Vis full versjon : Kabeloppgradering i motorrom
Crazytaxi
02-04-2007, 22:59
Vet ikke helt om dette er riktig sted og gjøre dette men, here goes:
Har 95 golf 1.8 8v som jeg har oppgradert følgende kabler i motorrommet på:
Dynamo --> Starter (+)
Starter --> Batteri (+)
Motorblokk --> Batteri (-)
Karroseri --> Batteri (-)
Oppgraderte de til stinger expert 50mm2 (samme som jeg har bakover)
Resultatet av dette var at spenningen målt på strømterminalene inn på forsterkerene var på 14,23V ved tomgang mot 10,53V m orginal kabling.
Dette medførte da altså effektøkning på ca 35% på forsterkerne... :D
Poenget er da og illustrere "fortjenesten" ved og oppgradere motorrom-kablingen også.. ikke bare ha fet strømkabel bakover..
tjah... nesten 4volt forsjell... har en del og si d
Dette blir også kalt "The Big Three" på amerikanske forum og er noe som alle burde gjøre i alle biler :)
Hvor lang er den stinger kabelen du får med i 1/0 gauge stinger pakken? Tror det er det den heter.. var vell med en 250 amp sikring + sikringblokk også..
phoenix gold
03-04-2007, 10:48
tror den var ca 5,5m,bruker samme kabel i bilen min selv,i forhold til evus sin kabel,så er den jævli stiv
Jepp.. fant ut at den var 18ft. Jordingskabelen i samme pakken er på 17 ft, da kan jeg jo bare bruke den fra punktene crazytaxi ambefalte! :)
Kjører jo jordingen i bagasjen, så har mye kabel igjen da :)
PikoFlex
03-04-2007, 12:17
Dette blir også kalt "The Big Three" på amerikanske forum og er noe som alle burde gjøre i alle biler :)
Neeei, jeg skulle si det! Denne måten er en billig og EFFEKTIV måte å oppgradere det elektriske systemet i bilen! Siden batteri og Dynamoer kan være dyre!
Jeg gjorde det samme i bilen min, la riktignok opp en 20mm2 i tilegg til det som var orginalt. Resultatet ble 0,1V mer ved høyt volum. Så det er forskjell på biler. Men skal nevne at jeg kun hadde ca. 800W rms med forsterkerkraft da. Blir noe annet om man skal ha flere kW.
Odd Hauge
04-04-2007, 23:10
Er ikke The big three Kabler, dynamo og batteri??:confused:
Hvor mye kom det på totalt bare for det du gjorde i motorrommet?
Crazytaxi
05-04-2007, 10:53
Jeg gjorde det samme i bilen min, la riktignok opp en 20mm2 i tilegg til det som var orginalt. Resultatet ble 0,1V mer ved høyt volum. Så det er forskjell på biler. Men skal nevne at jeg kun hadde ca. 800W rms med forsterkerkraft da. Blir noe annet om man skal ha flere kW.
Jeg bruker bare 2 4x100w rms forsterkere jeg også, men når man bruker strømkrevende utstyr så vil det dra mye strøm uansett,
Hva slags utstyr er det som du bruker da?
Hva slags strømledninger bruker du ellers på stereoen da?
Er ikke The big three Kabler, dynamo og batteri??:confused:
Det er kabler du skal oppgradere fra dynamo til batteri. osv.. ;)
Hvor mye kom det på totalt bare for det du gjorde i motorrommet?
Hmmm gikk med
- 5x 50mm2 kabelsko
- litt i underkant av 2,5m 50mm2
- Krympestrømpe ca 2,5m
- Krympeslange
Er jo prisen på strømkabelen som trekker opp her da, siden den koste(t) ca 250pr meter. tilsammen kom det vel på ca 700kr tenke jeg, da kablen står for ca 600. du får jo 5m m 30mm2 på biltema for underkant av 300 så, det er jo en måte og gjøre det billigere på.. ;)
Jeg bruker bare 2 4x100w rms forsterkere jeg også, men når man bruker strømkrevende utstyr så vil det dra mye strøm uansett,
Hva slags utstyr er det som du bruker da?
Hva slags strømledninger bruker du ellers på stereoen da?
