PDA

Vis full versjon : Støping i reservehjulsfelg

Lightyear
19-06-2008, 14:50
Jeg skal ha en sub i reservehjulet og må derfor støpe en kasse som passer nedi denne. Det er en 17" alufelg og det er temmelig nøyaktig 20 liter til rådighet, noe som passer utmerket til elementet jeg skal bruke.

Hvordan burde jeg gå frem for å lage denne kassa? Funker det fint med fleecepledd og polyester eller burde jeg gå for glassfibermatter?

A

Engen Audio
19-06-2008, 15:15
Hvis jeg forstår deg riktig så skal du ha en kasse som ligger inni reservehjulet ?

Du legger ett lag eller to med plast i bagasjen og nedi reservehjulet, så støper du i vei med fleece eller glassfiberstrie. Når du er ferdig så kan du fjerne plasten og du har en form du kan jobbe videre med.

neptyr
19-06-2008, 15:28
Vil anbefale glassfibermatte for dette, blir sterkt og enkelt og legge uten for mye søl :)

Lightyear
19-06-2008, 20:28
Jeg hadde tenkt å bare ta ut reservehjulet og pakke det inn godt, for deretter å støpe inni felgen ja. Jeg la plast i felgen og fyllte med vann, fikk fint plass til 20 liter der uten at plasten gikk inn mellom eikene.

Hvor mange lag med glassfiber trenger jeg å bruke egentlig? Jeg hadde tenkt å lime/skru avstivere i mdf inni, og baffelen som skal ligge oppå blir selvfølgelig i mdf. Vet ikke helt hvor tykk ennå, må se an klaringen til lukene som skal ligge over..

A

Lightyear
19-06-2008, 20:43
Vil anbefale glassfibermatte for dette, blir sterkt og enkelt og legge uten for mye søl :)

Har aldri støpt noe sånt før så det blir garantert endel søl :dh:

Finnes det noen på østlandet som støper sånt på bestilling?Og hvor mye vil bare støpen i felgen koste ca?
Hvor mye koster råvarene til et slikt prosjekt forresten? Mulig jeg burde kjøpe inn til den kassa jeg skal ha i baggasjerommet samtidig siden det sikkert er billigere med en handletur enn to.
Noen butikker/produkter som anbefales fremfor andre?

A

GalantV6
20-06-2008, 20:28
Har aldri støpt noe sånt før så det blir garantert endel søl :dh:

Finnes det noen på østlandet som støper sånt på bestilling?Og hvor mye vil bare støpen i felgen koste ca?
Hvor mye koster råvarene til et slikt prosjekt forresten? Mulig jeg burde kjøpe inn til den kassa jeg skal ha i baggasjerommet samtidig siden det sikkert er billigere med en handletur enn to.
Noen butikker/produkter som anbefales fremfor andre?

A

Du får kjøpt det du trenger på Biltema.
Det du må ha er: Polyester, herder, en liten mdf plate, glassfiberduk og fleece pledd. 1000.- så kommer du langt.

Tore

Lightyear
21-06-2008, 09:22
Det er bare å blande polyester og herder, legge mattene der de skal være også smøre de inn med blandingen?
Blandingsforhold står vel på produktene?

Hvor mange lag må jeg støpe?
Jeg tenkte å legge filt på utsiden av støpen når den er ferdig sånn at det blir minst mulig vibrasjoner når den er i bruk. Legger et håndkle mellom felgen og plasten når jeg skal støpe slik at det blir plass til filten etterpå.
MDF handler jeg hos thaugland, mulig jeg bare går for 9mm siden dette fungerte veldig bra i den trykk-kammer kassen som jeg hadde elementet i før og da blir det god plass til lukene som kommer over elementet.

A

Eirik Aspaas
21-06-2008, 09:27
jeg ville nok starta med å lage en avstøpning med fleece og polyester.. så kan du forsterke "hullet" du får etterpå med glassfiber :)

Lightyear
21-06-2008, 19:09
Blir ikke veggene på kassa veldig tykke hvis jeg bruker fleece og glassfiber?
Men fleece'n reduserer vel antallet lag med glassfiber som må til?

