Announcement

Collapse
No announcement yet.

Start-tråd?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Start-tråd?

    Dette ekke helt riktig forum, det vet jeg, men jeg vil ha litt aktivitet, for jeg vet det er mange som støyper, og jeg syns de kunne lagd en liten how-to

    Eventuelt så kan folk bare rable ned det de ønsker her, og jeg kan sette det sammen til en How-to.

    Det første vi burde få inn, er f.eks en handleliste, over hva du må/bør ha for å kunne begynne

    Andre ting er blandingsforhold, nyttige ting, viktige ting osvosv.

    Noen av dere Guruer som gidder å ta dere tiden?

    På forhånd takk

    Mvh
    Mvh
    Rolf Try Nygård

  • #2
    Kunne vært greit å fått opp ei innkjøpslista og blandingsforhold så det skal være umulig å glemme og bestille noe!

    Comment


    • #3
      Aha, litt sløv idag, men er vel ikke noe fasit svar på blandingsforhold siden det er forskjellige blandingsforhold per leverandør for det meste.
      Last edited by AcidRain; 29-02-2008, 23:58.

      Comment


      • #4
        Originally posted by AcidRain View Post
        Hadde vel hvert kjekt med div koblings skjema til subber/forsterkere, som f.eks tykkelse på kabler og div du bør bruke på forsterkere.
        Følg nå med på hva både forumdelen og tråden gjelder da...
        Mvh
        Rolf Try Nygård

        Comment


        • #5
          Bumper denne, da jeg syns noen kunne dele litt av sin kunnskap rundt emnet
          Mvh
          Rolf Try Nygård

          Comment


          • #6
            Har kanskje noe bilder og info jeg kan bruke til guide til bygging av diverse.

            Får se om jeg får koket sammen noe etterhvert

            Comment


            • #7
              Tips til begynner

              Hei.
              Sitter her og leser det dere har skrevet, og syns noe av det helt grunnleggende mangler.

              F.eks:

              Fordeler og ulemper ved og bruke teppe vs. glassfiber. Og hvilke typer teppe som brukes. Er jo endel forskjellige stofftyper og varasjoner der også.
              Og forskjell mellom vevet og uvevet glassfiber?

              Og hvordan det gjøres, rekkefølge, ting og huske på og en forklaring av direkte framgangsmåte.


              Har planer om og ett stereobygg i neste bil, og hadde vært fint med noen tips.
              Om hvordan skjelettet bygges opp, og av hva.
              Sånne praktiske ting.




              Vet det er mye og dekke, men håper at flere kan bidra så alle spørsmål får svar

              Comment


              • #8
                Skal du støpe basskasse av et MDF sjelett, så er fleece teppe veien å gå. Men skal du f.eks støpe basskasse nede i reservehjulsbrønnen, da er glassfiber tingen. Begge dele er veldig gode, men til hvert sitt område. Støper du basskasse med fleece, så bør konstruksjonen forsterkes godt med glassfiber og polyester. Gjerne 2-4 lag på store flater, beroende på hvor tykk matte du bruker.

                Skal du derimot støpe noen mindre kasser (pod's) for å montere høyttalere i dørene, så bruker du fleece og da siden kassene ikke blir så store, så er det ikke så kritisk å forsterke konstruksjonen med glassfiber.

                Viktigste egenskap til fleeceteppe er at det kan strekkes i begge rettninger. Hvis ikke blir det vanskelig å få det stramt og fint før polyesteren skal legges på. Irma fleeceteppe fra Ikea er supert og koster vel kr 19,- pr stk.

                Slik jeg ser det, så er det ingen fordeler og ulemper med verken glassfibermatte eller fleece. De har kort og godt forskjellige bruksområder

                Forskjellen på vevet og vanlig glassfibermatte er, etter min mening, hovedsaklig brukervennlighet. Vevet matte er ikke så lett å få til å ligge i dype profiler osv. Men den er veldig mye bedre å jobbe med på flatere konstruksjoner, for den revner ikke, drysser ikke og støver langt mindre enn vanlig matte.

                Vevet matte er også noe sterkere enn vanlig matte, men til bilstereobruk så vil jeg si dette ikke er spesielt viktig. Det blir godt nok med begge typer.

                Hvordan sjelettet bygges opp er veldig avhengig av hva du skal bygge. Men skal du f.eks bygge en basskasse som skal stå på gulvet inntil bakseteryggen så kan du begynne med å lage en bunnplate i den bredde og dybde du ønsker, samt bakveggen mot baksetet. Så kjøper du MDF ringer til elementene, eller freser disse selv. Så er det bare å begynne "mock-up" for å finne posisjonen til elementene. Her går det mest i smak og hva du har plass til. Når du har funnet posisjonen til elementene så måler du bare grovt avstanden ned til bunnplate og inn til bakveggen. Når du har gjort det, så kapper du "striper" i MDF i rett lengde. Disse "stripene" limer du fast i bunnplate/bakvegg og ringene til elementene med smeltelim. På den måten kan du bare kakke til det om du vil løsne ringene og prøve en annen posisjon.

                Når du er fornøyd med plasseringen av ringene og har funnet et design du liker så forsterker du alle skjøtene mellom MDF stripene og ringene med støpeplast eller glassfibersparkel. Dette for at det ikke skal ramle frahverandre når du begynner å strekke fleece over.

                NB: pass på at kassa blir dyp nok til å romme elementet. Kjedelig om kassa er for grunn når den er fedig.

                Når du har forsterket konstruksjonen, så bruker du stiftemaskin å fester fleecen med langs bunnplaten. Så begynner du å strekke og dra fleecen ut til kantene/bakveggen. Det er viktig at dette er skikkelig stramt, for ellers siger det veldig når fleecen blir dynket med polyester.

