PDA

Vis full versjon : Bokmål/Nynorsk-regel

neptyr
23-04-2008, 17:41
På bakgrunn av denne tråden: http://www.bilstereoforumet.no/showthread.php?t=2780

velger jeg å ta opp en liten poll på dette.

I førsteomgang bare for å se om folk er enige om at vi burde holde oss til de to offisielle skriftspråkene, eller om vi skal godt alt, samma hvor mange ganger vi må lese det for å forstå.

aFFekak
23-04-2008, 17:48
hva skjer så med de innleggene som ikke er bokmål? Jeg har svart "Ja" på undersøkelsen, bare så det er sagt.. jeg bare spør av ren nysgjerrighet..

TerjeL
23-04-2008, 17:52
Ser det som en stor fordel at denne eventuelle forumregelen ikke har tilbakevirkende kraft, men kun blir gjeldene fra den eventuelle datoen.

neptyr
23-04-2008, 18:00
hva skjer så med de innleggene som ikke er bokmål? Jeg har svart "Ja" på undersøkelsen, bare så det er sagt.. jeg bare spør av ren nysgjerrighet..

I førsteomgang bare for å se om folk er enige om at vi burde holde oss til de to offisielle skriftspråkene,

Quoter meg selv jeg.

Dag Johansen
24-04-2008, 19:04
Quoter meg selv jeg.

Men i og med at du er moderator og har satt i gang poll'en må du vel ha noen tanker?
Selv synes jeg det er smått irriterende med folk som skriver dialekt og sms-språk, men synes ikke vi må bli helt totalitære heller.
Det vanskelige blir hvor man skal sette grensa, man kan jo være bilstereointeresert selv om man har lese-skrivevansker og/eller letter funksjonshemning.

Mvh
Dag Johansen

neptyr
24-04-2008, 19:46
Men i og med at du er moderator og har satt i gang poll'en må du vel ha noen tanker?
Selv synes jeg det er smått irriterende med folk som skriver dialekt og sms-språk, men synes ikke vi må bli helt totalitære heller.
Det vanskelige blir hvor man skal sette grensa, man kan jo være bilstereointeresert selv om man har lese-skrivevansker og/eller letter funksjonshemning.

Mvh
Dag Johansen

Det er rein dialekt jeg vil til livs, om du har lese skrivevansker så ser man jo det ganske greit :)

Men når trønderene og nordlendingene setter igang for fult, og smsspråket florerer i dialekten, da føles det ut som jeg har fått hvit pulver i postkassa av noen snille menn i afghanistan....

Men nå er dette langt ifra noe enmannshow, og når flere later til å samme mening som meg, så lagde jeg en poll for å se hvor mange som var uenige.

I skrivende øyeblikk er det 22 til 1, og med Medlemmer: 980 og Aktive medlemmer: 410 , så er det latterlig lite. Jeg vil påstå at det ikke er nok til å lage noen regel ut av det.

Boragirl
24-04-2008, 20:56
Det er rein dialekt jeg vil til livs, om du har lese skrivevansker så ser man jo det ganske greit :)

Men når trønderene og nordlendingene setter igang for fult, og smsspråket florerer i dialekten, da føles det ut som jeg har fått hvit pulver i postkassa av noen snille menn i afghanistan....

Men nå er dette langt ifra noe enmannshow, og når flere later til å samme mening som meg, så lagde jeg en poll for å se hvor mange som var uenige.

I skrivende øyeblikk er det 22 til 1, og med Medlemmer: 980 og Aktive medlemmer: 410 , så er det latterlig lite. Jeg vil påstå at det ikke er nok til å lage noen regel ut av det.

Er for meg og kanskje for flere her inne en selvskreven regel at man skal bruke bokmål eller nynorsk.
Er trønder selv jeg og skjønner ikke hva de/vi skriver av og til. :)
Men nå har no jeg lese og skrive vansker jeg da, så jeg er vell unnskyldt, :p
Mannen min må hjelpe meg og stave noen ganger. :ah:
Så jeg kan skjønne det er vanskelig og skjønne oss trøndere av og til, spesielt hvis man har dyseleksi.
Så bokmål folkens så skjønner alle hva som står. :)

neptyr
24-04-2008, 21:59
Du skriver nå passe bra til å ha lese og skrivevansker da, hadde jeg ikke gjetta sånn uten videre. :)

Boragirl
24-04-2008, 22:40
Takk takk, det hjelper og skrive en del.
Men teksten over måtte jeg ha hjelp med 3 ganger så hehehe
Men berger, så lenge jeg slipper og skrive dialekt.
For det kan jeg i vertfall ikke. :ao: hehehe

