Vis full versjon : Valg av forsterker?..
Hei alle mann!
Jeg vurderer å kjøpe meg en ny forsterker til frontsettet, da jeg ikke er helt fornøyd med nåværende. Har pr. idag en rf301x, men den lager mer enn nok bakgrunnssus til at jeg er blitt lei! dessuten hadde det ikke gjort noe om den hadde gitt litt mer futt.
Har prioritert 4-kanalere, da de er greie å brokoble på frontsettet (har et eldre rf fnq frontsett, men skal bytte ut midbassen med en Hertz HV200 eller ML 165.. ikke helt bestemt). 2-kanalere er helt klart ikke utelukket, men har en tendens til å være litt dyrere med mindre output:)
Delefilter har ikke allverdens å si, kjører de passivt foreløpig ihvertfall:)
Har lett litt rundt, og har noen forslag selv:
Dynabel BF0804, den skal de ha 1998,- for her:
http://www.mamut.com/dynabel
Audison SRx4, som er på salg til 2490,- her:
http://www.bilstereospesialisten.no/storefront.php?pid=479&c1=112&c2=114&c3=
Presence R202 Reference 2ch til 2490,- her:
http://www.megabillig.no/index.php?page=produkt&cat1=1&cat2=14&id=2005
HELIX Dark Blue 4 til 2290,- her:
http://www.iceaudio.no/index.php?func=vareinfo&vnr=15001&PHPSESSID=04ac16f46d9bd846ec71d81be58b5af8
Helix Precision B2/B4, ser Glenn fra MT lydsenter har disse til salgs for 3290,- og 3890,-
Rainbow Kw 4150 til 2390,- også hos Glenn.
Noen som har erfaring med disse? Vil jo selvfølgelig ha det som spiller best for en billigst mulig penge:ar:
MariusFa
13-05-2007, 11:55
jeg har selv dynabel 0804.
var ikke veldig fornøyd med den, men det var min egen skyld.
etter litt bedre installering er jeg godt fornøyd.
bakgrunnsusing er det ikke noe av på denne, men kan jo komme av andre ting enn forsterkeren.
har ikke prøvd den brokoblet, men den leverer nok kraft(etter min mening, og til mitt bruk) til både front og bak. hos meg driver den Focal 2x 165v2komp.sett
brokoblet tror jeg den bør drive det meste av 6,5" sett, men jeg er ikke noen ekspert.
men etter hva jeg har lest rundt om kring( jeg er forumslave) er de andre forsterkerene også gode valg.
Audison har jo laget kvalitet i alle år.
Helix får mye skryt.
de andre kan jeg ikke no om desverre, men det er det nok andre her som kan.
Mvh
Marius
jeg har selv dynabel 0804.
var ikke veldig fornøyd med den, men det var min egen skyld.
etter litt bedre installering er jeg godt fornøyd.
bakgrunnsusing er det ikke noe av på denne, men kan jo komme av andre ting enn forsterkeren.
har ikke prøvd den brokoblet, men den leverer nok kraft(etter min mening, og til mitt bruk) til både front og bak. hos meg driver den Focal 2x 165v2komp.sett
brokoblet tror jeg den bør drive det meste av 6,5" sett, men jeg er ikke noen ekspert.
men etter hva jeg har lest rundt om kring( jeg er forumslave) er de andre forsterkerene også gode valg.
Audison har jo laget kvalitet i alle år.
Helix får mye skryt.
de andre kan jeg ikke no om desverre, men det er det nok andre her som kan.
Mvh
Marius
Så du mener bakgrunns susingen kan komme av noe annet enn forsterkeren? signalkabler f.eks? tenkte jeg skulle prøve å bytte bare for å ha sjekka det uansett før jeg evt.finner på å kjøpe ny:)
MariusFa
13-05-2007, 12:41
som sagt. jeg er ingen ekspert.
men skikkelige høytalere og forsterkeren, krever jo sitt for å fungere ordentlig.
en god spiller og signalkabler, samt nok strøm og meget god jording.
pass også på jordingen til spilleren og at det orginale ledningsnettet i motorrommet er godt nok.
jepp, tror nok det er forsterkeren egentlig som ikke er helt best.. har en pioneer deh-p77mp spiller, med 4v linjeutganger, stinger signalkabler(riktignok eldre noen, kan prøve å bytte ut med den jeg har på subbene.. beste til stinger) batteriet er på 75ah, kjører 50mm2 kabel og 2 kondiser på 1,2 fahrrad hver. all jording bak går til setebelte festet. jordingen på spilleren eller ellers i motorrommet har jeg ikke rørt. forsterkeren hylte likt på forrige bil det var installert i.
Odd Hauge
13-05-2007, 15:00
Hadde en helix dark blue 4 som jeg drev ett Focal K2P sett aktivt med, funka helt greit det iallefall:) Så liker jeg utseendet på de, eneste minuset var ekstremt små kabelinnganger, tror det er 10mm2 eller noe
Ja, ser de har fått endel skryt:) ihvertfall til den prisklassen de er i!
var litt små kabelinnganger jah....
Bilstereosenteret.no
13-05-2007, 15:18
Hva med Fusion PP-AM8004 (http://installbay.no/product_info.php?cPath=26_44&products_id=790)? Den er det bra klem i
http://installbay.no/images/PP-AM8004%20angle%20web.jpg
Ja, jeg er åpen for innputs jeg!
Blir nok ikke til at jeg handler før uti juni engang, så da er det bare å komme med anbefalinger:)
Hvordan er lydkvaliteten på fusion ampen sammenliknet med tilsvarende priset audison amp?
