Vis full versjon : FatMat
PikoFlex
18-08-2008, 09:15
Veldig god og enkel matte.
Brukervennlig og ikke spesiellt tung heller men funker meget bra! Er ikke helt ferdig med å dempe i døra mi. men hvor det hjalp! Har prøvd M1 matte, og synes den var hakket værre å bruke egentlig.
Dørpanelene ble kompakte og minsket vibrasjon noe VELDIG.
Så stort pluss til denne matta, er å få skaffa hos PlanetHiFi i Trondheim!
Noen videre spørsmål er det bare å ta kontakt :D
dBcompaniet
18-08-2008, 09:29
Har du noe mer specs på denne?
som i størrelser, tykkelser og pris?
mye spennende på dempefronten nå om dagen :)
PikoFlex
18-08-2008, 09:35
Tykkelse: 2mm eller 4mm. Kan stikke å måle hehe! (så vidt jeg husker)
Størrelse: Du får den på rull, bulk er på 7m, er vel like bred som M1 (dvs nesten 40 cm)
Pris: Den er ganske billig. Jeg kjøpte omlag 2 meter med matta og betalte 250,- Så får 8m ligger du på en 1000,- tenker jeg! Men fikk det litt billigere jeg da (hihi)!
Den er meget brukervennlig som jeg sa, den er lett å legge. Sitter like støpt på metall som på tre/plastikk.
Så etter jeg har testa denne ut så synes jeg den er meget bra å legge. Kan forme den ganske greit over kurver!
Jeg brukte den også til å forsterke bafflene mine på midbassen og det funka som smurt. Da det rundt baffeln (MDF) og det satt meget godt og tetta meget bra!
Absolutt en bra matte!
PikoFlex
18-08-2008, 09:40
Editering:
Er forferdelig usikker på hva en Bulk pakke vil ligge på, så ta forbehold på endringer!
Men prisen skal ikke være noe å klage på i det hele tatt!
mvh.
Aleksander
Spørsmål..:D
Hvor ligger planethifi? har du noe nummer til dem?
Er det enkelt å legge slike matter?
Trenger man noe spesielt verktøy for å gjøre det?
Må flaten være rengjort før du legger på matten?
Tror det var alt for denne gang. :D
1: Trondheim / http://www.planethifi.no/catalog/index.php (bruk google i to sek.)
2: "Den er meget brukervennlig som jeg sa, den er lett å legge. Sitter like støpt på metall som på tre/plastikk.(quote Picoflex, her vil det å lese igjennom hva som hva er skrevet være ett greit råd.)
3: Ei rulle er greit å bruke, installbay selger slike
4: Reinest mulig for at det skal heftes best mulig, gjerne bruk rødsprit/isopropanol/noe som renser og ikke legger rester igjen (rødsprit kan legge litt, men ikke nok til at det har innvirkning på klebevenen)
Araite, takker for svar. :) Har sendt de forespørsel nå på pris og lignende.
Din Bilstereo
20-08-2008, 11:50
Jeg og en kammerat skulle dempe bilene våre for en stund siden, vi tok oss turen innom ebay og en uke etterpå kom det 5 bulkpakker med dynamat og 5 med Fatmat.
først prisene vi betalte:
Fatmat ca 110 dollar 10m2
Dynamat ca 120 dollar 3,6 m2
Så prisen var det ingen ting å si på
Den var lett å legge i bilen og dempet nokså greit
Eneste jeg ikke likte var at når du river av pappirlaget på baksiden luktet fatmat litt vondt i en liten stund
Så er ikke så mye forskjeld på min Dynamat og hans fatmat bil
Priser hos PlanetHIFI i trondheim for FatMat som jeg har fått tilsendt pr mail er følgende:
1.3mm FatMat matte kr 350,- pr kvm
2.1mm FatMat matte kr 450,- pr kvm
Synes dette var nogenlunde stive priser, spør dere meg? Eller er det bare jeg som synes det?
Særlig hvis man får tak i dette i bulk pakker på Ebay, til omtrent samme prisen? Greit nok at det er norsk forhandler etc, men det er jo opp til hver enkelt hvor man velger å handle. :)
PikoFlex
21-08-2008, 08:45
Det er ikke forskrekkelig dyrt det, med tanke på at SPT (Vibroplast M1) koster 330,- ca for 0.8 m2.
Men er ikke store prisforskjellen! Bestiller man fra usa er det nog billigere! Men spørs litt på frakt og da!
Din Bilstereo
21-08-2008, 22:10
Det er ikke forskrekkelig dyrt det, med tanke på at SPT (Vibroplast M1) koster 330,- ca for 0.8 m2.
Men er ikke store prisforskjellen! Bestiller man fra usa er det nog billigere! Men spørs litt på frakt og da!
