PDA

Vis full versjon : Et lite tips...

TakeTheTime
13-05-2010, 11:14
Go' Kristi himmelfart, folkens! :bt:

Ville bare si at det gjør meg glad å se hvor lite trafikk det er i denne delen av forumet,
også vil jeg bare komme med et lite "tips" som jeg tror er verd å ta med seg for noen:

Når man setter inn forsterkere og elementer i bilen,
vil det hjelpe å montere ting fast og gjerne godt skjult.
Er ikke sikkert alle vil det, men f.eks. forsterkere kan man
jo skjule godt baki bilen f.eks. ved/oppi reservehjulsbrønnen. :)

Skru alt godt fast, ta deg god tid til å feste og gjør gjerne så
man må ha spesialverktøy som ikke så mange har for å få det løs.
Bruk griller for å skjule elementene litt, gjerne originale griller også. :)

http://i918.photobucket.com/albums/ad28/Simen777/Mitsubishi%20Carisma%202003%20Lydanlegg%20prosjekt/DSC01416.jpg

Dette er kanskje ting som sier seg selv,
men det er ikke sikkert alle tenker over
hvordan en evt. "tyv" ser bilen din. :ca:

Ha en fortsatt fin dag.
Mvh. Simen S. Thoresen

tofter
13-05-2010, 11:20
Og ikke minst, tenk på at alle logoer i vinduer og slik fungerer som reklameskilt for tjuver!

Paulsberg
13-05-2010, 14:26
Lurt å montere alarm også:) Sote vinduene bak(eller hele bilen) funker også som litt sikkerhet da det ikke er like lett å se hva som er inne i bilen.

God tipsetråd dette!:)

trustno1
15-05-2010, 19:23
Noe sted man får kjøpt skruer med helt spesielle hoder som man kan skru fast ting med?

TakeTheTime
16-05-2010, 00:22
Helt sikkert, kan skaffe sånne som jeg har på Adcom'en min - skruer med amerikanske gjenger (i tommer, ikke mm.).
Jeg måtte kjøpe egne umbrakonøkler til de. :) Kjøpte det hos sakariasen i Oslo, du kan jo høre med dem e.l. butikk.

GENEXXA
16-05-2010, 00:28
Om tyver skal skru ut noe med umbrakonøkler, uansett om det er US eller Europeisk størrelser, bryter de umbrakonøkkelen inn, slik at den passer.

TakeTheTime
16-05-2010, 00:56
Den skjønte jeg ikke...?

GENEXXA
16-05-2010, 01:12
Er ikke store forskjellen på de umbrakosettene. Og om tyven har det ene, bryr han seg ikke om han ødlegger skruene. Så han bryter umbrakonøkkelen inn, slik at den passer/får feste på skruhodet.

Vinje
17-05-2010, 00:06
Det finnes torx bolter/skruer med senterspiss i midten av skruehodet.Dette er ikke noe alle og enhver har nøkkel til.Så det kan være en god ide.Er uansett ikke så vanskelig å unngå at noe forsvinner fra bilen, da de aller fleste som stjeler er inkompetente idioter.Med noen små grep her og der blir det plutselig en god del vanskeligere å stikke av med anlegget ditt.

TakeTheTime
17-05-2010, 15:18
Ja, bra Vinje! Et lite tips til kan være å montere elementene så man må skru av deksler e.l. først for å komme til. Eksempel er som jeg har gjort det med midbasserne mine som sitter i døra, de er skrudd fast i selve døra - også montert ferdig på innsiden av dørtrekket. Det er mye stress å ta av dørtrekket for å komme til, da noen av skruene har spesielle umbrakohoder og det er umulig å få ut høyttalerne uten å ta det av (til og med høyttalergrillene!) :)

ugn
21-05-2010, 00:02
Torx må være en vinner her.. husker faren til en kompis skulle skru på en gammel volvo, som visstnok var skrudd sammen i frankrike.. aldri hørt den mannen banne så mye før ;D

Men ja, tror egentlig det er samma skiten om man skrur fast med A eller B, er det godt bolta fast og litt skjult, så tror jeg faren er mye mindre..

