Announcement

Collapse
No announcement yet.

Enkel volumberegning av kasser

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Enkel volumberegning av kasser

    Om man har gitt seg i kast med å konstruere en eller flere kasser med kompliserte former nytter det ikke alltid å bruke de vanlige matematiske formlene for volumberegning. Den enkleste måten å finne et pålitelig kassevolum blir å fylle kassa med et fyllmedie mens man holder styr på hvor mye som er fylt. Mange bruker vann, noe som både er lett tilgjengelig, billig og gir nøyaktig resultat. Men man bør bruke en tynn plastpose, søppelsekk eller liknende for å unngå søl, lekkasjer og tørking. Og personlig liker jeg best ting som søler så lite som mulig (Murphys lov er ofte meget relevant for meg...), det er fort gjort å få en liten rift i posen som man ikke ser, og plutselig har man kanskje hele reservehjulbalja full av vann...

    Du trenger:
    - litermål
    - kjøkkenvekt/badevekt
    - fyllmedium, som ris eller tørr sand

    Fremgangsmåten er enkel:
    - vei det tomme litermålet.
    - nullstill vekta (eller noter deg hvor mye litermålet veier)
    - fyll opp 1 liter fyllmedium
    - noter hvor mye fyllmediet veier

    - vei den tomme kassa og noter vekta
    - fyll med fyllmedium til den er helt full (du trenger ikke å fylle ett og ett litermål, bare hell fra sekken med ris/sand e.l.)
    - vei kassa på nytt, trekk fra vekta av den tomme kassa og del svaret på vekta av 1 liter fyllmedie.

    Svaret du får da vil være et tilstrekkelig nøyaktig literantall, og fyllmediet kan helles tilbake i sekken eller kastes. Mange kjenner sikkert til metoden allerede, men det finnes sikkert endel som ikke vet om den også. Håper jeg i hvert fall, så har jeg ikke skrevet alt sammen til ingen nytte

  • #2
    Fin guide!
    Vil bare legge til at Lecakuler også er greit å bruke, billig og enkelt å spa ut igjen.
    [SIZE="3"][B][FONT="Trebuchet MS"]Joakim Skovlund[/FONT][/B][/SIZE]
    [SIZE="2"][B][COLOR="DimGray"][FONT="Trebuchet MS"][/FONT][/COLOR][/B][/SIZE]
    [SIZE="1"]Mobil: 943 55 200 - Epost:[EMAIL="joakim@skovlund.no"][COLOR=Blue]joakim@skovlund.no[/COLOR][/EMAIL][/SIZE]

    Comment


    • #3
      jepp. fin guide dette.
      MVH, Øivind Sandvik
      sigpic
      www.facebook.com/Sandviksbassogbongel
      www.sandviksbassogbongel.com

      Comment

      Working...
      X