A

eMTea
22-06-2008, 11:54
du bør nok ha 4-5 lag med glassfiber, altså ca 4-5mm tykt når du er ferdig, om det ene laget er fleece spiller ingen rolle, men glassfibern er sterkere!
Du bør nok glemme den 9mm plata de om du skal ha den som baffel, jeg vil si minst 19mm!

Lightyear
22-06-2008, 19:55
du bør nok ha 4-5 lag med glassfiber, altså ca 4-5mm tykt når du er ferdig, om det ene laget er fleece spiller ingen rolle, men glassfibern er sterkere!
Du bør nok glemme den 9mm plata de om du skal ha den som baffel, jeg vil si minst 19mm!

Men er det noe poeng i et lag med fleece hvis det ikke er like sterkt? 4-5mm med bare glassfiber blir jo sterkere enn feks 2mm fleece + 3mm glassfiber..
Jeg sparer kanskje meg selv for mye drittjobb ved å kjøre fleece først?

Men jeg har jo hatt samme element i en 9mm kasse tidligere, og det spilte veldig bra, jeg regnet med at det skulle bli litt resonanser men tok sjansen pga plassproblemer. Jeg tror at en 9mm plate med fire avstivninger burde holde greit, det er som sagt ganske trangt opp til platene som ligger over og elementet bygger forholdsvis mye ut. Uansett så skal jeg lage kassa slik at det burde være mulig å bytte baffel tilfelle jeg har lyst på et annet element senere.

A

Lightyear
25-06-2008, 06:47
Ja, da begynte jeg såvidt igår.

Dette var noe skikkelig klin for å si det mildt :dt:
Hvordan skal man få fleecen til å ligge pent? Det kommer nok til å bli endel krøll opp langs sidene inni felgen.
Hadde det funka å feste fleece'n med dobbeltsidig teip før jeg begynte?

A

Lightyear
29-06-2008, 19:41
Hvor lenge må glassfiber/polyester herde før man kan legge på ett nytt lag?

Har ikke kommet lenger enn ett lag på utsiden av kassa, kommer til å legge all glassfiberen på utsiden fordi det ble ganske god klaring mellom felg og kasse pga plasten.

A

Lightyear
19-09-2008, 14:21
Nå har støpen ligget i kjelleren lenge og den er tjukk og hard som bare f...
Men den stinker dritt ennå :dt:
Hvordan blir jeg kvitt lukta? Vurderer å male den med top coat før jeg begynner å lime filt og demping på utsiden av den, men den lukter vel litt den også.. Noen tips?

Her er forresten noen mobilbilder av prosessen:ca:

http://i432.photobucket.com/albums/qq41/VolvoLightyear/DSC00178.jpg

http://i432.photobucket.com/albums/qq41/VolvoLightyear/DSC00180.jpg

A

mx6
28-09-2008, 21:33
normalt pleier lukta og gi seg etter noen dager.....

Lightyear
03-11-2008, 17:30
Lukta forsvant helt etter noen uker i garasjen til svigers, tror nok det kanskje var litt for tett i kjellerboden, samt at det står mye polyester og herder der nede som sikkert lukter litt også, selv om det er i bokser.

Nå trenger jeg bare å lage en rund baffel til kassa, thaugland sager kun i vinkler og ikke sirkler.
Mulig jeg bør legge noen ringer mellom glassfiberen og baffelen også, gjelder å få kassa så stor som mulig siden den er litt snau fra før.
Noen som har tips til billig møbelsnekker eller liknende som kan lage store mdf ringer og rund baffel?

A

Grumpyferal
29-04-2010, 14:13
Hvordan er beste måten å legge glassfiber opp etter vegger som i veggene til hjulbrønnen?
har lagt bunden nå, men når eg prøvde å legge poliester opp etter veggen siger det bare ned... noen tips?

Runek
29-04-2010, 19:29
mdf plate?

Grumpyferal
29-04-2010, 19:41
tengte å ha det på toppen ja. men må få støpa meg til toppen først :p det som er problemet..

GENEXXA
29-04-2010, 19:53
Prøvd fleece?

