Vis full versjon : Nytt anlegg spiller ikke til forhåpningene...
Har kjøpt nytt anlegg, 2x10 Hertz EX250D, og en Hertz EP1D
Koblet til, og opplevelsen var relativt skuffende...ga null trykk omtrent, og spiller slapt, selv om jeg skrur opp på spiller og gain på amp.
Iallefall, forsterkeren har A+- og B+-, ene subben står på A+-, mens den andre står på B+-, på subbene er det 2 typer "broer" med 4 forskjellige innganger, Paralell 2ohm, series 8ohm og stereo 4 ohm.
Hadde tenkt å brokoble disse ned til 1ohm da dette er mulig, og dermed yter forsterker 1000w.
Hva skal jeg sette subbene på, og hvordan skal kablingen videre være til forsterker? Venligst forklar litt enkelt, og gjerne med bilder :P
jeg har samme forsterker, og jeg kobla basser 1 på a og basser 2 på b
og da parallel kobler du spolene på basserne
og hvilken basser er det du har? er ingen som heter det du skrev oppe der
jeg har samme forsterker, og jeg kobla basser 1 på a og basser 2 på b
og da parallel kobler du spolene på basserne
Sette den om 2ohm, med de 2 bruene på hver sine 2 terminaler?
Det var slik jeg hadde det, og det ble meget skuffende for å si det slik...
Altså, a + og - går til hver sin terminal på siden av subben, og så videre til 2 ohm, med to bruer på, slik jeg har det nå..
Beklager, liten skrivefeil, HX250D..
http://installbay.no/product_info.php?cPath=109_113_182&products_id=731
dette syntes jeg var rart, for jeg har to http://installbay.no/product_info.php?cPath=109_113_183&products_id=722 på den forsterkeren og jeg trenger ikke å gi på en gang for å få trykk
kan være du kan ha serie kobla spolene så du får 8ohm på hver basser
Hmmm, muligens ampen er ødelagt? Selv om gain står på fullt og pioneerspilleren står på volume 60, så spiller det rett og slett ubrukelig slappt...merkelig :S
men kan ikke du ta et blide av tilkoblingene i morgen så kan vi se om du har kobla feil
legger ved et bilde av hvordan det burde kobles
Bilstereosenteret.no
10-01-2009, 23:48
Vi har solgt veldig mye av EP 1D sammen med ES bass og vi har ennå ikke fått en eneste klage. Så dette er merkelig.
Hvilken bil er dette montert i, hvordan kasse har du bygd?
Gikk ut i bilen etter et lite opphold, og da spilte subben helt utmerket, skrudde av bilen, så på igjen, da var det samme problemet.
Dårlig batteri, for kaldt, får ikke nok strøm?
Står montert i en Alfa Romeo 155, og en ferdigbygd kasse fra Installbay..
Er bare så merkelig at jeg aldri hatt dette problemet med en Soundmagus x1502 og en 12" jbl i ferdigkasse...
Bilstereosenteret.no
11-01-2009, 01:51
Sjekk hvilespenning på batteriet, sjekk strømkablene og spesielt jordingspunktet. Prøv å koble til kun èn bass. Feilen er som regel ikke langt unna, det er bare kunsten å eliminere potensielle feil
Hmmm, okei, syns bare det er så veldig merkelig, siden jeg ALDRI hadde problemet med soundmagus x1502, som i hovedsak er en mer strømkrevende forsterker enn Hertzen. Tykke kabler, kraftig ANL sikring, relativt nytt batteri...
Ser bra ut iallefall..
http://i537.photobucket.com/albums/ff339/Han5y/AlfaRomeo013.jpg
gjør det enkelt:
du kan koble på en spole av gangen og da skal det være bass ved moderate nivå, ved å koble på en extra spole skal det spille minst like bra og i tilleg øke i nivå, om det senker eller minke nivå så har du feil polaritet på spolen du kobler til... ;) enkelt å prøve.
