Announcement

Collapse
No announcement yet.

B2 Audio ES 15 Sub + ES 6.1 Frontsett

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • B2 Audio ES 15 Sub + ES 6.1 Frontsett

    Kjøpte meg 1 stk B2 ES 15" sub for en tid siden, nå har jeg fått testet den litt og vil komme med mine erfaringer. Jeg laget først en kasse på ca 91 liter bassrefleks til subben, jeg driver den med min Alpine mrv-1000 forsterker som gir 600w i 4 OHm v 14,4v. I bassreflekskassen spillte elementet veldig høyt synes jeg, ville nok passe veldig godt for de som er mest opptatt av og spille høyt uten at SQ er høyt prioritet. Lyden i min boks ble som boom boom kasser. Siden jeg er en relativ gammel person (36år) synes jeg at lyden var litt for boomete. Jeg lagde da en ny kasse , denne gang en tett kasse på ca 71 liter. Forandringen på lyden mellom de to kassene er enorm, bassen blir fast,nøyaktig og tight akkurat slik jeg liker det. Problemet med den tette kassen er at kansje min forsterker på 600w blir i minste laget synes jeg, men det spiller mer enn høyt nok allikevel.
    Når det gjleder ES 6.1 frontsettet er jeg veldig fornøyd med dette, det spiller høyt og klarer og følge med subben. Synes det spiller bra (men jeg har delt det litt høyt ca 100hz) og diskanten synes jeg er grei, den er ikke skrikete selv ved høyt nivå. Eneste og utsette på frontsettet er måten membranet er limt utover kanten som en skrur gjennom for å feste elementet til døren. Her er det lett å få en bølge i membranet når en skrur til, men en kan vel ikke forvente seg mer til kr 1099,- for et frontsett. Synes alt i alt at begge produkter gode i sine respektive klasser og utifra prisnivå slik at jeg fint kan anbefale de til andre.

  • #2
    Er det noen spesiell grunn til at du har delt frontsettet såpass høyt?
    Og hvor deler du subben?
    Ford Mondeo '04
    B2 Audio Mono - B2 Audio AC12 - Hertz MLK2 - Cadence Z4000 - Pioneer 7200SD

    Comment


    • #3
      Ingen spesiell grunn egentlig, men føler at en kan spille høyere og klarere uten for mye bass på mellomtonene/bassene. Subben deles ved ca 80 htz slik at du kan si jeg mangler en midbass, men jeg synes nå at lyden i bilen ikke bærer preg av dette.

      Comment


      • #4
        Når du sier høyere og klarere, mener du da at lydbildet blir for basstungt hvis du deler lavere, eller at du kan spille høyere med frontsettet når det deles ved 100hz? Og hva driver du frontsettet med?

        Spør bare ut av nysgjerrighet. Har selv B2 i bagasjen, og er litt gøy å høre erfaringer med deres frontsett også
        Ford Mondeo '04
        B2 Audio Mono - B2 Audio AC12 - Hertz MLK2 - Cadence Z4000 - Pioneer 7200SD

        Comment


        • #5
          Vel, jeg synes nå at det spiller ganske uanstrengt når en deler det litt høyt, synes egentlig at et 6,5" sett er litt lite til å spille hele registeret. Den drives med en 4 kanals alpine forsterker. Forsøkte å kjøre frontsettet med brokoblet effekt på forsterkeren men det ga lite eller ingen effekt, ble for mye effekt på høytalerene slik at de spillte ikke noe høyere. De spiller høyt og fint nok med ca 50 watt pr høytaler.

          Comment


          • #6
            Har akuratt samme utstyr, som deg Majoralf.... Og jeg er kjempe fornøyd
            Eneste er at jeg har en US Amps XT4000d forsterker :P
            Anbefales på det sterkeste!
            Kicker - B² audio - Stinger - STP vibroplast - LIB - Hertz - Volvo 240 GLE

            Comment


            • #7
              Har akuratt samme utstyr, som deg Majoralf.... Og jeg er kjempe fornøyd
              Eneste er at jeg har en US Amps XT4000d forsterker :P
              Anbefales på det sterkeste!
              Kicker - B² audio - Stinger - STP vibroplast - LIB - Hertz - Volvo 240 GLE

              Comment

              Working...
              X