Grumpyferal
29-04-2010, 20:13
Nei har ikke det.
bare fiber, nei eg får se hvordan det går i måra :)

Dammed
30-04-2010, 02:28
hmm, hvis du legger et lag med polyester og lar det tørke, og så legge et til lag med polyester hvor det halvtørker, så legger du glassfiberen på det og et tynt lag med polyester, så bør det sitte ganske ålreit på veggene. Evt så kan dulage en ring rundt brønnen og stifte fleece på ringen og så støpe videre.

Alpine306
30-04-2010, 13:48
Et forslag for å få en støp tight intil felgen er: 1 lag plastfolie i felgen, 1 lag fleece som dynkes i polyester, så ett lag til med plast som du fyller med vann = jevn støpevegg inni felgen.
Eneste spm er hvor god heft plasten har til polyesteren...må gå an å rive av etter herding...hehe:p

Grumpyferal
30-04-2010, 16:38
Et forslag for å få en støp tight intil felgen er: 1 lag plastfolie i felgen, 1 lag fleece som dynkes i polyester, så ett lag til med plast som du fyller med vann = jevn støpevegg inni felgen.
Eneste spm er hvor god heft plasten har til polyesteren...må gå an å rive av etter herding...hehe:p

Ganske smart :) Men er hele hjulbrønnen ikke felgen :p men vil vell virke ligt for det :)
Får prøve det vis dette proskjekte går til Hel**** :)

Kjøpt meg ei lakk sprøyte og tektyl sprøyte eg skal prøve med, blir vell polyester i hele bilen nå :p

Pappa
02-05-2010, 19:40
Hvor får man tak i plastfolie som er fin til dette? Gladpack blir vel litt skrøpelig, og fuktsperre er ikke fleksibelt nok til å forme pent nedi felgen. Forslag?

GENEXXA
02-05-2010, 22:22

Det var en genial måte for og få det helt inn til reservehjulbrønn.
Må en dag prøve meg på støyping, og se hvor det fyker av. Og blir og følge "oppskriften" din ;)

Alpine306
03-05-2010, 12:29
og et spm til....må herdingen ha tilgang på luft? ellers vil denne løsningen bli ganske tett:confused: bare en tanke...:)

trustno1
03-05-2010, 13:23
og et spm til....må herdingen ha tilgang på luft? ellers vil denne løsningen bli ganske tett:confused: bare en tanke...:)

I og med at polyester bruker en herder, så er jeg rimelig sikker på at det ikke er behov for luft. Men det tar kanskje litt lengre tid å gjennomherde en tett løsning.

Grumpyferal
03-05-2010, 15:51
Hvor får man tak i plastfolie som er fin til dette? Gladpack blir vel litt skrøpelig, og fuktsperre er ikke fleksibelt nok til å forme pent nedi felgen. Forslag?

Eg brukte bare en svart søpel sekk, ganske fleksibel og tåler en del :)

og et spm til....må herdingen ha tilgang på luft? ellers vil denne løsningen bli ganske tett bare en tanke...

Tror faktisk den trenger luft.. eg prøvde på noe lignende som du foreslo bare eg brukte en pose som eg blåste opp inni eit lite rom eg skulle støype i bunden av. da tørka det jallefall ikke skikkelig på eit døyn.. var ganske klebrig men det hang jo sammen.. så det kan sikkert gå.

Men eg tenkte på en aen måte var jo å ta hønse netting og forme etter brønnen også ta den opp og kle den med glass fiber, kunne man brukt plast og vann oppi denne så den hadde forma seg? eller blir det kansje ikke nok tyngde i vanne..

Runek
03-05-2010, 21:32
Jeg har brukt aluminiumsfolie de gangen jeg har støpt funker veldig bra. Og ja det bør ja luft får å herde.

Pappa
04-05-2010, 01:42
Kjøpte malerfolie på biltema 25,- var det vel for 20m2, la 2 lag, denne funket utmerket. Vanntrikset funket også bra med samme plast, bruk romtemperert vann og ikke det kaldeste vannet ut av springen / hageslangen for da vil det ikke herde.