TakeTheTime
22-05-2010, 18:33
Vet ikke om dette er torx jeg, men skaffa meg noe lignende hvertfall: Link. (http://bilstereoforumet.no/showpost.php?p=128462&postcount=518)

Akilles
22-05-2010, 23:34
Godt eksempel var når jeg hadde ubudne gjester i min bil.
Alt lå løst.

Men nå er det skjult,skrudd å bolta fast.
Spilelren er også skruddfast :)

Men bra tips TTT ;)

TakeTheTime
23-05-2010, 00:37
Godt eksempel var når jeg hadde ubudne gjester i min bil.
Alt lå løst.

Men nå er det skjult,skrudd å bolta fast.
Spilelren er også skruddfast :)

Men bra tips TTT ;)

Takk. :) Spilleren sier du? Hvordan?

Mo3
23-05-2010, 20:53
meget bra skrevet TakeTheTime :)

Akilles
24-05-2010, 05:12
Takk. :) Spilleren sier du? Hvordan?

Er på Pioneer bakpå en bolt, som jeg har skruddfast via torpedoveggen.
Du må demontere midtkonsollen å en liten del av dashbordet for å komme til ;)

slippern
26-05-2010, 19:34
ville skrudd anlegget fast med torx ja, i audien har jeg montert alle høytalerene med de orginale dekslene osv, må uansett av med dørtrekket for å få av høytalerene framme, i hatthyllen må dem ut med hele hatthyllen for å få alt ut, pluss en god del banning.... :P

Nils
26-05-2010, 19:59
Eller bruke slike: http://www.shop4fasteners.co.uk/acatalog/Security_Machine_Screws_Snake_Eye_Pan_Head.asp

Litt vanskeligere enn torx som egentlig er blitt like vanlig som unbrako. Engen har vel også brukt en del av disse i Spore helt av Arosa prosjektet sitt =)

Vinje
26-05-2010, 21:42
Kan også slenge til at om du har en garasje tilgjengelig,bruk den da vel.Er også en god ide om man tenker seg om 2 ganger,før man parkerer bilen ett sted.Med andre ord,man trenger jo ikke å gjøre det lettere for tjuvpakket:)

Defus
13-08-2010, 12:34
Og om du er på ferie/kjøpesenter, ikke kom inn på parkeringsplassen med anlegget på full guffe. Det er en invitasjon, da de fleste tyver vet at eieren av denne bilen vil være borte i minst 30 min. Tror ikke det er mange mennesker som ville stilt spørsmåls tegn til noen menn som står å holder på med bilstereo på parkerings plassen, med mindre de kjenner eieren av bilen å ser at det ikke er han.

Sonus
13-08-2010, 14:21
Jeg er ikke så sikker på om jeg ville bolte fast alt så fryktelig godt.

Tenk på all den skaden en tyv vil gjøre på bilen for å prøve å få ut den spilleren eller forsterkeren. Han/hun driter i om resten av bilen ser ut som ett dass etter at han/hun har fått ut det de ville ha. Selvfølgelig er det godt å vite at de ikke fikk med seg noe, men kostnaden tror jeg kan bli større for enkelte med å bytte ut masse ødelagte deksler m.m. enn å tape en spiller. Det hele bunner vel ut i hvor dyrt utstyret er.

For å få ut min MX406, må hele midt konsollen demonteres, men det er ikke fordi jeg øsnket det sånn, men fordi det var eneste måte å få den inn på.

Det beste er uansett en forsikring som dekker tapet av utstyret, selv om det er sure penger.

