Announcement

Collapse
No announcement yet.

Test av høyttalerelementer

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Test av høyttalerelementer

    Jeg er borti litt forskjellige elementer fra tid til annen, tenkte jeg kunne skrive noen ord om hvordan jeg oppfatter lyden.

    Dette vil være høyst subjektive meninger.


    Dome vs. Bånd
    Først litt om min oppfatning av dome-diskanter vs. bånddiskanter. Når jeg først ble introdusert for bånddiskanter syntes jeg det låt forrykende bra, med en veldig åpen og luftig klang ift. domediskanter. Etter noen år med lytting har jeg imidlertid blitt uenig med meg selv. De har som regel en åpen klang i nedre diskanområde, og oppfattes nok som snillere enn en vanlig dome som i dårlige konstruksjoner låter skarpt. Men de mangler alltid rett utklingning, der gitarer, triangler, cymbaler osv låter for snillt og mykt og eller evt. bare helt feil. Jeg foretrekker altså en god dome.


    Membraner
    Så til noe jeg synes alt for få tar hensyn til når det gjelder valg av elementer i mellomtoneområdet. Membranmateriale! Papir, metall, polypropylene osv. har alle sin særegne klang. Papir er safe bet, det låter som regel veldig naturlig i øvre mellomtone. Om membranene er litt store har de riktignok en tendens til å låte litt for grumsete, ullent eller "varmt" om man vil i nedre mellomtone. Det har rett og slett å gjøre med måten membranet ressonerer på.

    Jeg har opp igjennom vært litt motstander av metallmembraner, men har funnet ut at de låter fabelaktig i nedre mellomtoneområde. I øvre mellomtone har jeg aldri hørt noe metallbasert membran låte bra, det ringer og låter skikkelig unaturlig. At folk takler øvre mellomtonen på høyttalere som klipsch rf serien er et mysterium for meg.. Det skal være sagt at metall ikke alltid låter metall, de kan låte dårlig i nedre mellomtone også. Det kommer nok mye an på hvordan membranet er utformet, og hvordan ressonansene oppstår.
    Polypropylene er for meg hverken fugl eller fisk, låter somregel bra men sjeldent noe mer. Veldig lett å få til å låte ålreit ift. metall og tidvis papir.
    Pr. idag har jeg kun vært borti et membranmateriale som låter skikkelig bra både i øvre og nedre mellomtoneregister, og det heter aerogel som kun blir produsert av audax.
    For min del er det ultimate å kombinere to forskjellige membranmaterialer for å dekke hele mellomtoneregisteret, gjerne metall for nedre mellomtone og noe mykere som f.eks. papir i øvre mellomtone.



    Diskanter:


    Mark & Daniel DM-4a - AMT diskanter som kan deles vanvittig lavt, ifølge produsent så lavt som 700hz. Jeg har ikke testet de så lavt selv. De låter ikke ulikt mundorfene under, men er langt mindre sensitive. Generelt så låter disse AMT'ene ganske ålreit, bedre enn bånd - men mangler utklingningen til en god dome. Ganske bra i nedre diskantområde må jeg si.


    Mundorf AMT 25.7 (arvtageren til 2540, finnes ikke info om 25.7 på nett)
    Finner ikke bilde på nett.

    Ta i betraktning at disse er svindyre, lillebroren i forrige serie (som var den eneste som ble solgt til forbrukermarked) kostet 6500,- pr. par om jeg ikke husker helt feil. Disse låter bra, har enda ikke hatt sjanse til å teste så mye på de, men pr. nå synes jeg de låter bra i nedre del av diskantområde. Av "non-domes" er dette de beste jeg har testet.


    Aurum Cantus G2 - Her virker det litt for meg som produsenten har tatt litt av med sminken, knall rød lebestift og plenty mascara. Det er en metallstring som stå og danser inni der, og slik høres det jammen ut også. Sikkert mange som liker den, men spør du meg låter alt annet enn naturlig.


    Hiquphon OWII - Ser veldig få som bruker disse, og det er synd. De har en helt rå utklingning, skikkelig detaljert og spenstig. To minus, det ene er at de ikke kan deles alt for lavt, og det andre er at de kan være vanskelig å få til å låte bra i overgang til mellomtone. Har en tendens til å lage litt s-lyder om man ikke bruker rett elektronikk og deler den riktig. Disse koster litt, men de er virkelig verdt det.