Grumpyferal
04-05-2010, 14:48
Er den herda ferdig? kansje eg skulle starta på nytt vis dette virka bra :) Men hvor lang tid tok det å tørke? kan ikke akkurat kjøre runt med masse vann baki :p

Grumpyferal
04-05-2010, 18:50
Lakk sprøyta tok kvelden :p
så da prøvde eg med Tektyl sprøyta, den var det gang i :) så anbefaler på det sterkeste tektyl sprøyte :) må bare se hvor lett den er å rense :)

Pappa
05-05-2010, 11:06
PS jeg fikk ikke fleeceteppe til å virke som 1ste lag, det ble fullt av folder og luft.. jeg må gjøre det på nytt, med glassfiber fra starten. Plast kan jeg da bare drite i hvis det skal bli jevnt, må nok bruke teip og fett

Alpine306
05-05-2010, 13:23
PS jeg fikk ikke fleeceteppe til å virke som 1ste lag, det ble fullt av folder og luft.. jeg må gjøre det på nytt, med glassfiber fra starten. Plast kan jeg da bare drite i hvis det skal bli jevnt, må nok bruke teip og fett

Dette er vel det beste og mest volum effektive...bare man får balja opp av brønnen etter herding så:ca:

Pappa
08-05-2010, 23:55
Har du ikke hørt om å smøre forma med fett før du støper da? Slo lett på min noen ganger og den løsnet uten problem. Brukte vaselin.

Pappa
12-05-2010, 22:47
Volumet økte forresten fra 10,5 til 14 liter med ren glassfiberstøp. Har kjøpt en slik sub: http://stereointegrity.com/?p=141 , får håpe det holder. XBL² motor har jeg alltid hatt lyst til å høre.

kalosturbo
06-07-2010, 17:38
ble kanonresultat da!! :D

ugn
16-07-2010, 21:48
Stjeler denne tråden litt, siden det ikke har vært noe aktivitet her på en stund.

Har kjøpt inn "litt" polyester og glassfiber til å støpe basskasse, samt rammeverk.
Har begynt å lage ramme rundt:

http://i138.photobucket.com/albums/q250/ugnlol/IMG_2330x.jpg

http://i138.photobucket.com/albums/q250/ugnlol/IMG_2331x.jpg
(Sokker i slippers er et det nye!)

Problemer er nå, at hvis jeg støper her slik som det er nå, så vil jeg ikke kunne greie å fjerne støpet.
Bakre ramme vil ikke kunne taes rett opp pga at selve hjulplassen er plassert under den "låsen til bakluka" der.

What to do? Noen måte å gjøre det på/flytte ramma lenger frem uten å miste så altfor mange liter?
Hvis jeg skulle støpt nå og det går dritt, hvordan fjerne? :p

Grumpyferal
16-07-2010, 22:31
Stjeler denne tråden litt, siden det ikke har vært noe aktivitet her på en stund.

Har kjøpt inn "litt" polyester og glassfiber til å støpe basskasse, samt rammeverk.
Har begynt å lage ramme rundt:

http://i138.photobucket.com/albums/q250/ugnlol/IMG_2330x.jpg

http://i138.photobucket.com/albums/q250/ugnlol/IMG_2331x.jpg
(Sokker i slippers er et det nye!)

Problemer er nå, at hvis jeg støper her slik som det er nå, så vil jeg ikke kunne greie å fjerne støpet.
Bakre ramme vil ikke kunne taes rett opp pga at selve hjulplassen er plassert under den "låsen til bakluka" der.

What to do? Noen måte å gjøre det på/flytte ramma lenger frem uten å miste så altfor mange liter?
Hvis jeg skulle støpt nå og det går dritt, hvordan fjerne? :p

Vinkel sliper virker somregel til å få ut ting :p
men... må du ha glassfiber da? sånn som eg gjor det var at eg tok en "planke" under bak rammen også limte den fast til bilen og rammen så det ble luft tett der.. også dempematte over alt det for å få det ennå tettere..

Men det var en kraftig ramme du hadde :p
eg bygget alt i 1,5x1 ble bra det og :)

Hvor mangen Liter er du ute etter?

ugn
16-07-2010, 22:44
Vinkel sliper virker somregel til å få ut ting :p
men... må du ha glassfiber da? sånn som eg gjor det var at eg tok en "planke" under bak rammen også limte den fast til bilen og rammen så det ble luft tett der.. også dempematte over alt det for å få det ennå tettere..