BillyIdle
15-08-2010, 01:02
Jeg for min del lar bøylene for å dra ut spilleren ligge i hanskerommet nettopp for å unngå at hele midtkonsollet skal herpes av et svært skrujern ved evt. innbrudd. Kan ikke drømme om at sånt skulle gi noen form for avkortning på forsikringen, da man faktisk sparer selskapet for masse penger. Noen som har noen erfaringer som avkrefter denne teorien?

tofter
15-08-2010, 11:39
Jeg for min del lar bøylene for å dra ut spilleren ligge i hanskerommet nettopp for å unngå at hele midtkonsollet skal herpes av et svært skrujern ved evt. innbrudd. Kan ikke drømme om at sånt skulle gi noen form for avkortning på forsikringen, da man faktisk sparer selskapet for masse penger. Noen som har noen erfaringer som avkrefter denne teorien?

Hør om lignende før, da var det snakk om en cabrioleteier som aldri låste døren, for da slapp han iallefall at noen skar i stykker taktrekket :D

BillyIdle
15-08-2010, 13:43
Hehe, det blir vel kanskje vel kanskje ikke _helt_ det samme :) Men det er uansett greit å vite hvor grensa går der.

Haakon O
15-08-2010, 14:53
Om en vil sikre utstyret ved å bruke skruehoder som de aller aller færreste har verktøy til å få løst opp, er vel kanskje snake eye skruer/bolter et godt valg:

http://nutandboltshop.com/snakeeye.JPG

Ellers kommer det veldig ann på hvem som bryter seg inn for å stjele, om det er knarkere som skal ha en cd-spiller så leter dem neppe gjennom hanskerommet for å finne spesialverktøy for å ta ut spilleren uten skade, der brukes nok brekkjern/skrujern for å røske ut spilleren umiddelbart. Har desverre masse erfaring med dette etter å ha vært temmelig utsatt for innbrudd, her er min statistikk

1. cd-spiller stjålet fra min VW Polo colour concept midt på dagen en ukedag rett utenfor huset (knarker)
2. 323 gtr stjålet utenfor huset, funnet igjen med knust girkasse neste dag full i tyvgods, brukte sprøytespisser og diverse (knarker). Dette var på stord
3. Innbrudd i colt, stålet batteri for å bruke i 323 gtr, stjålet igjen (i lillestrøm, parkeringsanlegg, like omstendigheter som Joakim sin bil). Funnet igjen 300m unna, full i tyvgods.
4. 323 gtr forsøkt stjålet igjen i samme garasje, men hadde tatt ut vitale deler i styreenhet så den ikke kunne starte, 2 uker senere en innbrudd over.
5. Innbrudd i colt, stjal cd-spiller, forsterker, sub, høyttalere, cd-er, en pose klær, en diger plexiplate med cnc-freste logoer og utskjæringer, bilen sto parkert ved bomstasjon drøbaksiden oslofjordtunnelen.
6. Innbrudd i colt, forsøkt tjuvkoblet av narkis uten hell, dette var igjen på dagen utenfor huset på stord etter å ha flyttet tilbake til vestlandet.

I det ene innbruddet i colten i lillestrøm tok stjal de forresten de eneste kablene som var trekt opp i bilen, som var kablene som går mellom spiller og prosessor i Pioneer DEX-P9/DEQ-P9 comboen. Oppdaget ikke dette før jeg skulle til å ta ut kablene for å pakke dem ned i esken, da Joakim allerede var på vei fra revetal til lillestrøm for å kjøpe den. Ringte i nøden til Ketil på audioart, som ikke bare skaffet til veie kabler på direkten, 30min kjøretur senere hadde jeg de i hånden, men også lot meg ta de med der og da og gjøre opp senere (var heeelt blakk der og da, spilleren måtte selges for å dekke husleie). Så litt hell i uhell, godt det finnes forhandlere som er behjelpelige og forståelsesfulle når en sitter i en vanskelig situasjon.

Føler vel kanskje etterhvert at det beste er å holde en lav profil angående å legge ut "bruksanvisning" på hva en holder på med, iallfall på åpne forum.

