeplasten MÅ sparkles over, for den er for porøs til å lakkes på.
ja polyester mente jeg :P... hvis den må sparkles over går det sikkert ann å bruke sprøytesparkel... det er fint til sånn
puss plasten med grovt pappir så henger polyesteren veldigt godt den
puss plasten med grovt pappir så henger polyesteren veldigt godt den
Done... and failed ;)
:aa: hogg te med ein flappdisk hehe
hehe! høres greit ut :) da sitter jeg og tripper og venter pakke fra onkel pål :)
Har nettopp støpt speilhusene mine nå med støpeplast.
Var helt kanon og jobbe med!
Men lurer så klart på en ting.. :dn: Hvor lang herdetid er det?
Hvordan er det med temperaturer og slik under herdeprosessen?
Fint om noen svarer i løpet av kvelden. :)
Jeg venter alltid minst 24 timer :) Spørs litt på romtemperatur og tykkelse.
Under herdinga så blir ikke støpeplasten varm, slik som polyester og sparkel har en tendens til :)
Jepp. Måtte teste å forme litt på den nå etter 6 timer. Ganske stivnet allerede.
Ut å handle sandpapir i morgen? JA! :)
Damn, har fått mye støtestøv på fingrene tross jeg brukte doktor hansker. Vildt så det sitter!!
Erik André
28-11-2007, 22:18
kan fint bruke 2par hansker NeDD.
lukter dette veldig???.. slik som polyester osv tenker jeg på..
Lukter vel egentlig ingenting? Isåfall svææært lite :)
Lukter ingenting. Var forresten steinhardt i dag kl 0700.
Er fornøyd så langt. :)
Jeg brukte støpeplast til å bygge ut en støtfanger av glassfiber.
Bygde ut 2-3cm og støpte på et lag med polyester og glassfiberstrie utenpå.
Støpeplast har mange fine bruksområder :)
nice :) gleder meg.. eneste problem nå er å bygge a stolpene i bilen, for så å få dem uskadet ut for tørk...
nice :) gleder meg.. eneste problem nå er å bygge a stolpene i bilen, for så å få dem uskadet ut for tørk...
Hvorfor skal du bygge de "i" bilen?
Prøv å ta dem ut og inn en gang, da vet du hvordan de er festet. Som regel 2-3 klips på baksiden. De flere biler tar du bare av innerlista på døra (den som går rundt hele) og vipper ut a-stolpen.
Maskèr godt, så har ingenting å være redd for. :)
hva er forskjell på SIKAFORCE-1 på installbay og polyester?
kan man bruke polyester å fyllstoff?
Støpeplast (sikaforce) er en polyuretan støpemasse og kan ikke sammenlignes med polyester, kan ikke bruke fyllstoff og polyester, eller du kan sikkert blande det men jeg ville ikke gjort det:) hehe..
thomasekeli
19-03-2008, 17:50
lukter dette veldig???.. slik som polyester osv tenker jeg på..
Lukter vel stort sett ingen ting.. Men mitt tips ville vært å bruke (minst) støvmaske når du blander fyllstoffet i plasten. For det støver noe innmari, og jeg kjente jeg ble ganske dårlig av å puste inn det lettsvevende fyllstoffet.. :ak:
Men ellers er det jo genialt å jobbe med!
(Nå skal det kanskje sies at jeg bruker maske til det meste.. hehe)
Skal snart trekke taktrekket mitt, men før jeg kan gjøre det så må jeg behandle det gamle taktrekket med støpeplast. Skal jeg bare blande dette som en tynn suppe og smøre på? Eller skal det være litt tykt, og så heller pusse som en gal? :S
InstallBay Hamar
12-05-2008, 18:23
Tror nesten polyester er bedre... :) Brukte støpeplast på taket mitt for fire år sia (før jeg oppdaget polyester), og tror nok polyesterdunken hadde blitt valget idag...:) Men for all del, plast funker der også! :) Smak og behag det der..