Men det var en kraftig ramme du hadde :p
eg bygget alt i 1,5x1 ble bra det og :)

Hvor mangen Liter er du ute etter?
Jo høyere opp/mer ramme jeg får i høyden, jo flere liter :)
Som jeg så vidt skrev i tråden din, tror jeg vil slite med å få det tett under ramma da det er veldig mye opp/ned/fram&tilbake på gulvet mitt..
Da må jeg i tilfelle bruke støpeplast eller noe slikt lurt. Kom gjerne med tips alle mann :)

Ang. antal liter, skal kjøre lukket kasse så jo flere jo bedre, håper på rundt 90L men regner effektivt og mer sannsynlig på rundt 60-70L

Grumpyferal
16-07-2010, 23:23
Joda høyere opp kommer du men bredden på rammen gjør jo at du mister volum igjen da :p
Men blir nok solid og bra nå :)

Gulve mitt er nok ikke så flatt som det ser ut, men eg la først vindus pakning ca 5mm høyde også limte eg inner kanten med lim. der det var større åpninger fylte eg opp med lim. også la eg dempe matter over så dei dekket overgangen.. tror det skal være ganske tett der.

Skal se om eg finner noen flere bilder av byggingen.

ugn
16-07-2010, 23:28
Bilder liker vi! :)

Grumpyferal
17-07-2010, 15:21
Bilder liker vi! :)

Fått ut noen bilder på prosjekt tråden min nå.

ugn
17-07-2010, 23:16
Noen andre tips til hvordan tette "ramma" mi mot karosseriet og samtidig feste den, kan bruke festepunktet til reservehjulet i bunn av brønnen til det muligens..

ugn
20-07-2010, 21:15
Eller om jeg skal støpe med mye mindre rammeverk, slik at jeg får opp kassa fra reservehjulet.
Og heller skjøte på mer rammeverk for å bygge i høyden og få flere liter totalt.

Hmmhmm, sikkert ikke så lett å få dette tett.

Grumpyferal
21-07-2010, 07:07
Hvorfor skal du kunne ta den opp?

ugn
21-07-2010, 16:35
Hvorfor skal du kunne ta den opp?
Hvis jeg støper med ramme som bygger opp, så vil den bygge oppunder bilen (se bilde forrige side) og dermed bli for stor til å kunne draes rett opp.

Grumpyferal
21-07-2010, 18:19
Ja er med på det, men hvorfor kan den ikke bare stå? og heller tenke på hvordan du skal få det ut den dagen du skal demontere det :)

ugn
21-07-2010, 21:28
Det er fult mulig det :)
Men noen kjemikalier eller noe som tar knekken på glassfiberstøpet? Ikke så aktuelt å stå der med vinkelsliper å håpe på det beste :p

Grumpyferal
23-07-2010, 19:37
Det er fult mulig det :)
Men noen kjemikalier eller noe som tar knekken på glassfiberstøpet? Ikke så aktuelt å stå der med vinkelsliper å håpe på det beste :p

Er vell det som er bra med polyester, at når den tørke så er det ikke mye som tar det.
Men aceton kan brukes til å fjærne flytene polyester, kan jo prøve det på en test støp.

Eg brukte bare lim, den kan skjæres vekk :)

ugn
27-07-2010, 15:40
Hvor mye polyester bør jeg blande opp for å legge første laget da? :)
Første laget med glassfiber og polyester..

ugn
27-07-2010, 18:41
2 liter polyester holdt i hverfall mer enn nok i første omgang :)

Edit: Og det herder! Det er alltid en god ting :)
OG jeg fikk ut kassa, dæven, detta blir bra! ;D

Pusse og legge et par lag til i morgen da.. blir vel ikke så stor som jeg håpet, men men, årnærsæ!

