Announcement

Collapse
No announcement yet.

anbefalinger på kabler i hjemme stereo annlegg.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • anbefalinger på kabler i hjemme stereo annlegg.

    hei
    noen som kan anbefale noen GODE høytaler kabler til hjemme stereo.
    er en Nad c372 som skal drive to dali suite 2,8 høytalere. forsterkeren klarer 2x150w i 8ohm. trenger også noe scart kabler på 0,5m og 2stk på 3m
    høytaler kablene må være 4m og så trenger eg en Rca kabel på 0,5m

    bør helst ikke koste sånn kjempe masse. toppen et par tusen. noen tips.

  • #2
    www.hifiklubben.no
    Tor Even -
    Audi A4 Turbo Quattro 2003 40mm senk 18" alu.
    Orginalt anlegg, men vil i framtiden sette inn Digital Design.
    The greatest lesson in life is to know that even fools are right sometimes.

    Comment


    • #3
      Helt til jeg ser en blindtest der dyre høyttalerkabler vinner klart over billige så anbefaler jeg vanlig høyttalerkabel. Eller noe dyrere om det er for utseende. Scart og RCA kjøpes med god skjerming. Bør ikke være noe problem å få dette for under tusenlappen. Kobber er kobber sier jeg, skjerming er viktigere å se på, ihvertfall når det kommer til lave signaler og bilde.

      De kjente kjedene tar gjerne mangedobbel pris av biltema når det kommer til vanlig OEM 2x2,5mm2 høyttalerkabel.
      Alpine
      Audison
      Hertz
      Soundstream

      Comment


      • #4
        Jeg fant en voldsomt kjekk ting med en dyr høytalerkabel, var en 2,5mm2... Fikk den av en bekjent som jobber på Bang Olufson. de 2 ledningene, altså pluss og minus hadde forskjellig form. En rund, og en trekanta. Da slipper man problemet med å måtte bølge ledningen hele veien om man skal ha lang kabel for å slippe å høre seg fram til om det spiller riktig Hører forsåvidt ikke forskjell på de i forhold til biltemakabler, men det kan ha noe med prisen på hjemmestereoen min å gjøre:P

        Comment


        • #5
          Jeg har testet biltemas høyttalerkabler mot noen dyrere store klumper av noen kabler.
          Hørte klar forskjell på dem ja, biltema lå etter i kvalitet
          usikker på hva slags kabel dette var, var fattern som handla noe på nett en vei
          Som kineserne sier: [I]"Without music, life is a journey through a desert"[/I]

          Comment


          • #6
            Tara labs! Koster FLESK men duger
            Pioneer - Hertz - Zealum
            Prosjekt Volkswagen Passat 3B
            Takk til PlanetHiFi for god service og leveranse på utstyr

            Comment


            • #7
              Kobber er IKKE kobber. Testet litt i helgen...

              Et billigmerke: etter å ha avmantlet 2 cm så finner vi ut at de fleste av kordellene har blitt sorte. kapper oss lenger og lenger inn, uten tegn til forbedring. Prøver å tinne denne kabelen, uten å lykkes. Nå er jeg ingen verdensmester i lodding, men vet hvordan dette gjøres.

              En noe dyrere kabel: Ingen tegn til sort belegg på disse kablene. Veldig bra. Noe Vanskelig å lodde, men det gikk med litt velvilje.

              Dyreste merket i "testen": Her er det heller ikke spor til belegg. Går mye lettere å lodde, samt merker at den er mykere å drive med.


              Gidder ikke trekke noen konklusjon ut av dette her, annet en at teksten sier vel det meste. Merk også at dette er min erfaring og en tilfeldig test vi gjorde i verkstedet i helga.
              Mvh Tony
              - The only road to take is perfection itself

              Comment


              • #8
                Typhon: Hvor lenge har den billigkabelen ligget ubrukt og hvor? For jeg har aldri sett tegn til dette, ikke engang på billigkabler som har ligget i en fuktig bil i flere år.

                Og uansett er det et helt annet klima i et hus. Bare tenk på alle PR'ene i hus som fører 10A gjennom et koblingspunkt og har gjort det i 20 år. Som sagt så har blindtester gang på gang bevist at folk ikke klarer å skille en dyr og en billig kabel fra hverandre.
                Alpine
                Audison
                Hertz
                Soundstream

                Comment


                • #9
                  Originally posted by spade View Post
                  Som sagt så har blindtester gang på gang bevist at folk ikke klarer å skille en dyr og en billig kabel fra hverandre.
                  Det viser seg at man ikke engang greier å skille forsterkere fra hverandre i en blindtest.
                  Har til og med hørt at de aller fleste vil slite med å skille mellom rød og hvit vin med bind for øynene.
                  Og spør du meg så viser det at blindtester ikke er verdt en dritt.
                  Evolusjonen har skapt oss mennesker slik at opplevelser er sammensatt fra mange sanser samtidig.
                  Jeg har sagt det før og sier det igjen; man skal aldri undervurdere "vil-ha" faktoren når man skal kjøpe forsterker eller lignende som har svært liten egenlyd.
                  Jeg VET at jeg antageligvis hadde bommet i en blindtest av kabler, men biltema-kabler vil garantert ødelegge nattesøvnen min, så derfor styrer jeg unna.

