Announcement

Collapse
No announcement yet.

MB Quart + JL Audio - akseptabel løsning?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • MB Quart + JL Audio - akseptabel løsning?

    Ny som jeg er på bilstereo har jeg de siste 2 ukene tråkket rundt i ukjent terreng. Lite å lytte til på butikkene i Trondheim og kompiser har definitivt ikke samme kvalitetskrav som meg Så lite å høre på der i gården.

    Uansett, etter å ha lytta på det som fants (konkluderte med at MB Quart hørtes best ut av alt på bilradiospesialisten) bestemte jeg meg for den utgående toppmodellen som komponentsett derifra. På forsterkere fikk jeg anbefalt blandt annet JL Audio og endte opp med 2 separate forsterkere derifra. Blandt annet en digital forsterker til subben.

    Min bil, en civic type-r, er en bil som er bygd uten noe som helst form for lyddempning og fokuset ligger på kjøreopplevelse og lav vekt. Dette har jeg ikke hatt lyst å ødelegge så mye depning, store forsterkere og masse elementer var uaktuelt i utgangspunktet. Anlegget og subben skal bygges ned i reservehjulsbrønnen slik at jeg får hivd ut endel kilo i bytte mot de som legges til. Mulig jeg slenger i noe tynn dempning i dørene bak 6,5"'erne (forslag?) mens diskantene settes i orginale holdere bak speilene.

    Nærmere bestemt er dette nå shoppinglista:

    MB Quart QSD216 6.5" 2 Way QSD Series Separate Components
    JL Audio Slash Series 300/2 - Amplifier - 2-channel
    JL Audio 500-1 Mono Amp
    JL Audio 10W6v2-D4 10" subwoofer

    Noen tilbakespill på det jeg har bestilt? Jeg er først og fremst ute etter klar og pen lyd men med en tilstedeværende bass. Hvordan vil dette også funger i en lukket kasse i gulvet?

  • #2
    Etter som jeg har lest skal det der absolutt bli en akseptabel løsning. Dessuten om du har hørt og liker MB Quart, vet du jo at det er riktig for deg
    [URL="http://www.bilstereoforumet.no/showthread.php?t=6201"]Mercedes ML 270 CDI[/URL] <-- Link til tråd
    Alpine, Mosconi, Pioneer, JL Audio, DLS, Elemental Designs, Stinger

    Comment


    • #3
      Er noen år siden jeg hørte MBQ sist, men den gangen låt det godt og vil tro de har fortsatt i samme stil. JL forsterkerne er veldig gode, selv om jeg mener det finnes mye som er minst like bra og bedre til samme pris. Men det bunner ut i smak og behag hos den enkelte

      Hvis du vil høre på flere andre alternativer og kanskje få hjelp eller tips til montering, demping osv, så kan du ta turen til Hamar. Om ikke det blir for langt da
      Mvh
      Pål Andréas Bryng
      Bilstereosenteret.no
      Vi forhandler bl.a.:
      Pioneer - Focal - Rockford Fosgate - Cadence - Ground Zero - Tsunami -
      Alpine - InstallBay - Brax - Helix - Silent Coat - dynaBel - Clarion - MTX


      Følg oss på Facebook
      Gjør en trygg handel hos oss. Sjekk vår feedback-side!

      Vi gjør det vi kan for å levere det Du ønsker deg, til en hyggelig pris!

      Comment


      • #4
        Originally posted by n0stra View Post
        Min bil, en civic type-r, er en bil som er bygd uten noe som helst form for lyddempning og fokuset ligger på kjøreopplevelse og lav vekt. Dette har jeg ikke hatt lyst å ødelegge så mye depning, store forsterkere og masse elementer var uaktuelt i utgangspunktet.
        Er du ute etter lavest mulig vekt, og høyest mulig lydkvalitet til prisen er Hertz space K6L eneste kandidat. Dette høres kanskje veldig skråsikkert ut, men lyden i disse settene er fantastisk, samtidig veier bassmellomtonen kun 320gram og diskanten 85gram.

