PDA

Vis full versjon : råd ang. bilstereo bygging

dan
16-11-2007, 18:35
Hva bør en bil i entry/experienced klassen bestå av. ikke merker å sånn, men hvor avansert bør det være. holder det og montere det og dempe litt eller må man ta den helt ut liksom. tenker på å kanskje konkurere til neste år, bare for moro skyld. og da tenker jeg på å prøve meg i en av de klassene der.
setter pris på alle råd å tips som er å få:bc:

Tony
16-11-2007, 18:37
Entry og Experienced er klasser hvor de aller fleste finner det naturlig å begynne.

Og nei, du trenger ikke ta den helt ut for å ha sjans.

epifant
16-11-2007, 18:45
Bruk pengene der de utgjør størst forskjell; på høyttalere og demping, og arbeidsinnsats på montering, justering og tweaking. Det får du uendelig mye mer igjen for (rent lydmessig) enn å bruke pengene på å få bilen til å se ut som et trillende bordell ;)

dan
16-11-2007, 21:47
har hatt mange trillende bordell:aa: er en liten harry tendens på bygda:af:
har vel sånn ca peiling på utstyret jeg skal bruke.
blir i første utkast:
alpine 9871r cd spiller.
MB quart refrence kompsett.
en firekanals DynaBel forsterker av ukjent type(børstet alu/stål med gull logo på toppen. hvis noen har peiling på spesifikasjoner og sånn blir jeg glad)
en ti tommer RF punch av litt eldre type.

men som med alle andre her så sporer det vel litt av. har heldigvis en økonomi som ikke tillater noen ville krumspring.:df:

Erik André
17-11-2007, 02:53
anbefaller deg å kjøpe regelboka, så unngår du de store tabbene under byggingen :)

viktigste er at ting sitter fast og at ledninger er sikret og terminert.. hvor store sikringer du skal bruke står godt forklart i regelboka.

Knudsen
17-11-2007, 11:34
hvor får man kjøpt boka da?

Erik André
17-11-2007, 13:42
http://www.emmaweb.no/emma_butikk.php

dan
17-11-2007, 20:02
anbefaller deg å kjøpe regelboka, så unngår du de store tabbene under byggingen :)

viktigste er at ting sitter fast og at ledninger er sikret og terminert.. hvor store sikringer du skal bruke står godt forklart i regelboka.

har bestilt regelboka. men har ikke fått den enda. har lest litt i regelboka på
nett. men tenker litt på hvor mye behøver det behøver å være... eller er ikke det så nøye med mengden. men litt mer viktig med jobben.

Erik André
17-11-2007, 22:00
mengden? det velger jo du.. det du lista opp er mer enn nok til å delta med.

dan
18-11-2007, 00:35
det er bra. sitter å kikker litt på nettet nå etter en forsterker jeg faktisk kan finne ut av spesifikasjonene på. veit som sagt ikke mer om forsterkeren min en at det er en DynaBel 4 kanaler. har blitt fortalt at den skal yte 4x70w men veit jo aldri. syns dette er et meget bra forum. ingen som kommer med spydige komentarer å sånn:ag:

NeDD
19-11-2007, 08:47
Jeg venter selv på regelboka. Det klør i fingrene etter å fortsette byggingen. :bo:
Men et lite spørsmål til dere som har vært med på EMMA noen år..
Er det vanlig at bilen i Experience klassen har med seg perm med byggebilder, forklaringer og utstyrsliste? :ds:
Evt. en laptop med bildefremvisning av prosessen? :bf:
Vil dette gi noe ektra poeng ved bedømming forresten? :dn:

dan
19-11-2007, 11:07
jeg å klør etter bygging nå. blir kanskje et litt kvassere frontsett på meg. må bare få noen til å hjelpe meg å støpe litt. kom på at jeg hadde et sett med soundstream høytalere... og det var ikke noe småtteri heller. vg6.c heter de. var vel noe av det grommeste de leverte da trur jeg:ag:

GalantV6
19-11-2007, 16:04
Men et lite spørsmål til dere som har vært med på EMMA noen år..
Er det vanlig at bilen i Experience klassen har med seg perm med byggebilder, forklaringer og utstyrsliste? :ds:
Vil dette gi noe ektra poeng ved bedømming forresten? :dn:

Nei, det er ikke vanlig. Men det skader ikke å ha en perm liggende i bagasjen så tilskuere kan se hvordan du har lagd ting. Jeg har en perm som ligger fremme.