    SEAS Excel T29CF-002 - Crescendo diskantene til Seas. Veldig dyre, mer enn dobbel pris av hiquphonene over. Låter veldig bra, også nedover i frekvens uten antydning til å bli skarpe i kantene. Flott utklingning, men ikke helt på nivå med hiquphon. Alt i alt noen supre diskanter.


    ScanSpeak D2904/6000-00 - De låter dvaskt, mangler utklingning men kan deles lavt. Anbefales for de som ikke liker diskantlyd, hehe.


    SEAS Prestige 27TDFC - Veldig populære diskanter, billige er de også. Låter bra relativt lavt i frekvens, og låter naturlig i hele registeret. Kunne ønske litt mer snert i øvre deler av frekvensområdet, men en veldig god allrounder.


    Hivi RT1II - Kjøpte disse fordi de hadde den beste off-axis spredningen jeg noengang har sett på en diskant. Vel, hva skal jeg si? Værste diskantgjengivelsen jeg noen gang har hørt..


    Vifa XT25TG30-04 - Dette er diskanter! Låter fabelaktig om de brukes rett, kan ikke deles så veldig lavt men har en forrykende bra lyd oppover, skikkelig flott utklingning. De låter ikke ulikt hiquphonene, men ikke fullt like spenstige, heller ikke like vanskelige å jobbe med. En av mine favoritter, og pris vs. ytelse er helt RÅ!


    Vifa XT19TD00-04 - Samme som over, bare litt bedre off-axis respons. Må deles enda høyere enn storebror.


    Bohlender Graebener Neo3W - Tja, låter ikke steingalt disse. Litt dvaske oppover, men låter temmelig bra i nedre diskantområde. Absolutt noe av det beste "non-dome" jeg har testet (ikke helt på nivå med mundorf riktignok).


    Hybrid Audio Legatia L1 - Disse låter for skarpt, fikk aldri disse helt til. Detaljerte, men de setter til tider et spyd i øra dine..



    Mellomtoner:

    Tang Band W3-1364SA - Dette er jo egentlig et par fulltoner, kjøpte dem fordi jeg hadde stor tro på dem som en dedikert mellomtone. Jeg fikk imidlertid aldri disse til å låte optimalt, og som en fulltone er de ihvertfall mislykket. Diskantgjengivelsen er ikke noe å skryte av.



    Audax HM130Z0 - Dette i seg selv er en liten legende om man begynner å grave litt i skriveriene på forskjellige forum. Disse er utgått av produksjon for lenge siden, og membranmaterialet ble den gang forbudt å produsere mer av, pga giftige utslipp. Men nå har de tatt opp igjen produksjon av aerogel membraner, så ikke vet jeg om de har endret på dem eller funnet på noe lurt som dreper gassene. Ja, så var det lyden da. Dette er uten tvil den beste mellomtonen jeg noengang har hørt, punktum finale. Litt vrien å få til, men den låter nydelig i øvre mellomtonen, og også nedover på dype mannsstemmer. Jeg vet ikke om noe annet element som låter like naturlig og sømløst i hele mellomtonen.



    Visaton B200 - Her er enda en fulltone, riktignok mye større enn tangbanden lenger oppe her. Man skulle tro det var utslagsgivende spesiellt på diskantgjengivelsen, men faktum er at med litt frekvenskorrigering så låter diskantgjengivelsen fra denne fulltonen helt rått! Spredningen er riktignok selvsagt _veldig_ direkte. Beveger du deg litt off axis, forsvinner alt som heter diskant. Øvre mellomtone er også knakende god, denne er helt oppe å konkurrerer med audax'n over. Men den blir litt for ullen i nedre mellomtone for meg. Bassen er også fantastisk spenstig. En helt rå fulltone rett og slett.



    Fostex FE107E - Har ikke fått testet allhverden på denne enda, men intrykket så langt er meget bra. Prismessig ligger den omtrent likt som tangband fulltonen, denne er en tomme større. Inntrykket så langt er såpass bra at jeg nok kommer til å benytte dem i bilen.



    Hybrid Audio Legatia L3 - Min kjære venn, legatia L3. Kort fortalt, denne låter helt knall som en dedikert mellomtone til bilen. Mellomtonen låter nydelig både i øvre og nedre register. Dette er papir, så at nedre mellomtone låter såpass bra, har nok å gjøre med at membranen er liten og stiv til papir og være. De kan lett brukes fra 300hz og opp til 4-5 khz. Det gjør dem veldig allsidige.






    Midbasser/større mellomtoner

    DD Audio DDW6.5 - Har vel igrunn skrevet en større test av disse her en annen gang, men får ta den med. Midbassene fra dd popper veldig bra og tåler juling. De låter ikke bra oppover i frekvens, men det er de heller ikke designet for. Skal jeg være kresen, mangler de litt detaljering/artikulering i bassområdet.


