Announcement

Collapse
No announcement yet.

Støping?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Støping?

    Ønsker at noen kunne lagt ut en "know how"-tråd om hvordan man støper med glassfiber osv.

    Vet ikke helt hva dere "proffe" kaller det, men støpeplast, kan det stemme?

    Har uansett lyst til og lære meg dette, så om noen skjønner hva jeg egentlig snakker om her nå; Vær så snill å lage en tråd da vell?!


    På forhånd takk.
    Mvh.
    Roy
    Mob: 40 30 99 06

  • #2
    langt i fra noen how to dette her men..


    glassfiber og støpe plast er to vidt forskjellige ting... en metode du glemte er flecce pledd og polyester. Det spørs jo litt hva du a skal lage da hvilken metode du skal bruke..

    -Glassfiber er klinete og drive med og utvikler varme.. det som slår meg med glassfiber er båter og basskasse i reserve hjulsbrønn..
    -Flecee og polyester. Denne komboen og utvikler varme. For meg virker det som om glassfiber og flecce brukes litt om hverandre og i kominasjon. Om det bare er et deksel du skal lage trenger det ikke være så stivt som ei basskasse f.eks..
    -støpeplast: brukes til og bygge opp og forme det du har støpt, Null varmegang i det.. har det herda er det dødt.. lett tog jobbe med om du blander den tørr nok. formes med fingrene til ønsket form.



    Her har jeg laget en ramme som passer sånn passe mot den kanten dekselet skal sitte mot og stifta og strekkt opp fleceen STRAMT. så dynke den GODT med polyester. gni det godt inn.


    Så la jeg på ett par gode lag med glassfiber sparkel for og stive opp litt ekstra.


    Her har jeg laget en bue med støpe plast. ikke noe hokus pokus. bland herder og plast først og smør inn det du skal støpe på. Så blander du inn fyllstoff til du har en tørr blanding som ikke siger.. Form det med fingrene til du har den formen du vil ha og det ikke er alt for mye kuler og søkk.
    sound.vision.soul

    Type R

    Comment


    • #3
      Anders har skrevet litt om støping med støpe plast i tråden sin

      http://bilstereoforumet.no/showthread.php?t=81&page=4


      Anders, kan ikke du ta og klippe ut det fra tråden din og lage en tråd her i know how`s delen av forumet?
      sound.vision.soul

      Type R

      Comment


      • #4
        Ja, har lest disse greien til Anders, lerte en del av det da, men kunne tenkt meg en SKIKKELIG nybegynner-guide.

        Med ord som jeg (vi?) forstår osv. Jeg vet jo ikke hva ditten og datten er, om du skjønner?

        Kanskje også fortelle litt om hvor man kan kjøpe forskjellig tingene, hvor mye det koster, og hva som er annbefalt.

        Ellers takk for svar!=)
        Mvh.
        Roy
        Mob: 40 30 99 06

        Comment


        • #5
          Originally posted by aFFekak View Post
          Kanskje også fortelle litt om hvor man kan kjøpe forskjellig tingene, hvor mye det koster, og hva som er annbefalt.

          Ellers takk for svar!=)

          Alt jeg har brukt til støpinga har jeg kjøpt hos Installbay, unntaket er flecee pledd og pensler..

          http://www.installbay.no/index.php
          sound.vision.soul

          Type R

          Comment


          • #6
            Originally posted by aFFekak View Post
            Ja, har lest disse greien til Anders, lerte en del av det da, men kunne tenkt meg en SKIKKELIG nybegynner-guide.

            Med ord som jeg (vi?) forstår osv. Jeg vet jo ikke hva ditten og datten er, om du skjønner?

            Kanskje også fortelle litt om hvor man kan kjøpe forskjellig tingene, hvor mye det koster, og hva som er annbefalt.