Eirik Aspaas
12-05-2008, 18:43
neida, blande støpeplast uten glassballongene er konge for å få taktrekk hardt.. polyester vil vel få taktrekket til å bli veldig "avrunda"? :P
InstallBay Tønsberg
12-05-2008, 18:53
Skal snart trekke taktrekket mitt, men før jeg kan gjøre det så må jeg behandle det gamle taktrekket med støpeplast. Skal jeg bare blande dette som en tynn suppe og smøre på? Eller skal det være litt tykt, og så heller pusse som en gal? :S
Bare bland støpeplast (uten fyllstoff) og pensle det på :)
Når det har herdet sliper du bare over det med grovt papir, så kan det trekkes.
Tror nesten polyester er bedre... :) Brukte støpeplast på taket mitt for fire år sia (før jeg oppdaget polyester), og tror nok polyesterdunken hadde blitt valget idag...:) Men for all del, plast funker der også! :) Smak og behag det der..
Bare bland støpeplast (uten fyllstoff) og pensle det på :)
Når det har herdet sliper du bare over det med grovt papir, så kan det trekkes.
Aah.. Jeg så for meg et veldig funky arbeid da jeg sto og vurderte med bøtta med fyllstoff og de liters flaskene med plast og herder. :be:
Da blir det pensling på torsdag. :)
InstallBay Tønsberg
13-05-2008, 18:04
Vil tro at det har 98% sjanse for å slå seg når taktrekk stort sett ikke er det mest solide i verden? Støpeplast funker jo like godt til formålet og slår seg ikke.
Har dere noen tall på hvor mye støpeplasten veier per dm3? Det varierer selvsagt med blandingsforholdet, men "a ballpark figure" kunne vært greit :)
InstallBay Tønsberg
13-05-2008, 19:57
Har dere noen tall på hvor mye støpeplasten veier per dm3? Det varierer selvsagt med blandingsforholdet, men "a ballpark figure" kunne vært greit :)
Fyllstoffet veier 4kg pr 10liter.
Så har du støpeplasten i tillegg som veier ca 1kg pr liter.
Du bruker kanskje totalt 175g støeplast til 1-2.5 liter fyllstoff avhengig av hva det skal brukes til.
Slippmiddel til støpeplast...?
Tja, selv har jeg bare brukt pakke teip. best om det er litt dårlig lim på teipen. Det kommer jo litt an på hva slags former du skal støpe mot og, vil jeg tro.
Da har jeg prøvd støpeplast for første gang! Jeg er ikke imponert!! Var ikke så lett å jobbe med som forespeilet! MEN... Det er meget mulig jeg har bommet på blandeforholdet og at det er det som er grunnen til det halv-greie forsøket mitt.
Hvor mye vil jeg normalt få ut av 100g plast og 75g herder ved tilsetting av fyllstoff? Jeg blandet ut så det ble i underkant av en liter.
Da har jeg prøvd støpeplast for første gang! Jeg er ikke imponert!! Var ikke så lett å jobbe med som forespeilet! MEN... Det er meget mulig jeg har bommet på blandeforholdet og at det er det som er grunnen til det halv-greie forsøket mitt.
Hvor mye vil jeg normalt få ut av 100g plast og 75g herder ved tilsetting av fyllstoff? Jeg blandet ut så det ble i underkant av en liter.
Hva var du ikke imponert med? Litt mer detaljer gjør ikke noe.
Du vil få en god del ut av 100+75 ja.
jeg fikk støpt 2 disnakt poder med det forholdet og hadde halvparten igjen.. ble vel rundt 1 liter, men stoffet i seg selv var utrolig drøyt ihvertfall til mitt bruk,men skal man dekke store overflater og ha et tykt lag går det jo sef med en del..:cb:
Hva var du ikke imponert med? Litt mer detaljer gjør ikke noe.
Du vil få en god del ut av 100+75 ja.
Mener at det ble noe for porøst og liten hefteevne
InstallBay Tønsberg
12-06-2008, 20:49
Mener at det ble noe for porøst og liten hefteevne
Du må først bruke en kost eller en svamp på alle flater det skal støpes på for at hefteevnen skal bli best mulig. Du må også finne riktig mengde fyllstoff, er veldig stor forskjell på dette og hvordan den er å jobbe med. Har du for lite fyllstoff blir den fort altfor tung og seig at det ikke er mulig å jobbe skikkelig med.
Porøst skal det ihvertfall ikke bli, det er jo veldig solid om det er brukt riktig.
