Announcement

Collapse
No announcement yet.

ka sub elementer , er sq elementer ??

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • ka sub elementer , er sq elementer ??

    lurer på ka sub elementer som kan kallast sq element.
    har sett påmange forskjellige i forskjellige prisklasser og greier ikke
    helt å finne ut ka som er sq og ikke.
    og i ka prisklasse kan en sei en begynner å ha et sq element, vist en har e

    EG KANKJE SKRIVA, SÅ EG SKRIVE DIÅLEKTKJA!
    Last edited by neptyr; 18-05-2008, 04:25.

  • #2
    Disse elementene mener jeg kan gå under kategorien SQ elementer. De passer til variert bruk. De spiller høy og spiller meget pent.

    Jeg har to av de og deltar i EMMA og Bassrace + litt dBDrag.

    Pioneer TS-W12PRS
    http://www.pioneer.no/no/products/25...PRS/index.html
    Andreas Henriksen
    Citroën C4 2006
    Pioneer ODR, Mcintosh og B2

    Comment


    • #3
      Hugomidt: det er ikke noen enkeltstående tall eller faktorer som kan fortelle deg om elementet er et "SQ-element" eller ikke. De såkalte Thiele/Small-parametrene (Vas, Qts, Fs, Sd, Mms, Le, BxL osv.) til et element kan forsåvidt være veldig informative, men man blir nødt til å ha kunnskapen til å tolke dem riktig.

      Men det er et annet poeng som er viktigere: å velge riktig element ut fra bruksområde, musikksmak, biltype og en hel mengde andre variabler. Selv om Pioneer-elementene andreash nevnte i innlegget over her spiller bra i hans bil, er det uansett lite automatikk som tilsier at de skal spille like bra i din bil. Dette er også noe man ofte glemmer når man enten roser eller slakter et produkt man har hørt i bilen til en kompis.

      Det er veldig mye som skal stemme, la oss ta en helt enkel lukket kasse som eksempel:

      - det aktuelle elementet må kunne spille høyt nok i forhold til dine lyttevaner. Maksimalt teoretisk lydtrykk avgjøres (litt forenklet) av membranareal (Sd) x lineær slaglengde (Xmax).

      - Xmax på sin side kan "manipuleres" ved å øke eller minke størrelsen på kassa. Mindre kasse gir mer fjæring i den innestengte lufta, og på denne måten kan man forhindre i at elementet noensinne når Xmax (noe som gjør at den termiske belastbarheten blir avgjørende, men det blir litt på siden). Større kasse gjør det motsatte, luften i kassa fjærer mindre, og elementets oppheng må gjøre store deler jobben alene.

      - Men når kassestørrelsen endres forandres også frekvensgangen. Dersom den "bommer" på det som er ideelt for din bil kan frekvensgangen bli ujevn og lyden dårlig. Frekvensgang er riktignok ikke noe enormt problem ettersom det kan justeres inn med EQ til en viss grad...

      - ...men transientresponsen kan ikke justeres inn. Når man minsker volumet i en lukket kasse (f.eks. i et forsøk på å få riktig frekvensrespons eller hindre elementet i å overskride Xmax) vil den såkalte Q-verdien øke, noe som betyr at transientresponsen blir dårligere. Og øker man kassevolumet for å senke Q-verdien vil frekvensresponsen som sagt endres og effekttåligheten vil synke (men følsomheten vil øke).

      Dersom det aktuelle elementet trenger en liten kasse for å gi ønsket frekvensrespons, men ender opp med for høy Q-verdi, eller trenger stor kasse for å oppnå ønsket Q-verdi men ikke gir nok effekttålighet er med andre ord elementet helt feil til ditt bruk, uansett om elementet i seg selv er aldri så bra

      Dette var egentlig bare noen av tingene som spiller inn. Bare husk at dette ikke er et forsøk på å skremme deg bort fra å i det hele tatt forsøke. Det er mye å lære innen bilstereo (og jo mer du kan, jo vanskeligere blir det...), men du vil ha det utrolig morsomt på veien!

      Comment


      • #4
        frekvengang

        men korleis finner eg ut frekvensgangen i bilen min slik at eg kan finne et
        "riktigere" element?

        er det å måle ut kupeen? for å rekne volum el?

        eg har en toyota corolla gti 89 mod 3 dører, ikke store saken

        og eg har lyst til å ikke ha så stor kasse for eg må litt bagasjerom igjen.

        musikk smaken min er vel alt mulig , men det går vel mest i :
        qotsa, monster msgnet, korn, generell rock, litt pop, litt hiphop ol.

        har sikla på dissa men fant ingen verdier på dei.

        Polk Audio SR104
        Single 4 ohms 10" Signature Reference, SR Series Subwoofer


        JL Audio 12W6v2-D4
        Dual 4 ohms 12" W6v2 Subwoofer 12W6v2 12W6 v2 D4


        Polk Audio SR124
        Single 4 ohms 12" Signature Reference, SR Series Subwoofer


        Polk Audio SR124-DVC
        Dual 4 ohms 12" Signature Reference, SR Series Subwoofer ( SR124DVC )

        var rimelig på ei amerikansk side

        Comment


        • #5
          en sånn som på linken har eg hørt på iceaudio. kan dinna suben kalast sq/SPL
          el. dunkdunk sub?

          den drog ialllefall på , er ei stund sida no så eg husker ikke "kvaliteten" på lyden

          http://www.iceaudio.no/index.php?fun...c4c1085c3bcde2

          Comment


          • #6
            Vil anbefale 2 elementer. Audiopulse AXIX 12 og Seas Lotus 12.
            Mvh
            Nils Solli & Tore Jønsberg
            Eltek www.dynabel.no
            Din leverandør av bilstereo

            Comment


            • #7
              Ikke vet jeg, men denne linken mener nå i alle fall sitt..
              http://www.morelhifi.com/media/pdf/r...20%20Award.pdf
              [SIZE="1"][COLOR="Red"]Mvh Thomas "Sirkus" Ekeli[/COLOR][/SIZE]

              Comment


              • #8
                Kan skrive under på det ja! Har selv den i 10"
                Mvh Tony
                - The only road to take is perfection itself

                Comment


                • #9
                  Mhm! Og det gjør jo ikke akkurat noe at dem er utrolig pene å se på i tillegg
                  [SIZE="1"][COLOR="Red"]Mvh Thomas "Sirkus" Ekeli[/COLOR][/SIZE]

                  Comment


                  • #10
                    har
                    levert inn 5 ukers lotto, då blir da morel

                    Comment

                    Working...
                    X