Announcement

Collapse
No announcement yet.

dilemma / valg av Alpine multi-media

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • dilemma / valg av Alpine multi-media

    Hei!

    Jeg er i en situasjon der kan velge mellom disse to enhetene, lyst på begge.

    Men kan kun ta en av dem.. Dette med pris, hvem , hvor etc er IKKE interessant her og VIL ikke be nevnt....!!

    Gjelder KUN hva som forespeiler utstyret funksjon / muligheter....


    Kombo 1 : Alpine F#1 Status DVI-9990R + PXI-H990 (2005)


    Kombo 2 : Alpine IVA-D800R + PXA-H800 / RUX-C800 (2011)


    Tenker litt på fremtiden og ønsker f.eks muligheten til å legge (rippe cder) all musikk inn harddisk og bruke denne som kilden i systemet.


    Kombo 1.
    Slik je ser det , så har F#1 litt begrensinger hva man kan koble opp på dette , mye pga ICONBUS opplegget. Er ikke mange produkter kan brukes her, å at utstyret er en del år på nakken. Fordel hvis en har F#1 skjerm og kan se hele meny fra dsp H990 enheten.



    Når det gjelder kombo 2.
    Så er dem mer bruksvennlig ang USB , Ipod etc.. Fordel ang spilleren her at den har touchskjerm , kan se meny ang musikken kilden , bruker Ai-Net system som de fleste Alpine produkter er utstyrt med.

    Bruker copper-chassi som ble brukt hos F#1 spilleren , sikkert brukt andre high-end komponenter også. Ser ut som H800 har blitt forbedret en del og utvidet litt mer enn H990 dsp saken.


    Minus så langt er at spilleren er helt fersk på markedet , kan ikke se meny fra dsp H800 inn på selve skjermen , MÅ ha den display kontrollen RUX eller bruker pc (usb). Hvordan lyden er vel litt tidlig å si noen om, lest en del på andre div. forumer ang denne nye modellen.


    NOEN innspill , forslag og gode råd??
    "må si at kombo 2. frister mer enn 1."

  • #2
    Jeg har snusa litt på F1 jeg også, men har slått det fra meg, mye pga gammelt design og gamle avspillingsmetoder/muligheter. Hva gjelder lydmessig kvalitet, så går F1 sikkert det aller meste en god gang enda den dag i dag.. Når det er sagt, så nevner du ingenting om du er på utkikk etter kvalitet på lyden eller om du kun er ute etter noe som er "godt nok".. Men, jeg personlig ville nok gått for kombo 2, mye pga man har flere muligheter der hva gjelder tilkoblinger.

    Det er nå mine tanker om temaet i allefall.
    Sture Vedal

    Comment


    • #3
      Vel... ønsker både bra kvalitet og bruke mulighet... Er vel krav stor på lyden , siden er vant high-end hele veien..
      Last edited by Soundboy; 13-06-2011, 18:56.

      Comment


      • #4
        Hvis du skal gå for H800 så ville jeg i hvertfall trippelsjekket at du får med kvittering og garanti på denne.
        Den skal være plaget med støy har jeg hørt fra andre, ikke vært borti den selv.
        Om dette er noe som gjelder 1% av enhetene eller flere har jeg ikke sjekket noe opp i, men det bør du i såfall sjekke opp..
        Torbjørn J. - [B]PM er deaktivert, bruk e-post.[/B]
        [B]Bilen[/B]: Pioneer p99rs - Mcintosh MC431 - Brax X2000.2 - Mosconi 300.2
        Hjemme: Yamaha RXA3010 | XPA-5 x 2 | Emotiva ERT-8.3 | ERM-6.3 | ERD-1 x 4 | HFS sub * 2 | SVS AS-EQ1

        Comment


        • #5
          Fins både kvittering / garanti..
          Men takk for tipset..

          Comment


          • #6
            Hva med å bruke PXA-H900 istedet?

            Da har du jo hovedbolken av F#1 i form av en fantastisk prosessor og ett display for justering samt du har optiske innganger som gjør at du f.eks. kan benytte IVA-D800R som ren kilde og overføre lyden over optisk? Du har vel også AiNET på PXA-H900, men jeg vet ikke hvor mye av justeringene du vil få opp på IVA-D800R?

            Dem er jo "håpløse" å oppdrive, men jeg vet jo du har funnet komponenter tidligere som også skulle være "håpløse" å oppdrive
            Last edited by Zettie; 15-06-2011, 13:09.
            /////ALPINE Mobile media solutions
            Lotus by seas
            BR?X German car audio

            Comment


            • #7
              Husker jeg ikke helt feil når jeg trodde du hadde odr spilleren? hva med å holde deg til den istedenfor å hive inn noe alpine ræl...

