Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hvor lenge bør man spille inn et anlegg?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Hvor lenge bør man spille inn et anlegg?

    Hvor lenge bør man spille inn et anlegg?
    Og hva slags musikk bør spilles under innspillingen?

  • #2
    Bruk anlegget som normalt, ikkje test ut kor høgt det spela før etter ei stund (alt ettersom kor ofte du bruker bilen) variert musikk.
    Tor Even -
    Audi A4 Turbo Quattro 2003 40mm senk 18" alu.
    Orginalt anlegg, men vil i framtiden sette inn Digital Design.
    The greatest lesson in life is to know that even fools are right sometimes.

    Comment


    • #3
      Spill slik du ønsker... men ikke så høyt at signalene blir klippet, men det skal du jo uansett aldri gjøre

      Jo høyere du spiller, jo fortere blir de ferdig innspilt... Når de er ferdig innspilt så vil de spille bedre.

      Jeg kan ikke forsvare det jeg sier her, men det er mange av entusiastene her på forumet som kan begrunne svaret mitt. Er flere tråder om det her også som du kan lese grundige forklaringer

      Comment


      • #4
        Originally posted by RuuDpus View Post
        Spill slik du ønsker... men ikke så høyt at signalene blir klippet, men det skal du jo uansett aldri gjøre

        Jo høyere du spiller, jo fortere blir de ferdig innspilt... Når de er ferdig innspilt så vil de spille bedre.

        Jeg kan ikke forsvare det jeg sier her, men det er mange av entusiastene her på forumet som kan begrunne svaret mitt. Er flere tråder om det her også som du kan lese grundige forklaringer
        Du har helt rett her. Et element vil ikke tåle mindre når det er helt nytt.. Grunnen til at man skal spille inn et element er for å myke opp spider og oppheng for at elementet skal spille sånn som det ble laget for. Når det er helt nytt kan det fort låte tørrt og lite spennende.
        Prosjekt SQ Audi A3

        Comment


        • #5
          Ok. Så jeg kan bare begynne og spille
          Trodde du måtte begynne på lavt volum og så øke på jeg.

          Da har jeg lært noe i dag også
          Tusen takk

          Comment


          • #6
            Originally posted by ruant View Post
            Ok. Så jeg kan bare begynne og spille
            Trodde du måtte begynne på lavt volum og så øke på jeg.

            Da har jeg lært noe i dag også
            Tusen takk
            Neida, men du bør ikkje teste det fult ut første 5 minuttane spilletid, kjenner en del som har brent seg på den.
            Tor Even -
            Audi A4 Turbo Quattro 2003 40mm senk 18" alu.
            Orginalt anlegg, men vil i framtiden sette inn Digital Design.
            The greatest lesson in life is to know that even fools are right sometimes.

            Comment


            • #7
              Originally posted by Surion View Post
              Neida, men du bør ikkje teste det fult ut første 5 minuttane spilletid, kjenner en del som har brent seg på den.
              Så lenge det ikke klipper, er det ikke noe problem. Elementet får ikke mer eller mindre slaglengde og spolen tåler ikke mer eller mindre kraft selv om det ikke er spilt inn. Så hvis det ikke klipper er det ikke noe farlig å spille musikk med normalt volum med en gang. Altså elementet tåler ikke mer enn en hvis grense effekt, men den grensen er uavhengi av spilletiden.

              Det som oftest skjer når man "sprenger" et element er at man brenner av spolen, eller slår den skjev. Det skjer ved klipping av signal inn til elementet, at spolen blir for varm fordi elementet går utenfor xmax'en som forårsaker varme, eller at man rett og slett bånner elementets mekaniske slaglengde og slår spolen skjev.
              Så lenge man har kvalitets komponenter pleier man å høre når noe er galt,før man ødelegger elementet.
              Prosjekt SQ Audi A3

              Comment


              • #8
                eg villa da venta til spolana ver litt varme før eg prøvde fult ut, men ja, ikkje klipping.
                Tor Even -
                Audi A4 Turbo Quattro 2003 40mm senk 18" alu.
                Orginalt anlegg, men vil i framtiden sette inn Digital Design.
                The greatest lesson in life is to know that even fools are right sometimes.

                Comment


                • #9
                  Spolene må få strøm gjennom seg for å bli varme, det er jo ikke noe vits i å lunke på halv guffe for å "venne" dem til temperaturen. Jo varmere de blir, jo mindre gunstig er det uansett (men de fleste tåler så mye varme at det ikke er noe problem, 1000W i varme er temmelig mye!).

                  Innspilling er bare tull. Full pupp fra første stund, det eneste som skjer i alle tilfeller er at høyttalerne blir mykere, låter bedre, og at ørene venner seg til dem etterhvert.

                  Hvis høyttaleren går til helvete ved første stund, ville du uansett tatt knekken på den når du etterhvert hadde kommet til det nivået på et eller annet senere tidspunkt.

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by Surion View Post
                    eg villa da venta til spolana ver litt varme før eg prøvde fult ut, men ja, ikkje klipping.
                    Siden du nå her kommer med råd, kan du forklare dette litt mer? Hvorfor skal spolene være varme før man guffer på? Hva skjer om man ikke venter til spolene er varme og hva skjer når spolene er varme? Og hvorfor?
                    Blir imponert om du klarer å forklare dette
                    Jonas Tautra
                    - Digital Designs - dynaBel - Gladen - Mosconi -
                    Takk til dynaBel, Judys Bilstereo og Ottesen Design!

                    Comment


                    • #11
                      Var vel feil og sei at spolane skal være varme, men tenker på samme måte som en forsterker, den spela best når den er varm.
                      Spesielt om vinteren, lika dårlig og ha på anlegget i det heile når eg veit at det er kaldt. veit at det ikkje har noke og bety, men slik er nå det.
                      Last edited by Surion; 16-06-2007, 00:36.
                      Tor Even -
                      Audi A4 Turbo Quattro 2003 40mm senk 18" alu.
                      Orginalt anlegg, men vil i framtiden sette inn Digital Design.
                      The greatest lesson in life is to know that even fools are right sometimes.

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by Surion View Post
                        Var vel feil og sei at spolane skal være varme, men tenker på samme måte som en forsterker, den spela best når den er varm.
                        Spesielt om vinteren, lika dårlig og ha på anlegget i det heile når eg veit at det er kaldt. veit at det ikkje har noke og bety, men slik er nå det.
                        Heldigvis gjelder det ikke for alt, det at man bør varme ting opp. En høyttaler skal tåle plutselige og ofte kraftige svingninger og da bør den tåle å presses fra første sekund
                        Jonas Tautra
                        - Digital Designs - dynaBel - Gladen - Mosconi -
                        Takk til dynaBel, Judys Bilstereo og Ottesen Design!

                        Comment


                        • #13
                          Jeg kjøpte to elementer, tok de ut av eska, monterte de i kassene, første jeg gjorde var å makse ampen på disse to subbene, funket som juling, og fortatte vel med det i ett halvt år uten problemer.. (da snakker vi dB-drag konkurransebruk)
                          Pioneer elementer seff

                          cluet er vel at hvis ting er riktig justert er det bare å kjøre på

                          Comment

                          Working...
                          X