Grumpyferal
28-07-2010, 09:49
Nå vil det lukte gått i bilen din i noen uker framover :p

ugn
28-07-2010, 12:26
Nå vil det lukte gått i bilen din i noen uker framover :p

Derfor jeg var glad for at jeg greide å røske ut kassa.. så nå står den og tørker på utsiden :)
Men, får vel titte litt på den og legge et par lag til!

ugn
28-07-2010, 18:03
Blæ, sliter med å få glassfiberen til å bli sittende, den klisser seg bare sammen og detter ned.
Skal legge den i toppen av et 'tak' og nedover, men den faller sammen og hvis jeg prøver å rette på den etter at jeg har bløta den med polyester så fester den seg mer på henda mine enn på veggen :(

Og: jeg synes det blir så mye bobler.. har pussa vekk de værste nå, men kanskje det lønner seg å dele opp glassfibermattene mer og legge mindre stykker?

ugn
01-08-2010, 20:18
Da kan jeg vel legge ut noen bilder av det nestenferdige resultatet:
http://i138.photobucket.com/albums/q250/ugnlol/Prosjekt%20glassfiber/CIMG8136x.jpg

http://i138.photobucket.com/albums/q250/ugnlol/Prosjekt%20glassfiber/CIMG8137x.jpg

http://i138.photobucket.com/albums/q250/ugnlol/Prosjekt%20glassfiber/CIMG8138x.jpg

Stygt som juling, men det skiter vi i :)
La ett lag til etter det som er tatt bildet av der, ganske skuddsikker denne saken her nå :p

Crazytaxi
02-08-2010, 11:01
Du kommer til og få en morsom pussejobb med og få toppen der jevn, så den blir tett med plate oppå.. :P

ugn
02-08-2010, 15:35
Du kommer til og få en morsom pussejobb med og få toppen der jevn, så den blir tett med plate oppå.. :P

Har tenkt litt på det der, lurer på om jeg skal kjøpe meg en elhøvel på biltema og høvle den plan.
Men jeg har ikke førerkort for høvel, for å si det slik, så jeg lurer litt på hvordan man bør måle hvor mye man skal høvle for at den blir plan..:)

Eller er det noen andre metoder (som går på strøm!) for å få den plan? :)

Ellers tror jeg det beste er å feste en MDF-plate i ramma, som er ca. like stor som ramma. For så å montere en større plate oppå der, som fungerer som gulv og baffel.

ugn
02-08-2010, 17:58
Brukte den gode gamle Høvle - prøve, høvle - prøve osv.. (TM) metoden anbefalt av Dag og det funka greit.
Tok vinkelsliper'n og fjerna det værste på toppen og fikk lånt meg en elhøvel for å plane ut toppen.. ble helt kurrant :)

trustno1
03-08-2010, 17:43
Blæ, sliter med å få glassfiberen til å bli sittende, den klisser seg bare sammen og detter ned.
Skal legge den i toppen av et 'tak' og nedover, men den faller sammen og hvis jeg prøver å rette på den etter at jeg har bløta den med polyester så fester den seg mer på henda mine enn på veggen :(

Og: jeg synes det blir så mye bobler.. har pussa vekk de værste nå, men kanskje det lønner seg å dele opp glassfibermattene mer og legge mindre stykker?

Jeg bruker malerpensel når jeg legger glassfiber, de man får i 4 forskjellige størrelser med syntentisk bust for rundt 25kr på biltema er fine. Disse er da engangsbruk. Du kan i teorien legge de i aceton mellom lagene, men siden aceton stort sett blir dyrere enn å bare kjøpe nye koster så gjør jeg heller det.

Klipp glassfiberen i passelige små biter, så dynker du den i ett malebrett der du har blandet til polyester. la glassfiberen trekke litt polyester i noen sekunder før du legger den på (ikke for lenge, ellers går den helt i oppløsning og blir håpløst å jobbe med)

Når du har lagt biten på så pensler du den uttover med kosten. Har du problemer med en boble som ikke går vekk så kan du prøve å dyppe kosten i polyesteren og pensle på litt ekstra i området rundt bobla.

Jeg pleier også å pusse over med vinkelsliper mellom hvert lag slik at man får vekk ujevnheter og løse glassfibertråder, dette gjør at det blir enklere å legge på neste lag uten bobler

ugn
05-08-2010, 22:05
Jeg bruker malerpensel når jeg legger glassfiber, de man får i 4 forskjellige størrelser med syntentisk bust for rundt 25kr på biltema er fine. Disse er da engangsbruk. Du kan i teorien legge de i aceton mellom lagene, men siden aceton stort sett blir dyrere enn å bare kjøpe nye koster så gjør jeg heller det.