        Kutter du ned til 1 stk forsterker, enten Audison Lrx 4.1K eller 3.1K og kanskje en Hertz ML2500 så har du et minst like godt system med lavere vekt.

        JL Audio W6v2 bassene er dog utrolig bra. Forsterkerne har jeg for liten erfaring med, men har i det siste hørt svært mye positivt om dem.

        PS! dette er vel egentlig ikke off topic..................he he

        mvh

        Glenn
        Glenn Solie

        Frittstående konsulent

        Comment


        • #5
          Originally posted by MT LydCenter View Post
          Er du ute etter lavest mulig vekt, og høyest mulig lydkvalitet til prisen er Hertz space K6L eneste kandidat. Dette høres kanskje veldig skråsikkert ut, men lyden i disse settene er fantastisk, samtidig veier bassmellomtonen kun 320gram og diskanten 85gram.

          Kutter du ned til 1 stk forsterker, enten Audison Lrx 4.1K eller 3.1K og kanskje en Hertz ML2500 så har du et minst like godt system med lavere vekt.

          JL Audio W6v2 bassene er dog utrolig bra. Forsterkerne har jeg for liten erfaring med, men har i det siste hørt svært mye positivt om dem.

          PS! dette er vel egentlig ikke off topic..................he he

          mvh

          Glenn
          Enig med Glenn her.. Space K6L passer ypperlig til ditt formål..

          Jeg hadde også villet kuttet ned til en stk 4 kanaler til dette oppsettet, er for det meste chassis, terminaler etc som veier mest, og om man kan finne en dugelig forsterker som klarer hele systemet (Audison LRx 4.1k og VRx 4.300) så er det det mest optimale for deg.

          JL Audio forsterkere er gode de, så synd de koster en anelse for mye.
          Du får uten tvil mange forsterkere som koster mindre og er minst like gode.
          Last edited by RiZLa; 07-06-2007, 17:29.
          Honda Civic
          Audison Thesis

          http://bilstereoforumet.no/showthread.php?t=7251

          Comment


          • #6
            Hmmmm det med 2 forsterkere kontra en tenkte jeg faktisk ikke var særlig mange gode alternativer til. Er vant til at separate forsterkere er "the shit" i hifi og tenkte at slik er det sikkert i bil også.

            Noen forslag utover de audion forsterkerne i den prisrangen evt?

            Hertz har jeg hørt mye bra om men er steike umulig for meg å høre på de samt at jeg nok sparer endel kroner på MB Quartene uansett prismessig. De er også lagd med en magnettype som veide veldig lite, ble veldig overasket. Og når jeg tenkte vekt så tenkte jeg kanskje mest på forsterkerne/dempning/glassfiber og slikt no Skulle gjerne kunnet dratt halve land og strand rundt om man hadde tid til sånt, men det blir liksom grenser for hva man orker også.

            Takk for konstruktiv kritikk og tilbakemeldinger.

            Jeg putta denne tråden på off topic siden jeg ikke kunne putte den på kjøp/salg, ei heller presentasjon siden dette ikke er noe jeg har og heller ikke på prosjekt vil jeg si da jeg ikke ser på meg selv som "prosjektverdig"
            Last edited by n0stra; 07-06-2007, 17:57.

            Comment


            • #7
              Legger den under Bilstereo jeg, så får du ha lykke til med valg av komponenter
              Mvh
              Pål Andréas Bryng
              Bilstereosenteret.no
              Vi forhandler bl.a.:
              Pioneer - Focal - Rockford Fosgate - Cadence - Ground Zero - Tsunami -
              Alpine - InstallBay - Brax - Helix - Silent Coat - dynaBel - Clarion - MTX


              Følg oss på Facebook
              Gjør en trygg handel hos oss. Sjekk vår feedback-side!

              Vi gjør det vi kan for å levere det Du ønsker deg, til en hyggelig pris!

