PDA

Vis full versjon : Støyping av skjerm

frink
08-05-2008, 08:12
Hei. e har akkurat montert en skjerm i bilen, den ligger nå bare løst i et "rom" i dashen. rommet er der det har vært et la oss kalle det et minihanskerom med plass til mobil o.l hvis det va forståeli?:P hvertfall et hull i samme type plast som resten av dashbordet..

Spørsmålet er bare at jeg vil at skjermen skal sitte fast og at det skal se originalt ut, men så må det også gå ann å ta det ut og inn sånn at det går ann å komme til bak for andre ting..

Det jeg tenker er å støype en form som passer perfekt til det rommet, sånn at det bare er å dra den rett ut når jeg trenger det.. også skal det jo helst se litt fint ut, så e må kanskje lakke d? også hadde det vært greit hvis det hadde vært en eller annen form for tapp som kan tas opp for å løsne skjermen fra dashbordet..

Noen som har noen ideer? jeg har virkelig ikke peiling, så kom med det du har:D

vwboy
08-05-2008, 08:16
fortell litt om hvordan bil du har, og evntuelt ta noen bilder av "prøvemontert" skjerm.... Er mange kreative hoder her inne som sikkert kan komme med tips.

neptyr
08-05-2008, 08:21
Uhm, denne blir liggende litt feil nå.
Men den passer fint under kompositt, bare ikke akkurat under know-hows.
Skal prøve å ordne det fortest mulig

frink
08-05-2008, 08:34
Skjønner ikke helt åssen e fikk lagt den inn der men? hehe:p

Det er en toyota celica, 2001 mod. mange bilder på google, søk celica dash for eks.. så er det på toppen av midtkonsollen, over der de fleste har en skjerm, så er det et lokk, der er planen min.. men kan ta noen bilder nå med en gang. kan du neptyr gi meg tilgang til å legge inn bilder?

neptyr
08-05-2008, 08:59
Du kan legge inn bilder, men de har en begrensning.

Så vil anbefale deg og lese denne:
http://www.bilstereoforumet.no/showthread.php?t=1752

frink
08-05-2008, 09:03
Her er noen kjappe bilder...

http://commons.wikimedia.org/wiki/Image:Dash1.JPG
http://commons.wikimedia.org/wiki/Image:Dash2.JPG
http://commons.wikimedia.org/wiki/Image:Dash3.JPG
http://commons.wikimedia.org/wiki/Image:Dash4.JPG

neptyr
08-05-2008, 09:13
Får ikke lov til å hente bilder fra wikipedia tydligvis.

frink
08-05-2008, 10:27
hmmm, merkeli..

Joakim
08-05-2008, 11:23
Ser ut som det rommet du har skjermen nå er midre enn skjermen og mindre enn dobbel din "rommet" der spilleren står, så en idé kan jo være å montere spilleren oppe i det øvre rommet og tilpasse til skjermen der hvor spilleren har stått.

Installbay har mye forskjellig vinyl som kan brukes til å trekke de tilpassede panelene, hvis ikke du ønsker å lakke dem.

Du kan jo sjekke hos Installbay Sør, som åpnet butikk på Evje igår, er ikke såå langt fra deg det vel...

vwboy
08-05-2008, 11:29
Passer skjermen i det hele tatt inn i det rommet der da? Synes det ser ut på bilde nr1 at den kommer litt høyere opp.

En tanke som slo meg her... Hadde det vært enklere å sette skjermen inn i rommet der spilleren står, og flytte spiller opp? Ser ut som det er mulighet for dobbel-din size om du tar vekk den "greia" over spiller.