Men så skal dette heller ikke brukes som sparkel, det skal brukes som byggemasse.
Den vil jo alltid bli _noe_ porøs, men er som Lars Ove her sier at det er ingen sparkel. Man har alltid noe over støpeplasten igjen gjerne. Men når man skal trekke har ikke det noe å si ;)
Du må først bruke en kost eller en svamp på alle flater det skal støpes på for at hefteevnen skal bli best mulig. Du må også finne riktig mengde fyllstoff, er veldig stor forskjell på dette og hvordan den er å jobbe med. Har du for lite fyllstoff blir den fort altfor tung og seig at det ikke er mulig å jobbe skikkelig med.
Porøst skal det ihvertfall ikke bli, det er jo veldig solid om det er brukt riktig.
Men så skal dette heller ikke brukes som sparkel, det skal brukes som byggemasse.
Er nok dette med riktig mengde jeg ikke har funnet!
Prøver på ny i morgen!
Kicker-Kent
05-07-2008, 04:44
Hei jeg har brukt støpeplast på og bygge over eksisterende deklser og sånt, men egner det seg og bare støpe med støpeplast over en plugs som man har laget eller, f.eks av dørsider?! Lettere sagt kan man bruke det som Glassfiber?! Støpeplast er vel en slags glassfiber eller?! Må bare si det er en fryd og bruke i forhold til Glassfiber uten lukt og alt negative som er med glassfiber!! :-) Har støpt endel med glassfiber også
BeemerZ1
06-07-2008, 14:43
Nei, man kan ikke bruke det som glassfiber...
Plasten må ha litt tykkelse for å ikke knekke.
Og ja, plasten er fantastisk å jobbe med i forhold til glassfiber.
skodaowner
16-12-2008, 13:17
hva mer enn støpeplast kit fra installbay.no trenger jeg for og støpe høytaller i dørene? skjønner ikke dette med fyllstoff er det noe man også må ha?
Takk for svar
skodaowner
19-12-2008, 10:38
hvor mye fyllstoff skal man blande med støpe plasten? skal man blande herder, plast og fyllstoff sammen.. hvor mye?
(første gang jeg skal prøve meg på dette)
Crazytaxi
19-12-2008, 13:02
Først blander du herder og plast, så tilsetter du fyllstoff til den er tørr og formbar.. altså prøve seg frem og blande inn litt om gangen... hvis du dytter inn et merke med fingeren, bikker dunken på høykant og hullet ikke faller sammen, syns jeg den er best å jobbe med.
skodaowner
19-12-2008, 13:10
hva skal man ha på kosten/svampen man skal bruke på alle overflater før det støpes?:)
Støpeplast uten fyllstoff, altså bare plasten.
Drar i gang en gammel tråd her :p Jeg har festet 6.5" direkte i dørtrekkene på bilen min, men merker at de er langt fra stive nok. Ka jeg f.eks. legge på et rimelig heftig lag støpeplast på innsiden av trekket slik at det når det stivner sitter jeg igjen med en mer solid konstruksjon??? :al:
Du sitter igjen med enda mer masse som beveger på seg da ;) Prøv heller å få det festet skikkelig i døra også
Joa, skjønner tegninga, men problemet er ikke at trekket ikke sitter i døra :p Mere at selve trekket som elementet er festet i virker porøst på en måte, hvis du skjønner hehe...
Stianuno
09-11-2009, 22:33
Er det kun trekket som holder elementet?
Japp, samt noen plastringer som henger fast i trekket etter originalhøyttalerene...
Tobbelobb
10-11-2009, 17:17
Drar i gang en gammel tråd her :p Jeg har festet 6.5" direkte i dørtrekkene på bilen min, men merker at de er langt fra stive nok. Ka jeg f.eks. legge på et rimelig heftig lag støpeplast på innsiden av trekket slik at det når det stivner sitter jeg igjen med en mer solid konstruksjon??? :al:
Ja det vil nok hjelpe på.
melancool
19-11-2009, 23:38
hei. jeg har ingen erfaring med støpeplast, men har jobbet endel med polyester /glassfiber/sparkel. Hva er hoved bruks området for støpeplast og hva er bedre dårligere funksjoner med støpeplast. Jeg tenker bare til bilstereo bruk. Helst svar fra dere som virkelig kan dette. På forhånd takk for svar.
