Vis full versjon : koffor ikje mer
okay nå tok eg ein måling i passaten i dag,stilte å herja som f#",men lure på kosse i hel€%! kommer dere over den magiske 145db her inne har noen di 2 stk 10" som spiller ræva av heila meg,koffor , eg havna på dette etter noe styr men ikje pokker om eg koom over144,4 fekk ein måling over men det var bass musikk den såg slik ut
http://i140.photobucket.com/albums/r16/svendlouis/IMGP0625-1.jpg
http://i140.photobucket.com/albums/r16/svendlouis/IMGP0625.jpg
http://i140.photobucket.com/albums/r16/svendlouis/IMGP0628.jpg
http://i140.photobucket.com/albums/r16/svendlouis/IMGP0629.jpg
ja det er rotete:)
1: 145 er HØYT
2: Var dette ved musikk?
Eirik Aspaas
17-11-2007, 15:35
hehe, 144,4 er ikke så værst det nei :p
syns nå det er lavt eg da, te å være så mye effekt å slikt men kan det være bilen sin skyld ,har hatt 4 stk inni her da var det 145,3db som komm opp på term labben :)
Eirik Aspaas
17-11-2007, 15:41
mye effekt har du da? skal du KUN spille høyt kan det sikkert være greit å bygge en kasse eller to til og :) med høyere tuning.. hvilken hz spilte du 144,4?
hehe, 144,4 er ikke så værst det nei :p
passa deg så havne di goe 10"erane dine her :) :p hehe
BeemerZ1
17-11-2007, 15:44
145 dB i en STASJONSVOGN er høyt...
Spilte selv 147,1 dB med samme elementer i golfen.
Da fikk de ca 3 kW. Dine får vel ikke noe særlig mer i hvert fall?
Kan det stemme at du peaker på ganske nøyaktig 50 Hz?
Litt mindre portareal (lavere tuning) og avrundede kanter innvendig ville nok ha hjulpet litt.
Eirik Aspaas
17-11-2007, 15:44
prøv med litt forskjellige kasser du :)
BeemerZ1
17-11-2007, 15:46
passa deg så havne di goe 10"erane dine her :) :p hehe
Elementene hans vil ikke spille så høyt i din bil ;)
145 dB i en STASJONSVOGN er høyt...
Spilte selv 147,1 dB med samme elementer i golfen.
Da fikk de ca 3 kW. Dine får vel ikke noe særlig mer i hvert fall?
Kan det stemme at du peaker på ganske nøyaktig 50 Hz?
Litt mindre portareal (lavere tuning) og avrundede kanter innvendig ville nok ha hjulpet litt.
ja det var du det som rokka amanda senteret i haugesund ,kas liter hadde du på dine kasser der
er rimeligt lei av å bygge kasser, denne er rundt 180liter tror peaken låg rundt 46hrz men altså mindre port,trudde det sku være om vent jo større jo bedre:) skal ha rundt 4kw disse i den koblingen her diise forsterkerene er oppmot 3kw kvar tenkte eg sku linke dem sammen å prøve da
BeemerZ1
17-11-2007, 16:14
ja det var du det som rokka amanda senteret i haugesund ,kas liter hadde du på dine kasser der
er rimeligt lei av å bygge kasser, denne er rundt 180liter tror peaken låg rundt 46hrz men altså mindre port,trudde det sku være om vent jo større jo bedre:) skal ha rundt 4kw disse i den koblingen her diise forsterkerene er oppmot 3kw kvar tenkte eg sku linke dem sammen å prøve da
Fare for det ja :p
Kassen min var da ca 130 liter.
46 Hz stemmer meget bra til peaken i en slik bil.
Hvis jeg får målene på porten og hvor mye effekt de forsterkerne skal gi i 2 ohm kan jeg anslå hvor mye effekt de egentlig får. PHD-5000 du har?
44 Hz tuning vil være bra om bilen peaker ved 46 Hz. Da får du forresten ca 5 Ohm pr. element parallellkoblet ved 46 Hz. Dermed lite effekt...
port =13cm bred å 34cm dyp
kassa er 49,5 cm dyp
å42,5cm høy
å 85,5cm bred
forsterkerene er phd10000 vist
står ikje noe om dem i brukermanualen heller, er bare te phd 2000w å phd 5000w
det står om phd 10000 (refer to insert/ammendement)
minimum last er 2 ohm linket vistnokk
10000watt rated output
Auto-Bilstereo
17-11-2007, 17:03
prøv og flytt kassa lengre mot bakluka. 144.5dB er jo bra i stv det.
