Announcement

Collapse
No announcement yet.

Historien om SPL-kassen som ble SQ-kasse...

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Historien om SPL-kassen som ble SQ-kasse...

    Innledning:
    Har akkurat bygget meg en ny kasse som skal erstatte kassen jeg har brukt i dB-Drag i et par år nå. Denne kassen har jeg brukt en del tid på å simulere og prøve å tilpasse så den i det hele tatt passer i bilen. Må si jeg fikk bakoversveis og seriøs kløe i hjernebarken da jeg fikk høre hvordan lyden ble!

    Bakgrunn:
    Skulle bygge kasse til mine to 15 tommere som ankommer landet om et par uker. Denne gangen skulle jeg ha elementene opp og porten bakover, siden dette skal fungere bedre enn begge deler opp.
    Tuningfrekvensen skulle være 52 Hz for å få peaken ved ca. 54 Hz der bilens egenresonans ligger.

    Utførelse:
    For å få mest mulig plass til porten måtte kassen bli så kort som mulig. Det betyr at topplaten måtte bli 40 cm, som er det samme som ytterdiameteren på subbene.
    I følge BassBox skulle da porten være 6 cm lang. I dokumentasjonen til Aeroporten står det at med rørlengder under 15 cm teller hver flens som 2 cm. I så fall skulle jeg da ha 2 cm rør i tillegg til de to flensene. Siden bare flensene mot hverandre måler nesten 20 cm, ville jeg prøve å bare ha flens mot flens.
    Pga. et tips jeg fikk (ja, fra deg DAG ) skulle porten gå ut av kassen og ikke inn. Og det skulle være Aeroport, så da måtte det selvfølgelig bli i største utgave altså 6". Porten er da egentlig altfor liten, men som jeg og Dag har blitt enige om (og jeg nå har erfart), oppfører porten seg IKKE normalt i slike tilfeller.
    Bestemte meg for å midlertidig benytte samme elementene som jeg har hatt i det siste, så jeg kunne gjøre en direkte sammenligning på hvordan kassene fungerer. Dermed ble det laget hull til to 12 tommere.

    Resultat:
    Flateste frekvensresponsen jeg noensinne har hatt i bilen!
    Ved testing på "lavt" nivå fikke jeg følgende kurve:
    Fra 117 dB ved 55 Hz til 113 dB ved 33 Hz
    Så ut ifra diverse testing jeg har gjort antar jeg at den endlelige tunningfrekvensen havnet på ca. 35 Hz...
    Og i tillegg spiller jeg nå bare 1 dB lavere ved 54 Hz enn med gamlekassen, altså ca. 146 dB (men kom akkurat til å tenke på at det faktisk var det samme som med gamlekassen, glemte å legge ned setene!). Så om Xmax tillater det, skal jeg faktisk klare over 140 dB ved 33 Hz (ikke testet ennå). Potensialet er her
    Spiller ganske så deilig om noen lurte


    Har testet/målt litt til:
    Med bakluken åpen ser det ut til at tuningfrekvensen ligger på ca. 43 Hz i forhold til membranvandringen (skal jo ha bunnpunkt ved tuning).
    Så da tenkte jeg å ta en måling av forsterkeren der.
    Ved 43 Hz målte jeg 25 A og 79 V, noe som gir 3,16 Ohm og 1975 W på hvert element.
    Fant ved måling av strømtrekket til forsterkeren at ved 60 Hz er impedansen lav, så tok en måling der og.
    Ved 60 Hz målte jeg 46 A og 84,3 V, det gir 1,83 Ohm og 3878 W på hvert element... Altså: Forsterkeren gir 7755 W ved 0,9 Ohm! Med litt forvrengning/klipping såklart.
    Ladespenningen var ca. 13-14 V.
    Kan ikke si annet enn at jeg er MEGET fornøyd

    Og kan bekrefte at en stk. 6" aeroport er altfor lite, selv med bare to 12 tommere. Blåser noe helt sinnsykt rundt tuning!


    Oppdatering 12/8-07:
    Har nå testet og målt en del.
    Satt inn en port til, uten at det hjalp noe spes... Fikk høyere tuning og mindre dypass, men spilte ikke noe høyere enn før.
    Derfor bestemte jeg meg for å gå over til 15 tommere
    Første par ut, RL-p15, ble montert i kveld. Har i hvert fall inntil videre gått tilbake til bare en 6" port.
    Kan ikke si så mye mer enn: Nå snakker vi SQL!

    Fortsettelse følger...
    Last edited by BeemerZ1; 13-08-2007, 02:54.

  • #2
    Oppdatert i dag

    Comment


    • #3
      Angående porten, lurer på hvor Dag har fått/funnet/sett/hørt det tipset i fra
      Tror jammen Dag og co har snoket i en høyt spillende panda gitt
      TEAM RE-LOUD
      Norwegian Champion 01 . 06 . 07 .08 .11. 12.13.
      2013 ssnw - 4 stk DD m4a og 1 DD Z 18 = 165.9 dB'zzz

      Comment


      • #4
        Originally posted by mojomann View Post
        Angående porten, lurer på hvor Dag har fått/funnet/sett/hørt det tipset i fra
        Tror jammen Dag og co har snoket i en høyt spillende panda gitt
        Ja, er vel egentlig flere som har gjort det...
        Var kanskje deg jeg snakket med om akkurat det.

