Announcement

Collapse
No announcement yet.

Spinning av aluminium

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Spinning av aluminium

    Min far viste meg en veldig interessant video her om dagen, om hvordan man spinner aluminiumsdeler. Man lager en plugg i et hardt treslag (mulig det fungerer med metall også), spenner det opp i en dreiebenk med en aluminiumsplate av passende størrelse foran og bruker et egnet verktøy og mothold til å forme aluminiumsplaten over pluggen.

    Med litt kreativitet bør det kunne lages mye pene diskantkopper, portflenser, distansestykker, pod-er og annet nyttig på denne måten.









    Filmen kan sees her
    Last edited by epifant; 21-01-2008, 14:27.

  • #2
    Originally posted by epifant View Post


    Filmen kan sees her

    Konge, det er EMPI tratter til Weber eller Dellorto gassere
    Mvh
    Pål Andréas Bryng
    Bilstereosenteret.no
    Vi forhandler bl.a.:
    Pioneer - Focal - Rockford Fosgate - Cadence - Ground Zero - Tsunami -
    Alpine - InstallBay - Brax - Helix - Silent Coat - dynaBel - Clarion - MTX


    Følg oss på Facebook
    Gjør en trygg handel hos oss. Sjekk vår feedback-side!

    Vi gjør det vi kan for å levere det Du ønsker deg, til en hyggelig pris!

    Comment


    • #3
      syns det såg skummelkt ut jeg,
      tenk om den runde plata flyr ta i starten da

      Comment


      • #4
        Bare for å informere dere, så er det mye lettere å lage lig. deler i vanlig drei benk. Cnc eller manuel.
        Grunn til denne metoden antar jeg er brukt pga godset skal være utrolig tynt.
        Så skal dere lage diskanthus, port flenser etc, så ta heller kontakt med ett firma som driver med dreiing.
        PS: Ikke veldig mange firmaer som har over 100 mm chuck.
        Største vi har i røret er 70 mm.
        Velle i Tbg, har større redskaper hvis noen er inter.
        Men det langt fra billig løsning, så sant dere ikke er alliert med en som jobber i ett slikt firma

        Comment


        • #5
          diy! !

          Comment


          • #6
            Morten: Takk for kommentar, alltid bra med synspunkter. Jeg laget tråden kun for å opplyse om at det finnes flere måter å gjøre ting på, som man attpåtil kan få til selv uten for store investeringer i utstyr eller materiell. Å dreie tilsvarende ting som er vist her vil både bli dyrere, som du selv påpeker, samt at jeg personlig ikke helt ser poenget med å skulle dreie et diskanthus av en stålplugg som veier 0,5-1 kilo for å ende opp med noe som kanskje ikke veier en tiendedel en gang.

            Comment


            • #7
              Tenken rundt mitt innlegg er da, at først må du lage en mal som du skal spinne rundt, lage en akse du kan feste malen på, elektro motor på x antall omd. pr. min, lage ett mothold som bør ha noen bar press mot aluminiums platen som skal spinnes + evn verktøy som brukes til spinningen.
              Dreier du dette i f.eks aluminium, pom, magnesium så vil dette veie minimalt, å neppe mange fler gram enn med spinning
              Du kan dreie veldig veldig tynt hvis dere vet hva dere gjør å det gjøres i en drei benk.
              Skal du lage dette i f.eks aluminiums bronse, eller annet hardt stål veier det mye mer.
              I aluminium er det ikke snakk om mange gram, å enda mindre i pom

              EDIT: Glemte svare på ett av synespunktene dine ang det å spinne med tanke på matriell svinn.
              En bolt aluminiums bolt med x antall mm i diameter f.eks 120mm kan bli dyrere enn å kjøpe 50 mm x 40 mm, da kapp som er nok til å lage ett tweeterhus er i mange tillfeller gratis å du bare betaler for jobben på ett Cnc verksted.
              Last edited by Morten Pettersen; 07-02-2008, 12:01.

              Comment


              • #8
                Originally posted by InstallBay View Post
                Konge, det er EMPI tratter til Weber eller Dellorto gassere
                noen som nevnte EMPI her?
                Reinhardt

                Comment

                Working...
                X