Announcement

Collapse
No announcement yet.

Enkel sjekk på polaritet av høytallere

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Enkel sjekk på polaritet av høytallere

    Tenk deg følgende... Du har stått i garasjen i 31234 timer og montert det hersens dørtrekket på bilen som f...nesten ikke vil på igjen, og er endelig klar for å koble høytallerledningene til forsterkeren. Du vet jo selvfølgelig at pluss skal på pluss og minus på minus... brått så oppdager du at du ikke er sikker på om du fulgte den vanlige merkingen som du ALLTID har gjordt før...usikkerheten melder seg og du tenker på dørtrekket som må av igjen (du må jo sjekke om alt var lodda / satt på riktig)... hva gjør man da???
    Jo redningen er nær Hvis du tar de ledningene som kommer f. eks ut av denne døra som jeg har brukt som eksempel og kobler på (holder inntil) et 1.5 V batteri, skal høytalleren i teorien gå utover ved rett polidaritet, mens feil kobling vil vises ved at høytalleren "suger" seg innover (altså feil).
    Merkingen av pluss / minus står på batteriet...
    Vil legge til et lite ops her... diskanthøytallere ville jeg IKKE gjordt dette med. OG ikke la det stå sånn over tid, kun et kort touch for å se reaksjonen på elementet. Vet det er flere som bruker 9 V batteri... dette ville jeg vel gjordt kun på en sub.
    Tar intet ansvar for ødelagt utstyr her, dette gjøres på egen regning, selv har jeg aldri ødelagt noe ved denne måten, og kjenner ingen som har det heller.
    Reinhardt

  • #2
    Jepp, funker fjell det her. Pleier å gjøre det sjøl, for å dobbeltsjekke at jeg har koblet riktig, genialt tips når en er usikker

    Alltid brukt 9v batteri sjøl, aldri ødelagt noe vil jeg tro.. Strevde litt med å se bevegelsen på en Fusion NV12 med 9V batteri, da det var ekstremt lite det beveget seg men det får være så
    1993 BMW 318is coupe

    Alpine - Phoenix Gold - UsAmps - Hertz - Odyssey - Evus - Tsunami - Vibroplast

    Comment


    • #3
      Originally posted by bjaa View Post
      Jepp, funker fjell det her. Pleier å gjøre det sjøl, for å dobbeltsjekke at jeg har koblet riktig, genialt tips når en er usikker

      Alltid brukt 9v batteri sjøl, aldri ødelagt noe vil jeg tro.. Strevde litt med å se bevegelsen på en Fusion NV12 med 9V batteri, da det var ekstremt lite det beveget seg men det får være så
      Husker Hifi-klubben på demo stappa Stroker 18" i 230 Volt`n.... flytta på seg den...
      Deilig 50 Hz.....
      Reinhardt

      Comment


      • #4
        altid brukt 1,5v batteri jeg, har funka for meg
        Ronny Karlsen
        02 BMW 525D M-Sport. Potensiell lydbil igjen
        96 Audi A4 1.8TQ Gatebil.
        Prosjekt bilstereotråden Gamle bilen:http://bilstereoforumet.no/showthread.php?t=1704

        Comment


        • #5
          Men hva gjør jeg når gitteret (orginalt) sitter fast i dørtrekket da?
          Må jeg av med hele trekket da eller fins det en annen metode, som et volt meter eller noe sånn?
          Mvh. Terje Hansen. @ Facebook
          # Mazda 6 / X Audi A6 / X Volvo 850 / My CarDomain

