Announcement

Collapse
No announcement yet.

Blind juletest av brente cd'er

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Blind juletest av brente cd'er

    Etter en diskusjon om kvalitet på brente cd'er kontra originale og også forholdet mellom brennehastighet og lydkvalitet, fikk vi lyst til å teste dette.

    Testnisser:
    Erik André Nordby og Joakim Skovlund

    Vi testet Eva Cassidy - Songbird, en cd med enkelt, dynamisk, rent og fokusert lydbilde, som gjør det enklere å avsløre forskjeller.
    For å ikke lytte seg helt bort ved å lytte for lenge på hver type cd, valgte vi track 1 - Fields of gold. Dette sporet har en meget fokusert vokal og ren gitar, med masse rominformasjon og tydelige overtoner.

    Det ble brukt én original cd, én som var brent på 8x og én som var brent på 32x hastighet. Platene ble spilt i helt tilfeldig rekkefølge og lytteren visste ikke hvilken plate som ble spilt. Testen ble gjennomført ved at vi testet den originale mot 8x kopi og deretter den originale mot 32x kopi.

    Det ble ikke registrert forskjeller mellom den originale og den som var brent med 8x. Men på plata som var brent med 32x, ble det registrert ganske store forskjeller i renhet, dynamikk og tydelig grovere microdynamikk. Plata låter som om den har mere grunnstøy, slik at stille partier ikke får det samme dynamikkomfanget som den originale innspillingen. Lyden er mere stressende og svake lyder (som pust, romgjengivelse, overtoner, klang i gitarstrenger) låter grovere, mindre fokusert og blir tilslørt.

    Begge testnissene kom opp med nøyaktig samme resultat, flere ganger etter hverandre.

    Konklusjon:
    Brenn på lav hastighet om du vil beholde lydkvaliteten!
    [SIZE="3"][B][FONT="Trebuchet MS"]Joakim Skovlund[/FONT][/B][/SIZE]
    [SIZE="2"][B][COLOR="DimGray"][FONT="Trebuchet MS"][/FONT][/COLOR][/B][/SIZE]
    [SIZE="1"]Mobil: 943 55 200 - Epost:[EMAIL="joakim@skovlund.no"][COLOR=Blue]joakim@skovlund.no[/COLOR][/EMAIL][/SIZE]

  • #2
    Og bruk "verify" så er du sikker på at det som er brent er det samme som orginalen...
    Mangler det bare en bit så kan det være nok til og fucke til plata, det ungår man ved verifisere den etter brenning. tar noen minutter ekstra men er verdt det..

    Comment


    • #3
      Originally posted by Positron View Post
      Og bruk "verify" så er du sikker på at det som er brent er det samme som orginalen...
      Mangler det bare en bit så kan det være nok til og fucke til plata, det ungår man ved verifisere den etter brenning. tar noen minutter ekstra men er verdt det..
      Sjangsen for at en bit skal fucke opp innspillingen er mikroskopisk.

      For å skjønne hva bitfeil gjør med lyden må man se på hvordan PCM (pulse code modulation) fungerer.
      Analog til digital konvertering foregår ved at det blir tatt et "sample" av den analoge kurven ved faste intervaller, ganske nøyaktig 44100 ganger per sekund på cd.
      Ved hver av disse samplene blir styrken målt som et nummer mellom 0 og 65535. (16 bit)
      Hvis den minst viktige biten i samplingen går tapt betyr dette en feil i amplituden som er 1 til 65535.
      Rekk opp hånda de som mener det er hørbart!
      Hvis det mot all formodning skulle være en av de mer viktige bitsene (de første av de 16) vil det låte som et relativt tydlig "klikk" i høyttalerene.
      Det er old news at bitfeil ikke forandrer lydbildet, dynamikk eller andre "analoge" tilnærminger til lyd.
      I ekstreme tilfeller skaper det støy, thats it!

      Mvh
      Dag Johansen
      "Gimme the hammer... Naaaw not that one, the freakin' big one- I'll MAKE it fit!"

      Comment


      • #4
        Originally posted by Joakim View Post

        Begge testnissene kom opp med nøyaktig samme resultat, flere ganger etter hverandre.
        Hadde testnissene kost seg med mye gløgg også?

        Mvh
        Dag Johansen
        "Gimme the hammer... Naaaw not that one, the freakin' big one- I'll MAKE it fit!"

