Announcement

Collapse
No announcement yet.

jl 12w7 i lukket eller portet kasse.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • jl 12w7 i lukket eller portet kasse.

    hei. har tenkt å forandre litt i bagasjen så da må eg bygge en ny kasse. så det eg lurte på var om eg da liksogodt skulle bygge en portet kasse. kassen jeg har no er på 42liter og lukket. subben drives av en jl1000/1 forsterker.
    leste litt om Qverdi osv og sånn eg forstår det så trives subben best i portet kasse. er litt SQ freak som liker mye trøkk og høy lyd. hva mener dere som har peiling på sånne ting.?

    her er manualen til subben
    http://mobile.jlaudio.com/pdfs/557.pdf

  • #2
    Denne river godt i fra seg selv i lukkede kasser.
    Mvh Tony
    - The only road to take is perfection itself

    Comment


    • #3
      det vet eg,, har brukt den noen mnd i lukket kasse. men tenker mer på sånn sjikkelig dypbass og sånn. men liker respons og så lurer på om den vil bli "slappere" i en portet kasse?

      Comment


      • #4
        det kommer helt ann på hvordan du tuner kassen. En port fungerer ved at man fremhever et lite frekvensomeråde. Så hvis du tuner kassen til rundt 30hz vil den spille brutalt dypt, men hvis du tuner den til rundt 45hz vil man få mer punch i bassen.
        Prosjekt SQ Audi A3

        Comment


        • #5
          Originally posted by hc_tk View Post
          .....men hvis du tuner den til rundt 45hz vil man få mer punch i bassen.
          Dette er en sannhet med masse modifikasjoner.
          Når man tuner høyere enn ideelt, får man "slapp" bass med masse overheng.
          (eller "treg" bass som noen kaller det)
          Man kan ikke tune en kasse utifra hvilken frekvens man vil fremheve.
          Eller man kan det, men ikke uten at mange andre parametre forandrer seg også.
          Jo høyere i frekvens man tuner kassa, dess smalere blir båndbredden.
          Dette er den vanligste feilen som blir begått når folk bygger bassrefleks og opphavet til bassrefleksens dårlige rykte.
          Tuner man lavere enn ideelt blir båndbredden på tuningfrekvensen bredere, men forsterkningen ikke like stor.
          Lav tuning gir raskere transientrespons og dermed "kjappere" bass.

          "ideelt" i denne sammenhengen er flatest mulig frekvensrespons.

          Mvh
          Dag Johansen
          "Gimme the hammer... Naaaw not that one, the freakin' big one- I'll MAKE it fit!"

          Comment


          • #6
            Originally posted by Dag Johansen View Post
            Lav tuning gir raskere transientrespons og dermed "kjappere" bass.


            Mvh
            Dag Johansen
            Akkurat det der fikk jeg oppleve ihvertfall! SS T4-15 tunet til 30hz hadde ikke antydninger til å være treg uansett musikk. Morsomste bassen jeg har hørt i bil vil jeg si.

            Mens jeg har hørt mange bassreflekskasser der bassen virkelig henger etter og folkene som lagde kassen aldri har tenkt over volum og rørlengde og da bruker rørene å være for korte
            Alpine
            Audison
            Hertz
            Soundstream

            Comment


            • #7
              så hvis eg bygger en kasse som er riktig tunet osv til bassen så vil eg få bra dybde trykk og respons? for e nettop det som eg har erfart at bassen blir slapp og treg i portet kasse. tror eg prøver meg på portet da. gjerne bygge den helt lik som jl audio sine tegninger for å være sikker.

              Comment

              Working...
              X