Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hjelpt til valg av diskanter.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Hjelpt til valg av diskanter.

    Utstyret jeg har i bilen nå er:
    Cda-9853R
    Alpine mrv-f545 på diskanter og mellomtonene
    Alpine mrv-t420 på midbassene
    Seas Performance diskanter
    Focal 3w2 mellomtoner
    Peerless Exclusive 8" midbasser
    Det er full aktiv deling.

    Jeg må la bassene og mellomtonene spille inn først, men jeg er fortsatt ikke helt forelsket i diskantene, som har stått en god stund. Har spilt litt i bilen nå og jeg syntes de roter til littegrann og kan være litt skarpe(noe jeg mistenker seas diskanter for å være). Jeg vil gjerne ha dem litt klarere og luftigere.

    Jeg ser at fr.kurven daler litt allerede ved 15khz on axis så det kan ha noe med at det er litt lite "gnist" i toppen. De er heller ikke montert helt on axis så må prøve dette først, men vurderer fortsatt andre elemeneter til jobben. På CSD målingene er det også mye grums opp til 4-5khz, men det blir litt bedre etter dette. Focal mellomtonen spiller linjeært opp til 5khz så skal prøve ut om jeg kan dele mellomtonen høyere, men da vil jeg også prøve å dele mellomtonen/midbass høyere også og se hvordan det blir da.

    Prisen må være lavest mulig da jeg har alt for lite penger, og de må være små.
    Noen elementer jeg har i tankene er:
    Vifa xt25neo (345DKK pr stk hvis jeg får kjøpt dem fra Danmark)
    Vifa xt19 (fra alpine spx komponentsettet)
    Vifa d26nc-55 (325,- men tror denne er uaktuell etter anmeldelser jeg har lest om den, da den skal være litt for soft og udetaljert)
    Seas har også noen billige små diskanter, men vil prøve nytt merke..

    Hvis du har erfaring med disse elementene eller andre elementer til omtrent samme pris er jeg veldig interisert i å høre det!
    Prosjekt SQ Audi A3

  • #2
    Peerless XT19 eller XT25 er gode kandidater til veldig lite penger. Problemet med disse er stor frontplate.

    Skal du ha noe litt rundere i lyden, kan Scan-Speak D2904/600000 eller 600001 være aktuelle. 600001 er noe mer lineær på aksen, mens 600000 har litt mer utstrakt respons bort fra aksen. Ut i fra målinger ser 600001 mer tiltalende ut, men 600000 kan være rette valget om diskantene er vinklet bort fra aksen. På aksen vil disse kunne låte litt lyst.

    Hertz Space1, er en nydelig diskant, samme med Mille diskanten ML 280, men den koster litt.

    Avhengig av hva du vil bruke av penger er Rainbow Cal 25 Silk, Cal 26 Silk og Cal 26 Titan meget habile kandidater som vil matche mellomtonen bra. Et meget rimelig alternativ, som er meget god til prisen er Cal 2045 Silk.

    mvh

    Glenn
    Glenn Solie

    Frittstående konsulent

    Comment


    • #3
      Originally posted by MT LydCenter View Post
      Peerless XT19 eller XT25 er gode kandidater til veldig lite penger. Problemet med disse er stor frontplate.

      Skal du ha noe litt rundere i lyden, kan Scan-Speak D2904/600000 eller 600001 være aktuelle. 600001 er noe mer lineær på aksen, mens 600000 har litt mer utstrakt respons bort fra aksen. Ut i fra målinger ser 600001 mer tiltalende ut, men 600000 kan være rette valget om diskantene er vinklet bort fra aksen. På aksen vil disse kunne låte litt lyst.

      Hertz Space1, er en nydelig diskant, samme med Mille diskanten ML 280, men den koster litt.

      Avhengig av hva du vil bruke av penger er Rainbow Cal 25 Silk, Cal 26 Silk og Cal 26 Titan meget habile kandidater som vil matche mellomtonen bra. Et meget rimelig alternativ, som er meget god til prisen er Cal 2045 Silk.

      mvh

      Glenn
      Tenkte på xt-neo utgavene, de som er mindre.

      For øyeblikket er både scan speak og hertz uaktuelt da disse koster en god del mer enn de aktuelle diskantene. Men jeg får se det ann. så lenge jeg ikke finner noen som er veldig bra til en billig penge, får jeg vel bite tenna sammen og kjøre med performance diskantene en stund til.
      Prosjekt SQ Audi A3

      Comment


      • #4
        Er vel kanskje noen som har XT neo igjen, men tror den er gått ut av produksjon. Ellers tror jeg nok du vil komme et stykke nærmere målet med denne diskanten enn med Seas'n.

        Rainbow Cal 2045 silk, ligger forresten under 400 pr stk.

        mvh

        Glenn
        Glenn Solie

        Frittstående konsulent

        Comment


        • #5
          Jeg ble ikke umidelbart fristet til å kjøpe de Rainbow diskantene. Ikke et vondt ord om dem, men de så litt billige ut. Da stiller XT25-neo sterkere..
          Prosjekt SQ Audi A3

          Comment


          • #6
            kjøp reference diskantene isteden. de e gull...

