Announcement

Collapse
No announcement yet.

Guide for Subwoofer-shopping

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Guide for Subwoofer-shopping

    Har den siste tiden lest meg ihjel for å prøve å forstå hva spesifikasjoner på subwoofere faktisk virkelig betyr.... Hz, følsomhet (1W/1m), Watt, motstand, magnet-oppbyggning osv..... Føler meg brukbart dekket på Watt, motstand og hz, men det som kommer under her er veldig uklart....

    Leste på et stereoforum der det var heftig diskusjon om teoretiske dB ved forskjellige forhold (kasse, rom, element osv...) der jeg la merke til at følsomheten ble brukt til å regne ut hvor høyt det i teorien kan spille... følsomheten er etter meg bekjent oppgitt i dB, så det er kanskje mulig... noen som kan forklare det med følsomhet så en stakkar som meg KANSKJE kunne forstått noe av hva det innebærer????

    Og kanskje noen kan forklare fordeler/ulemper med en subb som har en åpen/lukket magnet???

    Hvor får man kjøpt programmer for å tune basskasser?? ikke helt up to date med hvordan man gjør det.....

    Mottar alle svar med stor takk!!!

  • #2
    Følsomhet er hvor høyt et element klarer å spille med 1W fra 1 meters hold. Et element med lavere følsomhet er "tungdrevet" og vil kreve mer forsterkerkraft for å oppnå sammme lydnivå som et element med høyere følsomhet.

    Siden desibel er en logaritmisk skala så vil hver 3db økning gi dobbelt så høy lydeffekt.(Er ikke helt sikker på dette, noen andre må bekrefte)

    Comment


    • #3
      Følsomheten til et element har med hvor høyt det spiller ved en gitt signalstyrke.
      Gjerne oppgitt som 1w/1m som du sier, da alstå målt med 1 watt inn, og målingen skjer 1 meter unna elementet under elementets brukelige frekvensområdet.
      Noen produsenter oppgir 2,83 volt, istedet for ett watt tall. 2,83 volt på et element i 8ohm vil gi 1w, mens på et 4ohm's element vil det gi 2w. Altså dobbling av effekt ved halvering av motstand (ohms lov).
      Ved dobbel effekt, blir det dobbelt lydtrykk (ift. logaritmisk skala) 3db. Samme ved dobbling av elementer (forutsatt uendret effekt selvfølgelig).
      Men det skal sies at oppgitt følsomhet kan regnes for å være veiledende i beste fall. Det finnes ingen fastsatt metode for måling av følsomhet, så om en produsent måler elementet i åpen baffel i et ekkofritt rom, vil det gi lavere følsomhet enn en som f.eks måler med elementet i kasse.

      Ang. magneten antar jeg at du mener om den har ventilasjon eller ikke.
      Med ventilasjon (hull) så kjøles elementet bedre, enn uten. Jo større og kraftigere elementene er, jo større behov for nedkjøling er det.
      Eneste ulempe jeg kan tenke meg med dette, må være dersom stoffbiten i hullet som skal forhindre at det kommer støv og dritt inn til elementet ikke gjør jobben sin.

      Dette med programmer får noen andre svare på, aner ikke hva som funker og ikke. Men det finnes jo endel gratis software på nett.
      Som kineserne sier: [I]"Without music, life is a journey through a desert"[/I]

      Comment


      • #4
        det sqwannabe skriver her er flott, høres rett ut etter mine ører vertfall.

        som han sier ang følsomhet så måles det som regel ved 1w 1m una.
        og det vil følge en logaritimisk skala, hvor en dobbling av effekt gir en økning på 3db. f.eks:
        88db @ 1w
        91db @ 2w
        94db @ 4w
        97db @ 8w
        100db @ 16w
        103db @ 32w
        106 db @ 64w
        109db @ 88w
        112db @ 176w
        115db @ 352w
        118db @ 704w
        121db @ 1408w

        osv osv. om jeg er helt på bær tur får noen rette meg
        Aleksander Hammernes
        Trondheim (Hitra)
        JBL THE SOUND OF LIVE MUSIC
        http://bilstereoforumet.no/showthread.php?t=905

        Comment


        • #5
          Originally posted by Hammernes View Post
          det sqwannabe skriver her er flott, høres rett ut etter mine ører vertfall.

          som han sier ang følsomhet så måles det som regel ved 1w 1m una.
          og det vil følge en logaritimisk skala, hvor en dobbling av effekt gir en økning på 3db. f.eks:
          88db @ 1w
          91db @ 2w
          94db @ 4w
          97db @ 8w
          100db @ 16w
          103db @ 32w
          106 db @ 64w
          109db @ 88w
          112db @ 176w
          115db @ 352w
          118db @ 704w
          121db @ 1408w


          osv osv. om jeg er helt på bær tur får noen rette meg
          noe kjapp utregningsfeil her, men du får det fint frem hvordan dobling av watt gir +3 db...

          da har jeg forstått det sånn brukbart bra, så skylder dere en takk


          sååå..... Takk!

          Comment


          • #6
            ops, ja ble noe kjappe hode regnings feil der.... tralalalala :P

            slik skule det jo være

            109db @ 128
            112db @ 256w
            115db @ 512w
            118db @ 1024w
            121db @ 2048w
            Aleksander Hammernes
            Trondheim (Hitra)
            JBL THE SOUND OF LIVE MUSIC
            http://bilstereoforumet.no/showthread.php?t=905

            Comment


            • #7
              Vær obs på at følsomheten oppgis ofte ved en bestemt frekvens (feks 1khz) eller lest utifra et snitt i frekvens ommrådet for elementet. Når du da skal kjøpe deg en bass/sub så vil du vite hvilken følsomhet elemntet har fra 30- 90hz feks og det kan du bare lese utifra en frekvenskurve. At følsomheten for subben du skal kjøpe er 93 dB ved 140hz er rimelig uinteressant dersom den er 82 dB ved feks 50hz. faktisk er det et problem at den er høy ved 140hz fordi du da vil trenge et steilere filter for å klare å fjerne basslyd over 90 hz.

              Comment

              Working...
              X