          Comment


          • #6
            Originally posted by Taggen View Post
            Men hva gjør jeg når gitteret (orginalt) sitter fast i dørtrekket da?
            Må jeg av med hele trekket da eller fins det en annen metode, som et volt meter eller noe sånn?
            Gammelt innlegg, men svarer likevel.
            Hvis du tar en kraftig lommelykt eller annets sterkt lys, så pleier man å kunne se igjennom gitteret.
            Torbjørn J. - [B]PM er deaktivert, bruk e-post.[/B]
            [B]Bilen[/B]: Pioneer p99rs - Mcintosh MC431 - Brax X2000.2 - Mosconi 300.2
            Hjemme: Yamaha RXA3010 | XPA-5 x 2 | Emotiva ERT-8.3 | ERM-6.3 | ERD-1 x 4 | HFS sub * 2 | SVS AS-EQ1

            Comment


            • #7
              pleier å bruke mobilbatteriet mitt. Det er det eneste jeg ALLTID har med meg.
              Alpine MRV-F407, Alpine MRV-T1507, SS TRC 6.N + 3" TB, 1 stk HX 250D.

              Comment


              • #8
                Da kan man lytte seg frem til svaret.

                Originally posted by Taggen View Post
                Men hva gjør jeg når gitteret (orginalt) sitter fast i dørtrekket da?
                Må jeg av med hele trekket da eller fins det en annen metode, som et volt meter eller noe sånn?
                Hei. I utgans punktet så skiller det ingen rolle hvilken fase anlegget er i. Derfor trenger du bare å starte med en høyttaler og deretter koble på en høyttaler til, for så å lytte at lyden høres riktig ut . Dette er lettest med en test cd med sinussignaler feks 50 hz. Dersom lyden eller bassen blir svakere når du kobler på høyttaler nummmer 2, så er disse i motfase. Dersom lydtrykket øker så vil de spille i fase. Jeg syntes ofte det er lettest å lytte med en høyttaler som utgangspunkt og legge til den jeg skal finne fasen på, men det er ingenting i veien med å koble på flere og flere.
                Skal du finne fasen på mellomtoner så kanskje det er lettere med vokal som signalkilde. Hvis stemmene høres ut som du har sangeren på utsiden av bilen og på begge sider samtidig så er det et dårlig tegn. Snu da fasen på den ene høyttaleren , du skal da få en sentrert stemme midt mellom høyttalerene hvis du har gjort riktig.
                Fasen på diskanter er ofte vanskelig å vite om de skal stå i motfase eller ikke fordi det er så kort bølgelengder at en halv meter ekstra lengde på høyre diskant i forhold til venstre gjør at den kanskje akustisk sett spiller i motsase når lyden når ørene dine, selvom du har koblet de helt likt. Har man tidskompensasjon på spilleren så trenger man ikke tenke på dette. Sånn generellt er det viktigste å finne riktig fase på bass mellomtone og koble diskantene likt og prøve dette. Syntes du ikke at det spiller helt topp så snu begge diskantene og lytt på nytt. ofte hører man ikke forskjell fordi fase forskjellen bare gir en liten topp eller dipp i delefrekvensen der mellomtone og diskant spiller de samme signalene sånn nogenlunde like høyt. Man klarer ikke å høre om en diskant spiller i fase utenom ved delefrekvensen for fasen vrir seg hele tiden mange hundre grader fra bass til øvre diskant. Poenget med lik fase er at høytalerne skal gjøre det samme sånn at lyden ikke utfaser hverandre.
                Et annet moment er at batteritesen som det referes til ikke klarer å bestemme om fasen skal være rett eller snudd. Det kan godt hende at anlegget ditt spiller mest riktig /lineært hvis mellomtonene er koblet i motsatt fase som bassene. (at disse suges inn når pluss er til pluss på batteritesten.) for poenget er å få et jevnt fint nivå akkuratt ved delefrekvensen og da kan det hende at det funker med en liten utfaseng ved delefrekvensen hvis det i utgangspunktet er en liten kul det. (en liken hevning av nivået)
                Missforstå meg ikke . Batteritesten er fin og et godt utganspunkt for å få minst mulig fase problemer, men den slår aldri ørene for det er de som bestemmer om lyden er digg.
                Last edited by melancool; 27-05-2009, 02:54.

                Comment

                Working...
                X