Du får ikke noe ekstra poeng for å ha perm.

Tore

Eirik Aspaas
19-11-2007, 16:06
må nesten få laga meg perm jeg og da ^^ er ike mulig med ekstrapoeng i experienced vel?

NeDD
19-11-2007, 16:51
GalantV6: Ok, takk :)
Da blir det bare for å vise tilskuerene å se hvordan det er bygget =)

Finnes det noen triks for å få ekstra poeng i hele tatt?
Tenker på Experienced klassen..

Tony
19-11-2007, 17:49
Bonuspoeng får du bare i Master og Expert :)

NeDD
24-11-2007, 12:21
Har mottat regelboka nå. Skal man stille i experienced eller vertfall advanced og oppover, så MÅ man helst ha denne boka.
Har lært mye og eliminert mye tanker mht. bygge resultater :)

Eirik Aspaas
24-11-2007, 12:30
får vel se å bestille den selv.. tenkte jo å starte i experienced og bli klassa opp til advanced..

epifant
24-11-2007, 14:11
De som ønsker permer som holder høy kvalitet kan stikke innom nærmeste Åhlens-butikk og kjøpe en Bookbinders-perm i ønsket farge. Bruker kun slike permer selv til firmaet mitt. De er håndlagede og DYRE, men de utstråler en helt annen klasse enn de vanlige kjipe ringpermene som selges i bokhandler.
De har også esker, mapper, innleggsark osv. i samme kvalitet. Så vidt jeg vet har de også egne butikker bl.a. i Oslo (Byporten, Paleet) og Trondheim (Olav Tryggvasonsgt.)

http://img265.imageshack.us/img265/7015/getitemimageaspvs3.jpghttp://img139.imageshack.us/img139/7168/getitemimage2aspyl6.jpg

LLH
24-11-2007, 16:38
I experienced trenger man ikke bok.. Det står forklart i et punkt, under der det står forklart om dokumentasjon mener jeg, at man ikke trenger dolumentasjon i experinced. Men er ALT bra og du ikke skjems av og vise det frem så er det jo greit :D

Dette er en lav/liten klasse og det skal være mulig og få maks poeng på install, uten dokumentasjon, det er vel heller ikke noe punkt som tar opp eventuelle ekstra ting du har gjort ut over det som er nødvendig.. Derfor dreit jeg i dokkis :P

Eirik Aspaas
24-11-2007, 16:43
er vel ikke krav om dokumentasjon i advanced heller?

Tony
24-11-2007, 17:12
er vel ikke krav om dokumentasjon i advanced heller?

Jopp :)

(10 tegn)

LLH
24-11-2007, 17:22
Nå har ikke jeg papir versonen av boka, men sitter med "internett" versonen, og på punkt 1.2.2, står det jeg nevnte over her, Advanced er ikke nevnt i den setningen, derfor antar jeg at i Advanced er det trekk i poeng om det ikke er dokumentert..

Og her plassen det vises klarest om det er nødvendig med dokumentasjon i diverse klasser..

http://www.emmanet.com/download/rulebook/Matrixcategories07.pdf

Kryssene indikerer da at dette blir helt sikkert sjekket.. Det vil si at det er et punkt på poeng skjemaet dommern har med seg..

Tony
24-11-2007, 17:24
Jepp... dokumentasjon er krysset av under Advanced ;)

Eirik Aspaas
24-11-2007, 17:41
okei, så når/hvis jeg blir klassa opp må jeg ha sånn fancy perm? stilig..

Legatia
24-11-2007, 17:46

og hva må til for å bli klassa opp?

LLH
24-11-2007, 17:49

Jupp, Jeg leste litt regel bok i stad, og skjønte det sånn at 1-2-3 plass på EM blir klassa opp (om man er i experienced).. Derfor er jeg på jakt etter cd- spiller og boks, også må jeg plukke bilen i filler for og dokumentere og gjøre ting enda bedre.. hehe livet er herlig :D

Eirik Aspaas
24-11-2007, 18:11
hehe, cd spiller og boks kommer på mandag ;) og bagasjen er under full utbygging ;) blir nok akkurat ferdig med alt før sesongen starter tipper jeg..

