Announcement

Collapse
No announcement yet.

Generelle spørmål om glassfiber

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Generelle spørmål om glassfiber

    hei igjen.

    har begynt så smått å støpe litt med glassfiber og har fått med meg grunnprinsippet. men har fortsatt endel praktiske spørsmål som jeg ikke finner svar på noe sted.

    1. rekkefølgen er fleece, polyester,glassfiber,polyester, glassfiber osv. altså polyester rett på fleece'en først? jeg gjorde dette og det fungerte, men trenger jeg det eller kan jeg bare legge på fiber på fleecen med en gang?

    2. tørketid. trenger jeg å vente mellom hvert lag med glassfiber eller er det bare å slenge på til man har nok?

    3. ser at noen har problemer med at deksler og dørsider "slår seg"
    hva er grunnen til det og hva gjør jeg for å unngå dette?

    4. hva bruker dere til å kutte i ferdig herdet glassfiber? fungere det med en liten dremel til pirkejobbene?

    5. er biltema produkter like gode å jobbe med som andre produkter, kontra pris?

    6. hvor fin korning bruker dere når dere skal trekke noe i vinyl. trengs finsparkel? vil "groper" på under én mm synes ved trekking?

    7. hvilke verktøy/utstyr vil dere anbefalle for å gjøre jobben enklere?

    Mvh
    Marius
    96mod 306Style All Show - No Go prosjekt
    Focal-DynaBel-Installbay-Pioneer
    tusen takk til kompiser for all hjelp. og forum mennesker som er hyggelige å hjelper meg!

  • #2
    1. bare ta polyester på fleecen ja. jeg bare la lag på fleecen med en gang.. det var litt vasnkelig da fleecen var myk. så vis jeg skulle gjort det om igjen så hadde jeg latt det tørke.

    2. trenger ikke tørke mellom lagene.

    3. har ikke noe svar på dette.

    4. dremel funker sikkert bra det, jeg brukte stikksag. ikke akuratt best. vil nesten tro bajonett sag er bra.. men til pirkejobben så er dremel bra.

    5. jeg brukte biltema i starten, men det koster ikke noen serlig mer og kjøpe noe en anna plass. syns det ble litt bedre når jeg fikk tak i noe bedre.. men biltema funker det.

    6. finsparkel er nødvendig etter min mening. korning på sandpapir da eller? jeg brukte 80..

    7. stålrulle, malekost, jeg vil anbefale og legge glassfiber mattene på en planke/plate og smøre på polyester der, da dette kan blir litt vanskelig å gjøre rett på kassa. vis du står ute i frisk luft så er det ikke så viktig med maske, jeg brukte ikke maske ivertfall. har ikke sjedd noe enda, hehe.. står du inne i garasjen er det litt lurt og bruke maske. leste en plass at støvmaske(eller hva det heter) er ubrukelig.

    nå er jeg ikke expert, men sånn gjorde jeg det og det funka bra det..

    mvh Thomas
    SoundMagus, Arizona Eagle, Magnat, DD!!

    Comment


    • #3
      Her er det mye å lære for meg også ser jeg. akkuratt denne tråden jeg trengte! takk til svaret Taumas og Mariusfa : )
      Retteråsen Powered BY:
      Kenwood
      Installbay HAMAR

      Comment


      • #4
        bruker stål rulle og vasker den med aceton, men det fungerer dårlig. blir ikke skikkelig reint. rulla fungerer jo da, men masse polyester på den pensler har jeg forstått er en-gangs. blir jo mye billigere enn å kjøpe aceton?

        tomt overalt for finsparkel. men blir jo ganske greit med masse pussing på vanlig glassfibersparkel? eller er finsparkel veldig mye enklere og jobbe med? aldri vært borti dette.

        har forreten brukt metallblader på stikksaga og det funka egentlig ganske bra til store kutt, men tror jeg må investere i en dremel til pirkejobbene
        96mod 306Style All Show - No Go prosjekt
        Focal-DynaBel-Installbay-Pioneer
        tusen takk til kompiser for all hjelp. og forum mennesker som er hyggelige å hjelper meg!

        Comment


        • #5
          La rullen ligg i Aceton ei god stund så skal det meste blidd fjærnet.
          finsparkel er mye lettere å jobbe med ja...glassfibersparkel er laget med fiber i og er mye vanskelire å pusse åver større områder.
          Anbefaler deg å bestille finsparkel på installbay.no...konge sparkel
          Focal
          Mosconi
          Pioneer

          Comment


          • #6
            ok.. da får jeg bestille litt finsparkel derfra

            noen som vet hvorfor ting slår seg? og hvordan jeg kan unngå det?

            flere tips tas imot med takk!
            96mod 306Style All Show - No Go prosjekt
            Focal-DynaBel-Installbay-Pioneer
            tusen takk til kompiser for all hjelp. og forum mennesker som er hyggelige å hjelper meg!

            Comment


            • #7
              hvilken tree-type bruker du til å bygge med?
              Focal
              Mosconi
              Pioneer

              Comment


              • #8
                har selv ikke hatt noen erfaring med at ting slår seg, men så er jeg bare i gang med mitt første prosjekt også.. men har lest endel prosjekt tråder og sett at noen har problemer med at ting slår seg når det herder..
                lurte om dette har noe med fuktighet tempratur eller noe..

                har ikke peil. prøver bare å få litt oversikt.

                MDF forresten
                96mod 306Style All Show - No Go prosjekt
                Focal-DynaBel-Installbay-Pioneer
                tusen takk til kompiser for all hjelp. og forum mennesker som er hyggelige å hjelper meg!

                Comment


                • #9
                  Herdern blir jo varm når den herder...så d kan hende det skjer en prosses når den tørker at det man fester det i drar seg i hop, men jeg har aldri opplevd dette. MDF er det sikkreste å bruke og det er et ganske så dødt material, unngå å bruk Kryssfiner..før det vet jeg kan slå seg utrolig fort.
                  Focal
                  Mosconi
                  Pioneer

                  Comment

                  Working...
                  X