Jeg bruker Audison LRx monoblokk og LRx 4-kanaler. Ellers har jeg brukt 35mm2 på resten. Det drar strøm her også, ikke noe problem å få "diskolys". Får vel vurdere å slenge opp enda en 20mm2 i parallell da kanskje. Og bytte batteri.
Crazytaxi
05-04-2007, 11:52
Jeg bruker Audison LRx monoblokk og LRx 4-kanaler. Ellers har jeg brukt 35mm2 på resten. Det drar strøm her også, ikke noe problem å få "diskolys". Får vel vurdere å slenge opp enda en 20mm2 i parallell da kanskje. Og bytte batteri.
Enkleste er vel å bare kjøre iveimed 50mm2 først som sist? hehe..
For som du vet så er jo kablinga i motorrommet også en del av stereo-kablinga, siden batteriet blir jordet i karroseriet foran, som du henter igjen bak, så er de alle koblet sammen, så da bør de være av samme eller større størrelse som resten, for fra 20 til 35mm2 er det jo en økning på ca 75% så....
Enkleste er vel å bare kjøre iveimed 50mm2 først som sist? hehe..
For som du vet så er jo kablinga i motorrommet også en del av stereo-kablinga, siden batteriet blir jordet i karroseriet foran, som du henter igjen bak, så er de alle koblet sammen, så da bør de være av samme eller større størrelse som resten, for fra 20 til 35mm2 er det jo en økning på ca 75% så....
Det i motorrom skal jo ta seg av stereo OG resten av strømmen i bilen, så egentlig bør de være større. Grunnen til at jeg gikk for 20mm2 var av praktiske årsaker med tanke på størrelse på kabelsko. Men jeg la opp 20mm2 i tilegg til det som var det før da, og det ser omtrent like stort ut så jeg tipper 16mm2 og dermed er jeg oppe i 36mm2 ;)
endelig kvit spennings tapet nå med andre ord ! :D ( det også mellom kodiser ?? )
ot:
eltek's 50" kabel koster 79kr per meter i rød og sort, men kabelskoene deres er litt voldsomme hvis man trenger å bøye en liten vinkel på dem.
jeg merket forskjell på 25" og 50" bare fra det siste batteriet til kondensatoren (ca 1meter) ved relativt lave strømtrekk.
langgard
03-05-2007, 22:04
har gjort denne oppgraderinga i bobla. kan ikke si jeg merker noe forskjell siden jeg aldri har hatt start på den hehe, men noe måtte en gjøre mens lim og polyester tørket
Crazytaxi
03-05-2007, 22:38
har gjort denne oppgraderinga i bobla. kan ikke si jeg merker noe forskjell siden jeg aldri har hatt start på den hehe, men noe måtte en gjøre mens lim og polyester tørket
hehe... Har en kamerat med en gammel 405 stasjonsvogn som han kjører 1100W Zapco monoblokk på 2 momo 12"ere... den er orginal foruten strømkabelen bakover og jordingskabelen baki, og der har man 0,5V spenningstap fra vi målte på batteripolene, til hva som står i displayet på kondisen(14,2V), ved tomgang. og når vi dro på det vi turte hadde vi et strømtrekk iflg kondisen på 80A :D
Husker ikke V'en men det var ikke avskrekkende mye det datt ned husker jeg...Så er forskjellig fra bil til bil ;P
Men orginalkablinga i motorrommet på min så det ut som om de hadde brukt en ståltrådbiter som de hadde teipa noen runder med isolasjontape rundt... :D
langgard
04-05-2007, 06:36
hehe det ser ikke noe bedre ut i motorrommet på gti versjonen skjønner du hehe. så blir vel så jeg legger 35mm2 kabelen der når jeg bytter til 50 bakover
Soundstream
07-08-2007, 14:28
også er det faktisk veldig enkelt og ikke så dyrt og legge et ekstra batteri baki bagasjen og trekke 50mm pluss til bat2 pluss og fra batt2 minus og rett i bagasje jording, så det lader, og bytte jordings kabel fra bat forran og vips så har du fjernet MASSE strømtap der, dette kjører ejg på en fieasta med 60 ah dynamo og det lader bra og har nesten null spenningstap på en 2 ohms 900w monoblokk, men når det er sakt bruker jeg verken kondensator eller noe sånt, fordi et ekstra batteri ofte gjør bedre sus og koster rundt det samme, for 1600 kroner har du et kinetik og det leverer strøm veldig rask og har utrolig påkjennings momenter
jeg skal legge opp no kabler nå.
kan jeg gi faen i å koble meg innpå starter, for org nettet skal sitta der.
det er ikke no sikring på +kabeln tel dynamoen eller???
bere koble rett fra batteriet tel dynamo.