Eller finnes jo en egen tema med konkrete tips og anvisning på hvordan du kan skjekke polariteten ved hjelp av en batteri, selv foretrekker jeg 9volts baterier da du ser lettere hvilken vei menbranen beveger seg ;) -søk.....
her var linken forresten:
--polaritet/fase skjekk-- (http://www.bilstereoforumet.no/showthread.php?t=2545)
prøvd de soundAnus forsterkerene for et par år siden ,og mine krevde nesten ikke noe i det heletatt, men gav heller lite ut også :)
Mål spenningen, og kople av en og en bass på de 2 terminalene på forsterkeren og se om du finner differanser :)
Kan det rett og slett være batteriet som er dødt? Bilen har stått mye i ro, med mye spilling, så muligens dette har tatt knekken på batteriet?
om det er vanlig blybatteri vil jeg tippe det er 99% sikkert med def batteri :)
Bilstereosenteret.no
12-01-2009, 19:00
det finner du kjapt ut ved å måle hvilespenningen, slik jeg ba deg om tidligere ;)
Ser ut for meg som du bruker sånne phonokabler som fåes kjøpt på europris, biltema, elkjøp osv. til 59,- pakken eller noe sånt.. ??:cz: :dl:
Disse er det like greit å bytte ut med en gang, når du først har et såpass påkostet anlegg som du har der=) Du vil nokk merke en ganske kraftig forbedring i lyden bare ved å gjøre det.. Sier ikke at disse er problemet nei, men jeg har faktisk testet sånne kabler opp mot Evus kablene jeg nå har, og det var helt sinnsykt mye forskjell! Jeg trodde før at det var selve høyttalerene og forsterkerne som hadde alt og si, men jeg fant fort ut at jeg ikke skulle bruke sånne kabler mer..
*trekke pusten*
Er ikke sikkert det er sånne billig-kabler du bruker heller, men de ligna fælt..
Kabler er sinnsykt viktig, var ikke jeg som la kablene i bilen selv, var forrige eier, så vet ikke om de phonokablene er noe europris-greier eller ikke. Vurderer å bytte de, ja, og lyden vil nok bli en del bedre :)
Bilstereosenteret.no
13-01-2009, 20:57
Si ifra, så kan du få en skikkelig grisepris på nye kabler. Forhåpentligvis hjelper det
Sjekka om det er jorda ordentlig a? Aner ikke om det kan gi slike symptomer, men er vel verdt å sjekke (spessielt hvis du ikke har lagt kablene selv)
Sist jeg skrudde jordekabelen på plass,så fikk jeg ikke denne helt på plass, holdt på lenge i garasjen med å strekke kabler for å legge forsterker en annen plass. Skrudde jordingen skikkelig godt til, og DA var det liv i leiren :D
Bilstereosenteret.no
17-01-2009, 21:55
Godt at det gikk bra. For dårlig jording kan ta knekken på utstyret om man er riktig uheldig.
Hebbelille
17-01-2009, 22:00
så nå spiller det som bare det?
Joring er meget viktig, jeg hadde et problem med en spiller i en av mine tidligere biler der linje utgangen gikk føyken flere ganger og hadde spillern inne til repp og klala på det og fikk den ordnet igjend, men når dette bare oppsto igjen så mente de det måtte være noe i bilen, og det viste seg det at forsterkerene ikke hadde skiklig joring ofg at dem trakk joring fra spiller viav fonokabel. så var det å lage til nytt jorings punkt og få det skiklig joa og etter det hadde jeg ikke noe tull med spillern :)
Så Joring er meget viktig.
Trodde jordinga jeg hadde i fra før av var godt skrudd inn, noe som ikke stemmer, det funker iallefall som bare det, og subbene spiller HELT nydelig :D
Engen Audio
23-01-2009, 21:37
Høres bra ut, håper du har skrudd gain ned fra fullt nå ?
Hehe, jada, står på midten nå, og er helt perfekt volum :)
vBulletin® v3.8.3, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.