Announcement

Collapse
No announcement yet.

Masse høyttalere, hva burde jeg bruke? :)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Masse høyttalere, hva burde jeg bruke? :)

    kan slettes
    Last edited by Daniel l; 08-01-2012, 03:24.

  • #2
    Mulig jeg har postet feil også, da må jeg bare beklage på forhånd

    Comment


    • #3
      Ville prøvd å solgt/gitt vekk det der, å heller kjøpe noe skikkelig :/

      Arizona subben funker sikkert helt greit, men XO greiene kan du like godt bruke til tallerken enn høytaller...

      Kan sikkert beholde 1 eller 2 av de forsterkerne (JEnsen og pioneer?) å bruke de til å drive diskant og mellomtoner. Ellers ville jeg sett om du har råd til å handle litt nytt anlegg heller

      Comment


      • #4
        ja var egentlig dette jeg var redd for Hvor mange kroner tror du jeg kan pussle sammen på dette her da til nytt anlegg?

        Comment


        • #5
          Mange som får solgt de mest utroligste ting på Finn.no.. Men noen hundrelapper på 6x9, og noen hundrelapper på høytaller + forsterk (lag en noen små pakker) F.eks XO + de 4 stk. 6x9 selges for 500kr kanskje? :P

          Men nytter nok ikke å ligge noe til salgs her inne... Så bruk Finn.no og andre salgs steder.

          Hvis du bestiller anlegg på nett, så blir det ganske billig.. Så hvis du sier ifra hvilken bil du har, budsjett og hva du liker å høre på (I en ny tråd!) så kan sikkert folk hjelpe deg med å velge ut noe bra og billig

          Comment


          • #6
            Siden du lurte på tips til senere.. så er det kanskje greit å se på hvor store sikringene er i forhold til hva de sier om effekt

            Enelt regnestykke kan være å gange med 12 eller 14,7v er disse 2 fabrikkene måler i og (som oftest)

            f.eks. Den XO forsterker tingen: 30a x 12v= 360w /// 30a x 14,7v= 441w Så er langt vekke ifra de 600 som står der.. tenker rundt 350 skikkelige watt ca..

            Dette er bare ca mål og må trekke ifra enda mere for å få helt nøyaktig, men kan gi deg en liten pekepinn på hva forsterker leverer i forhold til hva de lover

            Comment


            • #7
              Ja det ga meg en god pekepin på hva som er bra og dårlig utifra hva produsenten lover.
              Da skal ihvertfall jensen forsterkeren være ok for mitt bruk
              Men de 2 6*9 som er på 340W, er ikke det noe å bruke? Jeg syntes de spilte helt greit da de sto alene i bilen

              Tusen takk for svar og og info! kom et steg videre nå ihvertfall

              Comment


              • #8
                Pioneer og Jensen forsterkeren kan godt beholdes ja

                Ang 6x9.. Så må du nesten velge selv. Jeg bruker ALDRI 6x9'er i personbiler som skal være god lyd i.. Dette pågrunn av at det ikke er plass til å montere framme i dashbord eller framdør. Mange som bruker de i hattehylla, men lyden du oppfanger kommer foran deg.. Så da blir det litt bortkasta å ha høytallere bak deg?

                Men joda, har brukt f.eks de "legendariske" :P JBL DECADE 6x9'ene i en varebil jeg hadde tidligere. Hadde 2 par baki for å få litt lyd istedenfor bare bass.. (JBL DECADE- trolig noen av de beste 6x9'ene du får tak i!! Ligger et par til salgs her inne) Men det var en fest vogn med sofa å bord baki + ganske greit anlegg.. I en personbil så vil lyden bli helt feil

                Så investere heller i et greit komponent sett framme (1 midbass/mellomtone i dør og 1 liten 1" diskant som kan monteres i A-stolpen eller opp på dashbord + følger med delefilter til de).

                Så har du en forsterker på disse og kjører en basskasse baki bilen med en MONOBLOKK på Monoblokker er laget for å drive bass elementer, så ville heller valgt det enn en 4kanaler å 2 kanaler som du brokobler osv...

                Om du vil ha kasse med 6,5", 8", 10", 12",13",15", 18", 22" osv er opp til deg.. Med rett forsterker å kasser til de forskjellige elemente så holder alle følge med musikken og alle slår like fort (noen som ikke tror det :P )

                MEN mer overflate = mer luft i bevegelse = mer trykk å guffe i lyden Så velg utifra om du vil ha dunke dunk baki der, eller fin bass som følger hele spekteret

                Ville anbefalt lukka kasse i første omgang, for det er enklest å få til å høres ok ut

                Jeg er ikke noe bilstereo ekspert, 21år selv å lærer fortsatt Men håper du fikk litt gode tips nå som hjelper på vei

                Comment


                • #9
                  Vet du hva forskjellen blir med åpen kasse og lukket? for kassen som arizona eagle står i er vel åpen, den er ikke 100% lukket, siden den har et "lufte hull" på topp.

                  Ikke for å lage ekstra arbeid for deg, men om jeg skulle plassert det jeg har i bilen min nå,(og det er allerede utskjæringer til 6*9 i hattehyllen), hva ville du brukt? og hvilke elementer på hvilken forsterker? eller går ikke dette da cd spilleren bare har 1 linje utgang?.

                  Det positive med alt jeg har fått er vel kablene, de virker solide og tykke ihvertfall alle er i STR 4GA ihvertfall (pluss og minus).

                  Comment


                  • #10
                    Mener du 4 gauge? det er ca 25mm2 kabel, å funker greit opp til ca 1500 watt + og - ...

                    6x9'er kan du sikkert bruke disse: pioneer TS-6996 tror ikke det er merkbar forskjell på de..

                    forsterker på de: Pioneer? ser den var 2x60rms.. så funker vel fint :P

                    Bass: Arizona Eagle og på den sitter du Xo forsterken. Siden den Xo er oppgitt til 200rms så klarer den sikkert å drive arizona greit nok

                    Sitt disse framme Boss RIP-524, får nok lyd ut av de... Enten så kan du velge å bruke jensen på disse og på 6x9'ene eller så kjører du disse på spilleren bare

                    Hvilken bil har du da?

                    Den kassen som står på arizona er sikkert helt grei.. Forskjellen er at du får litt mer trykk. Men tror ikke du merker så veldig mye forskjell med det elementet

                    Link med mer info om det du har:
                    http://www.pioneer.eu/eur/products/a...00T/index.html
                    http://www.pioneer.eu/no/products/ar...996/index.html
                    http://www.fnky.no/product.cfm?id=162&path=53,69

                    På linkene så står det jo pris også..

                    Comment


                    • #11
                      ang. 1 linjeutgang på spiller.. så er det sikkert en "OUT" utgang på den forsterkeren du velger å bruke på 6x9'ene/boss, da tar du signalkabler ifra Out på den forsterkeren og inn i Xo blokka

                      Comment


                      • #12
                        jeg har en bmw e30 1986 modell ganske fin stand, var derfor jeg egentlig ville bruke utskjeringene til 6*9, men ny hattehylle tror jeg kan skaffes 4 dørs sedan

                        Takk for svar

                        Comment


                        • #13
                          ok.. fine biler det, skulle vært 2 dørs men :P hehe..

                          siden hattehylla de allerede er ødelagt med 6x9 hull så ville jeg og vurdert å laget et hull med bassrefleks rør nedi.. sånn at du får bassen inn i bilen. Vet ikke om du har armlene baki der med hull igjennom, men funker å ha det nede og

                          Comment

                          Working...
                          X