Announcement

Collapse
No announcement yet.

Forkortelser

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Forkortelser

    Kunne tenke meg å få vite hva forskjellige forkortelser står for.. Som for eksempel DSP som står for Digital Sound Prosessor, hvis jeg husker riktig.. Eller var det kanskje Digital Signal Prosessor??

    Men finnes jo mange forkortelser jeg ikke har peiling på hva står for...
    Kunne vært litt tøft å få vite noen som er mest brukt.. Som SQ, SPL er det noe som Sound Power Level eller noe? Osv.

    Rams opp de mest brukte det hadde vært genialt for en som meg som ikke er helt inne i det enda, sikkert for mange andre å
    Øyvind Kalbækken

    Alpine F#1, Mosconi, Scan-Speak Revelator, Soundstream XXX-15, Supra, Connection, Northstar.

  • #2
    SQ = Sound Quality
    SPL = Sound Pressure Level
    SQL = Sound Quality Level (om jeg ikke tar helt feil )
    DSP = Digital Signal Processor

    det er vel de mest brukte benevnelsene egentlig. Kommer ikke på flere i farta men det er sikkert flere som kan si noe mere.
    Pioneer - Hertz - Zealum
    Prosjekt Volkswagen Passat 3B
    Takk til PlanetHiFi for god service og leveranse på utstyr

    Comment


    • #3
      Takker.. Det hjalp å få det endelig inn i skallen!

      Her er det bare å komme med fler for den som syntes det mangler noe
      Øyvind Kalbækken

      Alpine F#1, Mosconi, Scan-Speak Revelator, Soundstream XXX-15, Supra, Connection, Northstar.

      Comment


      • #4
        Kanskje det også kunne vært greit med forklaring å?
        Maser mye nå men, men..
        Øyvind Kalbækken

        Alpine F#1, Mosconi, Scan-Speak Revelator, Soundstream XXX-15, Supra, Connection, Northstar.

        Comment


        • #5
          SPL= Sound Preassure Level:
          Er vel det man kaller for ren dB, ikke noe pen lyd bare spille høyt. Fisekasser med STORE elementer og alt for mye effekt og fisekasser er kasser som er tuna til peak frekvensen i bilen som er brukt. som regel ganske høyt. omtrent fra 55-75hz.

          Eksempel: Dynabel Golfen

          SQL= Sound Quality Level:
          Om jeg ikke snakker helt bull her, men det er hva man kaller et kompromiss mellom SPL og SQ. Pen og klar lyd men med mye trykk. Men alt er definert og pent, ofte store elementer men av høy kvalitet. Team Toxic Bass er kjent for sine SQL bygg der de brukte for eksempel JL Audio 13" i sett av 2 stk. Spiller meget pent men SINNSYKT høyt.

          Eksempel: Team Toxic Bass VehiCross.

          SQ= Sound Quality :
          Pen og ren lyd, ofte dyre installasjoner(trenger ikke være det nei) Det er her lydkvalitet er satt i fokus. Det trykket ofte kommer fra mellomregisteret og ikke rå men fyldig bass.

          Eksempel: Ander Fleischer(?) sin Civic.


          om noen er uenig i hva jeg skrev så bare si ifra. Men tror ikke jeg er over alle hauger med forklaringen min!
          Pioneer - Hertz - Zealum
          Prosjekt Volkswagen Passat 3B
          Takk til PlanetHiFi for god service og leveranse på utstyr

          Comment

          Working...
          X