DunnDunn
01-01-2008, 18:25
http://www.the12volt.com/installbay/forum_posts.asp~TID~73496~PN~1
Crazytaxi
02-01-2008, 11:32
jeg skal legge opp no kabler nå.
kan jeg gi faen i å koble meg innpå starter, for org nettet skal sitta der.
det er ikke no sikring på +kabeln tel dynamoen eller???
bere koble rett fra batteriet tel dynamo.
There is no need to disturb the existing cabling. Route the new cable to the battery and position it to connect to the positive battery post (or connect it to the positive terminal on the OEM wiring) but do not connect the battery yet.
altså sånn som jeg forstår det, så trenger du ikke ta turen innom starteren, men kan ta direkte til batteriet..
Jeg gjorde det på den måten jeg gjorde det, siden det var det som funket lettest for min del :ah:
Er bare å la gammel kabling bli igjen og strekke direkte fra dynamo til batteri ja :)
biffen071278
04-01-2008, 20:44
jeg har også igjen det orginale bortsett fra dynamo til batteri der er det 50kvm2. og jordet med 50kvm2 i tilegg til det orginale. går jo ingen kable rett fra dynamo til starter...
-EspenK-
28-06-2008, 10:24
jeg gjorde det samme i motorrommet mitt, det endte med 14,4v (tidligere 13,9) på det max med parklys. og med fult fjernlys, grøftlys og 1000m på, ble det bare 12,5v :/
-EspenK-
28-06-2008, 10:25
jeg gjorde det samme i motorrommet mitt, det endte med 14,4v (tidligere 13,9) på det max med parklys. og med fult fjernlys, grøftlys og 1000m på, ble det bare 12,5v :dt:
noen som kan forklare meg hvor(-dan) jeg måler spenning på forsterker? :P
Thomas S
09-08-2008, 03:15
Får vell finne en i nærområde som har greie på dette her da som kan ta og hjelpe meg :aa:
Crazytaxi
09-08-2008, 08:23
noen som kan forklare meg hvor(-dan) jeg måler spenning på forsterker? :P
Du bruker 1 stk voltmeter :)
Voltmeter:
Rød (+) på +12v terminalen
Svart (-) på GND Terminalen
Så vil du få opp et nr på displayet. og det er spenninga di :)
Så da lurer jeg på hvordan jeg skal gjøre det..
Dette her er planen min, da:
http://dump.ninjapirat.org/files/kabling.GIF
Gul: Høyttaler
Brun: Signalprosessering
Lilla: Dynamo
Blå: Batteri
Rød: +12v
Svart: Jord
Rosa: Signal
Brun: Høyttaler (ferdigprossesert)
Batteri foran: Random Toyota batteri (Ukjent, rundt 50AH)
Batteri bak: Kinetic HC2000 (100AH)
Hovedenhet: Alpine CDA-9887R (forsterker ikke i bruk)
Delefiltre og frontsett: Fusion Jonah Lomu 5.25 fjl525c (2x100w 2ohm)
Sub: 2x Earthquake Subzero (2x450w 2ohm)
Monoblokk: DynaBel BF4501 (1x800w 2ohm)
4-kanaler: Genesis Profile Four (2x140w 4ohm)
Kabel fra batteri til batteri: 50mm2 LIB
Signalkabler: LIB og RF, signal m/ jord.
Høyttalerkabler: LIB og RF
Jeg har ikke koblet mellom dynamo og batteri enda, men det eneste jeg har igjen er 21mm2 kabling.
Jeg har trukket to kabler bak, både en 50mm2 og en 21mm2.
Tenker å ta ut 21mm2'en, trekke den mellom dynamo og batteri, og mellom batteri bak og forsterkere, samt bruke den til jord.
Vil det funke, eller MÅ jeg bytte til 50mm2?
Bilen er en 95' Volvo 460 2.0 GLE.