                Du kan oppnå forskjellige profiler, buer osv etter hvordan du strekker fleecen, så her må du prøve deg frem og finne et utseende du liker. Begynner du å strekke fleecen fra bunnplaten og opp til toppen av bakveggen midt mellom elementene, så vil du få en kraftig bue mellom elementene. Men begynner du med å strekke den opp til hjørnene av bakplaten, så vil kassa bli flatere midt på.

                Når du har stiftet fleecen godt fast hele veien rundt bakvegg og bunn, så klipper/skjærer du vegg all overflødig fleece. Så er det bare å begynne å legge på polyester. Om du legger på med pensel eller en gummisparkel, er smak og behag.

                Jeg stifter aldri fleecen fast rundt ringene til elementene (så lenge disse er det ytterste punktet), for da er det lettere å renskjære hullet til elementet etterpå. Blir mye jobb om det sitter 100 stifter rundt i hullene for å holde fleecen på plass. Da må disse trekkes ut før man bruker kniven å skjærer ut. Vent heller til polyesteren er halvherdet, da kan du lett sjære den med kniven uten at den revner ut fra huller.

                Når polyesteren er herdet helt så anbefaler jeg å forsterke innvendig rundt skjelettet med støpeplast eller glassfibersparkel. Det gjør konstruksjonen med stiv. Når dette er herdet, så kan du vurdere om de store flatene inni kassa bør forsterkes med glassfiber matte. Noe jeg uansett ville gjort om det var en basskasse.

                Kassa utvendig grovsliper du først for å få vekk alle nupper og ujevnheter. Så sparkeler du den med glassfibersparkel eller finsparkel. Alt etter hvor bra resultatet av støpingen ble. Finish på sparklingen er selvfølgelig mindre viktig om kassa skal trekkes med filt/teppe, enn om den skal trekkes med vinyl/suede el.l. Skal den lakkeres, så er det nok greit å overlate siste finish til lakkereren.

                Håper dette ikke var alt for klønete forklart. Ikke så lett å skulle lære bort noe man kan, da enkelte ting blir tatt som en selvfølge
                Mvh
                Pål Andréas Bryng
                Bilstereosenteret.no
                Vi forhandler bl.a.:
                Pioneer - Focal - Rockford Fosgate - Cadence - Ground Zero - Tsunami -
                Alpine - InstallBay - Brax - Helix - Silent Coat - dynaBel - Clarion - MTX


                Følg oss på Facebook
                Gjør en trygg handel hos oss. Sjekk vår feedback-side!

                Vi gjør det vi kan for å levere det Du ønsker deg, til en hyggelig pris!

                Comment


                • #9
                  Flott Pål. Fikk med alt der.
                  Alpine - Dynamat - Hertz - Installbay - JL Audio - Monstercables - Stinger
                  Prosjekt tråd: http://bilstereoforumet.no/showthread.php?t=1084
                  Update 15.05.09. Kenneth Ueland, Rogaland

                  Comment


                  • #10
                    stod meget mye jeg lurte på der ang støping
                    www.mitsubishi-klubben.no

                    Comment


                    • #11
                      Et spørsmål til angående støping...

                      Ser mange bruker vanlig pakketeip for å dekke over flatene i bilen der det skal brukes støpeplast eller polyester/glassfiber.
                      Må denne "smøres" med noe for at det skal slippe etterpå, eller fester ikke støpen seg der uansett?

                      Comment


                      • #12
                        Den fester seg ikke særlig, men den kan gjøre. Så det kan jo være greit å ha på litt slippmiddel.. Men det går uten også
                        Mvh Tony Bardalen
                        [Installasjon av bilstereo, navigasjon og handsfree]

                        Morel - Sinfoni - JL Audio - Resonant Engineering - US Amps - Alpine - Kinetik

                        Comment


                        • #13
                          må man bygge en slags forskaling for disse mattene eller?
                          trodde glassfiberen var flytende har ikke så mye peiling på dette, men har hørt mye bra om det og vil derfor bruke dette for byggingen av stereoen..

                          Comment


                          • #14
                            Har tenkt å støpe noen deksel bak i bilen min, så lurer på et par ting..
                            Er det bare å legge teip over der jeg skal støpe, så hive på polyester?
                            Som jeg da forstår det er det kun tapen som sitter fast i bilen liksom? Så jeg bare kan ta det ut...

                            Comment


                            • #15
                              Originally posted by Gl1n View Post
                              må man bygge en slags forskaling for disse mattene eller?
                              trodde glassfiberen var flytende har ikke så mye peiling på dette, men har hørt mye bra om det og vil derfor bruke dette for byggingen av stereoen..
                              glassfiber er nesten som en duk, eller teppe.
                              polyester er flytende, og det er den som blir hard.
                              polyester binder sammen glassfiberen, som da igjen utgør styren i støpinga.



                              Originally posted by sredving View Post
                              Har tenkt å støpe noen deksel bak i bilen min, så lurer på et par ting..
                              Er det bare å legge teip over der jeg skal støpe, så hive på polyester?
                              Som jeg da forstår det er det kun tapen som sitter fast i bilen liksom? Så jeg bare kan ta det ut...

                              Heilt rett.. maskeringstape, eller blank pakketape. og ta gjerne tape et stykke uttafor der du skal støpe, så er du sikker.
                              og må også ha glassfiber, eller liknende så du får styrke. polyester åleine er dårlige greier.
                              Last edited by Surion; 07-10-2008, 13:53.
                              Tor Even -
                              Audi A4 Turbo Quattro 2003 40mm senk 18" alu.
                              Orginalt anlegg, men vil i framtiden sette inn Digital Design.
                              The greatest lesson in life is to know that even fools are right sometimes.

                              Comment

                              Working...
                              X