              Comment


              • #8
                Jeg har tittet endel etter komponenter med høy kvalitet som også har lav vekt, ettersom bilen det skal inn i er utstyrt med en motor på hele 1.2 liter...

                Jeg endte opp med et Hertz Space K8L (kan forresten anbefales på det sterkeste), og forsterkeren som klarte vekt/kvalitet-avveiningen best ble Genesis Profile Two. Jeg valgte dog å gå for en old-school kruttlapp, Xtant 4180c på grunn av en meget god pris. Alpines PXD-forsterkere er nok også en god kandidat, og antakeligvis noe lettere (2.74 kg for modellen med 2 x 150 watt, husker ikke vekten på Genesis-ampen). På basselementsiden ble det en suveren vinner, Morel Elate 10. Veier 1.47 kilo per element eller deromkring mener jeg å huske. Beyma og B&Cs neodymium-elementer kan også være verd en vurdering. Sistnevnte kan dog være noe vanskeligere å få tak i.

                Et system med Hertz Space K6L, en 4-kanalers Alpine PXD og en Morel Elate 10 i en kasse med vegger og avstivninger av glassfiberlaminert Divinycell vil med andre ord veie rundt ti kilo til sammen
                Last edited by epifant; 08-06-2007, 01:21.

                Comment


                • #9
                  epifant: var absolutt ikke noe å si på vekten av det der. Er jo ca det samme som jeg har hivd ut av bilen

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by epifant View Post
                    Jeg har tittet endel etter komponenter med høy kvalitet som også har lav vekt, ettersom bilen det skal inn i er utstyrt med en motor på hele 1.2 liter...

                    Jeg endte opp med et Hertz Space K8L (kan forresten anbefales på det sterkeste), og forsterkeren som klarte vekt/kvalitet-avveiningen best ble Genesis Profile Two. Jeg valgte dog å gå for en old-school kruttlapp, Xtant 4180c på grunn av en meget god pris. Alpines PXD-forsterkere er nok også en god kandidat, og antakeligvis noe lettere (2.74 kg for modellen med 2 x 150 watt, husker ikke vekten på Genesis-ampen). På basselementsiden ble det en suveren vinner, Morel Elate 10. Veier 1.47 kilo per element eller deromkring mener jeg å huske. Beyma og B&Cs neodymium-elementer kan også være verd en vurdering. Sistnevnte kan dog være noe vanskeligere å få tak i.

                    Et system med Hertz Space K6L, en 4-kanalers Alpine PXD og en Morel Elate 10 i en kasse med vegger og avstivninger av glassfiberlaminert Divinycell vil med andre ord veie rundt ti kilo til sammen

                    Jeg så at Elate 10 har blitt billigere i det siste. Under 2 lapper for et element.
                    Mvh Tony
                    - The only road to take is perfection itself

                    Comment


                    • #11
                      Hmmm...søren også da, jeg hadde jo nesten bestemt meg

                      Men hva om man bytter ut de to JL audio forsterkerne med den nevnte Alpine forsterkeren, hvordan vil denne drive den nevnte JL audio subben evt? Blir den for svak? Er litt vanskelig å lese seg frem til, men man kan vel brokoble to av utgangene slik at man får 1x300 + 2x150 ? Likte virkelig vekten på denne, har dog lest noen omtaler som skriver noe om at gode analoge forsterkere er bedre på å få frem lavere frekvenser på komponentsett, fikk inntrykk av at dette var små nyanser dog.

                      Hvis JL 10"'ern ikke vil passe i et slikt oppsett hvis jeg bytter ut med alpine forsterkeren (noen andre som har kommentarer på denne i tillegg til Epifant?), hvilke andre forslag i tillegg til nevnte Morel vil det lønne seg å se på? Vil ikke ha større enn 10" og ikke ha flere enn 1 element bare så det er sagt.

                      Comment


                      • #12
                        *Bump* er nesten avhengig av litt feedback før man begynner innkjøp

                        Fått inn orginale diskantholdere for bilen fra usa også nå, yey!

                        Comment

                        Working...
                        X