Announcement

Collapse
No announcement yet.

Støping i glassfiber, tips og triks?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Støping i glassfiber, tips og triks?

    Jeg har lyst til å støpe litt på basskassene mine. Er ikke helt sikker på hvordan det skal se ut, men jeg har sett på mange av prosjektene her inne, og fådd mange gode ideer.

    Jeg har også sett på dere hvordan støpingen er gjort ut i fra bildene deres, men jeg er fremdeles litt usikker på hele prosessen.

    Oppfatningen jeg har av prosessen er denne:

    - Legge på fleezeteppe over der det skal støpes
    - legge på polyester (er usikker på hvor mange lag det skal være, men jeg har oppfatningen av at det skal være en del lag?)
    - Pussing og sparkling og mer pussing
    - Lakking

    Så kommer spørsmålet mitt. Er det slik dette foregår, eller er det viktige punkter jeg har glemt? Har aldri gjort dette før, men vil likevell prøve.

    Noen som har litt peiling på dette som kan gi meg svar?
    Nå: Subaru Legacy 2.0R ZK, 2006 Modell

    Før: Subaru Legacy 2.0 GL, 1996 modell
    - Hertz, mille

  • #2
    Det er flere måter å støpe med glassfiber på og det er egentlig bare fantasien din som stopper deg.
    Hvis jeg har forstått deg rett er det dette du lurer på.. det vanligste til dette formålet er først å lage en mdf-ramme eller feks en hel subkassen, uten fronten. Så lager man en mdf-baffel som elementet skal sitte i og fester denne til kassen med avstivere av noen slag.
    Så trekker man det med feks fleece..dette kommer an på formen hva som egner seg best, men til dette funker fleece til de fleste formål. Så kan det være lurt å grovslipe fleecen litt sånn at det er lettere å få ut luftbobbler. Så bør man legge iallefall 3 solide lag med glassfiber og polyester, men jo flere lag jo bedre..
    Så grovsliper man dette og har på et dekkende lag med glassfibersparkel, som må pusses, og så har på et dekkende lag med finsparkel som skal pusses til du får såre fingertupper og er forgiftet med polyestersparkelstøv.
    Prosjekt SQ Audi A3

    Comment


    • #3
      Det er som hc-tk sier, det er mange måter å støpe på. Lage ramme av MDF eller Spoon. Du kan også lage hele kassa i glassfiber, med baffel av MDF eller Spoon.

      Her er hvordan jeg lagde mine kasser.

      Her maskerte jeg det som skulle være formen på kassa.


      Deretter så smurte jeg på et lag med polyester, så la jeg på 2 lag med glassfiberduk.


      Når det hadde tørket så var det bare å dra hele formen ut.


      Målte opp med grus, hvor mange liter jeg skulle ha i kassa. Så lagde jeg er plate (baffel) som ble festa med limpistol.


      Satte på en del avstivere inne i kassa.


      Deretter så trakk jeg kassa med fleece/laken og smurte på med polyester.


      Når det hadde tørka så var det bare å legge på mange lag med glassfiber.
      Jeg har vel 10-12 lag på kassene min. Så er det bare å pusse pusse pusse.
      Når du er ferdig med pussingen så kan du trekke kassa med vinyl eller stoff.



      Håper dette var til noe hjelp.
      Lykke til.

      Mvh
      Tore
      1998 Mitsubishi Galant V6 2.5 24V
      Pioneer, AD, Audison, Soundstream

      Comment


      • #4
        ...

        Originally posted by hc_tk View Post
        Så kan det være lurt å grovslipe fleecen litt sånn at det er lettere å få ut luftbobbler.
        når du sier grovslipe flisen, mener du da at jeg skal pusse over den med f eks sandpapir?


        Ellers så må jeg bare takke for infoen, det var akkurat dette jeg lurte på!

        Og det var en genial måte å legge basskassa slik som du gjorde det GalantV6!

        Men litt ot, har det noe å si at basskassen ikke er firkantet som et prisme, men er mere rundt slik som kassene du bruker?
        Last edited by subaru; 22-03-2007, 10:00.
        Nå: Subaru Legacy 2.0R ZK, 2006 Modell

        Før: Subaru Legacy 2.0 GL, 1996 modell
        - Hertz, mille

        Comment


        • #5
          Originally posted by subaru View Post
          når du sier grovslipe flisen, mener du da at jeg skal pusse over den med f eks sandpapir?


          Ellers så må jeg bare takke for infoen, det var akkurat dette jeg lurte på!

          Og det var en genial måte å legge basskassa slik som du gjorde det hc_tk!

          Men litt ot, har det noe å si at basskassen ikke er firkantet som et prisme, men er mere rundt slik som kassene du bruker?
          Bare å pusse med sånn 40-50 papir for å fjerne de verste "nuppene".
          En kube-formet kasse er vel det verste man kan lage, så lenge man ikke demper pga stående bølgert og resonanser.
          Så om kassen din er formet helt loco gjør ingen ting
          Prosjekt SQ Audi A3

          Comment

          Working...
          X