NeDD
25-11-2007, 21:24
Må skaffe dokumentasjon om man skal stille i advanced ja.
Lettest å kjøpe boka. Får svar på mange usvarte spørsmål da :)

Men ang. kjøpe høytalere utenlands (ebay, USA, EM i emma, tv-boden i svinesund osv) står det ingenting om i EMMA regel boken.
Kan noen vise meg hvor det står skriftlig at slikt ikke er lov? :bn:
Og at man ikke får stille i høyere klasse en experienced?

Defus
25-11-2007, 21:56
Hvor detaljert bør denne dokumentasjonen være ? Er det bare å vise at alle ledningene er festet skikkelig, å at der de drar igjenom karoseriet er det vist hensyn slik at den ikke skal gnages over, pluss alt annet man har gjort som lyd demping og slikt ?

Eller skal det vises bilde for hver meter av strømledninger å høytaler kabler å slikt ?

Tommen
25-11-2007, 22:19
Ikke av hver meter, men hvordan f.eks strøm er festet, samme med jord, hvordan alle kabler er festet og terminert i fordelerblokker/sikringer. Og hvordan resten av utstyret i bilen er festet, med tanke på batteri, forsterker, basskasse eventuelt DSP boks..Og hvis dash/dører er ombygd, så karnsje ekstra bra om man kan dokumentere hvordan alt dette er ombygd:)

LLH
25-11-2007, 22:33
NeDD: eneste jeg fast spesifikt om det er under general rules, Der det står forklart om de forskjellige klassene.

NeDD
26-11-2007, 07:11
NeDD: eneste jeg fast spesifikt om det er under general rules, Der det står forklart om de forskjellige klassene.

Mhm, var det jeg også leste meg frem til.

Ang. den dokumentasjonen, så er alt mye lettere å bare kjøpe regelboka.
Eneste boka/hefte jeg har konsentrert klart å lese siden skoletider! :cb:
Dokumentasjonen bør gjøres skikkelig får å få full score her. Kjipe poeng å miste. :ak:

mrZipp0
05-12-2007, 13:10
hm, ser ut som jeg må skaffe meg den regelboka jeg også git, tenker å stille i entry eller noe slik jeg også, men er det noe max pris på utstyret du bruker der?

Audio-art
05-12-2007, 16:13
hm, ser ut som jeg må skaffe meg den regelboka jeg også git, tenker å stille i entry eller noe slik jeg også, men er det noe max pris på utstyret du bruker der?

Pris-bestemte klasser er en saga blott. Entry er heller ingen klasse å "satse på" da det ikke er finale i entry, og hvis du vinner en konkuranse, så er det Experiensed neste konk. Det er heller ikke prisbestemte klasser i experiensed, men du kan ikke delta i 3 og 5 ch med spillerer som har ekstern signalprosesor.

mrZipp0
07-12-2007, 08:07
Pris-bestemte klasser er en saga blott. Entry er heller ingen klasse å "satse på" da det ikke er finale i entry, og hvis du vinner en konkuranse, så er det Experiensed neste konk. Det er heller ikke prisbestemte klasser i experiensed, men du kan ikke delta i 3 og 5 ch med spillerer som har ekstern signalprosesor.

Okei, har ikke ekstern signalprosessor enda, bruker p88rs spilleren, og klare meg enn så lenge..

men kan jeg ikke brukere mere enn 5ch? har 2 stk 4ch og en 2ch, vel og merke noe brokoblet da..

GalantV6
07-12-2007, 08:15
Du kan jo stille i Experienced Unlimited når du går over 5 ch.
Er selv i den klassen.

Tore

Tony
07-12-2007, 08:20
Du kan jo stille i Experienced Unlimited når du går over 5 ch.
Er selv i den klassen.

Tore

Blir ikke du klasset opp til neste sesong?

Erik André
07-12-2007, 11:52
Blir ikke du klasset opp til neste sesong?

Hvorfor skulle han bli det?

Han kan selvfølgelig velge å gå opp en klasse selv, men med en fjerde plass i NM og han har vel enda ikke kjøpt direkte av levrandør så jeg ser ikke noe grunn til at EMMA skal skyve han en klasse opp.

Er det noe jeg ikke har fått med meg?

NeDD
07-12-2007, 12:25
Hmm.. Fant ingenting i Emma´s regelbok om at alt utstyr må være kjøpt direkte av leverandør... Noen som vil referere om de finner noe?