    Silver Flute W17RC38-08 - Disse koster like mye som en sokk.. Og for den prisen spiller de meget bra! Litt ullen nedre mellomtone, men temmelig naturlige oppover. Bassen er heller ikke gal. Kan minne litt om lyden i scanspeak revelator faktisk, fattigmanns scanspeak om man vil.



    SEAS Excel W18NX-001 - Har ikke testet så fryktelig mye på denne, så ta forbehold om det. Intrykket er at den ikke gjør noe galt, men låter litt kjedelig. Det gjelder alt fra bass og opp til øvre mellomtone.



    Scan-Speak 15W - Scanspeak ja, elsket av mange, oppskrytt av mange.. Bassen er dårlig, har testet i bildører og kasser i forskjellige størrelse. Den er og forblir bløt og slapp. Nedre mellomtone er derimot skikkelig bra, raspete og fin i bunnen på mannestemmer. Øvre mellomtone er elsk eller hat, for meg blir den for mørk, låter ikke helt naturlig synes jeg. Men vet om mange som forguder lyden, veldig romantisk/laidback eller hva man vil kalle den.



    SEAS Prestige CA18RLY Impulsiv og bra respons i bassen, litt bløt nedre mellomtone (som nesten er standard for papir i denne størrelsen) men ikke helt gal. Øvre mellomtone er helt suberb! Låter som en god papirmellomtone rett og slett. Dessuten er byggekvaliteten veldig bra, mtp chassie og stivhet. Pris vs ytelse er meget bra.



    Dayton DA175-8 - Denne fungerte ikke i applikasjonen jeg hadde tiltenkt den, så har ikke testet så voldsomt mye. Rett metallklang i den, låter altså bra i nedre mellomtone. Øvre mellomtone er som ventet unaturlig lys og "skranglete". Bassen er sånn midt på treet.


    Eton 7-372 Kevlar og disse sandwich conene til eton låter ganske likt hverandre. For lyst i øvre mellomtone, men ikke helt galt. Og ganske bra i nedre mellomtone, men ikke helt der.. Bassen i denne saken er nok den beste av alle midbassene jeg har testet. Meget bra element.



    Dayton RS225S-8 - Tja.. Metallcon, skulle tro det låt som metall.. Men neida. Låter igrunn overraskende likt bøtteplast, man kjenner lett igjen klangen at membranet ved å knipse på det og dette låter rett og slett som ei bøtte.. Bassen tør jeg ikke si noe om.



    HiVi M8N - Her har vi et metallmembran som låter som det skal! Nydelig nedre mellomtone (beste jeg har hørt?), riktignok fæl oppover - men det er jo helt som det skal være når det er metall det er snakk om. Har kun testet dette uten kasse foreløpig, og bassen viste seg etter litt leking å være helt formidabel! Kanon element for en liten slump penger.



    Hybrid Audio Legatia L6 - Midbass/mellomtone i legatia serien. Bassen er veldig detaljrik, men mangler nok litt tyngde på membranet for å få mer trøkk i de nedre oktavene. Låter som en papirmembran skal oppover, litt i varmeste laget i nedre mellomtone og veldig bra i øvre mellomtone. Nedre mellomtone er til papir å være veldig bra.



    Basser

    Rainbow Vanadium 12" - Dette er nok den beste subwooferen jeg har testet. Metallmembraner på subber liker jeg, da er det ikke mye som flekser og smører ut transientene. Denne låter rett og slett veldig bra. Punktum.



    Rainbow Hammer 12" - Skikkelig smell i disse subbene også, de har mange av egenskapene til vanadium'n. Låter bra.



    Pioneer TS-W3004SPL - Ja, de fleste av oss har vel vært inne på rånekjøret i 18'års alderen. Hadde flere par med pioneer spl subber i den tiden, men disse er de eneste jeg kan navnet på. De lager masse lyd, men der stopper det. De låter helt j*****. Snakk om svamp med pølseoppheng, evner ikke å gjengi transienter - her snakker vi bløt entonebass.



    Eminence Beta-15 - Har testet flere 15" basser som dette, og de er jo ikke akkurat beregnet for bilstereo så dette er den eneste jeg tar med. Men i en bra kasse så låter disse ganske ålreit, bra transientrespons, men blir litt mye flex i papiret slik at deler av bassområdet får litt "papir"klang.
    Last edited by Legatia; 09-06-2013, 01:14.
    Som kineserne sier: [I]"Without music, life is a journey through a desert"[/I]

  • #2
    Imponerende liste med spennende elementer! Denne må abonneres på

    Comment


    • #3
      Du har hatt en del forskjellige høytalere ja.