            Ellers takk for svar!=)
            ja, det hadde vært utrolig kjekt =)
            no sånn: "støping for dummies" elns :P

            Comment


            • #7
              Vi leker med tanken å holde kurser i bilstereobygging. Men da er vi avhengig å ha x-antall påmeldte til hvert kurs, for at det skal gå rundt. Å holde et slikt kurs på Hamar er en smal sak for oss, hvis interessen er stor nok
              Mvh
              Pål Andréas Bryng
              Bilstereosenteret.no
              Vi forhandler bl.a.:
              Pioneer - Focal - Rockford Fosgate - Cadence - Ground Zero - Tsunami -
              Alpine - InstallBay - Brax - Helix - Silent Coat - dynaBel - Clarion - MTX


              Følg oss på Facebook
              Gjør en trygg handel hos oss. Sjekk vår feedback-side!

              Vi gjør det vi kan for å levere det Du ønsker deg, til en hyggelig pris!

              Comment


              • #8
                Originally posted by InstallBay View Post
                Vi leker med tanken å holde kurser i bilstereobygging. Men da er vi avhengig å ha x-antall påmeldte til hvert kurs, for at det skal gå rundt. Å holde et slikt kurs på Hamar er en smal sak for oss, hvis interessen er stor nok


                Interessen for noe sånt er veldig stor her, hos meg!

                Men Hamar blir litt for langt å reise for min del. Eller, om kurset ikke blir for dyrt(?), så går det nokk bra å ta toget nedover.
                Mvh.
                Roy
                Mob: 40 30 99 06

                Comment


                • #9
                  Målet er jo ikke å tjene penger på dette for oss, men å øke interessen og kunnskapen hos folk flest. Så det blir nok ikke snakk om mer enn kanskje 1-1500kr for et kurs over en helg. Mat og opphold vil evt kommer i tillegg. Men dette er som sagt helt i det blå ennå, kun en tanke vi har hatt en stund.
                  Mvh
                  Pål Andréas Bryng
                  Bilstereosenteret.no
                  Vi forhandler bl.a.:
                  Pioneer - Focal - Rockford Fosgate - Cadence - Ground Zero - Tsunami -
                  Alpine - InstallBay - Brax - Helix - Silent Coat - dynaBel - Clarion - MTX


                  Følg oss på Facebook
                  Gjør en trygg handel hos oss. Sjekk vår feedback-side!

                  Vi gjør det vi kan for å levere det Du ønsker deg, til en hyggelig pris!

                  Comment


                  • #10
                    Prøv å kjør en slags påmeldings-tråd da?

                    Se om interessen er der.. Jeg vil i alle fall mer enn gjerne ta meg en tur for å lære slikt.

                    Fremdeles tøft om noen kunne komme med en "Støping for dummies" her
                    Mvh.
                    Roy
                    Mob: 40 30 99 06

                    Comment


                    • #11
                      Ikke dumt

                      Kasse, deksel osv hadde vært fint ja
                      Alpine - Dynamat - Hertz - Installbay - JL Audio - Monstercables - Stinger
                      Prosjekt tråd: http://bilstereoforumet.no/showthread.php?t=1084
                      Update 15.05.09. Kenneth Ueland, Rogaland

                      Comment


                      • #12
                        Ja, ikke sant.. tror interessen for et kurs hadde vært stor, om det hadde blitt markedsført nokk/rett.
                        Mvh.
                        Roy
                        Mob: 40 30 99 06

                        Comment


                        • #13
                          Dette tok jeg opp våren 2006.Ingen ting er skjedd.Det er dessverre bare og innse att dette er og blir bare prat.Provoserende,litt.
                          Per.
                          Focal Utopia Beryllium.Spirit Of Sound.
                          Audison Music Expression
                          http://www.audison.eu/index_main.php?Section=VRX6420
                          http://www.audison.eu/index_main.php?Section=VRX1500

                          Comment


                          • #14
                            Vi skal nokk få dratt igang de gutta nede på Installbay denne gangen

                            Eller hva, Pål?
                            Mvh.
                            Roy
                            Mob: 40 30 99 06

                            Comment


                            • #15
                              ta å dra kurs på hamar! jeg kommer garrantert! er ikke mere en 30 min dit for meg så tror jeg skal klare å dra med meg soundboy å

                              Comment

                              Working...
                              X