3000watt på hver bass burde jo holde i haugevis da.
Hva er det de skal tåle nå igjen...5-600 watt?
BeemerZ1
17-11-2007, 17:18
Innvendige eller utvendige mål?
22mm plater?
Høyde på porten?
BeemerZ1
17-11-2007, 17:23
3000watt på hver bass burde jo holde i haugevis da.
Hva er det de skal tåle nå igjen...5-600 watt?
De får ikke mer enn maks 12-1300 W hver... Det tåler de fint.
Siden impedansen er 5-6 Ohm i stedet for 2. Over 4 Ohm over hele det brukbare frekvensområdet.
Linke forsterkerne og koble subbene i "1 Ohm" hjelper kanskje :)
di er 22mm spon front er i mdf 22mm, porten er vell like høy som kassa - 22mm oppe å 22mm nede i innvendige mål ,men di andre måla er utvendige vist du forstår men det står at det skal være max 2ohm belastnig på linket modus jeg har koblet elemenene slikt +te + å -til- å så ut te kvar forsterker blir ikje det 2 ohm da på kvar subb
BeemerZ1
17-11-2007, 17:59
Da skal tuningen være ca 43 Hz.
Eneste du bør endre med den er å runde kantene utvendig og innvendig.
Jeg ville i hvert fall ha prøvd å parallellkoble alt sammen på linkede forsterkere.
Teoretisk vil du få 2,35 Ohm da ved 46 Hz med den kassen. I realiteten sikkert enda litt høyere med en del pådrag.
Men da bør du være litt forsiktig og passe på at det ikke begynner å lukte altfor mye av elementene...
Og vær forsiktig med å spille musikk på full guff, da elementene vil rives i stykker om de slår for langt! Skal gå fint så lenge du holder deg over 40 Hz.
okay takker for svar :dh:
prøvde å forstå måla dine..å fikk tegna det opp..men hvor langt er det fra enden på porten inne i kassa til bakveggen...?
edit :
alt etter avstand fra portenden til bakvegg og port design, vil du få effektiv portlengde som er like mye lengre som 50% av bredden på port pga veggene blir en del av porten... og med en 13cm port er det opptil 6,5cm lenger port enn beregnet, noe som gir lavere tuning...ikke alltid like ønsket.. ;)
er det for kort avstand kan det bli en liten restriktor...heller ikke ønsket..
spes når det er snakk om 0.6db mer man vil ha ut av det :p
men dette visste du vel :D
dBcompaniet
19-11-2007, 17:05
nesten 145 i en stv er bra ja...
Sjøl hadde jeg vel ca 143 i en astra stv med 800w amp.. og 2x10
Så prøv litt forskjellig plasseringer av kassa, og evt bygge nye kasser som du kan prøve
leste på dd sine sider ang di kassene der ,da stod det at enden på porten -til vegg skal være den samme som bredden på porten fremme:) men det er sikker feil IGJEN hehehe
du kan jo prøve å kutte ned porten til du får mer åpning sjøl om tuninga vil forandre seg..ganske så minimalt..?
men vil tro at pga porten er midt på kassa, kan du tenke porten i to deler, en til hver side, da har du faktisk nok avstand til vegg..slik jeg ser det.. som feks dele porten med en 19mm mdf..?
og skal man vere litt kritisk så vil kansje dørken bli en del av port... om den ligger nær dørken :ag: hehe...
et eksempel på å få litt bedre flow.. ofte hjelper det, og sikkert like ofte ingen hjelp..hehe.. ;)
i alle hjørner/sider for å minimere virvel, og foran port åpning for å guide lufta inn/ut... (stiplede linjer for å finne senter..glem de..og kassa er tegna utfra mål du ga..men jeg tegna uheldigvis med 19mm)
http://i22.photobucket.com/albums/b316/stigfh1/bilforumsplboxhelp_2.jpg
men uansett hva man gjør av forandringer, så bør man vel måle etterhvert og se hva som hjelper.
vBulletin® v3.8.3, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.