Jeg lagde en sånn ramme rundt en skjerm en gang, tilpasset så skjermen sto i en forsenkent "firkant" og festet den med borrelås (slik at jeg hadde mulighet til å komme til bak om det trengtes).

vwboy
08-05-2008, 11:31
hehe... der ble det visst to svar på samme greie... joakim var visst litt kjappere ute enn meg :)

frink
08-05-2008, 21:24
Blei litt feil de bildene ser e.. her e et nytt et: http://commons.wikimedia.org/wiki/Image:Dash4.JPG

sånn som det er nå skal skjermen ligge isåfall, hvis det går, da er det såvidt noe klaring over eller under men. så vet ikke om det da går siden det blir lite plass til eventuell støyping eller lignende, også er det litt vanskeli å se bilde med tanke på sollys. men tror e går for det selv om..

Det er ingen mulighet til å ha spiller oppe pga av et svært jernrør som ligger bak "rommet"

quote: "Jeg lagde en sånn ramme rundt en skjerm en gang, tilpasset så skjermen sto i en forsenkent "firkant" og festet den med borrelås (slik at jeg hadde mulighet til å komme til bak om det trengtes)."
Åssen gjorde du dette da? skjønte ikke helt det med firkanten da..

evje er ikke så langt nei;) men åssen fungerer d? er det lissom et lag med vinyl som ligger rundt eller er det bare akkurat som lakk, som du bare tar på selve støypinga?

vwboy
09-05-2008, 15:14
Det jeg mente med "firkanten" var at jeg forsenket det slik at skjermen passet i "designet" mitt... ja altså det som jeg støpte.

frink
09-05-2008, 22:32
Legger ut en tegning, fint ikke sant? :P hehe
Sikkert ikke alt som e lett å forstå så bare spør;)

http://commons.wikimedia.org/wiki/Image:Uten_navn123.jpg

Men tenkte det å fylle rommet med en eller anna form for masse, så gjøre akkurat plass til skjermen ved å dytte forsiktig ned en annen skjerm som jeg har i samme størrelse, så ta den vekk igjen forsikti bare for å lage plass til skjermen i støypinga. så tenkte jeg å sette opp borrelåser for å holde skjermen fast samtidig som jeg kan lett fjerne den.. Virker det logiskt?

vwboy
09-05-2008, 22:47
Jepp den tegninga var god den :)
Blir ettersom jeg klarte å tolke den lignende som jeg gjorde.
Eneste jeg fant ut som var lurt var å ikke bruke for mye borrelås.... da sitter den dønn fast og vanskelig å få ut. Så jeg tok bare en strimmel oppe og en nede.

frink
10-05-2008, 06:55
da går e for d:) men hvordan skal jeg gjøre det og hva må jeg kjøpe?

D-vision
12-05-2008, 16:04
da går e for d:) men hvordan skal jeg gjøre det og hva må jeg kjøpe?

Var det ikke med en brakett på den skjermen? ingen festeordninger?
Er vel i grunn enklest å se på prosjektene til folk her inne. Får mange ideer og tips der..

Har selv bygget om dashbordet i celicaen min :)
Kan jo se selv om du får noen ideer av det jeg har gjort.

http://www.bilstereoforumet.no/showthread.php?t=155

frink
13-05-2008, 15:54
Vet ikke hva en brakett e men den følgte sikkert ikke me hehe hadde noen ødelagte dvdspillere til bil på jobb, som e pelte ut skjermen fra også fikk e en playstation 2, så foreløpig et rimelig prosjekt:D

Ska sjekke litt rundt i forumet så kommer e nok tilbake med nye spørsmål;):P

Va fet inni den celicaen din;) skikkeli gjennomført;)

D-vision
13-05-2008, 17:22
Vet ikke hva en brakett e men den følgte sikkert ikke me hehe hadde noen ødelagte dvdspillere til bil på jobb, som e pelte ut skjermen fra også fikk e en playstation 2, så foreløpig et rimelig prosjekt:D

Ska sjekke litt rundt i forumet så kommer e nok tilbake med nye spørsmål;):P

Va fet inni den celicaen din;) skikkeli gjennomført;)

En festebrakett :) til feste skjermen :)

Blir det problemer så kan du jo sende den hit så skal jeg bygge den inn til deg :)

frink
14-05-2008, 20:34
Har nå lest så å si alt som har med støyping inne på forumet her, tror e hadde skjønt alt bedre hvis jeg bare hadde vært litt nevenyttig og hadde hatt litt peiling fra før men det har jeg jo da ikke:P

Så hvis noen kjapt kan svare meg på følgende:
hva blir forskjellen utseendemessig av det jeg velger å støpe med og hva passer best til hva?

