Announcement

Collapse
No announcement yet.

Alternativer i Golf 2?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Alternativer i Golf 2?

    Jeg skal montere anlegg i en Golf 2. Spilleren er en Pioneer med aktiv deling i området 50-125Hz. To tokanals forsterkere har jeg også liggende. Spørsmålet er hvilken løsning jeg skal velge angående høyttalere. Bagasjerommet har jeg tenkt å la stå urørt. Slik jeg ser det har jeg da to alternativ:

    1. 3.5-4" høyttalere i originaluttak sammen med en solid bassløsning i
    dørene.

    2. 5-7" komponentsett sammen med en subløsning under hanskerommet.

    Er det noen som har noen kommentarer til dette?

    Frode

  • #2
    Originally posted by fhl View Post
    Jeg skal montere anlegg i en Golf 2. Spilleren er en Pioneer med aktiv deling i området 50-125Hz. To tokanals forsterkere har jeg også liggende. Spørsmålet er hvilken løsning jeg skal velge angående høyttalere. Bagasjerommet har jeg tenkt å la stå urørt. Slik jeg ser det har jeg da to alternativ:

    1. 3.5-4" høyttalere i originaluttak sammen med en solid bassløsning i
    dørene.

    2. 5-7" komponentsett sammen med en subløsning under hanskerommet.

    Er det noen som har noen kommentarer til dette?

    Frode
    Jeg hadde definitivt gått for en 3-4" coaxial løsning (evnt komposett) i dashen, og en solid bassløsning i dørene...
    Bare sørg for å dempe dørene SKIKKELIG og lage dørpanelet solid og sterkt..
    Honda Civic
    Audison Thesis

    http://bilstereoforumet.no/showthread.php?t=7251

    Comment


    • #3
      Jeg er klar over at denne løsningen krever en del angående demping og konstruksjon av dør, men det bør da gå bra. Da er det bare å finne en 3.5-4" som kan brukes med 12dB/okt høypass på 125Hz.

      Frode

      Comment


      • #4
        Originally posted by fhl View Post
        Jeg er klar over at denne løsningen krever en del angående demping og konstruksjon av dør, men det bør da gå bra. Da er det bare å finne en 3.5-4" som kan brukes med 12dB/okt høypass på 125Hz.

        Frode
        Hvorfor akkurat 125hz?

        Dette bør du prøve når tiden kommer for å finne ut sikkert, men jeg tror jeg ville prøvd meg litt nærmere 160-200hz og kanskje mer.
        Det finnes MYE informasjon i 125-250 som inneholder MYE dynamikk som et 3.5-4" element har vanskeligheter for å få fram på like imponerende vis som et skikkelig midbass element. Dette spørs veldig mye på hvilket element du bruker og hvor solid monteringen er selvfølgelig.

        Lykke til!
        Honda Civic
        Audison Thesis

        http://bilstereoforumet.no/showthread.php?t=7251

        Comment


        • #5
          Ganske enkelt fordi spilleren ikke har mulighet til å dele høyere, og forsterkerene er uten filter.

          Frode

          Comment


          • #6
            Originally posted by fhl View Post
            Ganske enkelt fordi spilleren ikke har mulighet til å dele høyere, og forsterkerene er uten filter.

            Frode
            Er jo bare å prøve, kan fungere greit hvis man ikke spiller grisehøyt.
            I verste fall kan du koble på en kondensator så du får 6dB/okt i tillegg til de 12dB/okt du har fra før.

            Mvh
            Dag Johansen
            "Gimme the hammer... Naaaw not that one, the freakin' big one- I'll MAKE it fit!"

            Comment


            • #7
              Hvordan utstyr er dette ?
              Mvh
              Lars Engen

              Comment


              • #8
                Originally posted by Engen Audio View Post
                Hvordan utstyr er dette ?

                Pioneer DEH-P4900, Orion 225HCCA og Soundstream D100II.

                Frode

                Comment


                • #9
                  Du kan justere hpf på forsterkeren og sette delefilteret på spillern på "pass"...
                  Honda Civic
                  Audison Thesis

                  http://bilstereoforumet.no/showthread.php?t=7251

                  Comment


                  • #10
                    Forsterkeren har ikke filter.

                    Et annet alternativ kan jo være å droppe aktiv deling og heller gå for et treveis kit med bass i dørene og mellomtone/diskant på dashbordet. Jeg har kikket litt på dørene, og tror jeg kommer til å satse på 8" element der. Ser at for eksempel Hertz og DLS har treveis system med 8" bass. Hvordan vil dette fungere på Orion forsterkeren(2x25 SOLIDE watt)? Jeg har ikke noe behov for å spille høyt.

                    Frode

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by fhl View Post
                      Forsterkeren har ikke filter.

                      Et annet alternativ kan jo være å droppe aktiv deling og heller gå for et treveis kit med bass i dørene og mellomtone/diskant på dashbordet. Jeg har kikket litt på dørene, og tror jeg kommer til å satse på 8" element der. Ser at for eksempel Hertz og DLS har treveis system med 8" bass. Hvordan vil dette fungere på Orion forsterkeren(2x25 SOLIDE watt)? Jeg har ikke noe behov for å spille høyt.

                      Frode
                      Det er absolutt VELDIG lurt..

                      F.eks en løsning fra Hertz med HV200 som bass, HV100 som mellomtone og diskant fra Space serien. Det er en meget god kombinasjon som flere har hatt godt hell med. Du får "kustomiserte" delefiltre fra Hertz til hver applikasjon.
                      Installerer du dette riktig, har du godt potensiale for riktig "go-lyd"
                      Honda Civic
                      Audison Thesis

                      http://bilstereoforumet.no/showthread.php?t=7251

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by RiZLa View Post
                        Det er absolutt VELDIG lurt..

                        F.eks en løsning fra Hertz med HV200 som bass, HV100 som mellomtone og diskant fra Space serien. Det er en meget god kombinasjon som flere har hatt godt hell med. Du får "kustomiserte" delefiltre fra Hertz til hver applikasjon.
                        Installerer du dette riktig, har du godt potensiale for riktig "go-lyd"

                        Er det noe særlig forskjell på HV100 og HL70 i en slik kombinasjon med passiv deling på 500+4500Hz(3W.10 filteret)?

                        Frode

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by fhl View Post
                          Er det noe særlig forskjell på HV100 og HL70 i en slik kombinasjon med passiv deling på 500+4500Hz(3W.10 filteret)?

                          Frode
                          I de bilene jeg har hatt med å gjøre, har jeg fått bedre resultater med HV100.
                          Men det er vanskelig å vite, siden oppsettene ellers var litt forskjellige.
                          HV100 kan også deles lavere, da bytter du ut en komponent i delefilteret 3w.10 slik at du deler ved 200hz.
                          Honda Civic
                          Audison Thesis

                          http://bilstereoforumet.no/showthread.php?t=7251

                          Comment

                          Working...
                          X