                  Mvh
                  Dag Johansen
                  "Gimme the hammer... Naaaw not that one, the freakin' big one- I'll MAKE it fit!"

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by Dag Johansen View Post
                    Det viser seg at man ikke engang greier å skille forsterkere fra hverandre i en blindtest.
                    Har til og med hørt at de aller fleste vil slite med å skille mellom rød og hvit vin med bind for øynene.
                    Og spør du meg så viser det at blindtester ikke er verdt en dritt.
                    Evolusjonen har skapt oss mennesker slik at opplevelser er sammensatt fra mange sanser samtidig.
                    Jeg har sagt det før og sier det igjen; man skal aldri undervurdere "vil-ha" faktoren når man skal kjøpe forsterker eller lignende som har svært liten egenlyd.
                    Jeg VET at jeg antageligvis hadde bommet i en blindtest av kabler, men biltema-kabler vil garantert ødelegge nattesøvnen min, så derfor styrer jeg unna.

                    Mvh
                    Dag Johansen
                    Er noe med det ja.
                    Jeg måtte ha litt kabler når jeg skulle koble opp et treveis sett til 9 lapper, og skulle bare ha litt kabel.
                    Følte meg direkte slem ved å spinke og spare på kablene når jeg hadde gitt så mye for høyttalersettet

                    Spade: Den dyreste har jeg hatt "overalt" (ikke missforstå nå ) i et par år. Den billige er det ikke lenge siden ble kjøpt inn.
                    Mvh Tony
                    - The only road to take is perfection itself

                    Comment


                    • #11
                      Vi er forskjellige da iallefall, jeg sitter med en dårlig følelse når jeg har betalt mye mer enn nødvendig og ikke synes jeg får igjen noe for det.

                      Siste jeg prøvde nå foresten var å torepedere en 10 meter lang cat5 kabel i mangel på noe annet til noen hifihøyttalere, det ble 5 meter høyttalerkabel. A/B testet mot EVUS 2x3mm2, null forskjell ifølge mine ører ihvertfall.

                      La også inn en noname 2x3,5mm2 som kostet ca. 15 kroner meteren inn i gammelbilen min. Nå er bilen full av mugg og forholdsvis klar for vraking, men kabelen har ikke antydninger til noe sort belegg eller noe. Og den ble terminert med el-tape og kabelsko.

                      Edit: En annen ting å tenke på er jo at det er snakk om hifihøyttalere med intern kabling, har sett mye ymse der. Høyttalere til 30 000 med sytråd som omtrent ligner på 0,75mm2 PN blant annet. Men så lenge man blir fornøyd selv som dere sier, så er alt i skjønneste orden
                      Last edited by spade; 22-05-2007, 22:13.
                      Alpine
                      Audison
                      Hertz
                      Soundstream

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by spade View Post

                        Men så lenge man blir fornøyd selv som dere sier, så er alt i skjønneste orden
                        Det er det som er poenget!
                        Og tro du meg, jeg har et edruelig forhold til det med kabler, dyreste kablen jeg har eid kostet kr.990.-
                        Men jeg har det sånn som Tony, har jeg svidd av en god slump penger på bra utstyr liker jeg å ha litt gode kabler.
                        Driver å monterer anlegg i Mercedesen nå og har kjelleren full av billige kabler, men det blir nok noe Audison Connection uansett, fordi det er gromt og gir den rette feelingen!

                        Mvh
                        Dag Johansen
                        "Gimme the hammer... Naaaw not that one, the freakin' big one- I'll MAKE it fit!"

                        Comment


                        • #13
                          e litt den feelingen ja. ingen ting som e fetere en feite kabler. er sånn kabel freak. tara labs e ikke så dyrt. de levere jo kabel metervis, og ikke bare ferdige lengder til 6-7000+++++++. funnet ut de siste dagene at eg går mest sannsynlig for kimber 4vs kabelen og så legger eg den i flettet nylon strømpe og noen feite banan plugger, da må jo det bli kuli.

                          Comment


                          • #14
                            Oss DIY-ere kan jo kjøpe rent sølv fra Nogusra,dandere dem i PTFE krympestrømpe, flette det hele sammen til to (eller flere) feite lisser, trekke skjermestrømpe fra Elfa utenpå (kobles til chassiet) og pynte opp med strømper i alle verdens farger fra Wirecare.

                            Da kan man vise den til kompiser, si den kostet 15.000,- per meter og at den spesiallages på mål til hver enkelt kunde, mens den reelle kostnaden sannsynligvis er rett rundt tusenlappen
                            Last edited by epifant; 24-05-2007, 09:07.

                            Comment


                            • #15
                              den wirecare siden. sender de til norge? dyr frakt osv`? var mye fett der til en billig penge,

                              Comment

                              Working...
                              X