Crazytaxi
20-11-2008, 08:13
Hvis du ser her:
http://www.the12volt.com/info/recwirsz.asp
Så kan du se utifra tabellen hvor stor kabel du trenger utifra strømtrekket ditt og lengden kabel som blir brukt.
Positiv og Negativ Kabel på samme enhet skal være like stor er min mening.
Men det å koble sammen to forskjellige typer batteri vil ikke være bra for noen av dem.
Positron
20-11-2008, 10:59
Spørsmål:
Hva gir best resultat, bytte alle kabler i motorom med 50mm,
eller la de orginale være og legge extra 25-35mm kabler..?
Og angående kobling direkte fra dynamo til batteri hvis man lar de orginale ligge,
er dette noe som funker på alle biler, tenker da på om noe elektronikk kan ta skade,
mye rart i en moderne bil så..:P
I samme farta, hvis man skal sette in extra batteri, må man ha 2 like da ?
og finnes det et skjema for kobling av slikt her inne noe sted...i så fall hadde en link vert topp..:)
La de originale kablene være. Poweren tar snareste veg uansett. :)
Tar ikke skade av ekstra kabel fra dynamo til batteri nei, men gjør det skikkelig slik at kabelen sitter fast og ikke blir slengt rundt i motorrommet. Pass på varme, slitasje osv.
Må helst ha 2 like batterier, men har sett mange som bruker forskjellige størrelser. Skal du ha lader også?
Trenger du koblingsskjema for å seriekoble to batterier? Bare sørg for å la (+) møtes før de går inn i sikringsblokka. :)
(-) går til karosseriet. Google, så finner du tegning. :)
Hvorfor er det uheldig å ha to forskjellige typer batterier?
De færreste som har et gelbatteri bak som har et gelbatteri foran også?
Og om man seriekobler batteriene, blir det jo 24v. Så fram med koblingsskjemaet og parallelkoble dem i stedet for, ellers smeller det!
En uheldig kobling:
http://www.batteryuniversity.com/images/partone-24b.jpg
En bedre kobling:
http://www.batteryuniversity.com/images/partone-24c.jpg
Det er vel det at batteriene har forskjellig indre motstand , så det med minst indre motstand blir ladet først av dynamoen.
Hvis det er stor forskjell på spenningen, blir det til at det batteriet med lav spenning lader det med høy ..
Hvis man tar å måler spenning på begge batteriene så skal det ihvertfall være noenlunde lik, hvis de har stort avvik så kan et av batteriene fort bli ødelagt.
Løsningen er vel et skillerele.
Positron
20-11-2008, 16:33
Skal du ha lader også?
Lader ? lades dem ikke under kjøring da ? eller må man lade hjemme i garasjen, eller er det et oppsett med lader i bilen..?
Trenger du koblingsskjema for å seriekoble to batterier? Bare sørg for å la (+) møtes før de går inn i sikringsblokka. :)
(-) går til karosseriet. Google, så finner du tegning. :)
Ja se der, ting man ikke vet, derfor jeg ønsket meg et skjema til jul...:P
Har skjønt nå at det skal kabel forfra (+) til bak (+) og,, (-) bak til karosseri, så hvor må det være sikringer og hvor skal jeg hente strømmen til forsterker..?
Regner med det da blir slik, rett meg hvis jeg er helt på tur..
http://i13.photobucket.com/albums/a278/PosX/bss.png
Har du batteri bak så er jo det like dumt og legge jord fra amp rett på batteripolen.
Så.. det er ikke å anbefale å ha et gelbatteri bak, og et vanlig et foran?
Crazytaxi
21-11-2008, 08:48
Kablinga i Tuftes automobile:
http://i121.photobucket.com/albums/o235/kent-olavmoe/Tegning5.jpg
Dette er kun stereobiten. ikke foran i motorrommet.
Positron
24-11-2008, 11:13
La de originale kablene være. Poweren tar snareste veg uansett. :)
Tar ikke skade av ekstra kabel fra dynamo til batteri nei, men gjør det skikkelig slik at kabelen sitter fast og ikke blir slengt rundt i motorrommet. Pass på varme, slitasje osv.
Vært i kontakt med BMW og dem anbefaler ikke direkte kobling fra dynamo til batteri, mellom starter og batteri er det en kobling av noe slag med masse dippedutter på som har en fungsjon, og dette vil bli forbigått ved en direkte kobling dynamo-batteri..:(
Får nøye meg med og oppgradere eksisterende kabler heller..