Edit: Nå ser jeg at jeg har lagt ved bilde av akkurat de samme skruene som Nils har anbefalt lenger opp i tråden. Det er øynene man blir først blind på sies det :p

Engen Audio
15-08-2010, 22:41
Det finnes mye gøy av festematriell hvis man er villig til å la lommeboka blø litt for det. Snake Eye i ukrant størrelse og elektropolert er gøy men ikke billig :-(

TDK
23-08-2010, 11:52
Kan også gjøre som meg da jeg festa basskassa mi baki Passat'n...
Jeg borra hull "dekselet" over reservehjulet (som er i stål) og i gulvplaten på basskassa og satte igjennom gjennomgående bolter med låsemuttere og festet forsterkeren under ved hjelp av de samme boltene. bygde også om festene til "dekselet" slik at jeg må bruke hjemmelaget verktøy for og få det opp.

en annen lur ide er og ta av front-panele og låse bilen hver gang du forlater bilen og vet at du skal være borte mer enn 10min.

Tor Ølberg
28-10-2010, 19:55
Drar litt liv i denne tråden igjen.

Hvor kan en få tak i slike skruer og verktøyet for å skru disse inn?

Vinje
28-10-2010, 20:31
Tja,Wurth eller verktøyburet kanskje?

Gandulf
28-10-2010, 21:20
Gode tips her ja! Sticky-tråd?? :-)

Haakon O
28-10-2010, 21:47
Drar litt liv i denne tråden igjen.

Hvor kan en få tak i slike skruer og verktøyet for å skru disse inn?

Snake-eyes du tenker på?

http://www.hudsonfasteners.com/security.htm

http://www.fastfixdirect.co.uk/code/navigation.asp?fType=fasteners&MainCategoryID=18

for eksempel :)

Tor Ølberg
09-12-2010, 07:29
Sender ikke til norge. Wurth hadde heller ikke og de ordner ikke slikt for privatpersoner visstnok...

Haakon O
09-12-2010, 12:03
http://www.mutualscrew.com/department/spanner-188-stainless-steel-oval-head-machine-screws-13385.cfm?refdep=Spanner%2018%2F8%20Stainless%20St eel%20Oval%20Head%20Machine%20Screws

Disse sender til norge, utvalget var bedre også :)

Crazytaxi
09-12-2010, 13:21
http://www.mutualscrew.com/department/spanner-188-stainless-steel-oval-head-machine-screws-13385.cfm?refdep=Spanner%2018%2F8%20Stainless%20St eel%20Oval%20Head%20Machine%20Screws

Disse sender til norge, utvalget var bedre også :)

http://www.mutualscrew.com/department/metric-security-screws-nuts-13395.cfm?refdep=Metric%20Security%20Screws%20%26% 20Nuts

Her var det jo endel snasent ja :)
men ville nå heller lett blant metriske bolter da.. :P hehe

Haakon O
09-12-2010, 13:51
Det er nok sikkert like greit ja :)

Calamares
16-02-2011, 22:23
Hvis det er mye verdisaker i bilen, som er festa så godt at det tar for lang tid og demontere / få løs alt de vil ha med seg vil vel noen heller stjele hele bilen og parkere den ett tryggere sted for demontering, de prøvde visst det på Accorden min, men de tyvkobla spylerpumpa og viskere, istede for tenninga.. :ca: (og knakk rattlåsen såklart...)

Men en "vakker" dag, så er tyvene noen som kanskje vet litt mer om det de driver med, så jeg har forbredet meg på att det kan skje igjen, ved og ta kabelen til tenninga og klippe den av litt etter sikringsboksen, og satt en bryter på den en vansklig plass oppunder hanskerommet som er så godt som usynlig før man åpner hanskerommet og bøyer seg langt ned og ser oppi der, men fortsatt lett og komme til når man vet hvor den er, så når jeg parkerer er det bare og skru av bryteren, som tar 5-6 sekunder, så blir "tyvkoblingsprossessen" mye vanskligere for de :bq:

Er det mye i bilen kan det fort være en lettere løsning å stjele hele bilen, istede for utstyret. De vil jo somregel gjøre det fortest mulig antar jeg.
Fester man utstyr så godt som dere snakker om her, vil jeg heller tro de går får hele bilen, og løsner resten på en tryggere plass.

