Announcement

Collapse
No announcement yet.

Nytt anlegg i min Golf 2.... Hva skal jeg velge??

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Nytt anlegg i min Golf 2.... Hva skal jeg velge??

    Hei....

    Har nå tenkt å starte et omfattende prosjekt i Golfen min. Har veldig lyst til å bygge med JL Audio. Tenker da på 2stk 10W7 og 1stk 1000/1. Foran var tanken ZR650CSI frontsett og 1stk 300/2. Tror dette ville spillt veldig bra. Men det koster ganske mye penger. Så lurte litt på om noen har noe andre forslag som kan måle seg med dette oppsettet til kanskje litt laver pengesum. Er mest keen på 2stk 10" eller 12"

    Håper noen kan hjelpe....

    Mvh Stian Th
    Last edited by StianTh; 10-05-2007, 16:44.

  • #2
    Originally posted by StianTh View Post
    Hei....

    Har nå tenkt å starte et omfattende prosjekt i Golfen min. Har veldig lyst til å bygge med JL Audio. Tenker da på 2stk 10W7 og 1stk 1000/1. Foran var tanken ZR650CSI frontsett og 1stk 300/2. Tror dette ville spillt veldig bra. Men det koster ganske mye penger. Så lurte litt på om noen har noe andre forslag som kan måle seg med dette oppsettet til kanskje litt laver pengesum. Er mest keen på 2stk 10" eller 12"

    Håper noen kan hjelpe....

    Mvh Stian Th
    w6v2 subbene koster jo vesentlig mindre en w7.. det er jo en start!
    Prosjekt SQ Audi A3

    Comment


    • #3
      Hehe... ja... det er det.... er det veldig merkbar forskjell i lyd/trykk i W6 kontra W7??

      Comment


      • #4
        Originally posted by StianTh View Post
        Hehe... ja... det er det.... er det veldig merkbar forskjell i lyd/trykk i W6 kontra W7??
        Nå har jeg kun hørt w6, men av erfaring holder 2x12" lenge i bil, så lengde du har tenkt til å sitti inni bilen mens du hører på musikk!
        Prosjekt SQ Audi A3

        Comment


        • #5
          At det holder tviler jeg ikke på.. Har også tenkt på å bruke bare 1 sub også, men synes det er pent med to.... men åssen er denne teorien med at 2 litt mindre fete subber funker tildels like bra som 1 feeet sub??

          Comment


          • #6
            Har selv erfaring med W6, og dette er noen veldig goder subber! W7 har jeg desverre aldri hørt (enda)..Hadde 2x15W6 i en 84L lukket kasse i en Golf 2, og dette trøkka noe villt! Brukte "bare" 1.2kW på de også, hadde nok spillte en god del bedre med en annen og bedre amp. Men var veldig fornøyd med de, så 2x12" W6 holder nok i banevis..iallefall i Golf 2
            VW/Audi ende-tusi-ast!

            Comment


            • #7
              Hmmmmm, vanskelig valg her ass.... men uansett... hvis det blir 2 subber... hva er best når det gjelder valg av forsterker?? si jeg skal ha 2stk 10W7. hva er best å driver de med? 1stk 1000/1 eller 2stk 500/1???

              Comment


              • #8
                JL Audio har gjennom tidene laget mye bra produkter, desverre blir JL Audio forholdsvis kostbart i Norge, noe som gjør at du fint kan finne vel så gode produkter til en lavere pris fra andre leverandører.

                Om du ønsker komplett oppsett fra 1 produsent, kan jeg anbefale å kikke på:

                Focal - meget gode høyttalere og nå forsterkere, med elegant utseende.
                Helix - Flotte produkter hovedsaklig bygget i Tyskland
                Hertz - høyttalere, og snart forsterkere om du ikke må ha produktene neste uke.
                Genesis - Flotte produkter fra England. Mest forsterkere, men også høyttalere.
                DLS - Høyttalere og Forsterkere - svensk
                Rainbow - Høyttalere og et lite utvalg forsterkere produsert i Tyskland.

                Dette er i mine ører de 6 fremste produsentene med produkter i greie prisklasser, om høyes mulig lydkvalitet for pengene er målet.

                Om du ikke er avhengig i å ha "alt" fra én produsent, kan Følgene merker vurderes:

                Morel - Høyttalere
                Audison - Forsterkere

                De aller fleste av disse produktene låter noe ulikt, men alle innehar en meget høy kvalitet.

                Kan du fortelle litt mer om hva du er ute etter lydmessig, og et konkret budsjett, vil det være lettere å hjelpe deg.

                mvh

                Glenn
                Glenn Solie

                Frittstående konsulent

                Comment


                • #9
                  Heisann.... Som sagt er jeg ikke låst på JL. Er veldig interesert i andre merker også. Lyden jeg er ute etter er.... Tja, hva skal man si... Vil at det skal trykke litt. tighte gode bass slag. ikke den råne effekten. vil kanske si det er midt imellom SQL og SPL.... Budsjettet mitt er ikke på topp, da jeg er student... men stedet mellom 10-15-20tusen har ikke mulighet til å kjøpe alt med en gang, er et prosjekt jeg skal drive med fremover. Men når det gjalt lyden så vil jeg ha subber med kontroll. har en 15" nå som jeg vil si ikke har kontroll.... den bare jamrer og buldrer... er mer ute etter slag og kontrolert bass med god trykk i.... håper ikke jeg er av den vanskelige typen.... det som gjør at jeg er så usikker er at jeg tipper jeg kan få utstyr fra andre litt mer "ukjente" produsentene til bedre priser enn de "kjente". vet at JL, Kicker og de har litt stive priser pga merket i seg selv....

