Announcement

Collapse
No announcement yet.

Subben "kveles"

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Subben "kveles"

    Har akkurat koblet opp en JBL w10gti på en Soundmagus x-3200. Subben er montert med magneten ut og kassa er lukket og på ca 22 liter. Når jeg fyrer opp volumet så kveles den på en måte. Den spiller ikke like bra bass som den gjorde på lavt volum. Men når jeg åpner koffertlokket så spiller den som normalt igjen.

    Subben er koblet opp i 3 ohm og jeg har prøvd å fasevende den uten resultat. Noen som har noen forslag til hva som kan være galt?
    Last edited by x3msport; 18-04-2007, 20:54.
    www.pekkogpung.com

  • #2
    Originally posted by x3msport View Post
    Har akkurat koblet opp en JBL w10gti på en Soundmagus x-3200. Subben er montert med magneten ut og kassa er lukket og på ca 22 liter. Når jeg fyrer opp volumet så kveles den på en måte. Den spiller ikke like bra bass som den gjorde på lavt volum. Men når jeg åpner koffertlokket så spiller den som normalt igjen.

    Subben er koblet opp i 3 ohm og jeg har prøvd å fasevende den uten resultat. Noen som har noen forslag til hva som kan være galt?
    Høres ut som du har en Sedan? Dette er typisk "sedan-syndromet". Lag heller en båndpasskasse, eller prøv å vende elementet inn til skiposeluka (hvis du har det), og prøv å tette så mye som mulig rundt kassa, så lyden går rett inn igjennom skiposeluka
    VW/Audi ende-tusi-ast!

    Comment


    • #3
      Bilen er en 65 mustang så det er ikke skiposeluke i den. Baksetet er heller ikke så særlig polstret. kan det være at elementet ikke får nok luft? Elementet skal stå med magneten ut så det blir nok ikke noen endring av basskassa. Kan jeg for eksempel bruke koffertrommet som kasse og ha elementet mot kupeen slik det står nå?
      www.pekkogpung.com

      Comment


      • #4
        hmmm for mye trykk for elementet ?
        når du lokker opp bagasjelokket får elementet mindre motstand.
        mulig du har for liten kasse ?
        eller den kanskje skulle vert porta ?

        nå vet jeg ikke va slags bil du prater om men. er mangen som legger porter opp i hattehyllen slik att trykket kommer mere inn i cupeen

        bare ett forslag. er ikke noe ekspert :P

        Comment


        • #5
          Hmmm. Det kan være det ja. Men hvis jeg har portet kasse så må vel kassa være større da?
          www.pekkogpung.com

          Comment


          • #6
            Her er et bilde av hvordan det ser ut nå.

            Bak bakveggen står basskassa. Det eneste som demper mot baksetet er en 22mm sponplate.
            www.pekkogpung.com

            Comment


            • #7
              sette bassen ut i bagasjen på denne måten i en sedan er som å sette subben i hjemmekinoen hos naboen.. den blir spillende i et annet rom.. må du ha elementet den veien og det skal se sånn ut så sliter du.. du kan lage en åpning i hattehylla som åpner opp ned i bagasjen (asså bak basskassa/plata som vises på bildet) så du for trykket inn i rett rom. altså kupéen.

              jeg regner med bassen er beregnet for lytteren inni i bilen og ikke for husdyra du måtte ha i bagasjen
              sigpicFocal Dual Monitor - Focal UtopiaBE - Alpine DVA-9965 - PXA H701custom edition
              IceAudio - Bilringen AS - inakustik

              Comment


              • #8
                Laget en port fra kassa bak veggen og opp i hatthylla. Det ble bedre det. Om det er den "riktige" måten å gjøre det på, det kan diskuteres. Men eieren av bilen ville ihvertfall ha det sånn. Var ikke lyden som var viktigst, bare elementet syntes.
                www.pekkogpung.com

                Comment

                Working...
                X