Announcement

Collapse
No announcement yet.

korleis lager mdf ringer med fres?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • korleis lager mdf ringer med fres?

    skulle hatt en know how på korleis en skal frese ringer i mdf.
    har aldri brukt fres , hakke peil på korleis en bruker en fres . osv....
    har prøvd før med stikksag men .... det vart sånn nitten kanta

  • #2
    Du må en sirkelmal å sette på fresen. Det følger normalt med fresen og er en pinne med hull i den ene enden. Du skrur en skrue gjennom hullet og ned i midten av plata (der du vil ha hullet), så er det bare å starte å frese ringer. Diameter bestemmer du med lengden fra fresestålet til senter av skruen.

    Bare husk på at når du freser ytterkant på mdf ringene, så måler du til den siden av fresestålet som er nærmest skruen du festet malen med og når du skal frese innsiden av ringen så måler du til ytterkant av fresestålet.

    Comment


    • #3
      Eller at man har et sett med ringer som du kan kopiere opp eller ned i størrelse, ettersom hva man trenger.... InstallBay har fresesett med løperinger i forskjellige diameter; http://installbay.no/product_info.ph...roducts_id=688 Dette settet i kombinasjon med f.eks http://installbay.no/product_info.ph...roducts_id=683, så har man det man trenger. Et avrundingsstål kan også være kjekt å ha...

      Comment


      • #4
        Linker som funker :
        Kopieringsstål:
        http://installbay.no/product_info.ph...roducts_id=683
        Settet:
        http://installbay.no/product_info.ph...roducts_id=688
        Mvh De som kjenner meg, kjenner meg. Hadde en gang en golf..
        Team [B]d[/B]yna[B]B[/B]el
        Prosjekttråden min: [url]http://www.bilstereoforumet.no/showthread.php?t=79[/url]
        -Computer engineering is not rocket science…it’s probably closer to voodoo.-

        Comment


        • #5
          hjertelig takk, skal prøve i kveld

          Comment


          • #6
            Ta bilder når du prøver

            Comment


            • #7
              skal prøve , kommer litt ann på ka slags lokaler eg havner i.
              er litt variabelt med skruplass, har hobbykveld på jobb onsdag og lørdag.
              og ellers så må eg ta til takke med det eg får lånt/stått i. feks i termodress
              blei ikke i kveld.... er et vanvittig vær ute

              Comment


              • #8
                Sånn gjorde jeg det...
                Denne fresen koster 6-700kr hos Clas Ohlson... Litt stor og tung, men den funker godt nok til hobbybruk. Liker denne bedre enn den andre jeg har fra Bosh som koster mer enn det dobbelte...

                sigpic

                Comment


                • #9
                  sånn blei no første ringen, ingen sukses


                  sånn ser resten ut, ikke noke pent syn.......



                  og når dette skjedde så fant eg ut at eg prøver å "tilpasse"nokre av dei ringane eg har laga. og dei som skal brukast til å feste høgtalerane i og som "irma" skal festast i skal kjøpast av en som kan dette.
                  det er lov å lære noke nytt, men når utstyret er ræva og typen som skal prøve ikke har peil, så går det en vei... hehe
                  fordelen med å kjøpe mdf ringer er at en slepper unna alt det støvet.....




                  ska sjåå om eg finner en betre fres en plass med "sirkel" funskjon så får e vel prøve i gjen en gang i framtida........

                  Comment


                  • #10
                    Kan ikke skjønne hva du gjør feil, jeg gjør det mer eller mindre på samme måten med en minst like billig fres og ringene blir perfekte! På såpass store ringer kan det forresten lønne seg å bruke et fresestål som har litt større diameter, så slipper det å måtte rotere så fort. Mye større sjangs for varmgang og røyk/brann i treverket med for liten diameter på stålet

                    Hvilken "vei" freser du? Må du "holde igjen" fresen når du freser, eller må du presse i mot? Sistnevnte er den du bør bruke, da har du mye bedre kontroll på fresen.
                    En ting til som bør nevnes, ikke prøv å fres deg helt igjennom på et forsøk! Ta det i minst tre dybder, og om du vil spare bordet ditt for hakk så kan du ta litt fra begge sider før du fullfører og freser deg igjennom.