        Comment


        • #5
          Tror nok ikke du har snakket med meg gitt.
          Kan hende du har snakket med re-loud.
          Han var den første jeg så med den løsningen.
          Og en ting til åssen utstyr bruker du, amper og woofer.
          TEAM RE-LOUD
          Norwegian Champion 01 . 06 . 07 .08 .11. 12.13.
          2013 ssnw - 4 stk DD m4a og 1 DD Z 18 = 165.9 dB'zzz

          Comment


          • #6
            Originally posted by mojomann View Post
            Tror nok ikke du har snakket med meg gitt.
            Kan hende du har snakket med re-loud.
            Han var den første jeg så med den løsningen.
            Og en ting til åssen utstyr bruker du, amper og woofer.
            Kan stemmet det ja
            For øyeblikket er det to LIB-1212 og en 5000W sak fra Korea...
            Skal senere teste med to RL-p15 og så to gromme 15 tommere (de får muligens sin debut enten i Kristiansand eller på septembertreffet).

            Comment


            • #7
              Originally posted by mojomann View Post
              Angående porten, lurer på hvor Dag har fått/funnet/sett/hørt det tipset i fra
              Tror jammen Dag og co har snoket i en høyt spillende panda gitt
              *kremt* ikke for å virke alt for hårsår, men dette har jeg visst i 15-20år.

              Har fiklet med høyttalere siden jeg kunne gå og det er borti 37år siden.

              Mvh
              Dag Johansen
              "Gimme the hammer... Naaaw not that one, the freakin' big one- I'll MAKE it fit!"

              Comment


              • #8
                Originally posted by Dag Johansen View Post
                *kremt* ikke for å virke alt for hårsår, men dette har jeg visst i 15-20år.

                Har fiklet med høyttalere siden jeg kunne gå og det er borti 37år siden.

                Mvh
                Dag Johansen
                Hehehe... Å det er derfor du bygde de første db-kassene til john Nicklas med porten nede i kassa da......................................

                Jeg for min del blåser i hele greia...
                TEAM RE-LOUD
                Norwegian Champion 00 - 01 - 02 - 03 - 06 - 07 - 08 - 11 - 12 - 13 - 14
                2013 ssnw - 4 stk DD m4a og 1 DD Z 18 = 165.9 dB'zzz

                Comment


                • #9
                  hva mener dere med at porten skal gå ut av kassa og ikke inn?
                  *VW Passat 2,0 TDI*
                  VW Golf II 1,8 - solgt
                  Nissan Cherry GTT - kjilt
                  VW Golf III VR6 - solgt

                  Comment


                  • #10
                    Det kan umulig være vanskelig å skjønne?!?
                    Det betyr akkurat det...
                    Tenk litt på det

                    Comment


                    • #11
                      Min brorn hadde en Stroker 15 DVC på en Phoenix Gold ZPA 0.5, og dette i en 60L bassreflekskasse med 2x4" rør, og de stakk utom og innom kassa. Husker ikke lengden på de i farta..Syns det var merkelig at de skulle stikke uttom, men han som fant ut målene sa at de skulle være slik. Trøkka iallefall noe helt jævlig husker jeg..
                      VW/Audi ende-tusi-ast!

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by Tommen View Post
                        Min brorn hadde en Stroker 15 DVC på en Phoenix Gold ZPA 0.5, og dette i en 60L bassreflekskasse med 2x4" rør, og de stakk utom og innom kassa. Husker ikke lengden på de i farta..Syns det var merkelig at de skulle stikke uttom, men han som fant ut målene sa at de skulle være slik. Trøkka iallefall noe helt jævlig husker jeg..
                        Grunnen at noen har de ut av kassa er enkel: da opptar de mindre plass inni kassa.
                        Jonas Tautra
                        - Digital Designs - dynaBel - Gladen - Mosconi -
                        Takk til dynaBel, Judys Bilstereo og Ottesen Design!

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by Hifonic View Post
                          Grunnen at noen har de ut av kassa er enkel: da opptar de mindre plass inni kassa.
                          Ikke bare det...
                          Er nok for at lydbølgene skal få lettest mulig vei ut av kassen
                          Skal måle forskjellen på port inn og ut på gøy når jeg får tid. (forskjellen i volum er meget liten)

                          Comment


                          • #14
                            Originally posted by BeemerZ1 View Post
                            Pga. et tips jeg fikk (ja, fra deg DAG ) skulle porten gå ut av kassen og ikke inn. Og det skulle være Aeroport, så da måtte det selvfølgelig bli i største utgave altså 6". Porten er da egentlig altfor liten, men som jeg og Dag har blitt enige om (og jeg nå har erfart), oppfører porten seg IKKE normalt i slike tilfeller.
                            Størrelsen på porten når den stikker utover er dette bare noe man må finne ut av selv, eller er det noe noen har info om?

                            Er det noen som har prøvd å ha bøy på bass porten? tengte 90 grader bøy, vil det bli dårlig effekt av dette?
                            Attached Files
                            Last edited by Grumpyferal; 29-04-2010, 20:32.
                            Audi A6.
                            Alpine IVA-D106R/iPod classic, Infinity Kappa 65.9CS, Infinity Reference 7541a, dynaBel PA1880, PRS-D3000SPL

                            Comment

                            Working...
                            X