Announcement

Collapse
No announcement yet.

Kobling av sub

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Kobling av sub

    Vel, så har det seg at monoblokken min har to utganger i stedet for en, og det står i manualen at denne ikke kan brokobles.
    Jeg har 2 x 2ohm DVC subber på vei hjem i posten..
    Forsterkeren er en Dynabel BF4501, og er "stabil" på 1 ohm, men jeg vil helst kjøre den på 2 ohm, da..

    Med med to utganger, så blir det enten 1 ohm eller 4 ohm per tilkobling, right? Og om jeg skulle hatt 2 ohm belastning på denne forsterkeren burde jeg hatt 2 4ohm DVC subber koblet i serie for 8ohm hver, ikke sant?


    vs.
    98' Audi A4
    Alpine 9887R/ Fusion Jonah Lomu 5.25" fjl525 / Genesis Profile Four / DynaBel BF4501 / 2x Image Dynamics V3 D2

  • #2
    du besvarer jo dine egne spørsmål med bildene.. dessuten er det vel to andre kliss like poster oppe akkurat nå..
    www.eirikaspaas.com

    Comment


    • #3
      Minst! Men det eneste som forvirret meg med at det var to utganger i stedet for en er at.. Man må ikke ta hensyn til om de to utgangene internt blir en parallel-last, right? Siden de ikke kan brokobles, så blir de vel ikke det..
      Last edited by veegard; 31-01-2009, 16:05.
      98' Audi A4
      Alpine 9887R/ Fusion Jonah Lomu 5.25" fjl525 / Genesis Profile Four / DynaBel BF4501 / 2x Image Dynamics V3 D2

      Comment


      • #4
        er bare å google det.. finnes dusinvis av sider som viser hvordan man kobler 2 4dvc til en monoblokk..
        www.eirikaspaas.com

        Comment


        • #5
          Mener du sånne sider som dette?

          http://mobile.jlaudio.com/support_pages.php?page_id=161
          [SIZE="1"][COLOR="Red"]Mvh Thomas "Sirkus" Ekeli[/COLOR][/SIZE]

          Comment


          • #6
            Vel, jeg har 2 2ohm DVC elementer, .. så har jeg tilkoblinger for to utganger på forsterkeren, som ikke kan brokobles til én.
            Så.. om jeg bare bruker en utgang, vil jeg bare greie å hente ut halve effekten av forsterkeren da? Eller kan jeg koble den slik?
            98' Audi A4
            Alpine 9887R/ Fusion Jonah Lomu 5.25" fjl525 / Genesis Profile Four / DynaBel BF4501 / 2x Image Dynamics V3 D2

            Comment


            • #7
              Er da ikke værre enn å svare gutten, gutter?

              Som du sier, så er utgangene koblet i paralell ja. Bare for å gjøre det enklere å koble saker på. Du trenger altså ikke bruke mer enn en utgang, effekten blir den samme.
              Som kineserne sier: [I]"Without music, life is a journey through a desert"[/I]

              Comment


              • #8
                er ikke værre enn å søke på google vettu, gutten
                www.eirikaspaas.com

                Comment


                • #9
                  Originally posted by Eirik Aspaas View Post
                  er ikke værre enn å søke på google vettu, gutten
                  Synes bare det er så tåpelig at alle blir besvart med at de er duster, som må lære seg å søke. Da kan man like godt drite i å svare, om det er det mest konstruktive man klarer å skrive.
                  Som kineserne sier: [I]"Without music, life is a journey through a desert"[/I]

                  Comment


                  • #10
                    ikkeno sted hvor det står at trådstarter er dust, kun info om andre tråder og steder han kan finne dette svaret
                    www.eirikaspaas.com

                    Comment


                    • #11
                      Litt vanskelig å vite hva jeg skal søke på mtp det der med hvordan signalet går på innsiden av forsterkeren, og hva reell impendans blir.

                      Jeg tenkte at siden det står at jeg IKKE skal brokoble forsterkeren.. Hvis de to uttakene bare er der for å blidgjøre Vegard med ti tommeltotter, og de er internt splittet, hvorfor er det da forskjell på:

                      og

                      eller

                      Og hvordan kan man uansett brokoble noe som bare har en reell kanal uansett.. Jeg er forvirret!
                      Last edited by veegard; 31-01-2009, 20:51.
                      98' Audi A4
                      Alpine 9887R/ Fusion Jonah Lomu 5.25" fjl525 / Genesis Profile Four / DynaBel BF4501 / 2x Image Dynamics V3 D2

                      Comment


                      • #12
                        la oss si du på monoblokka di har speaker A + og - , speaker B + og -. er nesten sikker på at den er parallel koblet innvendig. da skal du bruke + fra speaker A og - fra speaker B. det blir ikke brokoblet. at du har 2 utganger betyr at den er parallel koblet innvendig. det er jeg rimelig sikker på. er akkurat slik som forklart på rockford power monoblokkene vertfall. skjønner?

                        Comment


                        • #13
                          Brokobling av en monoblokk skjer ved å koble to stykk sammen. Det er nok det bruksanvisningen henviser til.
                          Som kineserne sier: [I]"Without music, life is a journey through a desert"[/I]

                          Comment


                          • #14
                            Flott! Hvis ingen har noen innvendinger har jeg fått svar på mitt spørsmål!
                            98' Audi A4
                            Alpine 9887R/ Fusion Jonah Lomu 5.25" fjl525 / Genesis Profile Four / DynaBel BF4501 / 2x Image Dynamics V3 D2

                            Comment


                            • #15
                              Originally posted by Legatia View Post
                              Synes bare det er så tåpelig at alle blir besvart med at de er duster, som må lære seg å søke. Da kan man like godt drite i å svare, om det er det mest konstruktive man klarer å skrive.
                              Genialt svar som treffer spikeren på hodet når det gjelder 2/3 av svarene på trådene her.

                              Er det så vanskelig å svare folk på en enkel måte som trådstartere med mangelfull erfaring enkelt kan skjønne?

                              Å ramse opp hvor himla teknisk man selv er for så å forvirre vettet av han som spør har jo liten og en egoistisk hensikt som farlig få er tjent med, spesiellt ikke han som spør.

                              De av dere som har bred teknisk forståelse innen bilstereo og elektromekanikken dette inngår, må da huske hvordan det var da dere selv satt å knotet så sikringer smallt og kondensatorer fikk jet-prinsipper.

                              Ett enkelt formulert svar hadde antaglig vært noe sånt som "koble til ledningene der på den, og koble sammen de to og vips så skal det funke" og om ønskelig forklare hvorfor og hvordan dette funker.

                              Vi vet jo at det er folk her som er ypperlige på de fysiske lover innenfor elektro, men å lage voldsomme tekniske tirader til en som knappt vet hva ett multimeter er (snakker generelt og ikke om trådstarter her), blir fånyttes og oppfattes som "showoff"

                              Kommer trådstarter med ett høyst teknisk spørsmål så er det jo tydelig at det kreves ett teknisk svar, og det er jo flusst av slike tråder her for oss som er interessert i det

                              Det skal også påpekes at de svarene her ikke var representative for det verste jeg har sett, på langt nær.
                              Men det blir jo ikke gitt noe svar, dere påpeker bare at her på forumet er det ingen vits å spørre! Her googler vi og holder kjeft.


                              Skjerpings karer Slik ukultur kan ikke vi bilstereo-entusiaster være bekjent med

                              Comment

                              Working...
                              X