Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hz , støy , bassen under kjøring..

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Hz , støy , bassen under kjøring..

    Hei!

    Tenkte skulle lufte litt om hvordan mange av alle dere der ute har "delvis problem" med at bassen forsvinner helt liksom under kjøring når hører på musikk...

    Når bilen står er bassen helt rå , super kontrol , stram å fin og go slag... Men under kjøring helt ræva også så si "nesten borte"....

    Nå er jeg ikke no killer til å justere stereo , men hva må gjøres her for å løse dette "problemet".. Noen tips / råd?

    Info:
    -Bruker 2 stk Seas Lotus sw250 (10") i proft bygd lukket kasse med hvert rom til elementene på mellom 17-18liter.

    -10" er koblet til en Pioneer ODR RS-A7 forsterker i 2 kanal med effekt på 2x 150watt bridge rms 14,4volt 4ohm. Står oppgi med max effekt 2x 300watt.

    -Bilen er ikke dempen med noe , syns bilen er godt dempet fra fabrikk etc..

    -Bassene spiller gjennom ski-luke i seteryggen , er ikke supertett mellom basskasseramma og seteryggen. Skal tettes etterhvert - men tviler om det gjør store utslag av den grunn.

    -Bassen er justert slik , spiller fra 20Hz- 36db opptil 63Hz-72db.

  • #2
    Ligger det ikke en tilsvarende tråd her inne fra før?
    Roar Sørlie
    Tlf 90127075
    Strandgata 26; mitt andre hjem :P

    Comment


    • #3
      Det er en kjent sak at dynamikkomfanget krymper under kjøring.
      Dette fordi støygulvet øker betraktelig.
      Jeg tror ikke du skal undervurdere effekten av å få tettet skikkelig mellom kasse og seterygg, det er gjerne de dypeste frekvensene som slipper forbi og ut i bagasjen, og dermed skapes det faseproblemer.
      Ellers synes jeg remote bassvolumknapp er en fin oppfinnelse, da er det lett å kompensere litt under kjøring.

      Mvh
      Dag Johansen
      "Gimme the hammer... Naaaw not that one, the freakin' big one- I'll MAKE it fit!"

      Comment


      • #4
        [QUOTE
        Ellers synes jeg remote bassvolumknapp er en fin oppfinnelse, da er det lett å kompensere litt under kjøring.

        Mvh
        Dag Johansen[/QUOTE]


        det som fins av dette er det man finner i MAIN meny`n i ODR spilleren , der kan man sitte inn følgene 50Hz / 63Hz / 100Hz / 120Hz på bassen... følger at dette ikke gir så veldig mye mere når ma skru opp denne..

        ellers fins det noe som kalles : CP0 / CP1 / CP2 , som er en meny hvor Pioneer har lagt inn div freq. økning på vise områder på hele freq. skala..

        ellers har man bare begge EQ meny her , 3 Bånd Parametric EQ + 31 bånd Grafisk EQ..

        [QUOTEJeg tror ikke du skal undervurdere effekten av å få tettet skikkelig mellom kasse og seterygg, det er gjerne de dypeste frekvensene som slipper forbi og ut i bagasjen, og dermed skapes det faseproblemer.[/QUOTE]

        jeg bygde bare vidre på ramma som du lagdet sammen med basskassa mi slik at den når helt inntil seteryggen... Holder det å tette med skumgummi eller bør jeg bruke noe anna greier her for å få skikkelig tett?

        Comment


        • #5
          Når jeg nevnte bassremote, mente jeg sånn enkel gainknapp som man kan montere forran i bilen.
          Når jeg snakker om å tette rundt kassa mener jeg "skumgummi-tett", altså lett komprimert skumgummi feks.

          Mvh
          Dag Johansen
          "Gimme the hammer... Naaaw not that one, the freakin' big one- I'll MAKE it fit!"

          Comment


          • #6
            Originally posted by Dag Johansen View Post
            Når jeg nevnte bassremote, mente jeg sånn enkel gainknapp som man kan montere forran i bilen.
            Når jeg snakker om å tette rundt kassa mener jeg "skumgummi-tett", altså lett komprimert skumgummi feks.

            Mvh
            Dag Johansen
            det er ikke mulig å få montert inn gainknapp her , siden forsterkerene er hel digitale og alt skjer optisk og all innstiller skjer i spilleren dessvere..

            jaha , da skal jeg prøve det hadde kjøpt av skumgummi sakene..

            Comment


            • #7
              Hm, jeg sliter med mye av samme problem, under kjøring forsvinner mye av den lysere bassen, dypbassen også blir litt borte.
              Jeg kan ikke gi på så veldig mye mer på bassen uten at ES250-ene begynner å klage..
              Stillestående har jeg utrolig god lyd, men vil gjerne spille ennå litt høyere...
              mvh
              Terje

              Audi, Audison, Hertz og Pioneer.

              Comment

              Working...
              X