CV-Gunnar
29-05-2010, 11:07
Kablinga i Tuftes automobile:
http://i121.photobucket.com/albums/o235/kent-olavmoe/Tegning5.jpg
Dette er kun stereobiten. ikke foran i motorrommet.
Så man jorder forsterkerene direkte til batteriet og jorder kun batteriet?
Så man jorder forsterkerene direkte til batteriet og jorder kun batteriet?
det er opp til hver å en...
men best jording er jo rett i jord på batteriet:)
TakeTheTime
29-05-2010, 11:39
det er opp til hver å en...
men best jording er jo rett i jord på batteriet:)
Men det er nok ikke så stor forskjell hvis man har skikkelig jording i karroseri, eller? :)
Kommer an på strømtrekket det!
TakeTheTime
30-05-2010, 00:18
I mitt tilfelle da? Utstyr i signaturen :af:
trustno1
30-05-2010, 01:24
Så lenge du har god kontakt skal karroseriet holde i massevis. Men kan jo feks være lurt å måle spenningsfallet ved litt belastning.
Tror nok du er safe ja TTT, men som trustno1 sier så finn deg et godt joringspunkt :)
TakeTheTime
30-05-2010, 23:22
Jordinga skal være grei, jeg pussa til jeg begynte å blø hvertfall. :p
Men jeg må få kjøpt noe antirust-greier og smøre på...
http://i918.photobucket.com/albums/ad28/Simen777/DSC00720.jpg
''skal være grei'' hehe :)
TakeTheTime
31-05-2010, 00:28
''skal være grei'' hehe :)
Haha ja, men anbefaler ikke å slipe ned med bare henda og metallsandpapir! :ah:
Haha ja, men anbefaler ikke å slipe ned med bare henda og metallsandpapir! :ah:
Vinkelsliper med pusseskive er da fortjort ;)
trustno1
31-05-2010, 01:39
Yes, det der er helt sikkert bra nok. Du bytta ut bolten til en som ikke var lakkert også ser det ut som?
Kan være greit å spraye på noe zinkspray eller lignende.
TakeTheTime
31-05-2010, 05:49
Yes, det der er helt sikkert bra nok. Du bytta ut bolten til en som ikke var lakkert også ser det ut som?
Nei har ikke fått gjort det ennå! :(
Dremel fungerer UTMERKET til og slipe ned til bart metall.
Marius-Stenbrenden
31-05-2010, 11:40
Vinkelsliper med pusseskive er da fortjort ;)
vinkelsliper med pusseskive!!
alt som snurrer av seg selv funker... Selv bruker jeg drill med sirkulærstålbørste.
Hadde også bytta dem kabelskoa. De vanlige som man klemmer sitter mye bedre og man får en mye større kontaktoverflate mellom kabelen og kabelskoa.
TakeTheTime
08-06-2010, 23:02
Kan det være et problem med de kabelskoa tror dere!? Med den nye Genesis Serie 3 Monoblock forsterkeren har jeg for øyeblikket noen problemer...
TakeTheTime
08-06-2010, 23:32
Vil nesten ikke snakke om det, er så lei av motgang. Alltid ett eller annet med en eller annen forsterker. :( Også ofte det gjelder subben,
er nesten som at det er meninga at jeg ikke skal ha sub, lol, men denne gangen vet jeg at det ikke er noe feil med forsterkeren da...
Hehe. Uheldig kan man være noen ganger.
Men snakk ut, kanskje du får hjelp ;)
TakeTheTime
08-06-2010, 23:47
Tar det senere hvis jeg ikke finner ut av det, nå må jeg fokusere på eksamen veldig snart uansett...
Siden det ikke er forsterkeren eller subben som jeg veit egentlig funker så må det jo være kablene/koblingene! ;)
Edit: Skriveleif, begynner å bli seint :dt:
Hei folkens, dette er sikkert litt forskjellig fra bil til bil. Men jeg klarer ikke finne hvor jeg skal koble fra dynamo og til batteri ? Har fått byttet jording på batteri å dynamo, men ikke mellom dynamo og batteri :be:
Hei folkens, dette er sikkert litt forskjellig fra bil til bil. Men jeg klarer ikke finne hvor jeg skal koble fra dynamo og til batteri ? Har fått byttet jording på batteri å dynamo, men ikke mellom dynamo og batteri :be:
Åpne panseret, se hvor dynamoen er, løsne mutteren som fester kabel, fjern gammel kabel, sett på ny.