                  Comment


                  • #10
                    Jeg ville anbefale deg å sattse på produkter som spiller mest mulig korrekt. Da vil utstyret trøkke når det skal trøkke, og være stille når det skal være stille. Den dunke, dunke, dunk lyden blir man fort lei av. Det er lettere å få et skikkelig oppsett til å trøkke, enn å få et dunke dunk oppsett til å spille bra. Få, men gode komponenter er mitt råd.

                    Du har en liten og åpen bil, en god 10" eller 12" vil spille mer enn høyt nok. Det finnes også et par 8" på markedet som ville overrasket deg. Ved å holde seg til 1 stk subwoofer vil man tape litt på max lydtrykk, men dette er ubetydelig til normalt bruk. Jo lavere budsjettet er, desto mer vil jeg anbefale å sattse på 1 stk forsterker. Det er et lite kompromiss i forhold til penger spart. Samtidig vil jeg anbefale passiv deling av frontsett ved lavere budsjett. Dette sparer deg også for endel penger, og gjør at du kan fokusere på legge så mye penger som mulig i komponentene. Ikke alle produsenter er like flinke med de passive delefiltrene som følger med komponensettene sine, men Rainbow, Focal og Hertz kjenner jeg godt til, og intet er tilfeldig når disse designer delefilter.

                    Det er veldig vanskelig å gi noe konkret anbefaling ut i fra ditt budsjett, da det er ganske stor forskjell på 10,15 og 20 tusen.

                    mvh

                    Glenn
                    Glenn Solie

                    Frittstående konsulent

                    Comment


                    • #11
                      Ok... blir nesten klok av det her.... Så din anbefalning er 1stk 10" eller 12" og 1stk forsterker til den. hvis jeg sier at budsjettet til bass er på 10tusen da... kan du gi meg forslag på noe bra da?? og hva mener du med passive delefilter og det greiene??? er noe ny innenfor bilstereo.... så har ikke så mye peil... men vil ha....

                      Comment


                      • #12
                        Om du har 10.000 til rådighet kun til bassområdet, har du mye spennede å velge i.
                        Det beste jeg kan tilby av bass er Rainbow Vanadium 12". Den koster 3390,-, og regnes av flere som noe av det mest vellydende som noen gang er laget av basselementer til bil. Som forsterker kan jeg f.eks anbefale Rainbow Kw M2000 til 3290,- Da er du godt under budsjettet ditt.

                        Ellers har både Hertz, Focal og Helix meget dugendes produkter innenfor ditt budsjett.
                        I tilsvarende kvalitetsklasse har du f.eks:

                        Hertz Mille Subwoofers, disse tåler endel mer juling enn Rainbow Vanadium, men koster noe mer. Kombinert med f.eks en Audison monoblokk (samme produsent), eller en Hertz monoblokk når disse kommer, så vil du sprenge budsjettet litt, men kanskje få et bra tilbud et sted. Meget bra produkter.

                        Focal FB 1.800 og Focal 33kx vil også sprenge budsjettet litt, men er sikkert mulig å få rimelig nært prisen du forspør, eventuelt bytte ut 33KX med 33V1.

                        Helix har ikke basser i dette prisleiet, men meget spennede monoblokker til bra priser.

                        Det er sikkert andre som vil anbefale deg noe annet.

                        Når det gjelder delefiltre, så skal jeg se om ikke jeg kan skrive en litt utfyllende artikkel om dette etterhvert, så følg med.

                        mvh

                        Glenn
                        Last edited by Glenn Solie; 19-02-2007, 21:36.
                        Glenn Solie

                        Frittstående konsulent

                        Comment


                        • #13
                          Med en Soundstream RFW-12 og en Soundstream SMA 1.700D bør du få et meget bra resultat. Denne subben er verdt en lytt spørs du meg. Er du ikke enig Glenn? Du har jo hatt importen av disse før.
                          Alpine
                          Audison
                          Hertz
                          Soundstream

                          Comment


                          • #14
                            Originally posted by spade View Post
                            Med en Soundstream RFW-12 og en Soundstream SMA 1.700D bør du få et meget bra resultat. Denne subben er verdt en lytt spørs du meg. Er du ikke enig Glenn? Du har jo hatt importen av disse før.
                            Har ikke hørt RFW'n, men kjenner godt til Van Gogh'n som var forgjenger. Egentlig en topp bass. Representerte liksom et bra kompromiss mellom lydkvalitet og kommersialitet. SMA forsterkerne var kjempespenende dem, men dem er gått ut av produksjon desverre. Litt problematisk om man vil bygge ut litt og litt.

                            mvh

                            Glenn
                            Glenn Solie

                            Frittstående konsulent

                            Comment


                            • #15
                              Originally posted by MT LydCenter View Post
                              Har ikke hørt RFW'n, men kjenner godt til Van Gogh'n som var forgjenger. Egentlig en topp bass. Representerte liksom et bra kompromiss mellom lydkvalitet og kommersialitet. SMA forsterkerne var kjempespenende dem, men dem er gått ut av produksjon desverre. Litt problematisk om man vil bygge ut litt og litt.

                              mvh

                              Glenn
                              Meget fornøyd med Van Gogh jeg ihvertfall. Mottar straks min andre Hmm, har ikke fått med meg at SMA går ut. Men det finnes mange andre forsterkere også.
                              Alpine
                              Audison
                              Hertz
                              Soundstream

                              Comment

                              Working...
                              X