Announcement

Collapse
No announcement yet.

Aukutsik ventil i bil?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Aukutsik ventil i bil?

    Kan man ha disse i dørene eller vil de trekke til seg fuktighet?
    http://www.mamut.com/dynabel/subdet397.htm
    Prosjekt SQ Audi A3

  • #2
    Originally posted by hc_tk View Post
    Kan man ha disse i dørene eller vil de trekke til seg fuktighet?
    http://www.mamut.com/dynabel/subdet397.htm
    Hvordan har du tenkt til å bruke de i en dør? Jeg tror ikke du vill høre noe forskjell.....men det er nu mitt svar
    Focal
    Mosconi
    Pioneer

    Comment


    • #3
      sånne ventiler har blitt brukt i dører før,så det går nok bra. du kan jo sjekke den for fukt engang iblant.
      "Tuning an audio system is like bringing together the members of an orchestra, getting the sound balance right, and making sure they work together."

      Comment


      • #4
        Jeg tenkte å lage en liten kasse til 8", men de blir på rundt 4-5l noe som er alt for lite.. vil det da fungere med en Aukustisk ventil her?
        Eller er det mye jobb og bortkastet energi?
        Jeg skal uansett en eller annen gang, når jeg skal lyddempe dørene mer, bolte fast dørpanelet til selve døra. Det blir kanskje bra nok...?
        Prosjekt SQ Audi A3

        Comment


        • #5
          Originally posted by hc_tk View Post
          Jeg tenkte å lage en liten kasse til 8", men de blir på rundt 4-5l noe som er alt for lite.. vil det da fungere med en Aukustisk ventil her?
          Eller er det mye jobb og bortkastet energi?
          Jeg skal uansett en eller annen gang, når jeg skal lyddempe dørene mer, bolte fast dørpanelet til selve døra. Det blir kanskje bra nok...?
          Kjør på. Har brukt denne løsningen før med stort hell jeg. Da ikke en ferdigkjøpt en. Laget en selv, hvor jeg kunne justere luftgjenommslippet. Så kjør på!
          Ketil Skei Audio-art bilstereo og multimediasenter.
          Nedre Kaldbakkvei 88 1081 Oslo Tlf 22320860
          post@audio-art.no Pioneer - Kenwood - Alpine - JL Audio -Orion- Focal - Genesis - Kicker-Audison- Oddesey

          Comment


          • #6
            lurer litt på det samme. har et seas reference sett og i dørene skal det være 6-8liter men får bare plass til halvparten. kan en sånn ventil være løsningen? de kjøres fra 50-3150hz og deles med 12db/oct begge veier.

            Comment


            • #7
              Hva blir fordelen med dette kontra å bruke hele døra som kasse?
              Alpine
              Audison
              Hertz
              Soundstream

              Comment


              • #8
                Kjør på. Har brukt denne løsningen før med stort hell jeg. Da ikke en ferdigkjøpt en. Laget en selv, hvor jeg kunne justere luftgjenommslippet. Så kjør på!
                Hvordan lager man de selv da? Og gjør det noe om ventilen stikker et lite stykke inn i selve døra. Er redd for at den skal trekke til seg fuktighet.. Når det regner så blir det jo vått inni der.


                Hva blir fordelen med dette kontra å bruke hele døra som kasse?
                Fordelen er at man får en solid kasse, som er tett. Noe en bildør absolutt ikke er.
                En annen fordel er at man kan tune kassen bedre og få en tightere, bedre lyd med lukket kasse, enn med en stor utett kasse.
                Prosjekt SQ Audi A3

                Comment


                • #9
                  Originally posted by hc_tk View Post
                  Hvordan lager man de selv da? Og gjør det noe om ventilen stikker et lite stykke inn i selve døra. Er redd for at den skal trekke til seg fuktighet.. Når det regner så blir det jo vått inni der.



                  Fordelen er at man får en solid kasse, som er tett. Noe en bildør absolutt ikke er.
                  En annen fordel er at man kan tune kassen bedre og få en tightere, bedre lyd med lukket kasse, enn med en stor utett kasse.
                  Men så har bilhøyttalere generelt veldig høye q verdier som viser til at de fungerer godt i store kasser evnt Free-air. Men siden du har et element beregnet til hjemmehøyttalere kan det bli en annen sak.

                  Om kassen er/blir så liten som 3-4 liter, tror jeg neppe den akustiske ventilen vil fungere som en frelser. 3-4 liter er lite, meget lite. Og om elementet skal fungere helt ned til 40-50hz så har jeg mine små tvil selv med akustisk ventil.
                  Men man vet aldri. Akustikk og bilstereo generelt er rare greier til tider
                  Honda Civic
                  Audison Thesis

                  http://bilstereoforumet.no/showthread.php?t=7251

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by RiZLa View Post
                    Men så har bilhøyttalere generelt veldig høye q verdier som viser til at de fungerer godt i store kasser evnt Free-air. Men siden du har et element beregnet til hjemmehøyttalere kan det bli en annen sak.