Min erfaring er at det er mye for pengene.
PikoFlex
26-08-2008, 13:17
Min erfaring er at det er mye for pengene.
Joda sant det!
Skal vel handle meg litt mere fatmat etter vert tenker jeg om jeg føler at jeg trenger det! Vi får se!
Men slik jeg har opplevd det så synes jeg det er et meget godt produkt og annbefaler det gjerne videre til andre!
Mvh.
Aleksander
Lukter den Fatmat saken lenge etter at man har det i bilen eller? fått en pakke av den nå og det lukter ikke pent på det rommet den har stått på:P
PikoFlex
23-09-2008, 07:52
Nei begge dørene mine er stappa med fatmat og har hatt 1 flak liggendes i bilen for en eller annen grunn og det har ikke lukta til meg.
Hmm, ser på sounddeadenershowdown.com at også fatmat er betraktelig mye lettere pr m2 enn StP (Som forøvrig IKKE betyr STPlus som installbay påstår) sin M1. Jeg bestilte ei pakke Damplifier og ble skikkelig skuffa over hvor lette mattene er i forhold til M1. Fant ut at forskjellen var borti 0,6kg pr m2, og det er en del!
Men selvsagt, får man en knalldeal på fatmat eller lignende er det jo bare å knuse på med ennå flere lag matter ;)
PikoFlex
26-09-2008, 11:21
Slik som jeg merka det, har hatt begge deler. Var at jeg ikke merka noe spesiell forskjell! Det er ei lett matte som er god å legge! Og demper masse! Lurer på å bestille meg mere snart!
Men du er enig i at de er MYE lettere enn M1?
PikoFlex
26-09-2008, 12:12
Jeg er enig med at de er lettere ja! Så klart! Legg de på vekta så ser man forskjell!
Ekke noe å diskutere en gang! :ds:
Bilstereosenteret.no
02-10-2008, 12:42
Som forøvrig IKKE betyr STPlus som installbay påstår
Fabrikken i Russland bruker navnet STPlus. I markedsføringssammenheng brukes kun STP, så hvor du har din info fra vet ikke jeg, men den er delvis feil:)
Litt merkelig at det står STANDARTPLAST på pakkene da....
Bilstereosenteret.no
05-10-2008, 23:59
Litt merkelig at det står STANDARTPLAST på pakkene da....
StPluss er et "merkenavn" som ble brukt av fabrikken på tidligere produkter. I dag er kommersialiseringen av disse produktene satt bort til et annet firma og de bruker navnet Standardplast og StP
Vi kunne sikkert ha endret det, men har vel igrunn aldri tenk over forandringen
Tok et raskt søk på Standardplast nå og da kom jeg til den Italienske importøren av merket. Ser tydelig her at Norge er billig i forhold til mange andre land. 70 euro er ganske stiv pris!
http://www.standartplast.net/Materiali_VibroplastM1.html
Samme gjelser Sverige, der pakkene som vi selger for 329,-, koster hele 498 :dg:
Svenskene kaller matta for GAS M1 :D
Jan Arild
06-10-2008, 10:41
Har prøvd STP og Fatmat, STP er tykkere og lettere å forme rundt konturer(var ca 15 + når jeg prøvde begge, så kan hende at Fatmat er bedre å jobbe med når det er litt varmere i luften)
STP er bedre, men hvis man ikke har alt for mye penger å bruke på støydemping så er Fatmat et bra alternativ. Og siden ca 10KVM koster 1700kr så er det jo bare å legge to lag, og så demper det nok bedre enn et lag STP.
er disse fatmat'ene i samme dempeklasse som vibroplast eller bimast?
Bilstereosenteret.no
08-10-2008, 22:00
Ingen av de. skal du dempe like bra pr. kvm med fatmat så må du bruke to lag for å oppnå samme effekt som ett lag Vibroplast. Bimast er sansynligvis 3-4 lag fatmat
Jeg har pr dags dato ikke funnet et eneste produkt med like høy massetetthet som Vibroplast. De fleste andre er minst 50% lettere. I allefall om man kun skal sammenligne butylprodukter..
PikoFlex
09-10-2008, 11:42
Men som sagt så er dette egentlig det man kan kalle et el-cheapo produkt som funker meget bra!
Kan ikke se noe negativt med det, det er lettere enn andre merker ja, mulig det. Men det er et bra produkt som dasser andre merker med tanke på pris rett ned i støvlene. Skulle likt å sett den plassen der man får 10 kvm STP for 1700,-
Bilstereosenteret.no
09-10-2008, 12:26
Hele poenget er jo at du trenger dobelt så mye fatmat for å dempe like godt som Vibroplast og da er det plutselig ikke så billig. Men veldig fint at det finnes alternativer og all demping er bedre enn ingen demping :)
PikoFlex
09-10-2008, 13:12
Da må jeg spørre, har du prøvd begge deler og teset de opp imot hverandre?
