Announcement

Collapse
No announcement yet.

Er DAB noe å ha?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Er DAB noe å ha?

    Jeg kunne tenkt meg å få vite erfaringer og synspunkter på DAB i forhold til FM.
    Hva er er egentlig bit-raten til de norske DAB-kanalene? Jeg har lest at de bruker MP2-koding, dette er jo litt gammeldags..eller?
    Jeg har bestillt en Pioneer DEH-P88RS og etter det jeg forstår så har den ikke DAB-kontroll. (Tar jeg feil her?)
    Mvh,

    Gunnar

  • #2
    ikke at jeg har svar på spørsmåla dine, men med dab radio får du inn p4 bandit

    Comment


    • #3
      88RS har DAB kontroll via IpBus, men Pioneer lager ikke lenger DAB radio, så da må du prøve å få tak i en brukt
      Mvh
      Pål Andréas Bryng
      Bilstereosenteret.no
      Vi forhandler bl.a.:
      Pioneer - Focal - Rockford Fosgate - Cadence - Ground Zero - Tsunami -
      Alpine - InstallBay - Brax - Helix - Silent Coat - dynaBel - Clarion - MTX


      Følg oss på Facebook
      Gjør en trygg handel hos oss. Sjekk vår feedback-side!

      Vi gjør det vi kan for å levere det Du ønsker deg, til en hyggelig pris!

      Comment


      • #4
        vivaro: grunner til at dab innføres:
        - bedre dekning (samme prinsippet som da man gikk fra nmt til gsm på telefon)
        - billigere (det koster mer å vedlikeholde fm nettet enn det koster å bygge ut dab nettet)
        - antall kanaler (riksnettet idag har vel kun plass til ca 5 kanaler, på dab nettet er dette mangedoblet)

        Lydkvalitet er sekundært, dessuten har kvaliteten på mottaker utstyret og DAC'en mye å si for digitale signaler (som på cd spillere eksempelvis). Dab er tiltenkt bil, mobile radioenheter og lignende, de som er opptatt av hifi vil kunne kose seg med streaming av sine favorittkanaler i så høy kvalitet de vil i stua. Ergo alle fornøyde.

        Comment

        Working...
        X