Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hvordan tette svære hull i døra?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Hvordan tette svære hull i døra?

    Har tenkt å tette igjen noen svære åpninger i dørene for å få bedre bass.

    Gidder ikke ut å skru av dørpanelet for å ta bilde nå så seint på kvelden, så jeg låner et bilde av en annen dør jeg fant i en prosjenkt tråd på forumet her. Er ikke samme type bil, men det går ut på det samme.

    Hvordan best mulig tette åpninger som dette:


    For å få det så stivt og tett som mulig er det vel glassfiber som gjelder? Jeg har aldri støpt med glassfiber før, men har lest litt om det i mange prosjekttråder nå.

    Sånn som jeg har forstått det så må jeg først lime på et stykke tøy (gammelt putetrekk eller noe sånt?) som strammes over åpningen. Så skal vel denne smøres inn med polyester. Etter det har tørket så er det vel glassfiberen som skal smøres på, eller? Er jeg i nærheten?

    Hadde vært fint om noen kunne listet opp hva jeg trenger av utstyr, og forklart litt om hvordan jeg bør gjøre det. Jeg klarer nesten ikke å vente lenger med å sette i gang med prosjektet, men trenger en liten nybegynner guide...
    Last edited by Ronny M; 19-06-2007, 22:38.

  • #2
    Legge matter over vell. Bimast fungerer fint til dette, den er stiv og 3.5mm tykk, men krever varme ved påføring. Kan bruke M1 matter også, men de er ikke fullt så stive igjen. Alt dette fåes hos www.installbay.no
    VW/Audi ende-tusi-ast!

    Comment


    • #3
      Originally posted by Tommen View Post
      Legge matter over vell. Bimast fungerer fint til dette, den er stiv og 3.5mm tykk, men krever varme ved påføring. Kan bruke M1 matter også, men de er ikke fullt så stive igjen. Alt dette fåes hos www.installbay.no
      Har sett noen har brukt sånne matter ja, men er det bra nok det da? Jeg kan ikke helt se for meg at en basskasse med fem av sidene laget av f.eks mdf og 1 side laget av dempematte er like bra som en kasse laget av kun mdf. Men nå er ikke jeg noen ekspert heller da...

      Comment


      • #4
        Som tommen sier, vil det funke ypperlig med slike matter.

        En bildør får man aldri tett uansett, er plenty med luftehuller rundt forbi.

        Og er du redd for at det ikke skal bli stivt nok, legger du et lag på innsiden i tillegg til utsiden av hullet.
        Som kineserne sier: [I]"Without music, life is a journey through a desert"[/I]

        Comment


        • #5
          Originally posted by sqwannabe View Post
          Som tommen sier, vil det funke ypperlig med slike matter.

          En bildør får man aldri tett uansett, er plenty med luftehuller rundt forbi.

          Og er du redd for at det ikke skal bli stivt nok, legger du et lag på innsiden i tillegg til utsiden av hullet.
          Det er din dør jeg har knabba bilde av hvis jeg ikke tar helt feil. Du har kun brukt sånne matter, har du ikke det? Blei det bedre?

          Men jeg trodde uansett at å bruke bare en sånn dempematte som er relativt myk ville gi litt etter for trykket, som resulterer i dårligere bassgjengivelse. Det er vel ikke for ingenting at man bruker ofte to og tre lag med tjukke mdf plater når man bygger kasse, eller? Jo stivere jo bedre har jeg alltid trodd.

          Comment


          • #6
            Originally posted by Ronny M View Post
            Det er din dør jeg har knabba bilde av hvis jeg ikke tar helt feil. Du har kun brukt sånne matter, har du ikke det? Blei det bedre?

            Men jeg trodde uansett at å bruke bare en sånn dempematte som er relativt myk ville gi litt etter for trykket, som resulterer i dårligere bassgjengivelse. Det er vel ikke for ingenting at man bruker ofte to og tre lag med tjukke mdf plater når man bygger kasse, eller? Jo stivere jo bedre har jeg alltid trodd.
            min dør ja
            Ikke fått inn elementer i dørene enda, men det er ikke så mye svikt i dempemattene faktisk. ihvertfall ikke om du går for den tykke typen og legger 2 lag.

            Hva er det du har tenkt å ha i dørene da?

            Vil du ha det så stivt som du snakker om, må du nesten lage en egen kasse inni døra... kan jo være lettere sagt enn gjort da.. hehe
            Som kineserne sier: [I]"Without music, life is a journey through a desert"[/I]

            Comment


            • #7
              Å tette hullene i døra handler ikke så mye om å lage en stiv kasse for elementet, det går mest på å sørge for akustisk kortslutning mellom for- og baksiden av membranen. Stivere er såklart bedre, men ettersom dørene dine garantert ikke er 100% tette uansett (det skal de heller ikke være pga vann og fukt) er ikke maksimal stivhet noe må-ha.