                    Håper du får det til bedre neste gang!
                    Roar Sørlie
                    Tlf 90127075
                    Strandgata 26; mitt andre hjem :P

                    Comment


                    • #11
                      har stål av større diameter , men ikke noke til å feste fresen ordentlig med .
                      og det fulgte ikke med noke som kunne feste med.
                      hadde eg hatt feste annordning som bilde over så skulle eg trulig fått det til.
                      pluss eg har ikke særlig gode "snikkrer" egenskaper. men må jo begynne en plass. får sjå om eg får lånt meg en betre fres med utstyr for ringer, så skal det gå seg til.........

                      Comment


                      • #12
                        Her har du frest på frihånd, noe som sjeldens er en suksess

                        En sirkeldings kan du mekke selv av en stålstang som passer inn i fresen, slik du ser på bilde til TheCharger. Så sveiser du på en skive i enden, banker det flatt i enden og borrer et hull, eller bøyer stanga så den får et passe lite øye i enden, som du kan sette skruen igjennom. Ingen sak. Tror også disse stengene er å få kjøpt løs på en maskinforretning lokalt og den koster helt sikkert ikke mange 50-ørene.
                        Mvh
                        Pål Andréas Bryng
                        Bilstereosenteret.no
                        Vi forhandler bl.a.:
                        Pioneer - Focal - Rockford Fosgate - Cadence - Ground Zero - Tsunami -
                        Alpine - InstallBay - Brax - Helix - Silent Coat - dynaBel - Clarion - MTX


                        Følg oss på Facebook
                        Gjør en trygg handel hos oss. Sjekk vår feedback-side!

                        Vi gjør det vi kan for å levere det Du ønsker deg, til en hyggelig pris!

                        Comment


                        • #13
                          det er faktisk ikke på frihand......!!
                          brukte patent bånd og det gjikk jo strålande.
                          som sagt meg og trevirke funker ikke så bra......

                          skal stikke innom ei maskinforetning og finne stang me hull i , slik at eg får prøvd meg med riktig utstyr.

                          eg har for masse pågangsmot og gjir meg ikkje før eg har fått det til

                          Comment


                          • #14
                            Originally posted by hugomidt View Post
                            det er faktisk ikke på frihand......!!
                            brukte patent bånd og det gjikk jo strålande.
                            som sagt meg og trevirke funker ikke så bra......

                            skal stikke innom ei maskinforetning og finne stang me hull i , slik at eg får prøvd meg med riktig utstyr.

                            eg har for masse pågangsmot og gjir meg ikkje før eg har fått det til

                            Ideen med patentbånd var god den. Men siden det ikke er stivt, så fuka det ikke så bra. Du skal nok se du får perfekte ringer med rette verktøyet
                            Mvh
                            Pål Andréas Bryng
                            Bilstereosenteret.no
                            Vi forhandler bl.a.:
                            Pioneer - Focal - Rockford Fosgate - Cadence - Ground Zero - Tsunami -
                            Alpine - InstallBay - Brax - Helix - Silent Coat - dynaBel - Clarion - MTX


                            Følg oss på Facebook
                            Gjør en trygg handel hos oss. Sjekk vår feedback-side!

                            Vi gjør det vi kan for å levere det Du ønsker deg, til en hyggelig pris!

                            Comment


                            • #15
                              var og hørte på "tools" kjeden butikken her, dei hadde et sånt sett til bosch fresen eg låner og det kosta kun 550,- !!!!!!!!!!!!
                              får finne meg ei gjenge stang og bruke et par tre mutrer og locktite(rød),
                              og bore hull i mutrer til festeanordnig og finne en lang tynn bolt og stoppskiver ol. til "senterbolt"

                              Comment

                              Working...
                              X