Announcement

Collapse
No announcement yet.

Kan noen hjelpe meg med mål på kasse?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Kan noen hjelpe meg med mål på kasse?

    Har kjøpt meg sub nå, en Focal 33KX. og skal bygge lukka kasse til denne. men har liten peiling på å regne ut volum og alt det der... kassa skal være på mellom 30 og 40L. og den skal ha rett rygg og skrå front. kassa skal inn i en golf 2.... håper noen kan hjelpe meg så jeg får bygget kasse iløpet av helga, har handla inn 22mm MDF.....

  • #2
    Ta en titt på denne siden : http://graph.flexunits.com:8080/BoxBuilder2.htm
    Kristian Bjørke 1988.
    Ford Focus TDCI 2008

    Comment


    • #3
      se der ja... var fin den... men fant ut at jeg må ha skrå front og rygg... ellers blir det ikke plass til forsterkeren... noen som kan ta på seg den oppgaven ell? volum som sagt mellom 30-40L

      Legger ved et illustrasjons bilde....

      Last edited by StianTh; 11-05-2007, 14:47.

      Comment


      • #4
        Kom med litt mere info, hvor brei skal kassen være? Dybde? Hvor skrå vegg o.s.v.

        Mvh
        Kristian Bjørke 1988.
        Ford Focus TDCI 2008

        Comment


        • #5
          kassa kan ikke være høyere enn 45cm og bredere enn 90cm. og bør ikke være så dyp.. for da får jeg ikke forsterkerene foran kassa.... så det er bedre og bygge den bred og ikke fult så dyp.... hvor skrå veggene skal være vet jeg ikke på målet... men litt over 45 grader??? 60 kanskje? trenger du mer?

          Comment


          • #6
            Skal prøve så godt jeg kan på en liten forklaring når man skal finne ut antall liter på kasse(r), med en eller 2 skråvegger:

            Du regner først ut høyde (grønn), så dybde (lilla) så lengda på kassa (sort), da får du et viss antall liter. Så må du begynne å regne ut skråbiten. Du ser den røde biten der, det er "dybda" på en firkantkasse, du bruker samme lengde og høyde som sist men egen dybde (alt etter mål på kassa) og regner ut den på akkurat samme vis som første gangen, MEN du deler det antallet på 2, så plusser du sammen litrene fra første delen og det halve av summen du regner ut på del nr 2. Skal du ha skrå på begge sidene av kassa, gjør du akkurat det samme om igjen Beklager for dårlig forklaring, men er det noe jeg ikke er god i, er det forklaringer. Du får spørre hvis det var noe du ikke fikk med deg her..

            Last edited by Tommen; 11-05-2007, 17:59.
            VW/Audi ende-tusi-ast!

            Comment


            • #7
              hmmm.... ble litt klokere.. men prøvde meg frem istad.. og det funka ikke... finner ikke ut hvilke mål jeg trenger.... Men hvis noen har lyst til å finne det ut for meg hadde jeg blitt sjeleglad....

              Kan legge ut diverse mål jeg har og forklare litt...

              Elementet som skal brukes er Focal 33KX diameter på denne er 33.5cm. Bilen det skal inn i er en Golf 2.

              Kassa kan ikke være høyere enn 45cm. Ikke dypere enn 44cm(da med skrå rygg så jeg får kassa helt inntil baksetet) Kassa kan ikke være bredere enn 90cm. Kassa skal ha skrå rygg og skrå front. Materialet jeg bruker er 22mm MDF Liter volumet jeg er ute etter er 40L +/- et par liter.

              Comment


              • #8
                Hei!! Hvis du har en bredde på 90cm, høyde på 40,dybde på 26cm nede(bunn) og dybde oppe på 10cm. Da får du kasse på 41,44 liter!!
                Da er alle mål utvendig med 22mm mdf!!
                Dette blir da en veldig smal kasse, så du må ta forbehold på at elementet får plass. Hvis ikke, så kan du korte inn bredden litt og få regna nytt volum...



                Med Hilsen Ronny Eide
                Med Hilsen Ronny Eide

                Alpine,jbl og andre godsaker...

                Comment


                • #9
                  Viktig å huske på hvor dypt elementet vil bygge også ja!

                  Comment


                  • #10
                    Husk at uansett hvor mye skrå du vil ha den etter di målene jeg regna utifra, så påvirker det ikje volumet!!





                    Med Hilsen Ronny Eide
                    Med Hilsen Ronny Eide

                    Alpine,jbl og andre godsaker...

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by raane View Post
                      Hei!! Hvis du har en bredde på 90cm, høyde på 40,dybde på 26cm nede(bunn) og dybde oppe på 10cm. Da får du kasse på 41,44 liter!!
                      Da er alle mål utvendig med 22mm mdf!!
                      Dette blir da en veldig smal kasse, så du må ta forbehold på at elementet får plass. Hvis ikke, så kan du korte inn bredden litt og få regna nytt volum...



                      Med Hilsen Ronny Eide

                      Nå begynner vi og snakke her.... Elementet bygger 16,2cm.... men vurderer og sette magneten ut.... så da vil det jo kunne funke fint... men en annen ting... bør kassa dempes med noe inni?

                      Comment


                      • #12
                        Hmmm, den kassa med de målene ble veldig liten.... så hvis du kunne gjort en utregning med litt konkrete mål fra meg så hadde det vært fint...

                        For den må ikke være 90cm bred. men jeg vil ha den 45cm høy. kan jeg gjøre det så enkelt at hvis jeg fjerner 20cm på bredden, og legger til de på de andre målene så blir det det samme volumet? si at kassa er 90cn bred, 40cm høy, topdybde 10cm, bunndybde 26cm. og jeg fjerner 20cm på bredden fra 90cm til 70cm, legger på høyden fra 40cm til 45cm, så legger på toppdybde fra 10cm til 15cm, og bunndybden fra 26cm til 36cm så er jeg i boks?? fior da har jeg brukt de 20cm jeg fjerna fra bredden..... hadde dette vært riktig hadde jeg jaggu blitt glad....

                        Comment


                        • #13
                          Hei!! Stemmer nok det!! Så kjør på...
                          Jeg personlig ville ha hatt dempeull i kassa. Så kan du også ha skum i veggene alla eggkartong skum hvis du sjønner? Ca 20mm tykt.
                          Du må også prøve deg frem med at elementet snues med magneten ut. Har prøvd en del og kommet fram til at det spilte best med magneten inn.
                          Men som sagt prøv deg frem, ikke alle kasser, element og biler spiller likens!!


                          Med hilsen Ronny Eide
                          Med Hilsen Ronny Eide

                          Alpine,jbl og andre godsaker...

                          Comment

                          Working...
                          X