Announcement

Collapse
No announcement yet.

Spørsmål om deling

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Spørsmål om deling

    Hei, er releativt fersk innen bilstereo og lurer på om noen av dere eksperter kan forklare litt om deling av frekvenser,, er først og fremst deling med spilleren jeg tenker på da noen som kan forklare dette med bratt deling å sånn? hva er slope? og hva er forskjelllen på delingen hvis man skal delta i konkuranse og hvis man skal på fest? (spille høyt)

  • #2
    Originally posted by Summit88 View Post
    Hei, er releativt fersk innen bilstereo og lurer på om noen av dere eksperter kan forklare litt om deling av frekvenser,, er først og fremst deling med spilleren jeg tenker på da noen som kan forklare dette med bratt deling å sånn? hva er slope? og hva er forskjelllen på delingen hvis man skal delta i konkuranse og hvis man skal på fest? (spille høyt)
    Hvert element (feks, diskanter, mellomtoner, midbasser og subwoofere) er laget for å gjengi et spesielt frekvens omeråde. frekvensen sier hvor mange ganger et element slår hver vei pr sekund. Det er rimelig basic. Jo lavere frekvens krever også mer slaglengde og krever å flytte mer luft. Det er derfor diskanter er små og basser store.. Hvis en diskant skulle spilt bass ville den ved lavt volum gått tom for slaglende og den ville hatt høy forvregning, noe som gir dårlig lyd.

    Alle elementer er jo forskjellig, men en diskant er laget for å spille fra som regel 2,5khz til 20khz++, en midbass er laget for å spille rundt 60hz-1,5khz. og basser skal buldre rundt 60-80 hz og nedover.
    Deling er for at et element kun skal spille den frekvensdelen den er laget for. Alt annet blir "delt" bort. Så hvis man feks har et HPF(high pass filter), fjerner man de lave frekvensene for å beskytte høytaler elementene og for å få en bedre lyd med mindre forvregning.
    En gitt delefrekvens sier hvor delingen begynner, men slopen sier hvor den ender. Dvs hvor mye og hvor fort signalet som blir kuttet etter den gitte delefrekvensen.
    Har man en slakk slope vil man høre mer av signalet etter delefrekvensen enn hvis du har en bratt slope..

    Vet ikke om du skjjønte noe av dette :P
    Prosjekt SQ Audi A3

    Comment


    • #3
      Originally posted by hc_tk View Post
      En gitt delefrekvens sier hvor delingen begynner, men slopen sier hvor den ender. Dvs hvor mye og hvor fort signalet som blir kuttet etter den gitte delefrekvensen.
      Har man en slakk slope vil man høre mer av signalet etter delefrekvensen enn hvis du har en bratt slope..
      Hvordan finner man ut av hva som er riktig da? Subjektiv lytting?
      Mvh,

      Gunnar

      Comment


      • #4
        Man har jo et ca utgangspunkt som man kan justere litt rundt med.
        Hva slags utstyr har du og hvordan skal du montere det? har du planer om å kjøre dette aktivt?
        Prosjekt SQ Audi A3

        Comment


        • #5
          Fronsettet er alpine spx-177R 6,5'' dette monteres rett i døren foreløpig, men døren skal dempes etter hvert,, suben er en alpine type-r .. headunit er en eldre toppmodell av alpine med phantom face.. husker ikke modellnavnet nå:S
          settet skal deles via spilleren ja hvis det var det du mente

          Comment


          • #6
            Originally posted by Summit88 View Post
            Fronsettet er alpine spx-177R 6,5'' dette monteres rett i døren foreløpig, men døren skal dempes etter hvert,, suben er en alpine type-r .. headunit er en eldre toppmodell av alpine med phantom face.. husker ikke modellnavnet nå:S
            settet skal deles via spilleren ja hvis det var det du mente
            den diskante spiller penest når den blir delt ganske høyt.. jeg ville prøvd å dele diskanten på 2,5 eller 3khz med 12 eller 24db/oct.
            Og midbassen ville jeg delt på 1,5-2 khz også på 12 eller 24db/oct.
            Prosjekt SQ Audi A3

            Comment


            • #7
              Originally posted by hc_tk View Post
              den diskante spiller penest når den blir delt ganske høyt.. jeg ville prøvd å dele diskanten på 2,5 eller 3khz med 12 eller 24db/oct.
              Og midbassen ville jeg delt på 1,5-2 khz også på 12 eller 24db/oct.
              1,5 - 2 khz mot diskant siden? hva ville du delt mot subb da?

