Vis full versjon : Trimming av dynamo?
er det noen her som kan eller kjenner noen som kan trimme en dynamo?
eller kunne fått tak i en dynamo på 200A
bil:toyota corolla 85mod
http://www.excessiveamperage.com/ :)
thomasekeli
04-03-2008, 14:55
Evt. kan du jo handle deg en Valeo-dynamo på 150 amp..? Ikke akkurat det samme som 200, men gir guffe, da. Kanskje lettere å få tak i? Hva vet vel jeg :)
Evt. kan du jo handle deg en Valeo-dynamo på 150 amp..? Ikke akkurat det samme som 200, men gir guffe, da. Kanskje lettere å få tak i? Hva vet vel jeg :)
å e det for en dynamo?:ca:
Eirik Aspaas
04-03-2008, 17:41
er en helt normal dynamo som lader 150a? :p
thomasekeli
04-03-2008, 19:33
"helt normal" for stå for din regning. har bare hørt at Valeo er bra. i couldnt give a flyin fu*k bout alternators, as long as they work. var bare et tips..
er det noe man får tak i her i norge?
thomasekeli
05-03-2008, 00:45
Tja. Jeg bestilte min hos et lokalt verksted. Ikke noe de hadde på lager, men null stress å få tak i. Som sagt; er ingen dynamo-guru.. Jeg har bare hørt at Valeo skal visst være bra saker. Men om den forsvarer prisen vil jeg ikke si noe om - spesielt ettersom jeg ikke husker hva jeg ga for den en gang.. :p
Og som sagt, det største tilslagspunktet er vel at man får kjøpt dette hos norsk forhandler, så slipper man å handle via det store internett.. (elns) :)
Valeo er det som står i nyere Audier. Min A4 har en på 120A.
Eneste ulempa er at det ikke er mulig å bytte til regulator med høyere spenning etter det jeg har funnet ut...
thomasekeli
05-03-2008, 12:12
Hm. ok. aner jeg ingenting om. men lader ikke Valeo'n med 14,5v elns?
Du kan jo finne nærmeste vikleverksted på Gule Sider. Så vidt jeg vet bør de både ha peiling på hvordan man "trimmer" en dynamo, hvilke dynamoer som passer best osv. :)
jeg har valeo i min golf 3 å den funker bra:) de ligger på 3500kr på 90amper og 4900kr for 120amper..
å debn lader 14,5v..jeg har akkurat kjøpt ny spennings regulator til min å det kostet 840kr på hellanor:)
er det noe man får tak i her i norge?
hellanor får tak i valeo dynamo
thomasekeli
05-03-2008, 17:51
..de ligger på 3500kr på 90amper og 4900kr for 120amper..:)
Wow... Lurer på hva jeg betalte for min 150 amper i sin tid.. :ai:
er dynamoene lagd av gull eller? :ca:
thomasekeli
05-03-2008, 19:58
Hehe, de er i hvertfall verdt gull når man trenger lots of lots of power! ;)
sitter Valeo i min bmw 525tds org, jeg kan ikke si jeg er innponert da, iværtfall ikke da man trenger mer lading, riktig nok sitter d en laderegulator på 14,5V, men den lader ikke 14,5 konstant for d, d er d ingen dynamoer som gjør;) og jeg skulle hatt en på 15V:(
og hvorfor er nå valeo så bra da??:be:
thomasekeli
06-03-2008, 09:56
Følte den siste setningen der pekte litt mot meg? :p
I så fall, svar:
Vet ikke. Som sagt tidligere, jeg er ingen dynamo-guru. Jeg har bare hørt lovord fra en kar som mildt sagt kan sakene sine. Og han velger jeg å tro på. Men det er jo mitt valg ;)
Men dersom det er noen andre der ute som kan noe mer enn meg om dette så er jeg alltid interessert i å få høre flere synspunkter om Valeo :)
jeg MÅ ha en dynamo som lader mellom 14,5-14,9 ikke noe lavere enn det
Crazytaxi
10-03-2008, 08:49
jeg har valeo i min golf 3 å den funker bra:) de ligger på 3500kr på 90amper og 4900kr for 120amper..