Klipp glassfiberen i passelige små biter, så dynker du den i ett malebrett der du har blandet til polyester. la glassfiberen trekke litt polyester i noen sekunder før du legger den på (ikke for lenge, ellers går den helt i oppløsning og blir håpløst å jobbe med)

Når du har lagt biten på så pensler du den uttover med kosten. Har du problemer med en boble som ikke går vekk så kan du prøve å dyppe kosten i polyesteren og pensle på litt ekstra i området rundt bobla.

Jeg pleier også å pusse over med vinkelsliper mellom hvert lag slik at man får vekk ujevnheter og løse glassfibertråder, dette gjør at det blir enklere å legge på neste lag uten bobler
Takker så meget for gode råd :)

De kostene har jeg kjøpt, de har helt kurrante til slikt bruk, når jeg var på den siste så vasket jeg den godt i kaldt vann.. den holdt seg fin til bruk flere ganger, så det er også en metode som funker.

Snikleste litt på forumet der du hadde skrevet, tror det var i Dammed sin tråd, så jeg klippa opp og det funka mye bedre :) La ett lag med aluforumet rundt arb.bordet mitt og brukte det på samme måte som malebrettet du beskrev. Funka helt topp!

Det med vinkelsliper/pusse ned mellom hvert lag burde jeg nok ha gjort, er litt mye bobler og ugjevnheter i min støp nå. Den er heller ikke helt vanntett så jeg vurderer å gjøre alt på nytt. Skal prøve å legge et lag til utenpå, er noen områder som tydeligvis ikke fikk nok polyester på første laget, enten blir det tett, eller så passer ikke formen lenger :p

Noe annet som burde funke er å ta et par søplasekker inni hverandre og fylle med vann, slik at støpen blir presset utover/på plass.
Men er noe dritt om søplasekkene lekker vann ut i støpen da.. hva skjer da? :p

Tok med kassa inn, det begynte å bli kjølig utover kvelden, skrudde på en sponplate på toppen som skal fungere som mal for MDFen.. monterte elementet og testet, brukbart ned til 20hz. Derifra begynte avrullinga, så med litt EQ og muligens gain i bilen så blir det heeelt kurrant tror jeg :az:

ugn
26-08-2010, 16:38
Kjapt spørsmål, vil det fungere å legge polyester rett på alufolie? Eller vil det renne rett av på sidene?
Tenkte å legge første laget uten glassfiberstrier.

Dammed
05-09-2010, 12:05
lar du polyesteren stivne litt så blir den veldig klissete dermed så bør det sette seg på alu folien. Jeg gjør alltid det først, for da setter glassfiberen bedre.

Men som Bjørn sa, lar du glassfiberen trekke i polyester så blir den veldig lett å jobbe med, og da behøver du som regel ikke å legge et lag med kun polyester først, men uansett så skader det ikke.

ugn
11-09-2010, 02:03
Støpet er nå ferdig og i bilen, kanskje blir det element nedi der imorgen.. vi får se :)

Men! Det er veldig til ekko i kassa, burde jeg behandle innsiden av glassfiberkassa med noe for å dempe det?
Enten ull eller noe annet? Eller har det rett og slett ikke noe å si siden den forhåpentligvis aldri skal spille over 60hz? :)

Erik André
11-09-2010, 19:06
Støpet er nå ferdig og i bilen, kanskje blir det element nedi der imorgen.. vi får se :)

Men! Det er veldig til ekko i kassa, burde jeg behandle innsiden av glassfiberkassa med noe for å dempe det?
Enten ull eller noe annet? Eller har det rett og slett ikke noe å si siden den forhåpentligvis aldri skal spille over 60hz? :)

Du bør nok dempe med butyl matter, om elementet ikke skal spille over 60hz så kan jeg love deg at kassa gjør det. Og det spiller nok tvert igjennom membranet som en jalle lyd. Og nei membranet er ikke lydtett.