      Gjør som epifant, abonnerer på denne tråden
      Runar E. Olsen ~ Moderator
      Kia Cee'd SW 2011 - Blir snart SQ prosjekt.
      http://www.signaturebar.com/uploads/images/67311.gif

      Comment


      • #4
        spennende dette her!
        Prosjekt SQ Audi A3

        Comment


        • #5
          Får vel gi et hint til abbonentene om at det har kommet litt mer info.

          Nå er det natta
          Som kineserne sier: [I]"Without music, life is a journey through a desert"[/I]

          Comment


          • #6
            Dette var en artig tråd du. Følger med her!
            ¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
            Pioneer deh-80prs | Polk Audio MM | Vifa Peerless V-line | Genesis III

            Comment


            • #7
              Var det ikke noen bånddiskanter tidligere?

              Er alle disse testet i bil, eller i stua?
              Runar E. Olsen ~ Moderator
              Kia Cee'd SW 2011 - Blir snart SQ prosjekt.
              http://www.signaturebar.com/uploads/images/67311.gif

              Comment


              • #8
                Originally posted by GENEXXA View Post
                Var det ikke noen bånddiskanter tidligere?
                ...? hva mener du?

                Originally posted by GENEXXA View Post
                Er alle disse testet i bil, eller i stua?
                De fleste i stua, noen i bil.
                Som kineserne sier: [I]"Without music, life is a journey through a desert"[/I]

                Comment


                • #9


                  Spørsmål: Hvordan diskant er dette? ^ Polk Audio SR101
                  (hørt disse forresten) - er jo "ring radiator" som ligner Vifa...
                  ¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
                  Pioneer deh-80prs | Polk Audio MM | Vifa Peerless V-line | Genesis III

                  Comment


                  • #10
                    Herlig tråd! Følger med her
                    VW Corrado - Prosjekt bil
                    Mitsubushi Lancer - Bruksbil
                    It´s hard to imagine; Picture me rolli´n !
                    I´m BANKRUPT - A G60 owner

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by Legatia View Post
                      ...? hva mener du?
                      Glem det, igår kveld loadet ikke alle bildene. Så de bildene som var borte, vår bånddiskanter :P



                      Originally posted by Legatia View Post
                      De fleste i stua, noen i bil.
                      Okei. Hva har du og teste de med?
                      Er du en slik DIY'er?
                      Runar E. Olsen ~ Moderator
                      Kia Cee'd SW 2011 - Blir snart SQ prosjekt.
                      http://www.signaturebar.com/uploads/images/67311.gif

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by TakeTheTime View Post


                        Spørsmål: Hvordan diskant er dette? ^ Polk Audio SR101
                        (hørt disse forresten) - er jo "ring radiator" som ligner Vifa...
                        Det er ringradiatorer ja, ikke hørt dem så skal ikke si noe om hvordan lyden er.
                        Som kineserne sier: [I]"Without music, life is a journey through a desert"[/I]

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by GENEXXA View Post
                          Okei. Hva har du og teste de med?
                          Er du en slik DIY'er?
                          Jeg er utstyrt med noe flott som kalles ører
                          Driver å måler og herjer også, men det baserer jeg ikke noe på her.
                          Bygger og koser meg jeg ja.
                          Som kineserne sier: [I]"Without music, life is a journey through a desert"[/I]

                          Comment


                          • #14
                            Originally posted by Legatia View Post
                            Jeg er utstyrt med noe flott som kalles ører
                            Driver å måler og herjer også, men det baserer jeg ikke noe på her.
                            Bygger og koser meg jeg ja.
                            Tenkte mer på kasser. Har du flust av de?

                            Har du noe byggetråder til høytalerne dine på andre forum?
                            Runar E. Olsen ~ Moderator
                            Kia Cee'd SW 2011 - Blir snart SQ prosjekt.
                            http://www.signaturebar.com/uploads/images/67311.gif

                            Comment


                            • #15
                              Originally posted by Legatia View Post
                              Det er ringradiatorer ja, ikke hørt dem så skal ikke si noe om hvordan lyden er.
                              Disse er basert på vifa xt med neo-magnet. har vifa sine av disse. låter helt greit, spesielt til en pris på 246 kr!
                              Prosjekt SQ Audi A3

                              Comment

                              Working...
                              X