Eirik Aspaas
24-04-2008, 22:42
det skal du ha for som "mange andre med lese-skrive vansker" ikke har..

det går ann å lese over teksten før man poster.. hadde jeg hatt enormt mange skrivefeil, så hadde jeg sett over teksten en gang eller to før jeg posta :)

Boragirl
24-04-2008, 22:51
Ser ikke bestandig feilene om jeg leser gjennom teksten, samma om jeg leser den 2 eller 3 ganger.
Så da kan du sikkert skjønne at når de skriver dialekt her inne, så er det helt gresk for meg. Blir vanskelig og forstå dialekt når man har problemer med bokmål. :p

neptyr
24-04-2008, 22:59
Aha, sånn ja, ser den :)

yosh_jt
07-05-2008, 18:16
KUN BOKMÅL TAKK!!!!!
Er det så vanskelig å få til egentlig? Er jo det majoriteten av folket har som morsmål.
Nynorsk forsvinner heldigvis mer og mer. Desverre har vi NRK og KRF som tviholder på dette.
Folk får gjerne prate dialekt, men ikke regn med at alle skjønner hva man sier.
derfor bør vi da holde oss til en måte å skrive på, slik at det ikke kan misforståes.

Skrivefeil, komma og punktumfeil er jo noe alle opplever til stadighet, så det bør vi jo ikke dømme så hardt.

Just my 2 cents.
:)

neptyr
12-05-2008, 13:19
Nynorsk får vi vel og godta, da noen har dette som hovedmål :)

Bumper denne jeg, så vi kansje får litt mer en 10% av de 400 aktive på forumet til å stemme :)

yosh_jt
12-05-2008, 16:51
ser fortsatt ikke vitsen med å ha mer enn et mål jeg da.
skal man akseptere nynorsk, må man nesten akseptere samisk også da, siden dette også er et hovedmål for noen.
et hovedmål, en måte å skrive på! enkelt!

neptyr
12-05-2008, 17:08
De må jo bare skrive samisk, så kan de se å møe hjelp dem får... :p

yosh_jt
12-05-2008, 17:49
De må jo bare skrive samisk, så kan de se å møe hjelp dem får... :p

JACKPOT!!!

bmw520
21-05-2008, 13:46
vel, nå er d jo slik at samene må lære norsk også da, så dette er vel ikke noe å diskutere;) jeg er ikke for nynorsk men skriver noen d må man vel bare akseptere d.

TerjeL
21-05-2008, 22:50
Nå må noen ta affære snart. Skal da ikke være så fryktelig vanskelig å lage en regel ang. dette temaet!! Voten taler jo en helt soleklar sak.

Voten har ligget så lenge åpen nå at de som er interessert i dette temaet på forumet har mest sansynlig ytret sin mening, og da har vi et representativt utvalg av medlemmenes meninger!

yosh_jt
29-05-2008, 19:00
Har fortsatt ikke lyst til å akseptere nynorsk heller jeg da men.
:P

TerjeL
03-06-2008, 16:56
Forslag til regel:

SMS-språk og dialekt er ikke tillatt.
For at alle, uavhengig av boplass, skal kunne lese det du skriver krever vi at du unngår å bruke dette. Ved å ikke bruke dialekt og/eller SMS-språk på forumet unngår du også å fremstå som en komplett idiot. Alle står selvfølgelig fritt til å skrive enten bokmål eller nynorsk. Kombinasjoner av dem vil regnes som dialekt.
Eksempel

dårlig:
"Dialekt å SMS-språk e isje lov - så eg må skrive bokmål elle nynårsk!"
dårlig:
"Dialkt & SMS-sprk ik lov så jg må skrve bkmål el nynrsk!"
ok:
"Dialekt og SMS-språk er ikke lov - så jeg må skrive bokmål eller nynorsk!"

Ulv
04-07-2008, 22:22
Jeg vet at jeg er rimelig ny her men å begynne å diskutere hvorvidt man skal bruke bokmål eller nynorsk blir dumt når det største problemet er orddeling.

Når jeg søker opp norsk informasjon på norske nettsteder bruker jeg konsekvent orddeling. F.eks: Jeg får rett og slett flere treff på "bil forsterker" enn med "bilforsterker".
Orddeling er en folkesykdom, desverre!

Brian
10-10-2008, 22:32
Hmm... jeg er helt sikkert enda ferskere enn deg Ulv:)

Nå skal det jo sies at dialekt, annet enn bokmål og nynorsk aksepteres ikke i den norske skole (skriftlig, på diktat prøver osv), hvis det hadde vært akseptert hadde vi alle kunne påstå at vi har en dialekt og at det derfor er rett det vi skriver. Derfor burde det være en selvfølge at folk følger en av dem, enten nynorsk eller bokmål.

