Announcement

Collapse
No announcement yet.

En liten oppfordring

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • En liten oppfordring

    I det siste syns jeg kvaliteten på skriftspråket har falt betraktlig her på forumet.
    Mye forkortelser, dialekt, og totalt uforståelige setninger overalt.

    Selv om dere har dysleksi, så er ikke dette fritak fra å prøve å skrive forståelig, det betyr bare at dere bør bruke 10-15sekunder mer på å lese over posten og rette opp feil.

    Dette er IKKE for å rakke ned på noen eller lignende, bare en liten appell til _alle_ om at man leser over en gang eller to før man poster. Kan kansje forhindre at du poster noe du ikke burde i en opphetet situasjon og
    Mvh
    Rolf Try Nygård

  • #2
    Så enig, så enig!

    Selv om vi har mange dialekter når det kommer til tale i dette landet, så har man faktisk bare to skriftspråk. Bokmål eller Nynorsk.
    Selvfølgelig trenger man ikke være helt striks på å følge alle skriveregler hele tiden, men hovedpoenget her er å gjøre seg forstått for ALLE og ikke bare de som kommer fra samme bygd som en selv

    Trøndersk sms-språk er ikke veldig artig å sitte å tyde. Ei heller et helt langt innlegg uten setningsoppbygging med punktum, komma og til og med avsnitt.
    Mvh Tony
    - The only road to take is perfection itself

    Comment


    • #3
      Akkurat det med dialekt er oppdatert i reglene, KUN norsk eller nynorsk.
      Mvh
      Rolf Try Nygård

      Comment


      • #4
        Tegnsetting er noe jeg savner. Jeg poengterte vel noe om årets lengste setning her en dag? Det blir litt vanskelig å lese en post som består av tilsynelatende EI lang setning. Jeg greide å forstå posten når jeg tolka den et par ganger og lot som det stod punktum rundtom. .................... Sånn, dere kan låne noen av de der
        Roar Sørlie
        Tlf 90127075
        Strandgata 26; mitt andre hjem :P

        Comment


        • #5
          Ikke bare tegnsetting, men linjebrekk som det heter så fint på norskt, samt avsnitt er og en fordel.

          Også ikke bli som meg, jeg bruker ALT for mye komma.
          Mvh
          Rolf Try Nygård

          Comment


          • #6
            Bedre med et komma for mye enn ingen, det er min sak på synet!
            Roar Sørlie
            Tlf 90127075
            Strandgata 26; mitt andre hjem :P

            Comment


            • #7
              plassering og antall komma vil jo også påvirke setningen da. :P

              Vent, ikke kjøp nå!
              Vent ikke, kjøp nå!

              (Klassisk norskbok-eksempel)
              Mvh De som kjenner meg, kjenner meg. Hadde en gang en golf..
              Team [B]d[/B]yna[B]B[/B]el
              Prosjekttråden min: [url]http://www.bilstereoforumet.no/showthread.php?t=79[/url]
              -Computer engineering is not rocket science…it’s probably closer to voodoo.-

              Comment


              • #8
                Vent, ikke kom nå!
                Vent ikke, kom nå! Sa kjerringa
                Roar Sørlie
                Tlf 90127075
                Strandgata 26; mitt andre hjem :P

                Comment


                • #9
                  kunne gjerne sløyfa nynorsk å. er jo totalt uforståerlig mye av det som blir skrevet på nynorsk..
                  MVH, Øivind Sandvik
                  sigpic
                  www.facebook.com/Sandviksbassogbongel
                  www.sandviksbassogbongel.com

                  Comment


                  • #10
                    Vi har to skriftspråk i Norge! Vil være feil å eksludere nynorsk synes jeg. Gidder man, så er det forståelig det også.
                    Mvh Tony
                    - The only road to take is perfection itself

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by Typhon View Post
                      Vi har to skriftspråk i Norge! Vil være feil å eksludere nynorsk synes jeg. Gidder man, så er det forståelig det også.
                      Nå blir det pisk på deg Tony!
                      Ytringsfriheten stopper litt før det å komme med slike utsagn!

                      Hørte du ikke snakk om diktatur? hihi
                      [SIZE="3"][B][FONT="Trebuchet MS"]Joakim Skovlund[/FONT][/B][/SIZE]
                      [SIZE="2"][B][COLOR="DimGray"][FONT="Trebuchet MS"][/FONT][/COLOR][/B][/SIZE]
                      [SIZE="1"]Mobil: 943 55 200 - Epost:[EMAIL="joakim@skovlund.no"][COLOR=Blue]joakim@skovlund.no[/COLOR][/EMAIL][/SIZE]

                      Comment


                      • #12
                        tegnsetting og korrekturlesing så er mye gjort..

                        Selv har jeg ett tastatur som ikke er helt kamerat med meg om dagen + en touch metode som ikke er helt innarbeidet så da må man lese korrektur.. hehe
                        Last edited by LLH; 06-01-2009, 22:59.
                        sound.vision.soul

                        Type R

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by Typhon View Post
                          Vi har to skriftspråk i Norge! Vil være feil å eksludere nynorsk synes jeg. Gidder man, så er det forståelig det også.

                          En liten kverulerende melding, vi har faktisk 3 skriftspråk; bokmål, ny-norsk og samisk.

                          Til de som vil poste på samisk, ikke gjør det. :-) Bruk heller engelsk, hvis du absolutt ikke vil skrive på "syd-norsk".
                          Mathias.... Soundman is alive
                          Acting normal for some time, but it was so booooring, i went back to be myself.
                          Gammel 124-drosje,Clarion ADCS-1, McIntosh amp(s), JBL GTi 408 og 600, og 2 GTi 1200. Loud & clear

                          Comment


                          • #14
                            Vi har bare to skriftspråk som er på norsk....
                            Mvh
                            Rolf Try Nygård

                            Comment


                            • #15
                              Originally posted by NoZ_87 View Post
                              kunne gjerne sløyfa nynorsk å. er jo totalt uforståerlig mye av det som blir skrevet på nynorsk..
                              så sløyfer vi "og"- og "å"-feil når vi er i gang
                              Alpine MRV-F407, Alpine MRV-T1507, SS TRC 6.N + 3" TB, 1 stk HX 250D.

                              Comment

                              Working...
                              X