Kan jo legge en "GPS-Tracker" i bilen og, så den kan spores opp via en i-phone eller en pc.

petteraldo
16-02-2011, 23:47
Torx må være en vinner her.. husker faren til en kompis skulle skru på en gammel volvo, som visstnok var skrudd sammen i frankrike.. aldri hørt den mannen banne så mye før ;D

Men ja, tror egentlig det er samma skiten om man skrur fast med A eller B, er det godt bolta fast og litt skjult, så tror jeg faren er mye mindre..

la en ramme rundt alt osv av stål og sveis det fast i bilen :aa::ba:

J.T.
17-02-2011, 01:18
Men en "vakker" dag, så er tyvene noen som kanskje vet litt mer om det de driver med, så jeg har forbredet meg på att det kan skje igjen, ved og ta kabelen til tenninga og klippe den av litt etter sikringsboksen, og satt en bryter på den en vansklig plass oppunder hanskerommet som er så godt som usynlig før man åpner hanskerommet og bøyer seg langt ned og ser oppi der, men fortsatt lett og komme til når man vet hvor den er, så når jeg parkerer er det bare og skru av bryteren, som tar 5-6 sekunder, så blir "tyvkoblingsprossessen" mye vanskligere for de :bq:

Og her gjorde du det vips MYE enklere for tyvene å stjele bilen din :)

Calamares
17-02-2011, 17:59
Hvordan mener du det blir enklere? :ca: :cc:
Blir vel heller en del vanskligere :co:

J.T.
17-02-2011, 19:18
Fordi du nettopp fortalte tyvene hvordan du har gjort det?
Hvem som vil kan jo lese innleggene her inne...

Tada!

Calamares
17-02-2011, 19:53
Hah, den sjansen tror jeg er liten :P Veeeldig liten :P Ingen på forumet her som vet hvem jeg er eller hvor jeg bor uansett xD

Nils
17-02-2011, 19:59
Vær ikke så sikker på det. :ag: Noresund er ikke så stort og du har jo nettopp fortalt hva slags bil du har :ag:

Calamares
17-02-2011, 20:50
Sant sant xD Men f**n da! :ag:
Tror ikke noen kommer til noresund for å stjele en bil til 15'000kr, og en 2 kanaler til 200kr og biltema 6x9 XD (må ha LITT lyd mens man venter på penga)
Og bare fordi det er 1% sjanse for att det skulle være noen tyver som er interesserte og leser her, så er det ikke lettere og stjele min bil selvom jeg har bryter på ene kabelen xD Resten blir nøyaktig det samme :ag:
Skal noen stjele en bil er det biler til høyere verdi med mer verdi-saker i seg som er like vansklige og stjele sansynligvis under 200 meter unna der de selv bor xD

Uansett, jeg prøvde bare og gi ett tips til andre her :be:
Gjør man det sånn jeg har gjort det tror jeg neppe noen klarer og tyvkoble bilen på under 30 min :P
Og tror ikke tyvene er der i 30 min etter alarmen har gått :)
Bare ett tips ;) Gjør det hvis du er glad i bilen din :)

Calamares
17-02-2011, 20:57
Og angående att noen leser her som vil stjele stakkars accorden:
1% sjansje for att noen leser og er interresert
2% sjansje for att det ene prosentet gidder
1% sjanse for att de finner bilen ;)
0% sjanse for og komme seg unna med den når den er parkert hjemme.
1% sjanse for att jeg parkerer ett sted det er lett og gjøre innbrudd igjen.

Tror ikke noen orker så mye arbeid, for så lite tjent :ca:

Emiil
28-02-2011, 17:51
kva med å bruke links skruer? Har stått å kuka me slike skruer! :P