              Fra spøk til revolver så ville jeg gått for løsning numero uno. rett og slett fordi lydmessige delen er bedre enn den andre.
              "No Compromise - Just Pure Music" Husk at iPod og alt det derne rælet er ikke akkurat de beste lydkildene som finns selv om de funker helt ok.
              Tor Martin Ølberg
              - Digital Designs - dynaBel - Gladen - Mosconi -
              Takk til dynaBel, Judys Bilstereo og Ottesen Design!

              Comment


              • #8
                Jeg hadde gått for løsning nr. 2 så lenge man slipper støyproblemene flere sliter med der. Kan tenke meg at utviklinga har gått et godt steg fremover på 6 år og kan ikke tenke meg det er store forskjellen i lydkvalitet mellom H990 og H800. Klart umulig for meg å si hva som låter best, men tviler på at H800 er dårligere
                Jonas Tautra
                - Digital Designs - dynaBel - Gladen - Mosconi -
                Takk til dynaBel, Judys Bilstereo og Ottesen Design!

                Comment


                • #9
                  Ide om H900 , ikke dum den nei. Kan få kjøpt H900 både med display eller uten. Sitt på kontakt på 2 stk (samme eier).

                  Ang ODR , har ikke ODR spiller lengere. Hadde det, så nu mer Pioneer i gård blir det nok ikke!

                  Har ikke tenkt å bruke Ipod , men tanken på harddisk - rippe cdene rett over til den. Da skal det ikke gå noe tap av kvalitet på det tro..

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by Hifonic View Post
                    Jeg hadde gått for løsning nr. 2 så lenge man slipper støyproblemene flere sliter med der. Kan tenke meg at utviklinga har gått et godt steg fremover på 6 år og kan ikke tenke meg det er store forskjellen i lydkvalitet mellom H990 og H800. Klart umulig for meg å si hva som låter best, men tviler på at H800 er dårligere
                    Som Alpine skriver :

                    A few years ago, Alpine released the AlpineF#1Status series of ultra-high performance audio components. Many of the lessons learned from developing those models, about high-grade parts and how to apply them, are now being put to good use in products like the PXA-H800. One example is the use of four Wolfson 24-Bit D/A converters, which are generally found only in professional recording systems and help to ensure superb detail and soundscape. Another is the use of two 32-Bit floating-point SHARC DSPs, which precisely reproduce the sound source with no degradation. Other top quality parts are a 6-layer PCB and a 24-Bit A/D converter for high quality RCA input and 114dB dynamic range at the device level.

                    Regner med at H800 henger med i toppen

                    Comment


                    • #11
                      går det ikke ann å styre pxa-h800 med IVA-D800R, som man kunne med pxa-h701??
                      Ellers så låter også pxa-h701 ganske så bra, med litt oppgradering av opamper og slikt!
                      Prosjekt SQ Audi A3

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by hc_tk View Post
                        går det ikke ann å styre pxa-h800 med IVA-D800R, som man kunne med pxa-h701??
                        Ellers så låter også pxa-h701 ganske så bra, med litt oppgradering av opamper og slikt!
                        slik jeg har forstått riktig, så kan man ikke styre/se meny i D800R spilleren, MÅ ha den display kontrollen enheten til H800 for å kunne styre den.

                        Litt dumt.. Hos F#1 kan man gjøre det hvis man har skjerm i tillegg.. Har faktisk en Alpine skjerm liggende (TME-740BT).

                        Comment


                        • #13
                          har siklet litt på den h800/d800 komboen selv, men det er jo idiotisk opplegg at man må ha rux i tillegg.
                          Får kjøre med 505/modded 701 og se hvor bra det funker først! :P
                          Prosjekt SQ Audi A3

                          Comment


                          • #14
                            w505 / H701 er jo en knall oppsett det også... har hørt det i en gul kylling golf...

                            Slik jeg har funnet ut , mellom H990 vs H800 :

                            Så er dem helt like, hos H990 er nivå/gain i hel steg 1db , mens på H800 er den halv steg. Den andre forskjellen er H800 har større slope, største er på 36db/oct mens hos H990 er kun på 30db/oct..

                            Comment


                            • #15
                              Optical Testing Summary:


                              http://www.diymobileaudio.com/forum/...omparison.html

                              Comment

                              Working...
                              X