Enkelt, ikke sant?
Mulig jeg her tilbakestående her da, men klarer ikke å finne kabelen, eller. Det virker som den er festet inni dynamoen, ingen kabel som jeg kan løsne på værtfall
Ser ikke dynamoen din slik ut?
http://www.z22se.co.uk/forum/userpix/1076_alternator_2.jpg
Det er hentet fra Google Bilder.
er det nødvendig å oppgradere jord fra batteri til motor?
Ja! :)
Alt skal oppgraderes!!
Ja! :)
Alt skal oppgraderes!!
Nå er det på tide å være litt uenig her, Tony.
Hvorfor vil du oppgradere til motorblokka?
Mer stabilt tomgang? :p
Det får da holde med batter- til chassiet, synes nå jeg da, men er jeg gjerrig på kabelen min.:ag:
Orginalt er det jo kun batteri til motor som er høvelig tykkelse på kabel. og skjønner ikke hva den skal ha og si. er vel kun i startøyeblikket? men da skulle jo batteri til starter også vært oppgradert?
Høyere ladespenning anyone? Er det ikke litt stas at alt i kretsen har skikkelig tykkelse på kabelen, selv om ikke nødvendigvis strømtrekket blir astronomisk?
Høyere ladespenning anyone? Er det ikke litt stas at alt i kretsen har skikkelig tykkelse på kabelen, selv om ikke nødvendigvis strømtrekket blir astronomisk?
Du liker å tanken på at kabelen din er.. tykk? og helst så kort som mulig? Deg om det i såfall. :ds:
Orginalt er det jo kun batteri til motor som er høvelig tykkelse på kabel. og skjønner ikke hva den skal ha og si. er vel kun i startøyeblikket? men da skulle jo batteri til starter også vært oppgradert?
Tror du bommer litt når du skriver "motoren".
Hos meg går den kabelen jeg mistenker at du sikter til, fra batteri- til chassiet, så videre til motorblokka og til slutt til starteren.
Starteren trenger ikke mer strøm enn den får i dag og motoren greier seg nok den også.
Chassiet derimot, som du bruker som en stor minuskabel for anlegget, der bør du oppgradere.
Batteri- til chassiet og dynamo- til chassiet ville jeg fiksa, på minussiden.
Crazytaxi
20-09-2010, 22:18
Jeg vet hva jeg har gjort med bilen min, og hvilke resultater det ga.
Elektrisitet trenger en sluttet krets for å fungere. derfor du ikke får strøm når du tar av jordingskabelen fra batteriet.
Det er derfor man bør oppgradere de minuskablene også. Det som er orginalt i bilen er ikke dimensjonert for mer enn akkurat, og knapt nok det. så med en gang man setter på noe ekstra, så vil dette sette en større belastning på det som er.
I bilen min, så går den kabelen han sikter til, sånn som jeg tolker det, fra plusspolen til starteren og fra starter til dynamo. Og det er jo i start-øyeblikket den bruker strøm, men i bilen min, så er den en del av kretsen fra dynamo til batteri.
Erik André
21-09-2010, 01:08
Nå er det på tide å være litt uenig her, Tony.
Hvorfor vil du oppgradere til motorblokka?
Mer stabilt tomgang? :p
Det får da holde med batter- til chassiet, synes nå jeg da, men er jeg gjerrig på kabelen min.:ag:
Dynamoen min er da jordet i motorblokka, hva er vitsen å oppgradere pluss til dynamo hvis man ikke oppgraderer jording fra dynamo?
Dynamoen min er da jordet i motorblokka, hva er vitsen å oppgradere pluss til dynamo hvis man ikke oppgraderer jording fra dynamo?
Det ekke min! *pekense*
Eller, mulig den er det orginalt, men jeg har jordet rett fra dynamo i chassiet i tillegg til det orginale.
Poenget mitt var at hverken motor eller starter trenger større kabler, hvis det ikke er en del av en større link/kjede.
Og man må selvfølgelig oppgradere plussiden i tillegg, men -det- regner jeg da med at vi alle forstår.