              Om du derimot vil ha det så stivt som mulig funker det bra å kappe til et vannfast materiale som akrylglass, oppskummet PVC e.l. i passende størrelser og f.eks. popnagle det fast til dørstålet

              Comment


              • #8
                Originally posted by epifant View Post
                Om du derimot vil ha det så stivt som mulig funker det bra å kappe til et vannfast materiale som akrylglass, oppskummet PVC e.l. i passende størrelser og f.eks. popnagle det fast til dørstålet
                Det funker også. Bruker foreløbig bare M1 matter i mine hull nå, og det funker som bare det det. Tror nok det skal litt bassmengder til for å flytte f.eks Bimast mattene gitt..Når M1 mattene mine er helt iro når jeg hadde 2x6.5" HV 165 L midbasser i dørene.
                VW/Audi ende-tusi-ast!

                Comment


                • #9
                  Originally posted by sqwannabe View Post
                  Hva er det du har tenkt å ha i dørene da?

                  Vil du ha det så stivt som du snakker om, må du nesten lage en egen kasse inni døra... kan jo være lettere sagt enn gjort da.. hehe
                  Skal bare ha inn Focal 6,5" elementer, men tenkte jeg skulle gjøre det skikkelig, og tetta døra så godt som mulig sånn at den fungerte som en nesten helt tett kasse. Vet det kan bli vanskelig, men jeg har lyst til å prøve.

                  Kanskje jeg nøyer meg med sånne matter siden dere sier det er bra nok, men jeg må uansett støpe litt der jeg skal montere høyttaleren så det hadde vært fint med noen råd om hvordan det gjøres.

                  Noen spørsmål:

                  1. Er det bare å kline på med polyester på et stykke tøy eller noe sånt som er strekt over der jeg skal støpe? Eller er det noe spesialgreier som bør brukes?

                  2. Hva med neste lag, bør jeg bruke glassfiberduk dynket i polyester, eller er det noe annet som kan blandes i polyesteren som bare er til å pensle på?

                  3. Hva er fyllstoff?
                  Last edited by Ronny M; 20-06-2007, 18:31.

                  Comment


                  • #10
                    Da vil nok mattene funke helt ypperlig

                    Strekk et stykke fleece teppe over området og dynk det med polyester. etter det har tørket, kan du legge over glassfibermatte og dynke i polyester.

                    Evt. kan du kjøpe Støpeplast og bruke det istedet for polyesteren. er nok endel lettere å jobbe med, da kan du forme som du vil - akkurat som du gjorde i sandkassa når du var 2. fyllstoff brukes for å blande ut støpeplasten til ønsket tykkelse
                    Som kineserne sier: [I]"Without music, life is a journey through a desert"[/I]

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by sqwannabe View Post
                      Evt. kan du kjøpe Støpeplast og bruke det istedet for polyesteren. er nok endel lettere å jobbe med, da kan du forme som du vil - akkurat som du gjorde i sandkassa når du var 2. fyllstoff brukes for å blande ut støpeplasten til ønsket tykkelse
                      Nå snakker du om det andre laget ikke sant? Jeg må uansett bruke polyester på den duken først vel, så kan jeg bruke enten støpeplast eller polyester/glassfiber etterpå? Har jeg forstått det riktig da?

                      Comment


                      • #12
                        Kan jeg bruke sånn: http://www.biltema.no/products/produ...iItemId=104018

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by Ronny M View Post
                          Nå snakker du om det andre laget ikke sant? Jeg må uansett bruke polyester på den duken først vel, så kan jeg bruke enten støpeplast eller polyester/glassfiber etterpå? Har jeg forstått det riktig da?
                          Nei, snakker om hele greia fra begynnelsen. Støpeplasten kan du bruke istedet for polyester. Lettere å jobbe med.

                          Pleddet fra biltema er sikkert tipptopp det.. IRMA fra ikea er riktignok billigere da
                          Som kineserne sier: [I]"Without music, life is a journey through a desert"[/I]

                          Comment


                          • #14
                            Jeg brukte glassfiber jeg, for det fikk jeg billig på jobben. Blei gull det!

                            Men nå har jeg planer om å montere subben i seteryggen fremovervendt istedenfor å ha den stående bakovervendt i bagasjerommet.

                            Men metallet i seteryggen er jo ikke helt rett, det bølger litt her og der, så det blir ikke helt tett rundt subben mellom kupeen og bagasjerommet. Hva er det best å tette med her? Er det kanskje best med denne støpeplasten da eller er det andre alternativ utenom glassfiber?

                            Comment

                            Working...
                            X