La oss se på det slik, 1 bulk pakke med Vibroplast koster: 2890,- for 7kvm.
Det koster 1700,- for 10kvm med Fatmat. For 20 kvm koster det 3400,- det er 500,- dyrere men nesten 3 ganger mere matte enn du får i en bulkpakke med STP så skal vi se på hvor mye du får for pengene så sier jo det seg selv, fatmat er tingen da. Du får jo dempa bilen din med omtrent 3 lag med fatmat om man ønsker. Og det vil jeg tro demper mere enn med et lag med Vibroplast.
My 2 cents!
Litt betenkelig at omtrent ALLE de andre produktene er såpass mye lettere. Jeg begynner å lure på om det er verdt det kontra all ekstra vekta, at mange av oss overdriver dempinga til gangs (ikkeno galt i det, jeg liker at det gjøres litt overkill ;)).
Totalprisen på 100 sq.ft. FatMat fra USA er 235USD
Det er 1 651NOK, eks. moms. Men den greier man muligens å lure seg unna.. "Floor mats, 40$" høres vel greit ut.
Jeg har sendt en mail til leverandøren, og spurt hvor mye de vil ha for 50m2 + frakt til Norge..
Kanskje noen andre er interresert i å gå sammen om en forsendelse?
Bilstereosenteret.no
01-12-2008, 23:37
Jeg tviler på at produsenten av fatmat syns 50n2 er verdt å dra frem kalkulatoren for. Men det er verdt et forsøk.
Og hvis dere planlegger slike volum så er det sikkert noen merker her i Norge også som kan komme med en hyggelig pris ;)
Drar denne fram igjen, siden meg og en kompis skal bestille fra dem i slutten av neste uke.. Så da er vi oppe i 20m2 alt.
Om det er flere som vil slenge seg på, er det bare å gi en lyd. I utgangspunktet koster det ca 1500kr + 170kr i moms per pakke inkl frakt, skal se om vi får rabatt på shipping, og kanskje litt kvantumsrabatt om vi er flere.. Sei ifrå!
Tobbelobb
08-03-2009, 22:27
Hvor mye er det i en pakke?
100sqft i hver pakke, dvs ca 9,5m2.
http://global.ebay.com/100_FatMat_Xtreme_Car_Sound_Deadener_Dynamat_Rolle r/120385985899/item
622kr + 882kr i frakt.
Frakten er helt sinnsykt dyrt, men mattene er svinebillige. Har lest mange reviews som sier at det er bra saker. Og man får jo såpass mye at det er lov å ta flere lag også! :D
Jeg er interessert i FatMat, men hvordan blir det med frakt når det er flere som er inkludert i ordren? Deles fraktsummen du nevner her på antall kjøpere, eller blir det samme beløp ganget med antall pakker som blir kjøpt? :P
Det er sikkert ikke sistnevnte, men frakten må jo bli betraktelig mindre når det er flere kjøpere på samme kolli? :ab:
Tobbelobb
10-03-2009, 12:22
Veeggard; Jeg er med!
Medisinmannen
10-03-2009, 13:54
Jeg blir kansje med. Må vite prisen først.
De holder på å sjekke opp for meg hva et kvanta på fem koster ferdig levert til min hjemmeadresse nå. Får sikkert svar i dag eller i morgen, de var litt slow å svare.
Gjør det billig, og bruk Jetcarrier.com.
70-150kg koster 495,- fra usa(New Jersey) til Tister'n i Halden.
Kjøp 10 bulk pakker for $890, få en fin pris på frakt til NJ(de tar $40 for et enkelt kolli, du slipper unna med rundt $200 for 10 kolli ved avtale regner jeg med).
Totalkostnad per bulk pakke inkl frakt, fortollingsgebyr og mva; 1011,-
Ulempen er ca 6 ukers leveringstid, og at varene da ligger i Tister'n.
Selg videre til sluttkunder for 1499,-, og gjør om 10.000,- til 15.000,- på 6 uker.
nanomidaz
12-03-2009, 10:11
Bruk jetcarrier (www.jetcarrier.com) ja!
Har brukt de i ca 1 år nå, aldri hatt noen problemer.
Husk at innenlandsfrakten er inkludert i frakt prisen også!
Dette skal sjekkes og regnes ut. Innenlandsfrakten i USA som er inkl i den prisen eller?
Innenlandsfrakt i USA må beregnes i tillegg.