Hvis jeg skal støpe noe som skal være flyttbart, kan e da bare forme det sånn jeg vil ha det og sette det til tørk et annet sted, eller blir det sånn at når jeg former det i "rommet" så sitter det fast der eller må tørke der?

Og er det bare å pusse på det etter tørkinga og hive på lakk?
Kan gjerne forklare i detaljer siden e ikke skjønner mye a proffspråket..

vwboy
15-05-2008, 00:05
Er flere måter å gjøre det på, stort sett ingen er "feil" men noen kan være mer tungvinte enn andre. Blir du ikke fornøyd med finish første gang så gå over med finsparkling en gang til.
Start med å klipp ut en mal, bruk stiv kartong / papp etc. rundt der du skal ha selve montasjen.
Du kan velge om du vil ha den flyttbar eller ei, bruk fantasien (lett å sitte her å si kanskje ja hehe). Hvordan feste muligheter er inne i det "rommet" du har kjenner jeg ikke til så det blir litt vanskelig å svare på...

Flere som har tips til karen her?

frink
15-05-2008, 07:46
hvis e skulle lagd en plate i 2-3cm tykkelse hva burde e bruke da? tenker å bare lage en plate som passer akkurat foran "rommet", legge skjermen fint oppi støypinga.. for da har jeg muligheten til å ha playstation-kontrollen i "rommet":D

Så da tar jeg å kutter ut papp i samme form og størrelse som jeg vil ha det endelige resultatet og hiver på gugga oppå pappen og former det likt?

For å feste skjermen bruker jeg nok bare borrelås som du har gjort tidligere, men d e lurte på var om hvis jeg legger og former støypinga direkte på bilen der det skal være, vil det da være mulighet til å få flytta på det før det tørker å setter seg fast i plasten i dashbordet, sånn at det kan ligge å tørke et annet sted og e kan feste det med borrelås etterpå.. vet ikke helt om e skjønnte helt sjøl hva e skreiv her men:P

Setter pris på når dere tar dere tid til det her:)

vwboy
15-05-2008, 08:52
Glassfiber og sparkel kan brukes... men sparkel sprekker ofte i tykke lag - da ville jeg gått for plast-støping.
Du kan også bruke en mdf-plate isteden for bare papp. Men jeg bruker å starte med papp, (helst stiv kartong) selv for å få de rette målene.

Om det skal støpes direkte i bil kan du bruke plast/maskeringstape for å dekke til alt rundt i hullet - da får du ut hele greiene og kan pusse det utenfor bilen, det trenger bare å herde litt først.

frink
15-05-2008, 22:10
Thanx vwboy:D

da går e for plasttøping da:) og da kan jeg bare støpe direkte i bilen med en pappplate bak for å holde det oppe og maskeringstape så det ikke setter seg fast:) da er hvertfall planen ferdig:D så over til støypinga..

Da trenger jeg bare en bøtte og plasthansker og hiver i riktig mengde med plast, fyllstoff og herding. rører rundt å tilpasses mengden til det blir tørt nok til å forme, så setter jeg det opp som jeg vil oppå pappplata og maskeringstapen, lar det herde litt(hvor lenge ca?) så er det bare å flytte hele støypinga(noen tips til hvordan uten å ødelegge det?) og la det herde ca 24 timer.. også skal jeg helst ha et hull til ledningene bak burde jeg lage det når støypinga fortsatt er formbar eller etter det har herda?
Så pusser jeg det ned litt, hvor mye? og lakker det.. noen spes lakk?
Er ikke det alt jeg trenger å gjøre nå?