        Comment


        • #5
          Bare for å understreke:
          Ja, det har nok noe for seg å kopiere ved lavere hastighet, for bitfeil er hørbart.
          Jeg ville bare utdype hvilken type degradering bitfeil fører til.

          Mvh
          Dag Johansen
          "Gimme the hammer... Naaaw not that one, the freakin' big one- I'll MAKE it fit!"

          Comment


          • #6
            Originally posted by Dag Johansen View Post
            Hadde testnissene kost seg med mye gløgg også?

            Mvh
            Dag Johansen
            Hehe, nei vi er så gløgge fra før av, kun rusa på godlyd!

            Jobber oss gjennom cd-samlinga mi i leting på materiale til flere "Erik's SQ cd" om dagen! Moro å gjenoppdage masse gammelt som ikke er hørt på en stund!

            Utrolig mye bra musikk og gromme innspillinger i alle mulige rare sjangere! Fikk en skikkelig AHA opplevelse av en cd med Odd Børretzen og Lars Martin Myhre faktisk! Fantastisk lyd!

            Dessverre så er det utrolig mange innspillinger som har blitt utført av "overivrige" lydteknikkere, som er litt for glade i kompressor/limiter og "loudnesseffekt". Mye materiale som er så komprimert at all dynamikk er drept! Er latterlig når ei stortromme høres ut som en ulldott og en superdynamisk saxofon låter som en piccolofløyte..Utrolig synd at mye bra musikk blir irriterende kjedelig å lytte til pga. dårlig mix og ihjelkomprimerte instrumenter.

            Men vi har funnet frem mye spennende musikk, som kommer på ett par spennende "Erik's SQ cd'er" til om ikke lenge!

            Tenkt noe på test av forsterkere da Dag?
            [SIZE="3"][B][FONT="Trebuchet MS"]Joakim Skovlund[/FONT][/B][/SIZE]
            [SIZE="2"][B][COLOR="DimGray"][FONT="Trebuchet MS"][/FONT][/COLOR][/B][/SIZE]
            [SIZE="1"]Mobil: 943 55 200 - Epost:[EMAIL="joakim@skovlund.no"][COLOR=Blue]joakim@skovlund.no[/COLOR][/EMAIL][/SIZE]

            Comment


            • #7
              Originally posted by Joakim View Post
              Hehe, nei vi er så gløgge fra før av, kun rusa på godlyd!

              Jobber oss gjennom cd-samlinga mi i leting på materiale til flere "Erik's SQ cd" om dagen! Moro å gjenoppdage masse gammelt som ikke er hørt på en stund!

              Utrolig mye bra musikk og gromme innspillinger i alle mulige rare sjangere! Fikk en skikkelig AHA opplevelse av en cd med Odd Børretzen og Lars Martin Myhre faktisk! Fantastisk lyd!

              Dessverre så er det utrolig mange innspillinger som har blitt utført av "overivrige" lydteknikkere, som er litt for glade i kompressor/limiter og "loudnesseffekt". Mye materiale som er så komprimert at all dynamikk er drept! Er latterlig når ei stortromme høres ut som en ulldott og en superdynamisk saxofon låter som en piccolofløyte..Utrolig synd at mye bra musikk blir irriterende kjedelig å lytte til pga. dårlig mix og ihjelkomprimerte instrumenter.

              Men vi har funnet frem mye spennende musikk, som kommer på ett par spennende "Erik's SQ cd'er" til om ikke lenge!

              Tenkt noe på test av forsterkere da Dag?
              Enkelte av Børrezen/Myhre innspillingene var flittig brukt til evaluering av lyd hos meg også en stund tilbake.
              "the loudness war" er desverre kommet for å bli, dynamikkomfanget blir bare værre og værre for at det skal låte høyt og "fint" på små bordradioer og MP3 spillere.

              Når det gjelder Eriks Sq cd'er så sier jeg bare keep up the good work, masse morro med sånne innspillinger.

              Jada, vi må jo bare sette av en kveld til litt vitenskapelig testing, hadde jo vært moro å finne grensen for hva vi hører og ikke hører!

              Jeg kunne tenkt meg å bli testet på kabler, for jeg er overbevist om at jeg hører forskjell.

              Egentlig er jeg motstander av blindtester, evolusjonen har jo skapt oss mennesker slik av vi bruker fler av våre sanser samtidig, så å utelukke det ene gir ikke automatisk noe godt svar.

              Hadde jeg svidd av noenhundretusen på ettpar JBL Everest D66000 så hadde jeg vel likt lyden selv om de var koblet i motfase!

