Announcement

Collapse
No announcement yet.

Pioneer AVH-P5000DVD

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Pioneer AVH-P5000DVD

    Tenkte jeg skulle prøve meg litt her, om admin synes dette blir bare tull så slett gjerne tråden..

    Vet ikke hvor mange andre som har prøvd en liknende spiller men..
    Skal prøve å gå litt i dybden på det forskjellige men skal innrømme jeg ikke kan alt om alt :P

    Litt om spilleren
    AVH-P5000DVD er i utgangspunktet en veldig pent oppbygget spiller. Den har en 7" touch-skjerm, denne er resistiv. Altså den andre typen som er motsatt av iPhone/iPod Touch. Skjermen reagerer bra på de fleste trykk men er vel enklere å trykke på med negl eller en touch-pen. Litt kjipt når man kjører og vil bytte sang.. Heldigvis har spilleren ekstra knapper for å bytte sang en gang forover/bakover.

    Spilleren har 4 x 50w MOSFET forsterker som jeg ser som relativt standard i Pioneer-spillere i dag. Det som overrasket var at denne spilte bra selv på høyere nivå og uten forvrengning. Vel og merke, på kun diskant og midbass/mellomtone elementer.

    I forhold til tilkoblinger eksisterer det 2 sett med stereo-RCA tilkoblinger på denne. Disse kan brukes front/rear eller front/sub om man vil. Nevneverdig er og at man faktisk kan bygge ut med en surroundmodul slik at man kan kjøre ett 5.1 system, samt at du kan kjøre flere skjermer koblet på denne slik at alle får samme bilde.

    Interessant for den som vil ha "filmanlegg" i bilen.

    Ellers kan tilkoblinger enkelt oppsummeres slik: Bak finnes RCA-tilkoblinger til forsterker, USB-inngang for minnepenn etc., IP-BUS inngang og så klart ISO-plugg. Foran finnes kun en 3,5mm inngang for andre mp-spillere/telefoner.

    Skjermen
    Skjermen har god kontrast og relativt god innsynsvinkel. I bilen min satt spilleren ganske langt ned i forhold til det som kanskje er anbefalt vinkel, men man så fortsatt skjermen utrolig godt, merke med kontrastnivået skrudd noe opp da denne er nokså lav i fabrikkinnstillinger. Skjemen

    må brukes for å endre det meste av innstillinger og liknende, menyen er forholdsvis enkel og gir deg bra muligheter for styring av forskjellig utstyr. Og derfor velger jeg å nevne følgende: Til denne spilleren finnes det forskjellig IP-BUS adaptere, (blant disse er iPod-adapter, ett bluetooth adapter og ett gps-adapter(?)) iPod-adapteret er genialt. De fleste iPoder fungerer med denne spilleren og du får liknende knapper på skjermen som du har på selve iPoden. Det går også an og søke opp sanger via lister fra iPoden. Genialt for den som har iPod liggendes.

    Jeg brukte egen USB-minnepenn på 32GB med musikk i. Det rare var vel at spilleren ikke sorterte musikken alfabetisk. Det er fortsatt uvisst hvordan det ble sortert, for hver gang jeg la inn mer musikk sorterte spilleren om på mappene slik at de ikke lå i noen logisk rekkefølge. Heller ikke i den rekkefølgen jeg la inn mappene. Mulig Pioneer har ett rart system på det her? I verste fall noe som man bør være obs på, men bør ikke være ett punkt som gjør spilleren noe dårligere, tvert imot.

    Skal nevnes at jeg prøvde med en 320GB USB-harddisk først, men den ble ikke kjent igjen av spilleren. Men jeg prøvde kun en harddisk før jeg byttet til minnepennen.
    Så dette kan være en enkel harddisk alene..

    Lyden
    Dette er vel strengt talt kanskje det jeg kan minst om men kan prøve å sammenfatte noe her. Ellers så kan vel Miniboom mer om dette en meg om du ville kommentert noe etter at du har fått prøvd den litt?

