Announcement

Collapse
No announcement yet.

Koble relè på "remote" på spilleren din?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Koble relè på "remote" på spilleren din?

    Håper denne "know hows`n" vil være til hjelp

    For at forsterkeren(e) skal kunne slå seg av/på uten at den tapper bilen unødvenig for strøm når bilen står stille så må vi koble remote-ledningen på spilleren til forsterkeren(e). Dette er kjente greier som de aller fleste vet.
    Man skal være ops på en ting, og det er at strømmen som kan trekkes fra spiller (målt i mA) ikke er veldig stor. Som regel så går det fint å koble 2 forsterker uten problemer med strømtrekket. Skal man ha 3 eller flere bør man sette på et relè.
    Det som er veldig VIKTIG å vite er at et relè består av en spole som igjen kan lage krøll for spilleren din. Grunnen til det er at det i enkelte tilfeller oppstår en høy spenning som sendes tilbake til spilleren (her var jeg litt dårlig til å forklare men..)...resultat? Jo.. "brent" remote-utgang på spiller...
    Dette kan enkelt løses ved å koble på en diode "over" spolen. Flere relè`er har dette innebygget så da er saken grei, men greit å sjekke om ditt relè har det før du går i gang.
    Jeg har hatt service på utallige spillere som folk har fått ødelagt remote`n på denne måten. Det fungerer bra en stund...så smeller det.
    Last edited by vwboy; 03-04-2008, 05:47.
    Reinhardt

  • #2
    Sjekk ut denne siden for mer info http://www.bcae1.com/relays.htm
    Her står det blant annet om hvordan du kobler dioden på relèet og noen eksempler på forsterkere og deres strømtrekk.
    Reinhardt

    Comment


    • #3
      Det kunne jo verdt en ide og linke til steder som selger sånne releer og gjerne de som har innebygget en slik diode!
      Prosjekt SQ Audi A3

      Comment


      • #4
        Har fått en del tilbakemeldinger på denne know-hows`en. Tydligvis flere som ikke var klar over dette med diode i parallell. Også fatt feedback på fortellinger om ødelagte remote-utganger.
        Tror det er bra denne tråden ble laget, håper at så mange som mulig kan unngå å ødelegge spillerene sine i framtiden.

        Om dere ser på f.eks denne siden: http://www.bcae1.com/relays.htm så står det litt bedre forklart her (engelsk).
        Der står det også eksempel med diode/relè som brukes.

        Dioder kan f.eks kjøpes hos Elfa: http://www.elfa.se/no/index1.html

        PS: Bare sånn for å understreke hvor viktig det er så kan man lese på den første linken at et slikt relè kan LETT sende 200V tilbake til spilleren din når den switcher mellom ON/OFF... tankevekker..
        Reinhardt

        Comment


        • #5
          200volt, ja, men det går ufattelig lite strøm, så skal litt til før du får en kombo som knekker utgangen din.
          Men det er ingen grunn til å ikke sikre seg!
          Mvh
          Rolf Try Nygård

          Comment


          • #6
            Det er lite strøm ja... men blir "høyspent" å regne inne i en liten boks (les:spiller).
            En diode til ett par kr, og 2 min (inkl. kaffepause hehe) å fikse.

            Jeg har akkurat "knekt" en jalla DVD-spiller àla Qxl på denne måten...
            Reinhardt

            Comment


            • #7
              Originally posted by vwboy View Post
              Har fått en del tilbakemeldinger på denne know-hows`en. Tydligvis flere som ikke var klar over dette med diode i parallell. Også fatt feedback på fortellinger om ødelagte remote-utganger.
              Tror det er bra denne tråden ble laget, håper at så mange som mulig kan unngå å ødelegge spillerene sine i framtiden.
              dette er "gamelt nytt" som blir nevnt flere ganger men folk er ikke flink til å lese tråder/prosjekter.... eller bruke søke funksjon...