Men samtidig så er jeg litt for at man skal kunne vise sin personlighet så litt dialekt, er ikke meg i mot men det må jo være lesbart. Sånn som det sms språket i første post skjønte jeg ikke et kvidder av. For de som har lese og skrivevansker så er det heller ikke heldig at man kan skrive hva man vil.

På sms i gamle dager når vi bare kunne skrive 160 tegn så kunne jeg forstå at folk kuttet ned ord for å få plass til dem i meldinger men, nå i disse dager er ikke det nødvendig og det er derfor et utdøende språk. Surfer du på et forum har du mest sannsynlig i tillegg et fullverdig tastatur noe som igjen betyr at det er lett å skrive normalt.

Jeg stemmer for bokmål/nynorsk. Men også mulighet for å vise personlighet.

Terondo
05-05-2011, 13:18
Jeg vokste opp med nynorsk som hovedmål, men med så mye bokmål i bøker, media, på TV, film, undertekster og på nettet, synes jeg det er langt enklere å opprettholde god norsk rettskrivning på bokmål. Jeg har ingen problemer med å tolke det folk skriver på nynorsk, men selv jeg som skrev nynorsk frem til ut videregående, har problemer med enkeltord på nynorsk.

Jeg ser helt klart utfordringen med det målføret. Jeg kan selvsagt ta meg sammen og skrive nynorsk om jeg må, men orker ikke alt det strevet med disse obskure rettskrivningsreglene (som hele tiden endres). Kan ikke starte ord på BE, kan ikke avslutte ord med ING, a-ending e-ending osv.

Jeg forstår forøvrig både SMS språk og dialekter greit også, men synes det er langt bedre om man skriver så folk flest forstår. Nynorsk er ikke så vanskelig å forstå, men jeg forstår jo at enkelte stusser når forskjellene er mer enn bare å bytte fra E til A ending. Saksbehandler = sakshandsamar o_0

Og jeg er så enig så enig i at orddelingsproblemene er langt større.

Orddeling "1 on 1"
Er det en gjenstand skrives det i 1 ord. Eksempel: Bilforsterker, subwoofer, delefilter.
Ekstremeksempel: Sjokoladekakebakekonkurransedeltakerliste.

Cillin
19-05-2011, 00:40
Som Terondo, så vokste jeg også opp med nynorsk som hovedmål, men jeg syns egentlig at vi bør forholde oss til bokmål på forum. Lettere å få hjelp er det også, er ikke så mange som forstår "Eg vonar det er delefilteret mitt som er øydelagt". :p

Defus
19-06-2011, 20:02
Denne diskusjonen kan være over for alt jeg vet, men alikevel, de som vil skrive nynorsk må få lov til det.

J.T.
20-06-2011, 02:19
Defus og dere andre: nå var det vel det som var grunnlaget for pollen som ble laget og da..

1. Kun bokmål og nynorsk

eller:

2. Alle mulige rare dialekter tillates

Selv så foreslår jeg at vi kjører på alternativ nr. 1, i likhet med stemmene i pollen.

Såvidt meg bekjent har alle lært litt nynorsk på skolen, og man kan forstå det om man vil! :)

Dessuten: de fleste som har nynorsk som hovedmål her inne, skriver allikevel på bokmål.

Så ja: kutt ut sms/dialekt!

De som har lese/skrivefeil klarer å skrive forståelig om de vil også, Boragirl bl.a er et godt eksempel på dette :)
Og, skulle man slite veldig, så opplys en av moderatorene om det, så går det i orden au :)

Hvorfor gjøre ting så vanskelig, når man kan gjøre det så enkelt?

Kaasin
15-08-2011, 13:09
Jeg synes det er på tide å fokusere litt mer på at trådene skal være mulig å lese igjen.
At folk skriver med så mye feil i innleggene at det er vanskelig å lese, blir veldig slitsomt i lengden. J

Selv om en har dysleksi bør en gjøre en innsats for å gjøre seg forstått ovenfor andre. Bruk verktøy som WORD der det er stavekontroll og lim inn innlegg etterpå. Det er den som har problemet som bør gjøre innsatsen og ikke regne med at alle vi andre skal gidde å slite oss gjennom poster uten dobbeltkonsonanter og o/å som har blitt bytta om. Det er faktisk definisjonen på barneskolelærdom.

Videre skulle jeg ønske at moderatorer kunne gjort brukere som har laget poster som er vanskelige å lese, oppmerksom på at posten ikke har god lesbarhet og bør sjekkes opp. Jeg forstår at det kan bli mye å gjøre, men det ville vært en positiv ting for forumet.

Mvh
En tydeligvis bitter gammel mann (på 25 år).