              Mvh
              Dag Johansen
              "Gimme the hammer... Naaaw not that one, the freakin' big one- I'll MAKE it fit!"

              Comment


              • #8
                Originally posted by Dag Johansen View Post
                Egentlig er jeg motstander av blindtester, evolusjonen har jo skapt oss mennesker slik av vi bruker fler av våre sanser samtidig, så å utelukke det ene gir ikke automatisk noe godt svar.

                Hadde jeg svidd av noenhundretusen på ettpar JBL Everest D66000 så hadde jeg vel likt lyden selv om de var koblet i motfase!

                Mvh
                Dag Johansen
                Kunne tenkt meg å skiftet ut høyttalerkablene dine hjemme hos deg en dag uten at du hadde visst om det. Mulig du hadde merket det, mulig ikke. Men det hadde vært en god pekepinn. I en A/B-test skiller du ting du ikke hadde merket forskjell på til vanlig, men moro er det

                Var på en demo av Everest der de spilte blåmann, ble ikke overimponert der og da, men det hadde sikkert snudd seg om jeg hadde kjøpt de Kjenner foresten som som tenker på å oppgradere fra K2 S9800 til Everest, da skal ihvertfall jeg innom og høre hva de er gode for i normale omstendigheter
                Alpine
                Audison
                Hertz
                Soundstream

                Comment


                • #9
                  Jeg synes det var interessant å teste ut disse cd'ene uten å vite hva som blir spilt, man skjerper seg gjerne litt ekstra når man MÅ finne riktig svar ut fra at man ikke vet om man blir lurt eller ikke. I denne testen var det ikke tvil om hvilken som var BEST! Hørte det til og med da jeg vi byttet plass og jeg kun hadde lyd fra den ene høyttaleren rett i fleisen.

                  Opplever det litt på samme måte som en blindtest når jeg dømmer EMMA-biler.. Jeg dømmer stort sett lyd, ikke så ofte installasjon. Iallefall ikke samtidig i samme klasse, så jeg har ikke studert hva folk har av utstyr i bilene sine, før jeg skal dømme lyd. Har stort sett ikke peiling på hva som er brukt av utstyr i bilen (ikke synes jeg det er så interessant for lydbedømningen heller) og det kan også være at man blir "lurt" av at man ser en pioneergrill, mens det sitter ett helt annet element under..
                  Jeg har aldri hatt problemer med å dømme en bil med f.eks. ODR eller F1 nedenom og hjem hvis den låter dårlig, og heller ikke gi en bil med "dårlig" utstyr bra score om den låter bra! Det som er mest interessant for meg som dommer, er å være åpen for å lytte til hvilke løsninger og hva deltakeren har klart å få ut av bilen sin! Det er mange kompromisser i ett bilanlegg og det er da spennende å finne ut hvilken retning deltakeren har tatt for å komme i mål, og om det funker bra eller mindre bra.
                  Samtidig er det viktig å vite mest mulig om innspillingen man skal dømme etter på forhånd, men samtidig prøve å ikke "låse" seg til en referanse. Det kan være anlegg som avslører ting på en annen måte enn ett annet og det perfekte bilstereoanlegg er ennå ikke bygget! (det står i verkstedet foreløpig - hihi)

                  Er igrunn morsomt å teste ut forskjellige ting, selv om det ikke nødvendigvis er de mest teknisk eller vitenskaplig dokumenterte testene!
                  Bare det å ha ett felles diskusjonsgrunnlag gjør en slik kveld til noe spennende og er alltid lærerikt! Vi må få til litt sånne ting fremover!

                  Kabeltester er interessant! Det som kan være vanskelig med kabeltest er å finne ut hva som låter best.. det kan være enkelt å høre at det er en forskjell, men derfra så er det opp til smak hva som er best for hver enkelt. Det er lite trolig at en kabel vil tilføre feil til musikken, men heller skape nyanseforskjeller som vil gjøre at en kabel kan passe bedre til ett oppsett enn ett annet - avhengig av karakteristikken til elektronikken. Så å bruke kabler til å fremheve eller maskere karakteristikker er gudd!


                  Synes også det er utrolig spennende når flere personer lytter til samme musikkspor, for så å diskutere hva man har hørt! Er en fin måte å finne nye vinklinger på måten man lytter til musikk på! Vi har alle forskjellig musikalsk bakgrunn/grunnlag og sanser forskjellige ting og detaljer på forskjellige måter. Dette trenger ikke nødvendigvis foregå på samme anlegg eller samtidig, men at man noterer seg ting man hører, hører det igjen på ett annet anlegg og har en felles lytt for så å diskutere og lære av hverandre.