Bilstereosenteret.no
19-11-2009, 23:48
Støpeplast kan bygges mye tykkere enn sparkel, uten å sprekke. Støpeplast er veldig lett i forhold til volum. Lett å raspe/slipe til rett form før full herding. Grei å slipe etter herding
melancool
20-11-2009, 01:11
Kan noen utdype litt mer. Hva brukes støpeplast helst til. Er det en ide å bruke både støpeplast og polyester i kasser ? Hva er ulempen med støpeplast kontra polyester og omvendt. . ?
Crazytaxi
20-11-2009, 09:17
Kan noen utdype litt mer. Hva brukes støpeplast helst til. Er det en ide å bruke både støpeplast og polyester i kasser ? Hva er ulempen med støpeplast kontra polyester og omvendt. . ?
Støpeplast kan bygges mye tykkere enn sparkel, uten å sprekke. Støpeplast er veldig lett i forhold til volum. Lett å raspe/slipe til rett form før full herding. Grei å slipe etter herding
Det står vel ganske greit der gjør det ikke? bruker det for bygge former f.eks.
melancool
20-11-2009, 23:29
Jeg vil gjerne hva som er ulempen med å bruke støpeplast kontra polyester. hvis støpeplast er letter i volum, bedre å jobbe med , mindre fare for vridning osv så forstår jeg ikke hvorfor noen gidder å bruke polyester. Alee materialer har en ulempe også. Hva er dårlig er minst like viktig som hva som er bra med et material valg.
Bilstereosenteret.no
20-11-2009, 23:56
Polyester i kombinasjon med glassfibermatte eller fleese bruker du til å bygge hule ting. Slik som basskasser, dørlommer til høyttalere osv. Du kan ikke bruke støpeplast til å bygge slike ting med. Men bruker det til å tilpasse deler inntil andre, eller støpe hele delen i støpeplast.
Om du tar deg en runde i prosjektforumet så ser du hvordan det funker i bruk. F.eks Volvo V50 tråden til Kenneth, og mange andre
Skal bygge basskasse i glassfiber. Og vil lakke den.
Er det dette jeg skal ha på til slutt og pusse ned for at lakken skal se pen/glatt ut?
Du kan lage formene slik du vil ha de med støpeplast, men siste finish må du ta med sparkel eller et lag polyester for å tette overflaten. Støpeplast har ganske ru overflate som ikke ser bra ut lakket som den er.
Hva trengs til å støpe glassfiber i dørpanel og inni basskasser? =)
kan noen lage en liste over hva som bør gjøres først og sist? :)
hva trengs til en slik jobb?
Ikkje for å vere slem eller noe sånt, men eg trur det er MANGE tråder om detta vist du bruker søkefunskjonen. evt.
leser prosjektråder og lærer den veien ?:)
ska støpe i døren. og jeg lurer på hvor jeg får tak i polyester, glassfiber osv. til en billig penge? og helst ikke av den aller dårligste kvaliteten :)
Tor Ølberg
09-03-2011, 19:35
Biltema. Polyester, herder, glassfiber og mikroglasskuler. Stort sett det du trenger. Funker det, jeg pleier å blande oppi litt ekstra herder for å være på den sikre siden.
så litt på installbay sitt glasfiber, var en littn forksjell i pris... hvordan er dette i forhold til d du kjøper på biltema? personlig har jeg ikke noe stor tro på det man kjøper på biltema, men :D
Tor Ølberg
09-03-2011, 20:11
Det du kjøper hos installbay er kvalitet, men i lengden blir det dyrer. Har du penger til det så kjøper du installbay sin.
Har selv aldri opplevd problem med sparkel, glassfiber, polyester eller noe som helst fra biltema. men det er meg. Noen har sletet med polyesteren fra biltema.
okei da går jeg får installbay sin.
hvor mange kilo sånn ca går med for og støpe ei dør? skal støpe om litt mindre enn halve døra
Crazytaxi
09-03-2011, 22:56
okei da går jeg får installbay sin.
hvor mange kilo sånn ca går med for og støpe ei dør? skal støpe om litt mindre enn halve døra
Det kommer an på hvor godt forarbeid du gjør, og hvor flink du er til og legge støpeplasten osv..