              Sub: .......................... Midbass: .................................Diskant




              Kan du sette inn hvordan jeg skal stille inn her? så jeg ser hvordan du ville delt overalt,,

              Comment


              • #8
                Subwooferen LP(low pass mot midbass) på 60-80 hz..kommer an på hva du liker best
                Midbass LP(mot bass) 80-100hz og HP(high pass mot diskant) på 1,5-2khz
                Diskant HP 2,5-3khz.
                Jeg ville stor sett brukt 12db/oct slope.
                Prosjekt SQ Audi A3

                Comment


                • #9
                  Hvis man deler subben mot midtbass på 80hz, skal man da også dele midbass mot subb på 80 hz?
                  Erik

                  Alpine CDA-7998R
                  Alpine SPX-177R 6-1/2"
                  Alpine SWR-1222D
                  Alpine MRV-F545
                  Alpine MRD-M1005
                  Alpine 6397CX 6x9''
                  Dynabel BF0804


                  http://www.bassrace.no/

                  Comment


                  • #10
                    men for å få mer trøkk bak ved høyt volum kan man da dele enda høyere 100hz? 125hz? så midbassene ikke slår så mye,, man hører jo ikke disse likevel ved høyt volum når subben slår?

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by hc_tk View Post
                      Subwooferen LP(low pass mot midbass) på 60-80 hz..kommer an på hva du liker best
                      Midbass LP(mot bass) 80-100hz og HP(high pass mot diskant) på 1,5-2khz
                      Diskant HP 2,5-3khz.
                      Jeg ville stor sett brukt 12db/oct slope.
                      Har det samme sett som trådstarter har og har slopet mitt på 24db synes det funker meget bra. men vil du si at 12db hadde vært ennå bedre?
                      Vw Golf 3.
                      Kenwood hovedenhet.Alpine MRD - M1005. Alpine V12 Firekanaler, Mb quart 4" comp. Kenwood - KFCWPS1D x2
                      Stor takk til Rune på Spaceworld Hønefoss

                      Comment


                      • #12
                        vist dere hadde gidda og sett på informasjonene som er med høytalerene deres,så hadde dere sett hvilkne delefrekvenser produsenten bruker,inginørene hos alpine har rimelig snøring på hva som funker best på sine type-R sett.
                        ellers så er det godt forklart i de manualene som er med spillerene angående x-over og slope.
                        å justere stereoen til andre over internett sier seg selv att er håpløst,men kan med engang si att å dele lpf på mellomtonen på 1.5khz er helt bak mål. Man kan ikke dele av mellomtonen midt i mellomtone område,og diskanten har ikke noe å gjøre så langt ned som 2khz,da låter det DRITT!
                        bruke ørene deres selv,og prøv dere frem.
                        "Tuning an audio system is like bringing together the members of an orchestra, getting the sound balance right, and making sure they work together."

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by Jonny.B View Post
                          vist dere hadde gidda og sett på informasjonene som er med høytalerene deres,så hadde dere sett hvilkne delefrekvenser produsenten bruker,inginørene hos alpine har rimelig snøring på hva som funker best på sine type-R sett.
                          ellers så er det godt forklart i de manualene som er med spillerene angående x-over og slope.
                          å justere stereoen til andre over internett sier seg selv att er håpløst,men kan med engang si att å dele lpf på mellomtonen på 1.5khz er helt bak mål. Man kan ikke dele av mellomtonen midt i mellomtone område,og diskanten har ikke noe å gjøre så langt ned som 2khz,da låter det DRITT!
                          bruke ørene deres selv,og prøv dere frem.
                          kommer jo selvfølgelig ann på elemenentene. Jeg har seas reference diskanten som vistnok skal spille bra ned til 2khz, selv om jeg liker den best høyere.. Men focal 3w2en skal jo spille flatt opp til 5khz, men jeg syntes den ble for masete hvis jeg delte den for høyt. Den manlget litt luft i mine ører.. Men alt er jo opp til hver enkelt og hvilke elementer man bruker. Jeg har ikke noe erfaring med type-x sette som trådstarter har, men har hørt at diskanten skal deles ganske høyt for å spille best..
                          Men så det er sagt, er jeg ingen ekspert på dette omerådet. Jeg vet hva som låter greit i mine ører med mine elementer.
                          Prosjekt SQ Audi A3

                          Comment


                          • #14
                            Originally posted by Jonny.B View Post
                            vist dere hadde gidda og sett på informasjonene som er med høytalerene deres,så hadde dere sett hvilkne delefrekvenser produsenten bruker,inginørene hos alpine har rimelig snøring på hva som funker best på sine type-R sett.
                            ellers så er det godt forklart i de manualene som er med spillerene angående x-over og slope.
                            å justere stereoen til andre over internett sier seg selv att er håpløst,men kan med engang si att å dele lpf på mellomtonen på 1.5khz er helt bak mål. Man kan ikke dele av mellomtonen midt i mellomtone område,og diskanten har ikke noe å gjøre så langt ned som 2khz,da låter det DRITT!
                            bruke ørene deres selv,og prøv dere frem.
                            Nå må ikke du generalisere for mye da. Finnes diskanter der ute som blir delt rett under 2000Hz.
                            Mvh Tony
                            - The only road to take is perfection itself

                            Comment


                            • #15
                              nå var det vel snakk om alpine type-r.
                              "Tuning an audio system is like bringing together the members of an orchestra, getting the sound balance right, and making sure they work together."

                              Comment

                              Working...
                              X