Ja, men prøvde å forstå hva nanomidaz sa, der. Mente du det som svar til Jonka, at han hadde glemt å medregne innenlandsfrakt i prisoverslaget der?
Men 6 uker minimum er jo en veldig lang transporttid da.. såklart greit for leverandører og importører, men jeg har jo et prosjekt som venter selv! :)
Vet ikke helt hvor mye det koster å sende ca 100kg gods fra øst- til vestlandet her i Norge jeg, men det er sikkert ikke gratis! :D
Alle som er interresert i å være med i et spleiselag for fatmat-bulkpakker, PM meg for å vise interresse!
Pris pr pk er 692kr, 830kr inkl mva.
I aller verste fall blir dette 1720kr per pakke.. Noe jeg er villig til å betale. Men forhåpentligvis greier vi å få til noe med frakten, her. :)
Jetcarrier regna med ca 450kr for å sende en palle fra fittedal til Krsund i allefall. Sjøfrakta til JC er mest for større partier ja, må nesten kjøpe så mye som prisklassen tillater for at det skal være mye å spare på det.
Jeg kjøpte ei 3,7kvadrats pakke via flyfrakt med damplifier i fjor, men da var dollaren nedi 5,5... Spara litt på det, men man blir skuffet over hvor lett alt annet enn M1 er dessverre...
nanomidaz
13-03-2009, 10:24
Mente innenlandsfrakten i Norge er inkludert i prisen:)
Innenlandsfrakten i USA må du nok betale ved siden av ja..
Jan Arild
13-03-2009, 10:26
IKKE kjøp fatmat, Kjøp STP eller Dynamat, må legge MINST 3 lag med fatmat'en jeg har for å oppnå samme effekt som STP/Dynamat.
Det funker så dårlig at jeg har vurdert å rive opp det jeg har i gulvet og legge Stp eller Dynamat istedet.
Humm, det er en god deal om innenlandsfraken i Norge er inkludert ja, men det leste jeg ikke noe om.
Jan Arild, du er sikker på at resultatet kun var som følge av mattene? Jeg vet ikke, det er veldig mange som sier at de ikke har merket noe særlig forskjell mellom disse mattene og Dynamat..
Fant en test på diverse dempematter, leter og leter, men finner den ikke igjen. Og der kom FatMat ut best, samme resultater som Dynamat, men billigere. STP var ikke med i testen..
www.sounddeadenershowdown.com (http://www.sounddeadenershowdown.com)
Men her er det i grunn Damplifier og RAAMmat som tas fram som seirende parter...
Jeg har lest mye opp og ned nå gitt. Kommet fram til at:
Fatmat gir greie resultater
Fatmat har INGENTING med butyl å gjøre, selv om det står skrevet på flere forskjellige steder.
Fatmat er asfalt-basert, og er ikke viskoelastisk. Jeg har aldri hørt noen si at asfalt er å foretrekke av de to.
Fatmat er drevet av en takleggingsfyr fra Ohio, og er etter min info et enkeltmannsforetak.
Jeg har også erfart, at foretaket er latterlig treige på å svare på mail. Tidligere var fatmat bare RAAMmat med stempel på.. :p
SÅ
Jeg heller mer mot tilbudet jeg har fått fra installbay, hvor de gir meg en veldig fordelaktig pris på Vibroplast M1 om jeg kjøper over 10 pakker. Dette målet er veldig oppnåelig, og om et par til er interresert i dette så er dealen egentlig i boks. Send meg PM for info og pris.
Jan Arild
17-03-2009, 07:44
Humm, det er en god deal om innenlandsfraken i Norge er inkludert ja, men det leste jeg ikke noe om.
Jan Arild, du er sikker på at resultatet kun var som følge av mattene? Jeg vet ikke, det er veldig mange som sier at de ikke har merket noe særlig forskjell mellom disse mattene og Dynamat..
Hvis du finner en mye tykkere fatmat enn den jeg kjøpte kan det godt hende at det ikke er så stor forskjell, men jeg kjøpte fra Ebay der det stod at matten var tykkere enn de fleste, men Stp/dynamate xtreme er dobbelt så tykk, så det er ikke tvil. Jeg testet det ut med å legge dynamat og fatmat på to identiske stålbiter og den med dynamat var MYE med "død" enn den med Fatmat. + at Dyamat xtreme/STP er lettere å forme rundt kanter o'l enn Fatmat til tross for at de er dobbelt så tykke.
Vel.. buytl vs asfalt! :)
Medisinmannen
31-03-2009, 13:57
Om en skal dempe en billig så billig som mulig, hva og hvordan? Skal ikke kjøre bilen lenge.
Biltema har noe møkk. Annet enn det ville jeg sikkert bestilt en pakke med fatmat?
vBulletin® v3.8.3, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.