Erik André
07-12-2007, 13:03
står ingen sted at utstyret MÅ være handlet direkte av levrandør, men i klassenene entry og experienced er det ikke lov.

side 13 for entry og side 14 for experinced

The mobile electronics system that he/she is entering the competition should have been purchased through retail channels or second-hand. If requested by an Event official, proof of purchase (i.e. numbered sales receipt) should be availible for verification.

så å handle på webshoppen til installbay er helt greit.. dette er noe alle kan gjøre. Men for du rabatter ingen andre gjør så blir det feil å konkurere i denne klassen.

GalantV6
07-12-2007, 16:06
Hvorfor skulle han bli det?

Han kan selvfølgelig velge å gå opp en klasse selv, men med en fjerde plass i NM og han har vel enda ikke kjøpt direkte av levrandør så jeg ser ikke noe grunn til at EMMA skal skyve han en klasse opp.

Er det noe jeg ikke har fått med meg?

Er det noen leverandører som vil gi meg billig billig utstyr så kan jeg gå opp en klasse :bq:

Ellers så trenger jeg lit mer erfaring både på justering, bygging og montering så et år til i denne klassen blir det nok.

Tore

bmw520
15-12-2007, 19:47
selv kjøpt regel boka og cd`n da jeg vurderer sterkt å prøve meg til neste år, men alt er jo på engelsk, å jeg som er såå god i engelsk da:aa: jeg som da kommer til å kjøre med 4 stk 2 kanalere, må være i Experienced unlimited jeg da eller?

Eirik Aspaas
15-12-2007, 19:54
stemmer vel fort det da :)

møter hverandre vi da ;)

bmw520
15-12-2007, 19:55
stemmer vel fort det da :)

møter hverandre vi da ;)

huffda;) hehehehe

Eirik Aspaas
15-12-2007, 19:56
det er ikkeno å være redd for.. møte et spl hue som meg i emma? :p hehe.. INGEn fare

bmw520
15-12-2007, 20:12
det er ikkeno å være redd for.. møte et spl hue som meg i emma? :p hehe.. INGEn fare å du har vel snappa opp noen ide`er og råd tenker jeg:ca: men jeg har ikke konkurrert før, så regner med å være langt nede på lista, men tenkte d kunne være morro å prøve, å lære litt mer;) er jo sååå mye man ikke kan, f,eks stille inn lyden:ah: + mye annet;)

Eirik Aspaas
15-12-2007, 20:20
hehe, hører på råd ja ;) men aldri deltatt i emma, kun dBdrag.. er jo litt forskjell..

bmw520
15-12-2007, 20:26
jo selff, men har man jo konkurrert så er vel d et lite + uansett vel:D hehehe

Eirik Aspaas
15-12-2007, 20:48
uansett, så blir det morro. er jo helt nytt for meg dette her. er noe helt annet å plutselig ha menneskr som bedømmer lyden istedenfor sensorer :P

bmw520
15-12-2007, 20:53
uansett, så blir det morro. er jo helt nytt for meg dette her. er noe helt annet å plutselig ha menneskr som bedømmer lyden istedenfor sensorer :P

d vil jeg tro ja;) lest en del av tråden din, du legger din sjel til EMMA ser jeg,så jeg for nok bukke meg i støvet å se meg slått bl,a av deg;)

Eirik Aspaas
15-12-2007, 21:49
vi får se da vettu.. er jo ikke sikkert bilen min låter no særlig :p

biffen071278
04-01-2008, 20:23
selv kjøpt regel boka og cd`n da jeg vurderer sterkt å prøve meg til neste år, men alt er jo på engelsk, å jeg som er såå god i engelsk da:aa: jeg som da kommer til å kjøre med 4 stk 2 kanalere, må være i Experienced unlimited jeg da eller?

klovnster kan vel ikke stille i denne klassen da han er demobil for morel og vel gir slikk og ingen ting for utsyret:bg:?

Eirik Aspaas
05-01-2008, 02:20
nope, det stemmer.. (selvom jeg betaler mer enn en slikk og ingenting)..

jeg blir å se i advanced unlimited og espl ;)

Eirik Aspaas
05-01-2008, 02:21
edit: jeg trodde jeg skulle i experienced, helt til jeg fikk regelboka ;)

bmw520
05-01-2008, 04:13
edit: jeg trodde jeg skulle i experienced, helt til jeg fikk regelboka ;)

har hatt den en liten stund, en god ide å lese den vettu;) hehehehe

biffen071278
05-01-2008, 07:59
hehe får vel bestille regelboka jeg å før jeg river ut alt å legger opp nytt...

Eirik Aspaas
05-01-2008, 09:19
jammen den er jo så kjedelig:p