            Comment


            • #7
              Originally posted by mx_power View Post
              kjøp reference diskantene isteden. de e gull...
              Har kun hørt positivt om de og de ser rå ut, men har ikke penger til dem nå.. så da må jeg vente..
              Prosjekt SQ Audi A3

              Comment


              • #8
                Originally posted by hc_tk View Post
                Jeg ble ikke umidelbart fristet til å kjøpe de Rainbow diskantene. Ikke et vondt ord om dem, men de så litt billige ut. Da stiller XT25-neo sterkere..
                Jeg kan love deg, når det gjelder Rainbow Cal 2045, er det ingenting ved lyden som avslører prisen. Jeg har aldri hørt XT25 neo, kun vanlig versjon, og aldri sammelingnet med Cal2045. XT 25 er meget god, dem som har testet begge opp mot hverandre, og som jeg har pratet med, sier at neo ikke er fullt så bra. Ikke dårlig, bare ikke like god som vanlig versjon.

                Er ganske standard utseende på Cal 2045. Fokuset ligger på lyden som skal frembriges, ikke utseendet.

                mvh

                Glenn
                Glenn Solie

                Frittstående konsulent

                Comment


                • #9
                  Originally posted by hc_tk View Post
                  Har kun hørt positivt om de og de ser rå ut, men har ikke penger til dem nå.. så da må jeg vente..
                  Reference diskantene kan i utgangspunktet ikke kjøpes løst. Er sikkert mulig å få til, om man snakker pent med dem, men prisen tør jeg ikke tenke på. Til sammenlikning så koster mellomtonene over 17000,- pr par, så diskantene ligger nok ikke så langt unna i pris. Bare å spare.............

                  mvh

                  Glenn
                  Glenn Solie

                  Frittstående konsulent

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by MT LydCenter View Post
                    Reference diskantene kan i utgangspunktet ikke kjøpes løst. Er sikkert mulig å få til, om man snakker pent med dem, men prisen tør jeg ikke tenke på. Til sammenlikning så koster mellomtonene over 17000,- pr par, så diskantene ligger nok ikke så langt unna i pris. Bare å spare.............

                    mvh

                    Glenn
                    Jeg tror mx_power tenkte på seas reference diskantene. Rainbow reference diskantene -vet- jeg at aldri aktuelt... litt av en pris på de der
                    Prosjekt SQ Audi A3

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by mx_power View Post
                      kjøp reference diskantene isteden. de e gull...
                      bra du er fornøyd med dem,men att de er gull er meget overdrevet.....etter min mening,så er de totalt tom for detaljer
                      "Tuning an audio system is like bringing together the members of an orchestra, getting the sound balance right, and making sure they work together."

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by Jonny.B View Post
                        bra du er fornøyd med dem,men att de er gull er meget overdrevet.....etter min mening,så er de totalt tom for detaljer
                        Nå er det jo ikke Reference diskantene som skal diskureres her, men kan ikke la være å kommentere uansett...........he he

                        Jeg har nå trålet gjennom det meste av Rainbow sine diskanter (og svært mange høyttalere), utenom Reference, Platinum Cal 28 og Power Cal 27 Silk. Mangel på detaljer er langt fra tilfellet med disse, og jeg tviler meget sterkt på at et prestisje produkt som Reference har disse mangler du sier. Etter å ha lyttet til flere diskanter (og andre høyttalerelementer) enn de fleste, har jeg enda til gode å høre produkter fra en produsent med større sammenheng i sine produkter enn Rainbow. Av bilhøyttalere er det kun et svært lite antall som kan vise til samme detaljrikdom kombinert med kropp, ekstrem dynamikk og ro i lydbildet, og diskantene er langt fra noe unntak. Faktisk er disse punktene kombinert med evnen til å spille svært naturlig, noe som gjør Rainbow sine diskanter til noe av det bedre jeg har vært borte i. Noe som var grunnen til at jeg falt fullstendig for Rainbow, og valgte å ta inn produktene. Produktene er rett og slett for gode til at dem ikke skulle være tilgjengelige i Norge, følte jeg.

                        Det at du har opplevet at dem har manglet detaljer, tror jeg må komme av helt andre ting enn elementes særskildte evner.

                        Det er jo også godt mulig at vi har ulik oppfattning av klang og hvordan en god diskant skal være Jonny, eller kanskje du har helt rett og topmodellen er vesentlig dårligere enn de rimeligere modellene. Jeg har desverre ikke fått sjansen til å høre Reference enda, da jeg har konsentrert meg om det mer salgbare i første omgang.

                        Nå skal jeg prøve å la være å ødelegge tråden mer.........he he, men litt vennskapelig diskusjon er moro.

                        mvh

                        Glenn
                        Glenn Solie

                        Frittstående konsulent

                        Comment


                        • #13
                          Nå snakker vel noen om Seas Reference og noen om Rainbow her
                          Alpine
                          Audison
                          Hertz
                          Soundstream

                          Comment


                          • #14
                            Originally posted by spade View Post
                            Nå snakker vel noen om Seas Reference og noen om Rainbow her
                            jepp,det har du helt rett i,og du kom meg i forkjøpet med å skrive det....

                            tråd starter sa han hadde performance diskanter,som han ikke var helt fornøyd med,så skrev en annen at han måtte prøve seas sine reference diskanter,da han mente de var "gull"....det var seas sine reference diskanter jeg komenterte.
                            Last edited by Jonny.B; 20-02-2007, 19:12.
                            "Tuning an audio system is like bringing together the members of an orchestra, getting the sound balance right, and making sure they work together."

                            Comment


                            • #15
                              Svarte.................jeg som driver å missforstår helt her, pokker'n............he he. Trodde det var snakk om Rainbow Reference jeg.............he he

                              Litt vel ivrig jeg noen ganger.

                              mvh

                              Glenn
                              Glenn Solie

                              Frittstående konsulent

                              Comment

                              Working...
                              X