              ellers må joi nevnes at gjerne billige og rimelige spillere trenger aller mest denne dioden over spolen da dyrere og mer påkostede spillere har mer robuste og faktisk diode beskytet switch transistorer innanbords og de fleste forsterkere drar ca 10-30miliAmper fra remote utgangen og den samme utgangen kan levere opptil 500miliAmper... med andre ord: man kan koble opptil ca 10 stk forsterkere før det blir aktuelt å bruke rellee...

              link til et noe jeg skrev for en stund siden:

              diode-rellee


              bilder


              --kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM*
              -Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett

              Comment


              • #8
                Har fått med meg at du snøring når det gjelder elektronikk Matador så skal ikke opptre som noen læremester her nå hehe....
                Det er ikke strømmen som tar knekken på utgangen, men den høye spenningen som genereres.. var det som var poinet mitt.
                Reinhardt

                Comment


                • #9
                  Originally posted by vwboy View Post
                  Har fått med meg at du snøring når det gjelder elektronikk Matador så skal ikke opptre som noen læremester her nå hehe....
                  Det er ikke strømmen som tar knekken på utgangen, men den høye spenningen som genereres.. var det som var poinet mitt.
                  beklager om du misforstå meg vwboy, det var ikke mening det isåfall bare at folk ikke er så flink til å lette etter kunnskap jeg frekventerer her for å lære og

                  kjempe fint at du starter tråd ellers ang dette den høye spenningen som genereres kalles reversert spenning -derfor denne spenningen blir kortsluttet av dioden i motsatt lederetning -et av egenskapene i spolene.
                  --kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM*
                  -Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett

                  Comment


                  • #10
                    Alt i orden det Matador
                    Supert med de bildene btw.
                    Reinhardt

                    Comment


                    • #11
                      Det hadde vært litt kjekt om dere kunne ha skrevet hva slags diode som skal brukes. Kan det stemme at det er zenerdioder?
                      Olav L.
                      Volvo 740 GLT -90

                      Comment


                      • #12
                        ikke zenerdioder... husk at zener dioder leder i omvendt retning=dvs at da er de som vanlige dioder...

                        men ang det du spurte: det holder med diode 1N4001 men jeg brukte 1N4002.
                        --kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM*
                        -Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by matador View Post
                          ikke zenerdioder... husk at zener dioder leder i omvendt retning=dvs at da er de som vanlige dioder...

                          men ang det du spurte: det holder med diode 1N4001 men jeg brukte 1N4002.
                          en 1N4402 er jo 100v diode 1N4001 er 50v
                          vet elektronikken min er veldig rusten nå men, dere snakket om at den kunne komme opp i 200v retur så en som max tåler 50v vil være litt svak men er jo ikke no konstant spenning men velle vell fått for 1N4002 her vel
                          men dioden skal kortslutte spenningen ned mot jord som spolen genererer når strømmen blir slått av ikke sant,

                          Comment


                          • #14
                            nja men dette skal "bare" kortslutte den inverterte spenningen, og den oppstår i meget korte pulser -derfor skal holde med 4001 men 4002 tåler "lengre tid" å bli varmet opp lengre -ved lodning først og fremst... da de fleste her vil bruke litt lengre tid enn nødvendig ved lodning

                            -pirking: den "korslutter ikke mot jord" men den korslutter spenningen som oppstår over kontaktene til spolens vilkingen som magentiserer kjernen som drar mekanisk i kontakten til releen
                            --kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM*
                            -Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett

                            Comment


                            • #15
                              Originally posted by matador View Post
                              Er dette riktig kobling? Kun jeg som har koblet relèet på en annen måte?
                              Alt fungerte vertfall etterpå....

                              Koblet opp mitt 87a relè i går, og da mener jeg at jeg koblet:
                              30 = 12v
                              85 = grnd
                              86 = rem in fra spiller
                              87 = rem out til amper

                              Må man forresten bruke diode eller motstand ved 87a relè også?
                              Alpine - Dynamat - Hertz - Installbay - JL Audio - Monstercables - Stinger
                              Prosjekt tråd: http://bilstereoforumet.no/showthread.php?t=1084
                              Update 15.05.09. Kenneth Ueland, Rogaland

                              Comment

                              Working...
                              X