                    Om kassen er/blir så liten som 3-4 liter, tror jeg neppe den akustiske ventilen vil fungere som en frelser. 3-4 liter er lite, meget lite. Og om elementet skal fungere helt ned til 40-50hz så har jeg mine små tvil selv med akustisk ventil.
                    Men man vet aldri. Akustikk og bilstereo generelt er rare greier til tider
                    tror nok heller det blir 4-6 l... men er ikke helt sikker på dette. det er grov regning..
                    Hvis jeg har subwoofere av god kvalitet kan jeg vel dele dem opp til kanskje 60hz? og da er vel ikke kassen så kritisk?
                    Jeg har ingen erfaring med aukustisk ventil, men hvis det funker er det jo verdt et forsøk. Jeg innbilder meg at mellomtonen i midbassene vil bli en god del "klarere" med kasser. lurer på det samme med focal 3w2'ene mine men jeg tror det blir litt for vanskelig å lage kasse til dem..
                    Prosjekt SQ Audi A3

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by hc_tk View Post
                      tror nok heller det blir 4-6 l... men er ikke helt sikker på dette. det er grov regning..
                      Hvis jeg har subwoofere av god kvalitet kan jeg vel dele dem opp til kanskje 60hz? og da er vel ikke kassen så kritisk?
                      Jeg har ingen erfaring med aukustisk ventil, men hvis det funker er det jo verdt et forsøk. Jeg innbilder meg at mellomtonen i midbassene vil bli en god del "klarere" med kasser. lurer på det samme med focal 3w2'ene mine men jeg tror det blir litt for vanskelig å lage kasse til dem..
                      Jo høyere du deler bassen, jo lettere blir det å lokalisere hvor den kommer fra.

                      Har du snakket evnt med eltek mtp kassemål?
                      Honda Civic
                      Audison Thesis

                      http://bilstereoforumet.no/showthread.php?t=7251

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by hc_tk View Post
                        tror nok heller det blir 4-6 l... men er ikke helt sikker på dette. det er grov regning..
                        Hvis jeg har subwoofere av god kvalitet kan jeg vel dele dem opp til kanskje 60hz? og da er vel ikke kassen så kritisk?
                        Jeg har ingen erfaring med aukustisk ventil, men hvis det funker er det jo verdt et forsøk. Jeg innbilder meg at mellomtonen i midbassene vil bli en god del "klarere" med kasser. lurer på det samme med focal 3w2'ene mine men jeg tror det blir litt for vanskelig å lage kasse til dem..
                        4-6liter blir sannsynligvis for lite, selv med en aperiodisk løsning (akustisk ventil) desverre. Elementet ditt bør nok ikke ha særlig mindre akustisk volum enn det dørsiden din tilbyr. Skal du benytte en forholdsvis fornuftig akustisk ventil, bør ikke kassen være mindre enn 10 liter. Da ender du opp på en system Q på rundt 0.75. Ved å redusere kassen til 6 liter vil system Q ligge på ca 0.87. Skal du ned i system Q må ventilen ha veldig høy luftgjennomstrømning, og da kan du sannsynligvis likegodt bruke litt ekstra tid på døren din i stedet.

                        Døren din, slik den er i dag, gir trolig en system Q på rundt 0.65, som egentlig fungerer fint til midbassbruk.

                        Mellomtonen blir ikke klarere med kabinett, faktisk er det tvert i mot. Et kabinett tilfører forvregning, og små kabinetter er det værste. Bruker man feil element, vil derimot en kasseløs løsning kunne medføre redusert nedre mellomtone/midbass og bass. I visse sammenhenger har også free-air, IB og dipole løsninger, andre ulemper også. Som med alt annet, er dette også en avveining mellom fordeler og ulemper.
                        Selv forsker jeg litt på en veldig uvanlig kasseløsning, som skal redusere de uheldig effektene av et kabinett til et minimum, og samtidig opprettholdet kabinettets fordeler.

                        Aperiodisk kaseløsning er i utgangspunktet en kjempegod løsning, men i ditt tilfelle, tror jeg ikke du vil tjene annet enn en hevning av Q verdi, samt en risiko for økt forvregning, og kompressjon. Nå vil selvsagt den akustiske ventilen redusere disse uheldige effektene, men trolig ikke tilstrekkelig.

                        mvh

                        Glenn
                        Glenn Solie

                        Frittstående konsulent

                        Comment


                        • #13
                          Takk for godt svar!
                          Da blir det heller satsing på å feste panelene bedre til døra. Det eneste problemet da er at jeg ikke kan la de spille tett inn i døra, for da samler det seg vann i dørpanelet..
                          Prosjekt SQ Audi A3

                          Comment

                          Working...
                          X