PDA

Vis full versjon : Tabell over sikringsstørrelser?

Ome
21-12-2008, 18:24
Lurer på om noen vet hvor store sikringer du kan ha på diverse kabler, gjerne en tabell eller noe som viser alt fra 4kvadrat og opp til 50. Kom just på at jeg må ha sikring der kabelen forgrenes ut til mindre kabler:S går fra 50 - 35 - 8 kvadrat

Tony
21-12-2008, 18:28
Litt utti denna her:
EMMA Regelbok 2009-2010 (http://www.emmanet.com/download/rules09/EMMA%20Rulebook%202009.pdf)

Ome
21-12-2008, 18:33
Takker, veldig grei tabell, men... jeg kjøpte et kabel sett med 50kvadrat, og der fulgte det med 250amp sikring, men i den tabellen står det at den aldri skal sikres med mer enn 200amp?!

Tony
21-12-2008, 18:36
Det er i følge EMMA-reglene. Noen vil si de kanskje er litt strenge? Tja sier jeg...

Du gjør neppe noe feil i å sikre den av med 250A. Blir det kortslutning så ryker nok den også ;)

Joakim
21-12-2008, 18:44
Det er i følge EMMA-reglene. Noen vil si de kanskje er litt strenge? Tja sier jeg...

Du gjør neppe noe feil i å sikre den av med 250A. Blir det kortslutning så ryker nok den også ;)

Den ryker nok før kabelen brenner opp om den er 250 ja, men dette er ikke en regel som er satt av emma for å være strenge, men en internasjonal standard tabell.

Om du bruker den på 250 så går sikkert det bra, men om du skal konkurrere så vil du få 10 poeng trekk for feil sikring.

Ome
21-12-2008, 19:15
Har just begynt å sette anlegg i en mr2, og det er det første anlegget jeg bygger, så tipper ikke det er noe vits å være med i noe kunkurranse:P men gidder ikke kjøpe noe ny sikring så lenge det er sikkert nok til at bilen ikke brenner opp... må spare inn penger der det er mulig, det ble litt dyrere enn jeg hadde trodd:S

simso
21-12-2008, 20:24
jeg ser om du legger 2 25qvadrat kabel kan du sikre med tilsammen 250a

Ome
21-12-2008, 20:31
Jeg ville aldri gjort det med 2 kabler, hvis den ene kabelen da ryker, blir klippet eller løsner på noen som helst måte vil det kunne gå 250amp igjennom en 25kvadrat og da er det kanskje fare for at det kan bli flammer:S

spade
21-12-2008, 22:36
50 kvadrat med 250A sikring er ikke noe problem om du får en skikkelig kortslutning og har et bra batteri.

Har du et dårlig batteri eller får en kortslutning via noe i bilen som leder litt dårlig eller noe slikt (lav kortslutningsstrøm) så kan du regne med at det blir varmt istedet for at sikringen går ;)

Joakim
22-12-2008, 08:49
50 kvadrat med 250A sikring er ikke noe problem om du får en skikkelig kortslutning og har et bra batteri.

Har du et dårlig batteri eller får en kortslutning via noe i bilen som leder litt dårlig eller noe slikt (lav kortslutningsstrøm) så kan du regne med at det blir varmt istedet for at sikringen går ;)

Tenk litt a...
Det er vel igrunn same shit om forbruket er en forsterker eller noe annet som trekker 200-250A, enn om det er en "kortslutning" som trekker det samme... En kortslutning vil smelle sikringen tvert, er det som du sier, for dårlig strøm på batteriet (mindre enn 250A) så vil heller ikke kabelen smelte, siden det ikke vil gå mere strøm gjennom kabelen enn den tåler!
Om batteriet er så dårlig, så vil det vel bli forholdsvis for tomt! Så den grillfesten du nevner vil nok bli en kortavrig glede... :P

spade
22-12-2008, 09:44
Tenk litt a...
Det er vel igrunn same shit om forbruket er en forsterker eller noe annet som trekker 200-250A, enn om det er en "kortslutning" som trekker det samme... En kortslutning vil smelle sikringen tvert, er det som du sier, for dårlig strøm på batteriet (mindre enn 250A) så vil heller ikke kabelen smelte, siden det ikke vil gå mere strøm gjennom kabelen enn den tåler!
Om batteriet er så dårlig, så vil det vel bli forholdsvis for tomt! Så den grillfesten du nevner vil nok bli en kortavrig glede... :P

Tenkt på punktet der du får kortslutningen? Har du noe brennbart der så er det fort varmt nok til at det antenner.