Var litt det jeg tenkte på, om d hadde den virkningen. men det er orginalt minst 20-30mm2 til blokka på motoren så den skulle jo være grei. Batteri til chassi derimot var toppen 6mm2:ca:
Erik André
21-09-2010, 08:41
Det ekke min! *pekense*
Eller, mulig den er det orginalt, men jeg har jordet rett fra dynamo i chassiet i tillegg til det orginale.
For dette er jo IKKE det samme.. Om kabelen går fra dynamoen som er av ledende material eller motorblokka som er av ledene material
Poenget mitt var at hverken motor eller starter trenger større kabler, hvis det ikke er en del av en større link/kjede.
Motoren er samme jordpunktet som dynamo, har du en jord kabel fra dynamo eller fra motorblokk vil være et fett. Blir som å si at høyre beltefeste jorder bedre enn venstre beltefeste bak i bilen.
Ingen som påstår at motoren trenger større kabel alene, er spenningsfallet som skjer fra dynamo til jord vi snakker om her. Hvor kabelen står derimot har ingenting å si.
Og man må selvfølgelig oppgradere plussiden i tillegg, men -det- regner jeg da med at vi alle forstår.eh ja.... strømmen må jo oppgraderes i hele kretsen, å oppgradere bare jord er like lite effektivt som å oppgradere bare pluss.
Då har eg fått 2 meter med 53 mm² kabel frå lydibilen.no inn i motorrommet og alt fungerer som det skal.
Dynamo-startar +
Startar-batteri +
Batteri-motor -
Motor-karosseri -
Fjerna orginalkablinga som gjekk der eg la nytt. Det var ein tynn kabel som gjekk frå + på dynamoen og inn i ei kabelstrømpe som eg ikkje ville prøve å finne ut kva var.
1 meter kabel på plussida og det samme på minussida. Einaste plassen som var trong å komme til var + på dynamoen. Har ikkje voltmeter så har ikkje målt spenninga verken før eller etter, men er jo uansett ein kjekk ting å ha gjort :)
Gammel og ny jording fra batteri
Får vell snart oppgradere The Big Three hos meg også.
Har et spenningstap på ca 2-3V når den står på tomgang mellom når spilleren er av og når den kjører på ganske grei lyd(volum 20 av 50)
For når den står på tomgang har jeg en ladespenning på +/- 13V og når jeg kjører på med litt volum på anlegget faller det fort til +/- 10V
Blir vell at jeg tar dette når jeg skal ta overhaling på motoren før vinteren tenker jeg :D
NB: Bare så jeg har fått med meg riktig (har hørt flere versjoner av The Big Three), så skal jeg oppgradere + fra batteri og til dynamo, og - fra batteri og til chassi, og fra chassi og til dynamo(om dynamo er jordet til chassi?
Får vell snart oppgradere The Big Three hos meg også.
Har et spenningstap på ca 2-3V når den står på tomgang mellom når spilleren er av og når den kjører på ganske grei lyd(volum 20 av 50)
For når den står på tomgang har jeg en ladespenning på +/- 13V og når jeg kjører på med litt volum på anlegget faller det fort til +/- 10V
Blir vell at jeg tar dette når jeg skal ta overhaling på motoren før vinteren tenker jeg :D
NB: Bare så jeg har fått med meg riktig (har hørt flere versjoner av The Big Three), så skal jeg oppgradere + fra batteri og til dynamo, og - fra batteri og til chassi, og fra chassi og til dynamo(om dynamo er jordet til chassi?
den er vel jordet til batteriet via motorblokka
den er vel jordet til batteriet via motorblokka
dynamoen tenkte du på? mulig, skal ta en titt i morgen... for skal gå over og se på hvor mye kabel jeg trenger osv. også :)
Hvis dynamoen er skrudd rett i motoren - noe den er i de aller aller fleste tilfeller - så er den jordet via motorblokka ja!
dynaBel Tønsberg
28-09-2010, 11:03
Hvis dynamoen er skrudd rett i motoren - noe den er i de aller aller fleste tilfeller - så er den jordet via motorblokka ja!
....så da kobler man ny kabel mellom motorfeste/motorblokk og til chassis. :)
Ser ut som innlegget jeg svarte på ble sletta :O
vBulletin® v3.8.3, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.