å debn lader 14,5v..jeg har akkurat kjøpt ny spennings regulator til min å det kostet 840kr på hellanor:)
Vitsen med spenningsregulator da? hehe..
min ligger mer ell mindre konstant på 14,7-15v på tomgang :bd:
hehe.jeg har gjort akkurat det samme som du har gjort i motor rommet.men jeg får det ikke til å lade mer:(
Crazytaxi
10-03-2008, 09:05
Dynamo -> Starter -> Batteri (+)
Motorblokk/Girkasse (husker ikke hvilken jordinga sitter på akkurat nå) -> Batteri (-)
Nytt jordingspunkt i chassis -> Batteri (-)
Veldig viktig å oppgradere motor -> batteri, da dynamoen er jordet i motoren..
åssen dynamo har du?
Crazytaxi
10-03-2008, 19:37
Har vanlig Valeo.. den som er standard dynamo i bila mi.. 90a
Har vanlig Valeo.. den som er standard dynamo i bila mi.. 90a
åssen får du den til å lade så mye da?;) og den lader konstant 14,7V med belastning?;)
Crazytaxi
11-03-2008, 06:37
fordi jeg har vært snille med goblinene som bor i bilen min... ;) hehe..
Nei, ble sånn etter at jeg oppgraderte kablene til 50mm2, og sjekket at alle koblinger har ordentlig kontakt. Og jeg hadde tilsvarende lading på den forrige dynamoen også før den tok kvelden. Hva den ligger konstant på under belastning har jeg ikke målt. vet bare at jeg hadde 14,3-14,4 inn på forsterkerne når jeg målte det etter at jeg oppgraderte.. (selvsagt når de sto på, for ellers så er jo spenningen der den samme som foran.. ;))
selvsagt når de sto på, for ellers så er jo spenningen der den samme som foran.. )
Er spenningstap i kabler og..
Crazytaxi
11-03-2008, 07:13
Er spenningstap i kabler og..
Ja det skal jeg ikke nekte på, men det var større forskjell i spennninga foran og bak når jeg målte den når alt var avskrudd, kontra når det anlegget og tenninga var påskrudd..:ds:
Mr Golf 4
07-04-2008, 17:52
Hvor lenge holder en 00 mod 90amp Valeo dynamo før en bør tenke på litt service:) (PS alle kabler er byttet ut.:) )tenker nå på kilometer stand.
Mye korte turer.
Per
Engen Audio
07-04-2008, 17:58
Ellers så er Ladac 1204/1205 en fin liten ting :-) Lader 14.8-15.3V litt avhengig av temp ute.
Mr Golf 4
07-04-2008, 18:32
Den så jo grei ut denne engen,men Ladac oppfordrer "We strongely recommend servicing dynamos before fitting voltage regulators"
Men hva er prisen på en sånn engen.
Per
jeg MÅ ha en dynamo som lader mellom 14,5-14,9 ikke noe lavere enn det
Det kan du regulere på hvilken som helst dynamo !!
Så akkurat det er ikke noe problem
Hvor lenge holder en 00 mod 90amp Valeo dynamo før en bør tenke på litt service:) (PS alle kabler er byttet ut.:) )tenker nå på kilometer stand.
Mye korte turer.
Per
Levetiden på en dynamo er da ikke noe og ofre en tanke engang?
De varer jo utrolig lenge
fordi jeg har vært snille med goblinene som bor i bilen min... ;) hehe..
Nei, ble sånn etter at jeg oppgraderte kablene til 50mm2, og sjekket at alle koblinger har ordentlig kontakt. Og jeg hadde tilsvarende lading på den forrige dynamoen også før den tok kvelden. Hva den ligger konstant på under belastning har jeg ikke målt. vet bare at jeg hadde 14,3-14,4 inn på forsterkerne når jeg målte det etter at jeg oppgraderte.. (selvsagt når de sto på, for ellers så er jo spenningen der den samme som foran.. ;))
men da må du jo ha en 15v laderegulator da?:be: hvor pokker har du fått tak i den hen da?: jeg trenger sårt en 15v regulator og valeo er no dritt der etter min mening:mad:
trebor87
13-04-2008, 11:16
Var en jeg pratet med som mente at man kunne lodde inn ei diode i paralell med spenningsregulatoren for å lade 0,7 volt mere.. noen som har mere info om dette?
vBulletin® v3.8.3, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.