    Mitt inntrykk er hvertfall at dette ikke nødvendigvis kan kalles en SQ-spiller. Den spiller med grei kontroll og du har masser av justeringsmuligheter(til en viss grad). Bassen er kanskje ikke den mest definerte, men du har masser av trøkk i alle vinkler og grader, både bass og diskant kommer klart fram. Kan vel kanskje si at den er ganske tydelig mer en kino-spiller (kort sagt) enn det mange kanskje ønsker å få til i en bil, da de fleste enten vil ha SPL eller SQ. Klart spilleren kunne gitt mye gøy i form av SPL paret med riktig utstyr men.. Alene med SQ blir det noe kjedeligere uten de store nyansene.

    Sammenlignet med Pioneer DEH-P880PRS så har P880PRS noe strammere og kontant bass og klarere diskant og mellomtone.

    Men for de fleste som kanskje liker tanken på tv i bilen og film så er definitvt dette en morsom spiller. Den er uten tvil ett godt kjøp, men den begynner vel strengt tatt å bli noe gammel da Pioneer har sluppet diverse nye spillere siden med samme muligheter uten at jeg skal si noe nedlatende om spilleren.

    Konklusjon
    Kortfattet er denne spilleren utrolig gøy å ha med å gjøre, enkelt å justere EQ, tilkoblinger og alt annet. Definitivt en morsom spiller, kanskje serie å titte på om man kunne tenke seg en spiller med stor skjerm, men kun en 1 DIN-spiller. Det er definitivt gøy å kunne briefe litt med film i bilen selv om det kun er på en 7" skjerm om man ikke har bygget ut med annet!

    Rating:
    Lydkvalitet: 4 av 6 (Mangler en del i forhold til P880PRS som jeg sammenlignet den med)
    Bildekvalitet 5 av 6 (Rart å ha i en bilstereotest, men er viktig i film. Mangler litt ekstra sprut i farger generellt og litt mer spenstige menyer er det som skal til for en sekser)
    Tilkoblinger: 5 av 6 (5.1 skulle kanskje vært med i esken? Dette varierer vel for person til person. Eventuellt 4.1 på spiller.)
    Justering: 3 av 6 (Minimalt med justering i grunn, EQ og F/R L/R. Mulig det er mer med 5.1 modulen)
    Totalt: 4 av 6 (De fleste har vel kanskje ikke bruk for denne typen spiller, men til sitt bruk er den definitivt morsom å ha med å gjøre og enkel i bruk!)

    Gi gjerne noen tilbakemeldinger om det er noe jeg skulle hatt med eller liknende, min første test som jeg har publisert noe sted! Hvis denne er vellykket legger jeg kanskje ut annet som jeg har testet også.

    (Ikke glem at det er noe som heter Copyright og den norske tilsvarende!)
    Last edited by SpikeMan; 23-11-2010, 23:42.
    Mvh Michael
    ---------
    Volvo V40 Prosjekt

  • #2
    Bra skrevet, sammenfatter godt med erfaringene jeg har fra AVH-P4000DVD, som synes å være omtrent akkurat samme spiller bare i 2-DIN-versjon.

    Godt at du syns lyden fikk et løft med 880PRS, er i grunn enig i det også. Det viktigste synes jeg er at det er mye man kan korrigere elektronisk med den spilleren, som gjør at man sparer mye tid fremfor å montere/justere fysisk som man må med en "kjipere" utgave (som disse DVD-spillerne jo er, rent lydmessig). Måtte justere og trikse mye før jeg fikk lyden jeg ønsket meg med AVH-P4000DVD, men det viste seg å være mulig til slutt, med unntak av tidskorrigering, så klart.

    Kort og godt mener jeg grunnlaget for godlyd bør være tilstede i disse multimediespillerne også, selv om det så klart krever litt mer jobb - og nøysomhet i valg av komponenter - for å få et knakende godt sluttresultat.