Tor Ølberg
09-03-2011, 22:58
Mange. Kjøp inn mye så vet du at du hvertfall har nok. Jeg har vel gått igjennom ca 2-3kg med bare glasskuler og ca 30-40kg med polyester totalt på det lille av dashbordet og hele bagasjerommet. Så hvis dette er første bygget ditt så må du regne med å måtte pusse og hive på mer og drive på en stund slik for å få ting til å bli perfekt :)
kan man skru skruer gjennom plast støpinga uten at det blir sprekker eller andre problemer?
Bilstereosenteret.no
14-03-2011, 00:07
kan man skru skruer gjennom plast støpinga uten at det blir sprekker eller andre problemer?
Du kan gjenge hull og bruke maskinskruer i støpeplast. Du kan også forborre og skru med karosseriskruer.
noen måte og fjerne polyester lokt? :ag:
Tor Ølberg
24-03-2011, 10:03
Tid, eventuelt så kan du sitte i bilen og røyke som faen sammen med ca 100 wunderbaum. Lukten blir ikke borte men den blir overdøva av all wunderbaumen ;D
Crazytaxi
24-03-2011, 11:39
Da tror jeg faktisk at jeg foretrekker lukta av polyester'n :P
Du kan jo prøve et kjærring råd jeg leste for og få vekk vond lukt.
Sett et glass eller ti med eddik i bilen. Eddiken skal etter kjærring rådet ta knekken på vond lukt.
melancool
26-03-2011, 11:23
Sånn generellt er det vel bare ozon behandling som effektivt fjerner lukt i bilkupeen. Før du investerer i det, så tror jeg at jeg ville sørget for at herdingsprosessen er ferdig først. Ellers vil polyesteren fortsatt stå å gasse og lage ny lukt i kupeen. Mitt inntrykk er at et par skikkelige kokedager i sommersola hjelper veldig på å forkorte herdetiden. Vil du ha bort lukta før sommer er her, så vil sikkert 2000 watt varmeovn i bilkupeen hjelpe like bra. Poenget er å få få det skikkelig varmt i kupeen, så varmt at du ikke orker å sitte i kupeen. Jeg har i allefall aldri hatt polyesterlukt i bilen på seinsommeren, men har vært plaget med polyesterlukt hele vinteren flere ganger. Dersom du kan ta polyesteren ut av bilen så funker det bra å sette polyesterstøpen på en oljefyllt ovn , slik at polyesteren blir skikkelig varm. Jeg tror ikke jeg ville gjort det før polyesteren har herdet ferdig (med ferdig mener jeg at den ikke produserer egen varme lenger) for om du gjør det for tidlig så kan hele dritten ta fyr.
Sånn generellt er det vel bare ozon behandling som effektivt fjerner lukt i bilkupeen. Før du investerer i det, så tror jeg at jeg ville sørget for at herdingsprosessen er ferdig først. Ellers vil polyesteren fortsatt stå å gasse og lage ny lukt i kupeen. Mitt inntrykk er at et par skikkelige kokedager i sommersola hjelper veldig på å forkorte herdetiden. Vil du ha bort lukta før sommer er her, så vil sikkert 2000 watt varmeovn i bilkupeen hjelpe like bra. Poenget er å få få det skikkelig varmt i kupeen, så varmt at du ikke orker å sitte i kupeen. Jeg har i allefall aldri hatt polyesterlukt i bilen på seinsommeren, men har vært plaget med polyesterlukt hele vinteren flere ganger. Dersom du kan ta polyesteren ut av bilen så funker det bra å sette polyesterstøpen på en oljefyllt ovn , slik at polyesteren blir skikkelig varm. Jeg tror ikke jeg ville gjort det før polyesteren har herdet ferdig (med ferdig mener jeg at den ikke produserer egen varme lenger) for om du gjør det for tidlig så kan hele dritten ta fyr.
jeg hadde nok holdt det i bilen til det er ferdig herdet, for når du begynner å ta det ut av bilen og begynne å varme det før det er herdet, kan det begynne å bevege på seg / vri seg, og da passer det dårlig når du kommer tilbake i bilen
vBulletin® v3.8.3, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.