Er litt anderledes egenresonans på glassfiber i forhold til MDF så med butyl senker du resonansfrekvensen betraktelig.

Jeg dempa mine med butyl matter og splen, funker gull :)

Dag Johansen
11-09-2010, 20:32
Er litt anderledes egenresonans på glassfiber i forhold til MDF så med butyl senker du resonansfrekvensen betraktelig.

1: hva er resonansfrekvensen på henholdsvis MDF og glassfiber?

2:hva er fordelen med å senke resonansfrekvensen?

3:senker man egentlig resonansfrekvensen med å bruke butyl?

:bm:

Mvh
Dag Johansen

Erik André
11-09-2010, 23:58

Mvh
Dag Johansen

Vel jeg kan ikke svare på dette, er teorier som jeg ikke vet om.. men jeg vet hvordan en udempa glassfiber kasse synger igjennom elementet.. av erfaring ikke teorier.. også erfaring at butyl fjernet problemet. Mer trenger jeg ikke vite

ugn
12-09-2010, 01:13

Mvh
Dag Johansen

1: En MDF-kasse har vel en resonansfrekvens som er såpass høy at man ikke behøver å tenke på den, når man snakker om rene basskasser.

2: Det blir vel omvendt, man vil øke resonansfrekvensen for å komme vekk fra problemet.

3: Som over, man øker vel

Men uansett flisespikkeri av ordlegging, greit å få det korrekt, men jeg tror jeg skjønte hva mr.svinesund mente. Har du noen andre tips, Dag?

Under glassfiberboksen er hjulbrønn dekket med vibroplast, burde jeg bruke det inni også? Vil miste så få låter som mulig, da kassa allerede er litt for liten..

Dag Johansen
12-09-2010, 08:30
1: En MDF-kasse har vel en resonansfrekvens som er såpass høy at man ikke behøver å tenke på den, når man snakker om rene basskasser.

2: Det blir vel omvendt, man vil øke resonansfrekvensen for å komme vekk fra problemet.

3: Som over, man øker vel

Men uansett flisespikkeri av ordlegging, greit å få det korrekt, men jeg tror jeg skjønte hva mr.svinesund mente. Har du noen andre tips, Dag?

Under glassfiberboksen er hjulbrønn dekket med vibroplast, burde jeg bruke det inni også? Vil miste så få låter som mulig, da kassa allerede er litt for liten..

Spot on!

Nei altså, dette med demping er no snåle greier, så det beste er å prøve seg fram.
Det finnes to typer resonanser når man snakker om høyttalere; akustisk og mekanisk.
Begge deler er egentlig ganske enkelt å gjøre noe med, men husk at den akustiske er en del av hele prinsippet med å bygge kasse.
Det at du hører en resonanse når du snakker/roper ned i kassa ville jeg ikke bekymret meg stort over, du genererer frekvenser som enkelt lager stående bølger i kassa, frekvenser som ikke er der når du putter i elementet og stiller delefrekvens.

Jeg har sluttet med å være så påstålig på bruken av dempeull i kasse, spesiellt i lukkede kasser KAN det ha en viss funksjon lydmessig.

Så mitt råd er følgende: hvis kassa har sånn noenlunde grei tykkelse på glassfiberen, monterer du elementet og prøver.
Er det noe du ikke er fornøyd med er det lettere å ta det derfra.

Mvh
Dag Johansen

melancool
15-09-2010, 00:25
# A pure bass cabinet should be extremely stiff and rigid with high resonance frequency. The walls must not flex when excited with the large air pressure caused by the big air displacement in the bass region.

# The midrange cabinet should be "thick, lazy and dizzy", with a low resonance frequency. A solution may be to use two thin walls with a thick sand layer and no bracing. Flexing walls is far less critical than for bass drivers. Making the midrange a dipole may be another solution.

Likevel har jeg også erfaring at polyester/glass synger før det blir dempet av noe svart guffe. Min erfaring er at alle kasser blir bedre når man kobler to forskjellige materialer med forskjellig resonans. Om det er mdf og sand rundt eller glass og bytulmatter går ut på det samme. resonansene utfaser hverandre når man bruker to forskjellige materialer.