Og en 250A sikring ryker ikke så fort akkurat. Den tåler kanskje 500A i 10 sek. 400A kan kanskje stå et minutt uten at den sikringen ryker.

Har vært med på å kortslutte en 50 kvadrat kabel med 250A sikring og det ble noe inne granskauen varmt for å si det mildt. Kjente på sikringen etterpå som ikke var så veldig varm og den blir meget varm før den ryker.

Men for all del, det går som regel bra ;)

Tony
22-12-2008, 09:49
Hmm... dette skal jeg teste etterpå :)

simso
24-12-2008, 14:44
Jeg ville aldri gjort det med 2 kabler, hvis den ene kabelen da ryker, blir klippet eller løsner på noen som helst måte vil det kunne gå 250amp igjennom en 25kvadrat og da er det kanskje fare for at det kan bli flammer:S

jeg tenkte på at 25 + 25 er jo 50, så da burde jo det gå bra

Vinje
24-12-2008, 14:49
Hmm... dette skal jeg teste etterpå :)

Fikk du testet dette? :) Resultatet ble?

Tony
24-12-2008, 14:51
Fikk du testet dette? :) Resultatet ble?

Juleånden er sterk her :p

Blir kanskje en test av det i romjula. Med tidtagning og slikt.

Vinje
24-12-2008, 15:29
Hehe:) Det er slik det skal være i jula det:) Hadde vært kjekt med en test,så har man noe å se litt på.

spade
25-12-2008, 16:21
Juleånden er sterk her :p

Hadde vært moro med en strømtang også da. Så man faktisk ser hvor mye strøm som går igjennom kabelen.

Øivind Sandvik
29-12-2008, 17:57
jeg tenkte på at 25 + 25 er jo 50, så da burde jo det gå bra

ohh,, slutt da,,, skjønte du ikke forklaringa til Ome?!

sind-mag
29-12-2008, 18:18
:)Juleånden er sterk her :p

Dere vet det sikkert, men et batteri som eksploderer er ABSOLUTT IKKE kult!!!

Tenkte da viss dere skal teste med å kortslutte en kabel..
Dette var bare for å informere, ikke for å kjefte på noen :)

Brodern fikk nemlig ett bilbatteri "midt i trynet" og det var ikke noe pent syn, samt et langt sykehusopphold, varige syn og hørselskader.

Så for all del, husk å beskytte dere!! (mot batteriet altså)

Tony
29-12-2008, 18:20
:)

Brodern fikk nemlig ett bilbatteri "midt i trynet" og det var ikke noe pent syn, samt et langt sykehusopphold, varige syn og hørselskader.

Det går nok bra :) Vi skal teste hvor fort en sikring ryker bare, så er nok minimal fare for at det skal skje.

sind-mag
29-12-2008, 18:38
Det går nok bra :) Vi skal teste hvor fort en sikring ryker bare, så er nok minimal fare for at det skal skje.

Ok. min visjon var en med en juleøl i ene hånda og ledning til batteri i den andre :cl: hehe

Men det er jo bedre å si fra en gang for mye enn en for lite :)

Lykke til med testen da!

EmmaNorway
29-12-2008, 19:22
:)

Nå tviler jeg litt på at batteriet eksploderer av strømtrekk.. Et batteri kan eksplodere hvis det gasser(lades mye) og det kommer en gnist. F.eks hvis kabel kobles ifra en av polene.