                  Prøver å få igang en sånn type diskusjon her: http://www.carmediaworld.com/thread.php?threadid=119 om den nye emma cd'en, men det går litt tregt. Er veldig interessert i hva folket synes og mener om de forskjellige sporene på cd'en! Min interesse i den tråden går på å utvikle meg selv nettopp i forhold til at jo flere som lytter og kommer med meninger, jo bedre grunnlag har man for å bedømme hvordan musikken blir gjengitt på forskjellige anlegg!
                  [SIZE="3"][B][FONT="Trebuchet MS"]Joakim Skovlund[/FONT][/B][/SIZE]
                  [SIZE="2"][B][COLOR="DimGray"][FONT="Trebuchet MS"][/FONT][/COLOR][/B][/SIZE]
                  [SIZE="1"]Mobil: 943 55 200 - Epost:[EMAIL="joakim@skovlund.no"][COLOR=Blue]joakim@skovlund.no[/COLOR][/EMAIL][/SIZE]

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by Dag Johansen View Post
                    Sjangsen for at en bit skal fucke opp innspillingen er mikroskopisk.

                    For å skjønne hva bitfeil gjør med lyden må man se på hvordan PCM (pulse code modulation) fungerer.
                    Analog til digital konvertering foregår ved at det blir tatt et "sample" av den analoge kurven ved faste intervaller, ganske nøyaktig 44100 ganger per sekund på cd.
                    Ved hver av disse samplene blir styrken målt som et nummer mellom 0 og 65535. (16 bit)
                    Hvis den minst viktige biten i samplingen går tapt betyr dette en feil i amplituden som er 1 til 65535.
                    Rekk opp hånda de som mener det er hørbart!
                    Hvis det mot all formodning skulle være en av de mer viktige bitsene (de første av de 16) vil det låte som et relativt tydlig "klikk" i høyttalerene.
                    Det er old news at bitfeil ikke forandrer lydbildet, dynamikk eller andre "analoge" tilnærminger til lyd.
                    I ekstreme tilfeller skaper det støy, thats it!

                    Mvh
                    Dag Johansen
                    ang at "en" bit mangler gjelder vel mest på software da, skal bare en bit til så kan det være fucka.
                    Men uansett, brenner man fort så forsvinner adskillig mere en bare en bit, og det viser jo testen ovenfor.

                    Comment


                    • #11
                      Og til de som ikke vet hva loadnesswar er for noe og ikke har søkt det opp kan jeg være så hyggelig å legge en link som forklarer det meget greit.

                      http://www.youtube.com/watch?v=3Gmex...e=channel_page
                      sigpicFocal Dual Monitor - Focal UtopiaBE - Alpine DVA-9965 - PXA H701custom edition
                      IceAudio - Bilringen AS - inakustik

                      Comment


                      • #12
                        Morsom og interessant test

                        Det jeg personlig synes er mest spennende med slike ting er ikke like mye å finne ut om man kan høre forskjell på kabler, brente cd-er osv. som å forsøke å finne en plausibel forklaring på hvorfor det er forskjell. Først da blir man klokere og kan gjøre konstruktive ting med resultatene. Det hadde absolutt vært artig med litt "videnskabelig samvær"

                        Comment


                        • #13
                          ¨
                          Egentlig er jeg motstander av blindtester, evolusjonen har jo skapt oss mennesker slik av vi bruker fler av våre sanser samtidig, så å utelukke det ene gir ikke automatisk noe godt svar.
                          En kabeltest vil jo bli helt ødlagt om du ikke har blindtest, for det er garantert en av soppene som skal teste dem som er kabelfanatiker, og tror jorda stopper å snurre om kabelen er dyr nok.
                          Mvh
                          Rolf Try Nygård

                          Comment


                          • #14
                            Hva om vi ikke finner en blind, holder det med en som er fryktelig svaksynt da?
                            Roar Sørlie
                            Tlf 90127075
                            Strandgata 26; mitt andre hjem :P

                            Comment


                            • #15
                              Originally posted by r3mark View Post
                              Hva om vi ikke finner en blind, holder det med en som er fryktelig svaksynt da?
                              kan hende han kan klare å se hvilken farge det er på kabelen
                              VW Golf 4
                              Alpine F#1 status| Mosconi | Digital Designs
                              Simen Sormbråten

                              Comment

                              Working...
                              X