    Når jeg nå prøver meg igjen på samme sak i ny bil, skal jeg prøve å heve nivået på særlig mellomtone-elementene et hakk eller to, så får vi møtes for en prøvelytt.

    Comment


    • #3
      Interessant. Jeg leita faktisk etter liknende spiller bare i 2-DIN en periode etterat jeg kjøpte den, men jeg fant liksom aldri noe..

      Jeg hørte en veldig stor forskjell, skal si at jeg kanskje ikke har det mest trente øret. Og det alene bør jo si litt at jeg faktisk hørte forskjell. Jeg liker attakken på bassen og at han spiller såpass jevnt på diskant/mellomtone. Jeg gjorde faktisk ingen innstillinger heller etterat jeg innstallerte spilleren og det var jo utrolig bra alene. Tror jeg kan få vesentlig mye mer ut av P880'n straks jeg gjør noen endringer.

      Det er klart det, Pioneer bygger vel sjeldent dårlige spillere. Mulig de aller rimeligste kanskje blir veldig kjedelige men legger man litt i dem så blir det jo stort sett bra. Spørs om det kanskje var sammenfatningen av mine komponenter som kanskje ikke passet like godt med den P5000 spilleren. Største grunnen til at jeg valgte å kvitte meg med den var jo egentlig fordi jeg ikke hadde godt nok med plass for 7" skjermen.

      Ja, du får gi meg en lyd. Kunne vært interessant å se hva en som har arbeidet litt med det klarer å få til Og når du nevner det, tror faktisk det var i mellomtone jeg savnet mye lyd..
      Mvh Michael
      ---------
      Volvo V40 Prosjekt

      Comment


      • #4
        Kjører du frontsettet rett på spilleren eller er det innom forsterker først?
        R-Design

        Comment


        • #5
          Er innom en forsterker først, om det var meg du spurte.
          Mvh Michael
          ---------
          Volvo V40 Prosjekt

          Comment


          • #6
            Ja, bare lurte på det da jeg ble litt i tvil på grunn av dette:

            "Spilleren har 4 x 50w MOSFET forsterker som jeg ser som relativt standard i Pioneer-spillere i dag. Det som overrasket var at denne spilte bra selv på høyere nivå og uten forvrengning. Vel og merke, på kun diskant og midbass/mellomtone elementer. "
            R-Design

            Comment


            • #7
              Ah :P

              Kan nevnes at jeg ikke hadde JBL-frontsettet eller forsterker i bilen når jeg gjorde den biten der. Det var standard Nokia høytalere i min Volvo S40 :P Men alikevel synes jeg den gjorde det bra. Faren min har en V40 med en vesentlig eldre Alpine spiller, den vrenger lyden ved høyere spilling da det er for lite effekt for høytalerne..

              Spilleren gav ut godt med effekt for å drive 4 høytalere ( 2 diskant, 2 mellomtone og 2 coax bak i bilen)

              Mulig jeg skulle vurdert vekk den biten der da den kanskje blir litt overflødig for de som har litt mer effekthungrige høytalere enn det de Nokia-greiene er :P

              Jeg lurer på om jeg tør påstå at om man har høyttalere som ikke er mye mer effekthungrige enn 50w bør de kunne passe greit med spilleren, men ikke forvent mye bass!
              Mvh Michael
              ---------
              Volvo V40 Prosjekt

              Comment


              • #8
                Neida, er jo flott det, må bare få det klart for meg hvilke forutsetninger som ligger til grunn
                R-Design

                Comment


                • #9
                  Den er god i grunn. Skulle kanskje nevnt det når jeg skrev det, men en del av meg regnet med at de fleste hadde litt oversikt over hva som faktisk fungerer på sånne spillere. Men det er jo ingen selvfølge det.. Skal se på om jeg får lagt det inn i morgen
                  Mvh Michael
                  ---------
                  Volvo V40 Prosjekt

                  Comment

                  Working...
                  X