Announcement

Collapse
No announcement yet.

Sliter med støy i anlegget!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Sliter med støy i anlegget!

    Heisann!

    Først og fremst har jeg en Toyota Celica '96 mod. Ja, den med 4 lykter.


    Jeg har såklart koblet opp anlegg, da man ikke kan leve uten skikkelig lyd i bilen. Er lenge sida jeg kobla det opp nå, og har lidi med støyen lenge.


    Jeg har 4 stk like høyttalere i bilen. Dette er Soundstream Tarantula 6.5, som er toveis. Det er de som er koblet bak(altså i baksetet) som støyer værst. Foran er det betraktelig mindre, men disse er koblet direkte på spiller. De bak er koblet på forsterkeren til subben bak.

    Har en 33kvm kabel som går fra batteriet til forsterker bak. Vi hadde ikke nok kabel til jordingskabelen, så det ble brukt 2stk 10kvm(ca) isammen istedet. Slik har det vært frem til idag, hvor jeg prøvde å gjøre noe med det.


    Kjøpte meg en 35kvm kabel fra Elkjøp og bytta ut jordingskabelen i motorrommet med dette, og bytta kabelen bak (den med 2stk 10kvm)


    Testa støyen igjen etter alt kabelbytte, men det er jaggu meg HELT likt. Trodde det skulle bli litt bedre etter å gi bedre jording jeg da men...


    Har også separert signal og strømkabel så mye jeg kan. Signalkabelen ligger i lista på venstre side av bilen, og strøm på høyre.



    Støyen kan beskriver som vanlig susing. Merker at den påvirker sangene litt, da det blir litt støy/sus i selve sangen. Ikke pent å høre på. Dette er kun på de bak.

    Merker også at subben plukker opp litt rare signaler, slik at du hører litt romling i den uten videre.



    Hva mer kan jeg gjøre, og hva kan være problemet??





    Utstyrsliste:

    Forsterker - Fusion NV-AM20004
    Subwoofer - Earthquake Shallow Mount SWS-12
    Frontsett + bak - Soundstream Tarantula SST 6.5
    Strømkabel - 33mm Evus strømkabel + 35mm strømkabel
    Høyttalerkabel - Evus 2x3mm
    Sikring - Evus 125A
    Signalkabel - Connection Audison BT4 500
    Sikringsholder - Connection Audison holder
    Spiller - Pioneer DEH-P7000UB
    Toyota Celica T20 (Earthquake, Fusion, Connection, Pioneer)

    Brenden Consulting:
    - Lager websider

  • #2
    prøv å jorde spiller chassie med en tynn kabel du strekker gjennom bilen og se om det hjelper.. Men er det turtallstøy du får da??

    Comment


    • #3
      Kabelen trenger ikke å være særlig tykk? Skal jeg jorde helt til batteriet, eller ved nærmeste bolt?

      Er ikke turtallstøy jeg får, da det er sånn når motoren ikke går... (da er det ikke det tror jeg?)
      Toyota Celica T20 (Earthquake, Fusion, Connection, Pioneer)

      Brenden Consulting:
      - Lager websider

      Comment


      • #4
        du får det når motoren ikke går å`? somregel er det dårlig jording/signale kabel som bruker være problemet.
        Alpine, Digital Designs, Audio-System, Connection, Odyssey, Hertz, Fusion, dynabel, soundstream, Dls, Kenwood, Genesis, Seas, Supra kabler, Optima
        Prosjekttråd: http://www.bilstereoforumet.no/showthread.php?t=1840

        Comment


        • #5
          Jepp, får det når motoren ikke går også. Signalkabelen trodde jeg var god nok? Den virker ihvertfall skikkelig solid og dyr ut, og det var den også. Regner med at kabler fra Connection leverer varene greit nok?


          Jeg skjønner ikke hva problemet kan være, rett og slett. Mener jeg har prøvd det meste nå...




          Litt mer info: Jeg har jordet forsterker bak i støtdemper tårnene bak. Regner med at disse fører jord godt nok?
          Toyota Celica T20 (Earthquake, Fusion, Connection, Pioneer)

          Brenden Consulting:
          - Lager websider

          Comment


          • #6
            det kan være jordingen din da, har samme kabler liggende hos meg som skal inn når jeg får "tid" og regner med det er noe av det bedre ihvertfall
            "popper" det i bassen også når du skifter sanger??

            Comment


            • #7
              Det må jo være den... Er støtdempertårnet et dårlig sted å jorde kanskje? Trodde hele karosseriet hadde lik jording jeg?


              Mulig jeg skal prøve å jorde enda bedre i motorrommet? Ved å koble på tykke kabler på girkassa, blokka osv? Er jo en jordingskabel som går fra batteriet til girkassa ser jeg...
              Toyota Celica T20 (Earthquake, Fusion, Connection, Pioneer)

              Brenden Consulting:
              - Lager websider

              Comment


              • #8
                vet bl.a japanerne er veldig glad i å lime sammen skjøtene istedetfor sveising som i gamle dager, så å jorde i chassie i en nyere bil er ikke som å jorde i en eldre bil

                Comment


                • #9
                  kan også være spillern din forresten... prøv en annen

                  Comment


                  • #10
                    ja, forsåvidt har jeg hørt fler ganger at pioneer lett kan skape støy.. sitter med samme spiller selv i hylla her så håper det ikke er den

                    Comment


                    • #11
                      Okay, skal prøve å jorde et annet sted. Veit at mange av bilstereo gutta jorder i beltefeste-boltene, så da får jeg prøve det jeg også!


                      Så skal jeg prøve å bytte spiller. Har ikke noe bra på "lager" akkurat, men funker vel til å teste om det er støy! Hvordan kan spilleren produsere støy da?

                      BTW: Er ikke støy i spilleren utelukket når det er lite støy i de høyttalerne som er koblet rett i spilleren? Mens det er de som er koblet til signal ut -> forsterker som er plaget av støyen.
                      Toyota Celica T20 (Earthquake, Fusion, Connection, Pioneer)

                      Brenden Consulting:
                      - Lager websider

                      Comment


                      • #12
                        kan jo være støy der du stikker phonokabla inni bare har opplevd det selv, altså at de som var kobla på forsterker hadde støy men de høyttalerne som var koblet rett på spiller ikke hadde støy..
                        Bytta spillern og da var alt i orden. Er det isåfall dette som har skylden så må du jo få ny spiller, for det er vel en rimelig ny en ?

                        Comment


                        • #13
                          Tja, om jeg må ha ny spiller sjekker jeg opp med garanti o.l før jeg kjøper noe nytt. Den jeg har nå er jo, omtrent et halvt år gammel, så den skal ikke bli defekt etter så kort tid.

                          Men skal ihvertfall prøve å jorde chassiset til spilleren, prøve med annen spiller osv før jeg prøver noe annet! Har ikke bilen her akkurat nå, da den er på verksted.. Frister å teste ut!
                          Toyota Celica T20 (Earthquake, Fusion, Connection, Pioneer)

                          Brenden Consulting:
                          - Lager websider

                          Comment


                          • #14
                            om det er spilleren er det nok linjeutgangene ja

                            Comment


                            • #15
                              1. sjekk gain på forsterkeren.
                              2. kjøp støyfilter, og prøv dette før du kjøper ny spiller.
                              TEAM RE-LOUD
                              http://www.teamreloud.com

                              Norwegian Champion 08

                              Comment

                              Working...
                              X