Bilstereosenteret.no
13-05-2007, 15:32
Det er penere lyd i Audison, men du får mer watt for penga med Fusion. Så det spørs helt hva du er ute etter. Men til HV200 så bør du jo ha litt pulver:)
Det er penere lyd i Audison, men du får mer watt for penga med Fusion. Så det spørs helt hva du er ute etter. Men til HV200 så bør du jo ha litt pulver:)
hehe, pulver er viktig;)
uff.. er ikke lett dette.. først ser man på en amp til underkant av 2000, så må man ha "bittelitt" bedre hele tiden.. så hadde jo vært typisk om jeg handla amp for dobbelte:cc:
så du mener det er litt lite pulver i srx4'n?
Bilstereosenteret.no
13-05-2007, 15:44
Det er nok kanskje litt lite til å drive HV200 fult ut, men det er bare å prøve. Bestiller du en og tester den uten å lage noen merker eller annet, så kan du bytte den i noe annet etterpå
Det hørtes jo fint ut:)
men spørs nok da, om ikke jeg går for en kraftigere med en gang!
Bilstereosenteret.no
13-05-2007, 16:10
Vi har noen SRx3 og SRx5 som skal selges ut billig pga transportskade på eskene. Selve forsterkerne er 100%, ingen riper eller noe, kun eskene som har fått smake pallegaffelen:( de selges ut for kr 3000,- Si ifra om det kunne vært noe.
SRx3 til å drive bass og midbass hadde jo vært knall sammen med en SRx4 eller SRx2 til diskant og mellomtone:)
hmm, det blir vel kanskje i dyreste laget.
pluss at jeg jo bare kjører 2-veis foran:)
også er den for liten til sub'n..
forresten, Lrx1.400 det er en 1-kanaler? er jo 2-kanaler ut fra forsterkeren.. om jeg kobla en sånnen på 1 4ohms dvc sub, da får jeg det ikke nedi 1 ohm? vis det er en 1-kanaler altså.. hehe
Eller er jeg helt på villspor nå?
Bilstereosenteret.no
13-05-2007, 16:41
Det er en monoblokk ja og den har to høyttalerterminaler. Du får ikke en 4ohm DVC ned i 1 ohm, da må du ha to elementer.
jepp, var slik jeg trodde.
forresten, Lrx1.400 det er en 1-kanaler? er jo 2-kanaler ut fra forsterkeren.. om jeg kobla en sånnen på 1 4ohms dvc sub, da får jeg det ikke nedi 1 ohm? vis det er en 1-kanaler altså.. hehe
Eller er jeg helt på villspor nå?
Hvorfor skal du absolutt koble i 1 ohm? LRx'en leverer nok til det meste i 2 ohm den, den har ihvertfall imponert meg i 4, 2 og 1 ohm.
vel, har fått anbefaling om å ha en amp på minst 700 watt på subben for å få kontroll på den, og om jeg hadde fått lrx'n i 1ohm, så hadde jeg fått 900 watt på den. I 2ohm blir d 650.
vel, har fått anbefaling om å ha en amp på minst 700 watt på subben for å få kontroll på den, og om jeg hadde fått lrx'n i 1ohm, så hadde jeg fått 900 watt på den. I 2ohm blir d 650. 700W sier meg ingenting. Jeg er 100% sikker på at 500w fra Genesis (Dual Mono), hadde fått den subben din til å rive godt fra seg..Når 140 Genesis Watt skuver 2 stk HX300D på 600w pr stk, så godt som den gjør i bilen min! Effekt er ikke allting..
ja, en dual mono er jo ikke akkurat etter budsjettet mitt da;)
så du mener kanskje at en lrx1.400 er mer enn nok da? vet om en brukt en for rett over 2 lapper:bu:
Bilstereosenteret.no
13-05-2007, 20:50
Hva subbass har du da??
har en pioneer tsw-3004spl.. eller egentlig 2, men har tenkt som så at det holder med en, så kommer til å kvitte meg med den ene:)
Bilstereosenteret.no
13-05-2007, 20:55
3-400 skikkelige watt er mer enn nok for å spille musikk, men skal du ha den råeste rånebassen i gata bør du nok ha mer. Det er ikke antall, men kvaliteten på watt som teller:)
riktig.. samme gjelder i en lukket kasse? ettersom jeg har forstått må man ha litt mer da, enn bådpass/portet for å få den til å spille skikkelig:)
Bilstereosenteret.no
13-05-2007, 21:00
portet, lukket, BP eller IB, 3-400 skikkelige watt er mer enn nok, til å spille pent som sagt:) Er jo bare å spørre Tommen om hvordan hans 140 watt driver 2stk (!!!) Hertz HX300 :D
Så hvorfor ikke prøve en SRx3 på midbass og subbass, så bruker du en SRx2 på mellomtone og diskant, delt passivt.
jepp, han nevnte det;)
har for såvidt forsterker som gir nok watt i dag også, men det er ikke akkurat kvalitetswatt for å si det sånn! hehe
så i kassa mi nå, mister den fullstendig kontroll over elementene når jeg gnur på litt..
Bilstereosenteret.no
13-05-2007, 21:18
Du får sikkert solgt den gamle forsterkeren, så legger du til litt penger å kjøper noe av kvalitet:D
Tankeleser?...:D
Blir nok endel ombygging+utbytting av komponenter når eksamenene er over:ar:
Men fortsatt folkens, kom gjerne med anbefalinger angående forsterker til frontsett:)
vBulletin® v3.8.3, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.